DIY-J Horn med JBL 2220H

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Blir veldig flott. Misunder deg dine ferdigheter og fasiliteter vedr. bygningen av mellombass hornene :)
    Jeg har en enkel JBL 2242H i en refleksboks som sub til at supplere mine Altec A5 og synes det er rikelig :) , har ikke fått slept inn boks nr 2. som jeg satte sammen for over et år siden. Men ok jeg er ikke desidert bass fan og er flasket opp på Lowther horn, Altec 604 og lignende forholdsvis dyp-bass lette greier.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.183
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Har litt bilder jeg kan legge ut fra innspurten også. Monteringen av alt gikk greit, men testen av elementene ble ikke så bra. Det ene 2220-elementet var totalt dødt. Dette ble tatt opp med selger, og erstatningselement er ordnet nå, heldigvis! Det er ikke så enkelt når man er i farten og må ha nytt med en gang. Jeg ble hjulpet godt via Lydrommet, og en som tidligere jobbet der, så et "nytt" erstatningselement er nå på vei! Mer om dette seinere, her er de siste bildene fra byggingen:

Skumpakninger mellom hornet og bakkassen. Både indre og ytre, slik at platene drar seg til jevnt når 8mm-boltene trekkes til:
    IMG_20221127_185212.jpg

Hjulunderstell på plass:
    IMG_20221127_190755.jpg

Her nytter det ikke med småverktøy. Og jeg måtte frem med US-pipesett, for en gangs skyld:
    IMG_20221127_222348.jpg

Litt bak-tungt blir det nok:
    IMG_20221128_211432.jpg

Speakon over alt. Her med en skjøt i tillegg. Burde nok ha rigget et mer profft opplegg med brakett og terminal for begge elementene, det får bli etterhvert. Strekkavlastning er på plass nå i alle fall.
    IMG_20221128_204644.jpg

2225 (venstre) og 2220. Samme basket og magnet (2225 har 500 Gauss mer, og 35g tyngre MMS. Har målinger på begge i Jhornet, kommer i dag.
    IMG_20221201_121243.jpg

Volumet i kassen var en god del for stort siden jeg valgte å bygge en tradisjonell kasse. Jeg brukte MDF-kapp for å lage fire klosser på 12 liter, da kom jeg ned i nettovolum på rett i underkant av 11 liter. 10 liter er vel forslaget, jeg får se om det har stor betydning på målingene. Lett å justere i såfall.
    IMG_20221201_182028.jpg

Her er klossene innmontert og låst fast.
    IMG_20221201_193508.jpg

Lett demping. Har ikke så mye å si for målingene (har testet dette), men det vil ta ned HF og annet knirk. Det er Biltemas nuppeskum og 1cm filt som er brukt.
    IMG_20221201_215643.jpg

Bare for gøy, sammenligning av størrelser. Khorna er store, egentlig! Nesten likt frontareal som Jhorn og 2360 samlet. Min DIY-4726 med 12" bass blir bare dvergen i forhold...
    IMG_20221127_191548.jpg

Hjulunderstell til 4645-bassene ble til med to 16mm kryssfinerplater, sort teip og 4 gode hjul:
    IMG_20221127_172746.jpg

Litt OT også, siden jeg like godt flyttet Vincent preampen fra toppen av hornbassene, fikk også flatskjermen nytt DIY-veggoppheng. Det var en lettelse å få ordnet dette, og nå kan jeg mye enklere flytte rundt på sakene på frontveggen:
    IMG_20221127_134132.jpg

Forforsterker ble satt inn i hylla på sidevegg. Her er det en veldig kræsj av forskjellige saker, som alikevel går godt ihop:
    IMG_20221127_114030.jpg

Mine to amper som blir brukt til alt. DCI 2/1250N og 4/1250N. Jeg har desverre ikke mer enn seks kanaler og kan derfor aktivt bare drifte to treveis-systemer. Målet er å få en 4/300N på plass om kort tid, hvis Lydrommet får tak i det som må til. Ampene står på skinner og kan trekkes helt ut slik at man kommer greit til på baksiden:
    IMG_20221127_114152.jpg

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    2220 har tykkere topp plate og polstykke og derfor har den lavere flux i gapet. Dette er pga underhengt spole. 2225 har overhengt spole.
    Magnet og bakplate er ellers likt.
    Mvh JBL nerd :)

Ja også ser det kjempetøft ut!!!

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.183
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    2220 har tykkere topp plate og polstykke og derfor har den lavere flux i gapet. Dette er pga underhengt spole. 2225 har overhengt spole.
    Magnet og bakplate er ellers likt.
    Mvh JBL nerd :)

Ja også ser det kjempetøft ut!!!
    Takker for flott svar! Jeg liker å få servert nerdestoff om JBL. Jeg har en temmelig nøyaktig kalbrert proffvekt som går til 15kg. For gøy veide jeg både 2220 og 2225. Sistnevnte er lettere, og det er muligens på grunn av tykkere topplate og polstykke på 2220 da! Jeg stusset litt på det siden de utvendig er så like. At vekta også skiller litt i forhold til spec på disse driverne er ikke så rart heller, den er nokså "løselig" angitt i speccene.

Når vi først er inne på nerding her; veit du om basket til 2225 kan brukes til ombygging til 2234/2235? Veit disse har litt dypere coil. Lurer på litt ombygging på sikt for å få til et sett med 4435...

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    2225 har samme basket som 2234/2235 ja :)
    Til 4435 så er det vel 2stk 2234, de finnes det jo recone kit til så det lar seg gjøre, og om du tenker bygge den helt som originalen med passivt filter og hele pakken.

Om du skal kjøre DSP på høyttaleren, kan du vurdere få tak i et par E130/E140 basket. Samme bakset som til 2225 men med kraftigere magnet så du får 1,35T i gapet og driveren blir mer effektiv, men får jo da en litt hissigere frekvensrespons oppover og litt mer guff ved port tuning.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.183
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    2225 har samme basket som 2234/2235 ja :)
    Til 4435 så er det vel 2stk 2234, de finnes det jo recone kit til så det lar seg gjøre, og om du tenker bygge den helt som originalen med passivt filter og hele pakken.

Om du skal kjøre DSP på høyttaleren, kan du vurdere få tak i et par E130/E140 basket. Samme bakset som til 2225 men med kraftigere magnet så du får 1,35T i gapet og driveren blir mer effektiv, men får jo da en litt hissigere frekvensrespons oppover og litt mer guff ved port tuning.
    Igjen, gode tips! Har sett at det er flere muligheter til basser til 4435. Har ikke søkt på de du nevner, men sånt dukker vel av og til opp på bayen og andre steder. Hvis det ikke blir spinndyrt går jeg muligens for reconing av 2225. Men flott å vite at det finnes meget bra alternativer da!

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om det er originale og pene 2225 du har ville jeg ikke rekonet de.
    Heller se om får tak i basket og rekone :)
    Uroriginalt er og blir uoriginalt, selv om SimpySpeaker sine recone kit virker å være bra.
    Pakningene rundt er ikke helt like original.

Men er det 4435 du mener? Den med to stk 15 i hver?
    Den med bare en 15" heter 4430.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.183
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Om det er originale og pene 2225 du har ville jeg ikke rekonet de.
    Heller se om får tak i basket og rekone :)
    Uroriginalt er og blir uoriginalt, selv om SimpySpeaker sine recone kit virker å være bra.
    Pakningene rundt er ikke helt like original.

Men er det 4435 du mener? Den med to stk 15 i hver?
    Den med bare en 15" heter 4430.
    Jeg har fire kjempefine 2225, så ja, det er nesten for galt å sette inn noe annet i dem. Siden jeg har fire så var tanken å bygge to stk 4435. Å recone 4 stk blir jo ikke billig heller. Faktisk så kan jeg få tak i to stk 2225 til, helt nyrecona med originale fabrikksett. Veit ikke om jeg har bruk for flere, men sånn er det når man er skrotnisse og må samle på alt.

En ting til, siden den ene av mine nyinnkjøpte originale 2220 var helt dødt, så testa jeg med en 2225 i Jhorna. Den går ikke så høyt opp i mellomtonen som 2220, men den måler litt bedre nedover. Det er jo en driver som er mer retta mot bass, så det er vel bare logisk. Her er en av målingene jeg tok i går. Nærfelt rett foran hornet:

2220 lilla - 2225 grønn.jpg

Som man ser gir 2225 litt mer i bunn og er dårligere oppover. Hvor mye dette har å si i praksis veit jeg ikke, har ikke kommet så langt. Men 2220 strekker seg nedover mot 120hz og skulle gå fint opp til 5-600. Igjen, dette må testes med lyd på. 4645-bassene går jevnt og fint opp til 200 i alle fall, så det blir ikke noe problem å finne fornuftig deling tror jeg.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har fire kjempefine 2225, så ja, det er nesten for galt å sette inn noe annet i dem. Siden jeg har fire så var tanken å bygge to stk 4435. Å recone 4 stk blir jo ikke billig heller. Faktisk så kan jeg få tak i to stk 2225 til, helt nyrecona med originale fabrikksett. Veit ikke om jeg har bruk for flere, men sånn er det når man er skrotnisse og må samle på alt.

En ting til, siden den ene av mine nyinnkjøpte originale 2220 var helt dødt, så testa jeg med en 2225 i Jhorna. Den går ikke så høyt opp i mellomtonen som 2220, men den måler litt bedre nedover. Det er jo en driver som er mer retta mot bass, så det er vel bare logisk. Her er en av målingene jeg tok i går. Nærfelt rett foran hornet:

Vis vedlegget 873510

Som man ser gir 2225 litt mer i bunn og er dårligere oppover. Hvor mye dette har å si i praksis veit jeg ikke, har ikke kommet så langt. Men 2220 strekker seg nedover mot 120hz og skulle gå fint opp til 5-600. Igjen, dette må testes med lyd på. 4645-bassene går jevnt og fint opp til 200 i alle fall, så det blir ikke noe problem å finne fornuftig deling tror jeg.
    Hadde det vert meg hadde jeg bare brukt 2225 til 4435 når du har så fine drivere :)

Litt overrasket over at 2225 har mer nivå nedover, ser bra ut :)

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.183
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Lekkert prosjekt.
    Har du hørt 2360 før?
    Jepp, Karmann her på forumet har et sett, sammen med Jhorn. Dæven for en tøff lyd! Man blir nesten skremt av åpenheten og trøkket i de store 2360! Nå har jo han feiga litt ut og bruker BMS4592ND :p , men det låter knall alikevel, hehe.
    Jeg tester ut med originalen som sitter på foreløpig. Hørselen min oppover stopper på rundt 11-12kHz, så jeg trenger ikke går for noe som er helt vilt oppover. Har litt alternativ på lur hvis det blir smådårlig over 8kHz.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.405
    Torget vurderinger
    10
    Jeg spør fordi 2360 er en av de få HiFi opplevelsene som virkelig setter spor IMO.
    Du bør ha noe fra nettopp 8000 Hz. Da blir det supert.
    Og det er ikke noe promplem å høre klassisk på 2360 selv om noen i den klubben foretrekker langt hardere skyts.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.183
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hadde det vert meg hadde jeg bare brukt 2225 til 4435 når du har så fine drivere :)

Litt overrasket over at 2225 har mer nivå nedover, ser bra ut :)
    Ja, har jo sett denne brukt med litt endring i filter. Jeg kjører uansett aktivt så det kan sikkert fint gå seg til.

Imidlertid stusset Karmann litt over den lille toppen jeg har rundt 200. Det er 4-5dB mer enn det burde være hvis man skal pirke litt. Hans 2220 måler litt jevnere. Imidlertid så er hans drivere fabrikkrenovert med originale reconingssett, og ser mye bedre ut enn mine gamle. I tillegg har han originale J-horn og rundt indre bakkammer. Det er altså flere ting som kan påvirke målingene her. Jeg skal teste litt mer før jeg gir meg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.977
    Torget vurderinger
    23
    Vet ikke hvordan det JBL elementet vil oppføre seg i det hornet men jeg fikk ikke hornet til å loade under 150 Hz med Altec/GPA 515G.
    150 - 650 Hz - det JBL elementet samsvarer rimelig bra med nevnte GPA 515G ref. loading. Her ble det delt på 150/180 og 650 Hz.

2220h.png

Sist redigert:

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.183
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spør fordi 2360 er en av de få HiFi opplevelsene som virkelig setter spor IMO.
    Du bør ha noe fra nettopp 8000 Hz. Da blir det supert.
    Og det er ikke noe promplem å høre klassisk på 2360 selv om noen i den klubben foretrekker langt hardere skyts.
    Akkurat! Det er sikkert at 2360 satte sine spor i meg første ganga jeg hørte dem. Tenkte nesten at er det mulig. Det var såppass, ja.
    Har lest Grelv sin flotte og lærerike 2360-tråd flere ganger nå for å finne ut av ting. Det er mye å lære her!

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, har jo sett denne brukt med litt endring i filter. Jeg kjører uansett aktivt så det kan sikkert fint gå seg til.

Imidlertid stusset Karmann litt over den lille toppen jeg har rundt 200. Det er 4-5dB mer enn det burde være hvis man skal pirke litt. Hans 2220 måler litt jevnere. Imidlertid så er hans drivere fabrikkrenovert med originale reconingssett, og ser mye bedre ut enn mine gamle. I tillegg har han originale J-horn og rundt indre bakkammer. Det er altså flere ting som kan påvirke målingene her. Jeg skal teste litt mer før jeg gir meg.
    Kanskje endre material på demping i bakkammer og se? Var bare en tanke.
    Evt avvik i hornprofilen er det nok ikke med så lave frekvenser som dette.
    Karmann sine 2220 kjenner jeg veldig godt :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    2360 er bæltøft!
    Låter det ikke bra med det hornet så er det noe feil med oppsettet!

Det går helt fint med 2360 og 2446 hele veien helt opp, da er det punktkilde.
    Om du vil ha litt mer luft og spredning i toppen så er kanskje en tweeter tingen, med lobing som kompromiss.
    Her må nesten hver enkelt følge sin smak :)

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.183
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje endre material på demping i bakkammer og se? Var bare en tanke.
    Evt avvik i hornprofilen er det nok ikke med så lave frekvenser som dette.
    Karmann sine 2220 kjenner jeg veldig godt :)
    Ja, Karman sa også at jeg kunne prøve med litt demp til. Det er jo ikke akkurat overflod med plass til dempetiltak, så jeg prøvde med nuppeskum. Det gav særdeles lite endring, har måling på det. Mulig at 1cm filt er bedre egnet til å se forskjell, jeg skal sannelig teste det også!

Med og uten nuppeskum på sidevegger i bakkammer:
    Med og uten nuppeskum i bakkammer Jhorn.jpg

Karmann sin måling er den grønne (hvis man ikke er fargeblind). Min er den "noe rotete"...
    Karmann versus Hunsbedt Jhorn test 2220.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Var litt forskjell. Kanskje dr. med. Horn @Sluket kan forklare litt om årsaken til bakkammer i de som Karmann har?
    Det er jo hans gamle, det er vel sylindrisk utformet mener jeg å ha sett bilde av?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bøyer meg i mdf støvet for hvordan du utfører dine diy sprell Hunsbedt.
    Dette går langt utenfor mine ferdigheter.

Apropo demping.
    Har du sjekket hva @Haglund84 brukte i sine kammer?
    Mener han bestillte noe spesielle greier fra us'anerne.
    Men om det kan gjøre susen hos deg... aner jeg ikke.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.977
    Torget vurderinger
    23
    Var litt forskjell. Kanskje dr. med. Horn @Sluket kan forklare litt om årsaken til bakkammer i de som Karmann har?
    Det er jo hans gamle, det er vel sylindrisk utformet mener jeg å ha sett bilde av?
    Dersom det er mine gamle så er de sylindriske ja, som den symmetrinazien jeg er... dessuten er de "hel ved" altså ikke egentlige kabinetter men x antall BB finer som ble limt sammen. Tunet til riktig volum for 515G og dempet. Vekt ca. 1 tonn :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.977
    Torget vurderinger
    23
    Jeg bøyer meg i mdf støvet for hvordan du utfører dine diy sprell Hundspedt.

Apropo demping.
    En spesialfilt - ekstremt tykk og med høy densitet. Syndig dyr, men.... Funker gull. Jeg har også den filten, skal brukes i midbasskabinettene til mine dobble 12"

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vekt ca. 1 tonn
    Tung hifi...bokstavelig talt.
    -skal definitivt IKKE undervurderes.
    Av flere grunner...både fysiske, OG psykiske.

..ikke nødvendigvis kostnadsmessig....når det gjelder diy.
    Høy vekt gir en lang rekke lydmessige fordeler i lyd design.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.977
    Torget vurderinger
    23
    Blåser ikke rundt, mindre resonanser og bedre nattesøvn.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Men @Hunsbedt
    Karmann måler i bula si, og du i ditt rom.
    Det er ikke en romnode eller noe annet romrusk som er med?
    Dette er lavt i frekvens.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.183
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Ja, har jo hørt at de har vært hans. Jeg vurderte selv om jeg skulle bruke CNCen hos Trestokken til å frese ut firkanta ytre kasse , med sylinderform innvendig. Siden dette skal være et eget prosjekt uten for store kostnader til bygging, så slo jeg det fra meg. Prisen på baltisk bjørk er så høy at det er helt vilt, selv om jeg får gode priser. Og samme byggemåte med MDF ble også vurdert uaktuell, selv med greie priser på 19mm. Derfor ble det standard ytre kasse med en kombo av lokk og baffel i kryssfiner, og sidene i MDF. Nå er det jo også brukt constrained layer damping, så kassene er jaffal døde nok.

Jeg kan ikke nok om kasseteori til å vite om sylindrisk eller kvadratisk utforming på innerkammer har noe å si, men tidligere erfaring av bakkasse med 2220 og constrained layer damping har vært gode, for eks på midbasshornprototypen (til Lyd & Akustikk/Omholt) jeg bygde for noen år siden.

Tipper dr. med. Sluket har, om ikke løsning på fix, så gode forslag jaffal!:)

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.183
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Men @Hunsbedt
    Karmann måler i bula si, og du i ditt rom.
    Det er ikke en romnode eller noe annet romrusk som er med?
    Dette er lavt i frekvens.
    Begge målinger er nærfelt, 50cm. Den toppen var også der med nærfelt rett i hornåpning. Lurte på om det kunne være resonanser fra gulv også. Karmanns rigg står planta på betong, mitt garasjeloft svaier litt ved godt pådrag...:LOL:

• Haha
    Reaksjoner: 2xJ

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.183
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Blåser ikke rundt, mindre resonanser og bedre nattesøvn.
    Bedre nattesøvn er alltids å foretrekke. Mulig jeg må sveive i gang CNCen alikavel da...
    Men det blir med i beste fall grønn MDF!:LOL:

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.183
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bøyer meg i mdf støvet for hvordan du utfører dine diy sprell Hunsbedt.

Apropo demping.
    Takker så mye! Dine egne sprell følger jeg nøye, det er ikke rent lite du har forsket på oppigjennom!

Takker for tips angående Haglund84, dette må jeg sjekke ut!

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.183
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    En spesialfilt - ekstremt tykk og med høy densitet. Syndig dyr, men.... Funker gull. Jeg har også den filten, skal brukes i midbasskabinettene til mine dobble 12"
    Jeg venter i spenning på litt mer avsløring rundt denne dyre, spesielle spesialfilten. En link hadde ikke skadet. Det bedrer muligens søvnkvaliten også.;)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Men herlighet, det er jo noen solide og flotte kreasjoner du har bygget!
    Bare å nyte så kan det evt forskes på senere :)
    Kommer en løsning for en dag, er ikke å miste nattesøvnen over.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.183
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Men herlighet, det er jo noen solide og flotte kreasjoner du har bygget!
    Bare å nyte så kan det evt forskes på senere :)
    Kommer en løsning for en dag, er ikke å miste nattesøvnen over.
    Ja, er litt fort å havne på galeien bare for småpirk egentlig. Og når alt kommer til alt, så er dette reserveriggen, og noe som har begrensninger i forhold til litt smådårlig rom. Alt måler litt bæsj på garasjeloftet. Det eneste positive med knevegger og skråtak er at Khorna låter kanon. De sitter inni hvert sitt hjørne av et større horn, og drar fordelen av skråveggene.
    Det hjelper heller ikke at nesten 100 drivere, i og utenfor kasser, er lagret der, som like mange helmholzer som lager krøll.
    Nede på jorda igjen så er dette prosjektet et rent overskudds-hornprosjekt. Akkurat som, og sikkert bedre enn Khorna, vil det gjøre at man til stadighet må opp å høre litt udempa live-lyd, i storformat!

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.183
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    En kjapp liten oppdatering på ståa her med hornriggen. Etter litt styr med kabling mellom Vincent pre og amper, bytta jeg ut de gamle kablene og lagde 2 nye sett med gode mic-kabler og nye plugger. Det ble for mye skjøting og styr etter flyttingen av forforsterkeren, og det var greit å få gjort dette skikkelig. Så ble det tre uker med full stopp og forsinkelse grunnet en heftig lungebetennelse, og jeg fikk ikke skrudd så mye deling og dsp før den siste uka før jul, egentlig.

Men nå er det meste på plass. Jeg kjører treveis, og ser ikke så veldig behov i en supertweeter sånn det låter nå. Oks81 hadde veldig rett i at 2446 kan låte fint et godt stykke oppover. Jeg kunne muligens ha testet med 2404 og de små biradiale horna som hører med, men har ikke hatt bry til det enda. Hørselen min stopper på 12kHz, og det er ikke mye over 10kHz jeg bryr meg så mye om. Sånn er det når man om kort tid runder 60.

Systemet består nå av:
    Bass: 4645 med 2241H, opp til 130Hz
    Midbass: DIY J-Horn med 2220H fra ca 130Hz til 650Hz
    Mid/High: 2360 med 2246H

Jeg satte opp all deling og eq/dsp i Audio Architect på Crown DCI-ampene. Bruker for det meste bratte filtre, og har testet masse forskjellig i løpet av tre uker nå. 4645-kassene ble vel testet og målt på 15 forskjellige steder før de målte greit uten særlig eq. Da fik jeg overgangen ganske grei mellom bass og midbass også. Så får det heller være at de ligger litt oppklemt bak midbasskassene. Man setter dem der de måler best.

En liten videosnutt på slutten her hører med. Jeg har brukt en eksternmic (Boya) til mobilen, men det låter litt halvdårlig og klemt alikevel. Var nok ikke rette låta å sette på heller, burde nok ha satt på litt funk med blåsere heller. Men det meste låter fint og med et veldig bra trøkk. Det er ikke noen vei tilbake, nå blir det mye horn fremover, det er sikkert!

Kan vel samtidig ønske fortsatt god jul og godt nyttår! Og takker masse for alle fine innspill i denne tråden så langt!

Må vel nevne at hornbassene i midten ikke er i bruk. Det minker på plass nå på loftet her, og jeg blir nødt til å få lagt ut litt saker som ikke er i bruk lenger på Torget i nær fremtid.
    IMG_20221229_203501.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn