Godt det skjedde på jobbSkjer det hos meg blir jeg kastet ut av min bedre halvdel. Sammen med prosjektet.
Godt det skjedde på jobbSkjer det hos meg blir jeg kastet ut av min bedre halvdel. Sammen med prosjektet.
Jepp. Det stemmer. Broen er i C -filteret.Det du skriver ((+) fra filteret er koblet til høyspent filterets nullpunkt) er, hvis jeg forstår deg riktig, at (+) fra filteret er koblet til ct på trafoen. Og broen du snakker om er den i C- filteret?
Vel, det var dine ord.Har jeg gjort (nok) en brøler?
11 Ohm - her har jeg brukt PSUD2 for å finne en ok spenning, men jeg må ha gjort noe helt feil der!På skjemaet er det indikert en negativ spenning på 60V inn til biasnettverket. Du har om lag 55*1.414=77V, du har også to kondensatorer har du ikke? Og mellom disse hadde du en motstand på 11 Ohm?
For å si det sånn: 11 ohm er ikke en brukbar verdi her (hvor har du fått den fra?). Skal du ha noe rippelfiltrering bør du opp noen dekader i verdi. Strømmen som biasen trekker er ca 4.8mA per side, for å redusere 77V til ~60V, bruk en motstand på (77-60)/(2*4.8E-3)=~1k8 ohm. Da får du både et OK filter og ~60V inn til biasnettverket.
Hadde du ikke forsinket innkobling av høyspenningen (slik at de andre spenningene får stabilisert seg)?Om jeg simulerer filteret i PSUD2 med en diode og 1k8 så får jeg 57Vdc med 0,005V rippel. Spenningen bruker litt tid på å komme opp. Ca 2 sek før den når 55 volt.
Høyspenningen kommer mye raskere opp: Kan det være et problem
Nå er releet koblet på primæren til denne trafoen som gir høyspent og bias - spenning, men jeg kan vel koble det på sekundærviklingen som gir høyspent. Har ikke datablad på maks spenning for releet, men jeg kan sende en mail til "Sophia.." og spørre.Hadde du ikke forsinket innkobling av høyspenningen (slik at de andre spenningene får stabilisert seg)?
Jan E Veiset
Er det riktig å anta at litt blått lys innimellom strukturen er litt gass i røret, noe "getteren" skal ta seg og forsåvidt helt normalt på et nytt EL34 rør?Jeg kan i det ene EL34 røret se antydning til blått lys. Hva er det?
Feil og feil...Nytt forsøk og det gikk bedre. 480 Vdc B+ med variacen på 230Vac, var noe høyere enn forventet. Da blir jo også B2+ og B3+ feil og må justeres.
Google er din venn.Er det riktig å anta at litt blått lys innimellom strukturen er litt gass i røret, noe "getteren" skal ta seg og forsåvidt helt normalt på et nytt EL34 rør?
Det glødet vel kraftig rødt på anoden en 5 - 10 sekunder før vi slo av. Håper ikke røret har tatt skade. Jeg kan jo forsøke å ta bilde av fluoriseringen ved neste test, men kameraet mitt er ikke allverden.Røde anoder er ikke bra. Blått lys behøver ikke være noe dårlig tegn, men pussig at bare det ene røret har slikt.
Flott bilde nederst på siden der!Google er din venn.
The Blue Glow Page: http://www.jacmusic.com/html/articles/blueglow/blueglow.htm
Jan E Veiset
I denne konstruksjonen er det jo et rimelig stort spenn i reguleringsområdet for biaspotmetret (fra 0V til C-) så jeg tror jeg ville ha målt spenningen på pinne 5 i soklene for EL34, og evt justert, før jeg satte dem i. Da unngår du "cherry plates".Det som var problemet med biasen var at det var vanskelig å måle pot-ene når de var koblet til kretsen, i tillegg til at de er av "skru deg i hjel" typen. Derfor demonterte vi de for å finne riktige posisjoner før vi prøvde på nytt.
Nei, det ville belastet C- mer og bias-spenningen ville blitt lavere. Det du kunne ha gjort er å koble en motstand mellom pot og jord for å heve potensialet på jordsiden slik at reguleringsområdet blir mindre (f eks fra C-/2 til C-).Kanskje kunne også en 10K pot brukes istedet for 22k, så hadde jeg ikke mulighet til å justere bias så mye ned.
A la DynacoNei, det ville belastet C- mer og bias-spenningen ville blitt lavere. Det du kunne ha gjort er å koble en motstand mellom pot og jord for å heve potensialet på jordsiden slik at reguleringsområdet blir mindre (f eks fra C-/2 til C-).
Jan E Veiset
Nå ja, ikke helt ala Dynaco. I det tilfellet er det mye enklere å beregne motstanden mellom potm og jord for å få halve C-.A la Dynaco![]()
Litt av en ligning! Tror jeg har resistorer med ca slike verdier liggende. Da løsner jeg altså wire mlm jord og pot og setter inn resistoren i serie.Løser du denne ligningen med hensyn på Rx og setter inn de kjente verdiene får du 91k for Rx som er motstanden mellom potm og jord.
Jan E Veiset
Ja, og du vil med en gang høre om den går i selvsving. For sikkerhets skyld kan du koble en 20 ohms motstand eller lignende i serie med høyttaleren og beholde dummylasten tilkoblet forsterkeren. Hvis den går i selvsving kan du heller ikke justere bias på en fornuftig måte.Så har jeg et annet spørsmål. Kan jeg prøve med høytaler tilkoblet nå selv om ikke alle spenninger er helt riktige?
Nei, i tilfelle du må koble om, gjør det som du finner enklest.Men om det blir selvsving - er det av betydnign om jeg kobler om på primær eller sekundærsiden av OTP?
Det er i hvert fall helt normalt. Du kan velge selvEr dette himmel eller helvete? (Humøret er på topp uansett, bare så det er sagt...tilnærmet topp kan vi vel si, i tilfellet helvete)
Hvis strømmen ligger innenfor et normal område er det ingen grunn til at sikringen på 300mA burde gå (det indikerer et strømtrekk på over 75mA per EL34, noe som er alt for høyt). Løsningen er ikke å skifte til en sikring med høyere verdi.Slår av nettspenning og sjekker forsterkeren. 300mA sekundærsikring er gått. Setter inn ny sikring på 500mA.
Hvis du, over tid, drar mer enn 300mA i utgangstrinnet vil det ta knekken på EL34.(a) Tomgangsstrømmen i utgangsrørene bør ligge i området 40-45mA, dette sjekker du ved å måle spenningen over katodemotstandene på 10 ohm. 0.4V=40mA osv. Hvis målet er 45mA gjør du følgende: Juster potm (22k) for symmetri til du leser av samme spenning over de to 10 ohms motstandene. Juster bias-potm (22k, det mellom C- og jord) til spenningen over begge 10 ohms motstander er 0.45V. Gjenta operasjonen til spenningen over begge motstandene er 0.45V. Gjør dette for begge kanaler.
Jeg har lånt en gammel audiogenerator hos Kjell, men fikk meg en karamell i armen da jeg skulle teste det. Målte etterpå 230Vac mlm utg.signalet og nettjord.Det er i hvert fall helt normalt. Du kan velge selv
Nå er du i den situasjonen som svært mange havner etter et relativt stort byggeprosjekt: Feilsøk og retting. Alle er der med varierende hyppighet. Proffe produsenter og amatører. I slike situasjoner er det i hvert fall himmelsk å ha noe testutstyr: En audio oscillator / -generator, oscilloscope og kanskje et godt gammelt analogt AC votmeter med noe båndbredde.. Mange moderne DMM måler ikke stort lenger opp enn der det befinner seg brum.
Det var egentlig ganske mye sving. For å være sikker på at du ikke har noe ustabilitet i feedbacksløyfen kan du forsøke å koble den fra slik at forsterkeren kjøres uten NFB og se om ting roer seg da.Med pot-ene i begge kanaler justert så godt jeg får til "danser" DMM-et fortsatt mlm ,35V og ,45V for alle rør og mlm -0,1 og 0,1V for symmetrien i begge kanaler
Det er nå moroa starter. ;DHva nå og hvorfor skjer dette?
OK, dette forteller at du ligger bare litt under over grensen til at forsterkeren er stabil. Men du ligger på grensen og ting kan fort endre seg når du kobler til en kompleks last (høyttaler).Edit:
Med feedback - loopen på 8 Ohms tappen får jeg også helt fine målinger av bias, og kan justere til 0,45V over 10Ohm. Da er jeg vel nok et skritt videre. Får vel ny forsyning med deler over helgen. I mlmtiden får jeg finne en 1KHz tone!