|
Det hadde du helt rett i. Elektriske dingser virker best når de kobles opp på riktig måte :-[. Med styrestrøm på plass fikk jeg 16 - 17 sekunders forsinkelse fra glødestrøm settes på til høyspent kobles til. Det får holde det, og så lenge det funger bryr jeg meg ikke med termistorer. Dioden som fulgte med hadde hvitt lys, det er også helt greit.OK. Du får sikkert "Sofie" til å fungere. Ikke mye som kan gå galt der.
De på 120 ohm er vel for å balansere glødingen i forhold til jord. Vet du om glødeviklingen på trafoen har midt-tapp? 2 x 3.15 volt altså. Da kan du i tilfellet koble midtpunktet til jord i steden.555 - timer, det vet jeg ikke. Ser etter i kveld.
Nå har jeg et par småting igjen. Jeg har jo egen trafo til glød, og ilfg skjema skal glødeforsyningen jordes med to 120 Ohms motstander. Det hadde jeg glemt, men det er jo ingen stor sak.
Høyspent - trafoen gir strøm til B+ og bias, og begge disse strømforsyningene er nå koblet til. Det er også glødestrømmen. Bør jeg prøve å slå på hele forsterkeren uten rørene tilkoblet, først, for å sjekke at bias - strøm er ok og på greit nivå? Da kan jeg jo også sjekke at glødestrøm er i orden ved alle soklene.
Har laget to "dummy load" på 8 Ohm/ 25W som jeg tenkte å bruke til testing. Bør jeg også lage slike til inngangsterminalene før jeg kobler strøm på. 2 - 10 kOhm mlm + og - på inngangen, var det ikke det du sa her en gang, Audiomix?
Det er en 12,6/6,3 volts 18E12 fra Motron slik at da kobler jeg hver side av sekudæren med 120E til jord.Vet du om glødeviklingen på trafoen har midt-tapp? 2 x 3.15 volt altså. Da kan du i tilfellet koble midtpunktet til jord i steden.
Er denne "18E12" en 12.6V CT? I så fall kan du jo like god koble CT til jord som å koble hver side via en motstand til jord.Det er en 12,6/6,3 volts 18E12 fra Motron slik at da kobler jeg hver side av sekudæren med 120E til jord.
Ja.[ftp]http://www.hammondmfg.com/pdf/185Insert.pdf[/ftp]
185E12 (Hammond)skulle det være.
Det er en "parallell secondary" - kobling som gir meg 6,3V. Derfor tenkte jeg 2x120E. Blir det riktig?
Det er vanlig å kalle de andre B+ spenningene for B2+, B3+, evt B+2, B+3, osv.Er også spent på hvilke spenninger til anode på ecc83 og ef86 jeg får. Har loddet inn resistor - verdier fra skjemaet (kan man si B++ og B+++?) men dette må jeg jo kontroll - måle. Fikk levert alternative resistorer fra Motron for en tid siden om det blir feil.
Da har jeg litt å holde på med fremover. 47K har jeg på lager.Et raskt overslag over spenningene du lurer på:
I teksten står det at det er esseserielt å ha en spenning på ~90V på anoden på EF86 så vi tar utgangspunkt i det. På skjemaet er det i tillegg oppgitt: B3+=170V og Ra=47k
Dette gir ved grafisk løsning mhp Va=90V:
Vk=1.5V, Ia=1.9mA
Dvs:
Rk=Vk/Ia=1.5V/1.9mA=830R
Noe som stemmer forholdsvis dårlig med skjemaet hvor Rk=490R.
For å få det vil å stemme bør B3+ være rundt 200V, det gir Vk=1.2V og Ia=2.4mA noe som indikerer Rk=500R.
2.4mA i EF86 gir et spenningsdropp på 240V over 100k i strømforsyningen og tilsier en høyspenning på 440V. For et stereotrinn bør du redusere motstanden fra 100K til 47k eller der omkring.
Spenningen på anodene på ECC83 kan du regne ut på følgende vis:
Ik=(Va{EF86}+Vgk{ECC83})/Rk som gir 1.1mA i katodestrøm for ECC83 (så lenge Va{EF86}=90V). Delt på 2 gir dette 0.55mA anodestrøm. Spenningsfallet over anodemotstandene blir Ia*(Ra+(Rpot/2)) og anodespenningen blir (B2+)-(Ia*(Ra+(Rpot/2)))som ved 400V B2+ og potmeter i midtstilling gir ca Va=300V.
Siden du har noe høyere B+ er det rimelig å regne med at spenningene vil bli litt høyere.
Jan E Veiset
Det var nå bare tull, men med 90k og 100k i paralell så kom jeg nært. Katoderesistorene til EF86 røret er fortsatt 390E + 100E.47K har jeg på lager.
Jo, det er den.Høyspenningen til EF86? Er ikke den begrenset oppad av en Zenerdiode på ca 200V?
Hvor er 0 Volt i strømforsyningen koblet, er ikke den koblet til signaljord og signaljord koblet til chassis (kabinett)?Sitter nå her og måler med et DMM, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg finner 0,5 Ohm til kabinettet fra 0 - punktet i psu-en. Det er ikke intendert.
Nettjord er boltet til kabinettet, men PSU-en har ingen koblinger (som jeg med viten og vilje har laget) til nettjord. Men siden jeg kan måle den, så må den jo være der.
Sentertappingen i strømforsyningen (sekundær).Hvor er 0 Volt i strømforsyningen koblet, er ikke den koblet til signaljord og signaljord koblet til chassis (kabinett)?
(Når du sier "0 punktet i psu", mener du da 0 Volt i strømforsyningen eller sentertappingen på sekundærsiden?)
Jan E Veiset
Ladekondensatorene i strøforsyningen -- er de mekanisk koblet til chassis?Sentertappingen i strømforsyningen (sekundær).
Sikringen i PSU (300mA) er inntakt, selv om nettsikringen går.
Kan vi utelukke at kortslutningen ligger "etter" psu sikringen (300mA), dvs at feilen ligger et sted mlm nettstikk og siste ladekondensator i B+ forsyning.At sikringen på 300mA er inntakt betyr at det er noe feil i selve strømforsyningen. 300mA-sikringen ryker hvis elektronikken i forsterkeren trekker for mye strøm.
Jan E Veiset
I et slikt oppsett vil etter all sannsynlighet sikringen på sekundærsiden (300mA) ryke før nettsikringen (var det 2A?) hvis du trekker for mye strøm fra høyspenten.Kan vi utelukke at kortslutningen ligger "etter" psu sikringen (300mA), dvs at feilen ligger et sted mlm nettstikk og siste ladekondensator i B+ forsyning.
Da er det ikke mange komponentene å feilsøke på.(B+ forsyning hos meg er trafo, likeretter, 30uf+30uF, choke, 220uF - og så kommer en 300mA sikring)
Nei. Kondensatorene har ingen betydning. Bortsett fra hvis de er defekte. Det er kun størrelsen på trafoen som er årsakt til den høye in rush strømmen.Dette kan f.eks. komme av oppladningen av kondensatorer ved påslag.
- Stig
De to 30uF står i paralell ( C1=60uF) og har 630V som maks. Etter choken kommer en 220uF/550V og til B2+ og B3+ er det en 47+47uF/500V.Har du enkle elektrolytter som tåler høy nok spenning? Eller to i serie?
Bias filteret mitt er et CRC filter med 330uF/385V kondiser: ct og 55Vac tapp til likeretter - bro (4 stk dioder, 1000V). (+) fra filteret er koblet til høyspent filterets nullpunkt. (-) er koblet til biaspots. Mellom (-) og (-) på kondisene står det en 11 Ohms motstand.Husk at biasen er negativ og kondensatorene må være snudd tilvarende.
Skjer det hos meg blir jeg kastet ut av min bedre halvdel. Sammen med prosjektet.En "kollega" ekspederte en elektrolytt her om dagen. Ingen syding eller bobling. Bare et PANG! Taket lettet og det luktet vondt. Mye kliss i "nabolaget".
Det du skriver ((+) fra filteret er koblet til høyspent filterets nullpunkt) er, hvis jeg forstår deg riktig, at (+) fra filteret er koblet til ct på trafoen. Og broen du snakker om er den i C- filteret?Bias filteret mitt er et CRC filter med 330uF/385V kondiser: ct og 55Vac tapp til likeretter - bro (4 stk dioder, 1000V). (+) fra filteret er koblet til høyspent filterets nullpunkt.