Anderson skrev:
Brekke: Utrolig interessante greier! Men jeg lurer på et par ting:
1. Hvis man har en DAC som kan snu fasen, kan man da snu den først i DAC'en og så kjøre gjennom KISS og dermed få lineær fase til effektforsterkeren?
2. Hvordan er dynamikken og lydsignaturen i KISS? Jeg er keen på å bygge, men er ikke interessert i avrundet lyd som kun fungerer med neddempete stearinlys.
Hei.
1. Jeg er opptatt av absolutt fase og mener at det er viktig for opplevelsen av dynamikk.
Derfor anser jeg det som viktig at man får til dette. Selvfølgelig kan du snu fasen i DACen
og la være å endre den på høyttalerterminalene. Ulempen med en slik tilnærming er at andre
lydkilder som eventuelt kobles inn i oppsettet fortsatt vil være ute av fase. Derfor syntes
jeg det er enklere å foreta fasesnuingen på høyttalerterminalene.
Det er verdt å få med seg at det finnes flere kommersielle linjetrinn som snur den absolutte
fase. For eksempel har alle linjetrinn Conrad Johnsen har produsert de siste 20 årene hatt
denne "feilen". Heldigvis er dette enkelt å utbedre. For alt jeg vet snur CJ fasen en gang til
i effekttrinnet for å komme i mål?
2. Whisler gir en god beskrivelse av hvordan også jeg opplever lyden fra 12B4A.
Særlig punktene om ufarget og åpen lyd stemmer godt. Når det gjelder de dynamiske
aspektene ved gjengivelsen opplever jeg at KISS har en naturlig gjengivelse av dynamikk.
Lyden stemmer godt overens med dynamikk slik jeg oppfatter det på akustiske konserter.
På den annen side blir det ikke tilført noen overdrevet dynamikk på samme måte som en
del PA-utstyr gjør ved å jukse med frekvensgangen (ved å trekke fram de "dynamiske"
frekvensene i gjengivelsen). Jeg vet det er enkelte som foretrekker en slik gjengivelse,
men dette må eventuelt påføres andre steder i signalkjeden, for eksempel i høyttalerne.
gunvald skrev:
Jeg har nå gått i tenkeboksen, men regner med at jeg kommer til å oppgradere min NMD MC3R mkII...
Det jeg ikke har fått noe direkte svar på er; Er det store forskjeller i lydkvalitet / signatur på dette prosjektet og min eksisterende pre??
Vil det for eksempel være litt mer bunn i den nye?
Føler egentlig at min oppgraderte versjon av NMD spiller meget bra, men savner litt mer "trøkk" i bunn (litt lystklingende).
Lydmessig er KISS først og fremst klarere og mer gjenomsiktig enn dem man får fra en
original MC-3 (ja selv en Mk. II). Overgangen fra tre aktive steg til ett, blir som å titte
gjennom et trelags vindu i forhold til et etlags vindu. Det er langt mindre påvirkning av
signalet.
Så må man spørre seg selv om man ønsker mer eller mindre påvirkning av signalet.
Siden man har valgt en rørforsterker i utgangspunktet ønsker man antagelig rørklang og
det får man mindre av i KISS enn i originalen. Det låter fortsatt av rør, men med mer fokus
på de (etter min mening) positive aspektene ved en rørforsterker enn de negative. KISS
spiller (muligens) tonalt litt lysere enn originalen men da refererer jeg først og fremst til
forholdet mellom øvre og nedre mellomtone. Når det gjelder bassen er denne strammere
og mer kontrollert enn på MC-3 men uten å miste nivå nedover. Den har nok mer trøkk i
subwooferfrekvensene på grunn av større valgt koblingskondensator.
mvh
Gunnar Brekke
Fidelity