DIY-J Horn med JBL 2220H

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    394
    Antall liker
    92
    Sted
    Vestlandet
    Flott tråd og overraskende kompakt anlegg!
    Og bra tips med musikken du spilte - rett inn i favorittlista med en gang... :cool:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.346
    Antall liker
    13.710
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    @hifiasylet
    Tiltredes.
    2360 og J horn ser drit tøft ut, og jeg betviler ikke opplevelsen denne setupen gir.
    Jeg har minimal erfaring med 2360, og det lille jeg fikk av opplevelser med det var i en greie hos Roald, som jeg tror IKKE var satt opp på skikkelig vis.
    ..men jeg "hørte" potensialet det muligens gir i en forseggjort rigg.

    :devilish:

    ...har forresten hørt J-horn i Slukoteket med GPA 15" og VET hva slike saker kan gjøre med lytteopplevelser.
    Skummelt avhengighetsskapende.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.346
    Antall liker
    13.710
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Yes LMC, jeg vet.
    Men når jeg får 4 av disse på plass opp til 800 Hz.
    ...så skal iallefall lårene være på plass.

    PXL_20230102_184037655.jpg


    ...har dessverre ikke plass til midbass horn, men om jeg en dag får mer boltre plass, så vet jeg hva som skal inn først.

    ... puppene har jeg allerede.
    ;)
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    705
    Antall liker
    3.124
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Yes LMC, jeg vet.
    Men når jeg får 4 av disse på plass opp til 800 Hz.
    ...så skal iallefall lårene være på plass.

    Vis vedlegget 881439

    ...har dessverre ikke plass til midbass horn, men om jeg en dag får mer boltre plass, så vet jeg hva som skal inn først.

    ... puppene har jeg allerede.
    ;)
    De AE-driverne der er fantastiske! Tviler ikke på at de vil fungere i et bra oppsett. Jeg bruker selv TD12M8 til mellomtone i spesialdesigna kabinetter (Thohaug) i kinoen, og kommer nok ikke til å bytte ut dette før jeg får to ekstra meter (kommer nok ikke til å skje før lottomillionen tikker inn) bak lerret, og da kan sette inn en stor hornrigg. :D
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    705
    Antall liker
    3.124
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    2360 er det ultimate "pupper&lår" hornet :ROFLMAO:
    Jepp, stemmer det. Og nå har jeg hele samlingen, fra de minste "babycheeksene" via de to mellomstore rumpe-typene, opp til fullsize pupper og lår! 😎
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.346
    Antall liker
    13.710
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja.
    Jeg tror doble 15" AE Apollo er et ok kompromiss når det kommer til plass tilgjengelighet.
    Men drømmen er ekte doble midbasshorn ala Haglund, med Altec, GPA, eller JBL, og det krever sin plass.
    ...men vil nok også gi den ultimate opplevelse.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    484
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Ja.
    Jeg tror doble 15" AE Apollo er et ok kompromiss når det kommer til plass tilgjengelighet.
    Men drømmen er ekte doble midbasshorn ala Haglund, med Altec, GPA, eller JBL, og det krever sin plass.
    ...men vil nok også gi den ultimate opplevelse.
    AE Apollo har en mellemtone som Altec GPA og jul ikke kommer i nærheden af hvis vi snakker op til 600Hz til gengæld har GPA og Altec mere speedy bass
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.840
    Antall liker
    3.531
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg vært på besøk hos selveste Hunsbedt.



    Når man blir invitert på en road trip helt ned til det vakre Sørlandet med Hunsbedt sitt rike som mål er jeg ikke vond å be.
    Master Jbl guru ArneM skulle få levert noe edelt til rehabilitering og litt finsnekkring og trengte noen til å sitte shotgun på veien ned

    Sagt som gjort, jeg satte meg i bilen i skyggen av St Hans Haugen grytidlig på lørdag morgen og satte kos kl 06.15 mot et møtested langs E18 i Vestfold.
    Ved Aulerød parkerte jeg min doning og satte meg i kassebilen til Arne. At han møtte opp i kassebilen fortalte vel noe om det som skulle transporteres.

    Det lå allerede anselige mengder jern i form av både 15 tommere og drivere bak i boksen, og mer skulle det bli. Neste stop ble ett eller annet sted lengst inn i skogen i nærheten av Skien. Der i en låve var det none svære kasser i behov for litt tlc, det er vel både 4 og 3 og noen femmere i betegnelsen.
    Da var det bare å spenne seg fast igjen og den italienske pizzavognen fikk vise sitt opphav, hvem sier at ikke en diesel kan presses litt i turtall.

    Det ble mil etter mil og jeg måtte innrømme at min skolegang ikke hadde inneholdt rekkefølgen på sørlandsbyene og måtte til stadig få korreks av sjåføren på mine manglende kunnskaper om norsk geografi. Men han er jo tålmodig og det er mye Jbl nomenklatur man rekker igjennom på en sørlandstur så praten gikk ledig og flytende.

    Sørlandet tok i mot oss i all sin solbadete prakt og Hunsbedt sin vakre bolig skinte i sine naturskjønne omgivelser.
    Det er noe vakkert med voksne herrer som lener seg over klassiske høyttalere på en solbadet gårdsplass og kyr som beiter i bakgrunnen.
    Om sørlendingene er blide og bløde i målet er ingen tin bløt over deres anlegg. De sparker som en villhest.

    Vi tok først plass på garasjeloftet som i grunn er tema i denne tråden. Både jeg og Arne er godt kjent med hva et anlegg som garasje anlegget til Hunsbedt kan by på. Klassisk Jbl, horn og membranareal som styres trygt med DSP, det sparker det, det funker.

    Men det er klart når man er deep in the heart of the bible belt er det så klart på sin plass med litt forkynning. De som kjenner oss som kom på besøk vet jo hva vi mener er sanningen og livet. Alt det var vel ment, det som står og spiller der nå, er kompetent så det holder, men det er vel alltid gott å ha noe forbedringspotensial. Etter en hyggelig stund på loftet med mengder av flotte musikk eksempler og mye hyggelig prat var det på tide å flytte seg over til kinoen.

    Det er vel ikke så mye å si annet en WOW og atter WOW. At lyd og bilde skulle være på stell kunne man kanskje ha forventet av kinomaskinisten men dette var meget imponerende. En ting er at lyd og bilde og all teknisk gjennomføring er av ypperste klasse, en annen er gjennomføringen av selve kinorommet. Vi som har tilbrakt noen timer i et snekkerverksted og på byggeplass og grublet over tekniske løsninger skjønner at det ligger uhorvelig mye arbeid i et slikt rom. Når man etter hvert ser på detaljene og valg av løsninger i Hunsbedt sin kino blir man helt satt ut. Dett er bare så gjennomført at det er nesten ikke til å tro. Bare historien om stjernehimmelen er nok til å få en til å måpe. Jeg skulle sikkert kommet med analyser av valgt frekvens respons, svartnivå og gud vet hva. Samme gjelder sikkert analyse av gjengivelsen på garasjeloftet.

    Det er andre bedre på en meg, jeg koste meg.

    Takk til Arne for invitasjon om en Road trip og ikke minst takk til Hunsbedt at jeg fikk komme på besøk. For meg har Sørlandet fått en attraksjon og det er ikke kaptein Sabeltann. Jeg kommer gjerne igjen
     

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    807
    Antall liker
    2.177
    Sted
    Gilja
    Da har jeg vært på besøk hos selveste Hunsbedt.



    Når man blir invitert på en road trip helt ned til det vakre Sørlandet med Hunsbedt sitt rike som mål er jeg ikke vond å be.
    Master Jbl guru ArneM skulle få levert noe edelt til rehabilitering og litt finsnekkring og trengte noen til å sitte shotgun på veien ned

    Sagt som gjort, jeg satte meg i bilen i skyggen av St Hans Haugen grytidlig på lørdag morgen og satte kos kl 06.15 mot et møtested langs E18 i Vestfold.
    Ved Aulerød parkerte jeg min doning og satte meg i kassebilen til Arne. At han møtte opp i kassebilen fortalte vel noe om det som skulle transporteres.

    Det lå allerede anselige mengder jern i form av både 15 tommere og drivere bak i boksen, og mer skulle det bli. Neste stop ble ett eller annet sted lengst inn i skogen i nærheten av Skien. Der i en låve var det none svære kasser i behov for litt tlc, det er vel både 4 og 3 og noen femmere i betegnelsen.
    Da var det bare å spenne seg fast igjen og den italienske pizzavognen fikk vise sitt opphav, hvem sier at ikke en diesel kan presses litt i turtall.

    Det ble mil etter mil og jeg måtte innrømme at min skolegang ikke hadde inneholdt rekkefølgen på sørlandsbyene og måtte til stadig få korreks av sjåføren på mine manglende kunnskaper om norsk geografi. Men han er jo tålmodig og det er mye Jbl nomenklatur man rekker igjennom på en sørlandstur så praten gikk ledig og flytende.

    Sørlandet tok i mot oss i all sin solbadete prakt og Hunsbedt sin vakre bolig skinte i sine naturskjønne omgivelser.
    Det er noe vakkert med voksne herrer som lener seg over klassiske høyttalere på en solbadet gårdsplass og kyr som beiter i bakgrunnen.
    Om sørlendingene er blide og bløde i målet er ingen tin bløt over deres anlegg. De sparker som en villhest.

    Vi tok først plass på garasjeloftet som i grunn er tema i denne tråden. Både jeg og Arne er godt kjent med hva et anlegg som garasje anlegget til Hunsbedt kan by på. Klassisk Jbl, horn og membranareal som styres trygt med DSP, det sparker det, det funker.

    Men det er klart når man er deep in the heart of the bible belt er det så klart på sin plass med litt forkynning. De som kjenner oss som kom på besøk vet jo hva vi mener er sanningen og livet. Alt det var vel ment, det som står og spiller der nå, er kompetent så det holder, men det er vel alltid gott å ha noe forbedringspotensial. Etter en hyggelig stund på loftet med mengder av flotte musikk eksempler og mye hyggelig prat var det på tide å flytte seg over til kinoen.

    Det er vel ikke så mye å si annet en WOW og atter WOW. At lyd og bilde skulle være på stell kunne man kanskje ha forventet av kinomaskinisten men dette var meget imponerende. En ting er at lyd og bilde og all teknisk gjennomføring er av ypperste klasse, en annen er gjennomføringen av selve kinorommet. Vi som har tilbrakt noen timer i et snekkerverksted og på byggeplass og grublet over tekniske løsninger skjønner at det ligger uhorvelig mye arbeid i et slikt rom. Når man etter hvert ser på detaljene og valg av løsninger i Hunsbedt sin kino blir man helt satt ut. Dett er bare så gjennomført at det er nesten ikke til å tro. Bare historien om stjernehimmelen er nok til å få en til å måpe. Jeg skulle sikkert kommet med analyser av valgt frekvens respons, svartnivå og gud vet hva. Samme gjelder sikkert analyse av gjengivelsen på garasjeloftet.

    Det er andre bedre på en meg, jeg koste meg.

    Takk til Arne for invitasjon om en Road trip og ikke minst takk til Hunsbedt at jeg fikk komme på besøk. For meg har Sørlandet fått en attraksjon og det er ikke kaptein Sabeltann. Jeg kommer gjerne igjen
    Har selv fått æren av å få omvisning i kinoen til @Hunsbedt. Man blir bare stående å til slutt sittende å måpe. Enig med deg i WOW! Særdeles hyggelig besøk👍
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    705
    Antall liker
    3.124
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Takker så mye for fine ord, @habicht! Har truffet deg ved flere anledninger før, men det var riktig så hyggelig å få hilse på deg. Vi hadde mye spennende å snakke om, og som vanlig ble det litt for lite tid. Du er veldig velkommen skulle det passe ved en senere anledning! :)
    Takker også @ArneM for stabil kjøring nedover, og ankomst på sekundet avtalt tid med dyrebart gods i bagasjen. Nå blir det mye spennende bygging av lekre saker utover høsten! ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn