DIY Mullard 5-20 røreffekt

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.157
Antall liker
5.068
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
OK. Du får sikkert "Sofie" til å fungere. Ikke mye som kan gå galt der.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
OK. Du får sikkert "Sofie" til å fungere. Ikke mye som kan gå galt der.
Det hadde du helt rett i. Elektriske dingser virker best når de kobles opp på riktig måte :-[. Med styrestrøm på plass fikk jeg 16 - 17 sekunders forsinkelse fra glødestrøm settes på til høyspent kobles til. Det får holde det, og så lenge det funger bryr jeg meg ikke med termistorer. Dioden som fulgte med hadde hvitt lys, det er også helt greit.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.157
Antall liker
5.068
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Er det en 555 timer som bestemmer forsinkelsen? Enkelt å endre i så fall.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
555 - timer, det vet jeg ikke. Ser etter i kveld.

Nå har jeg et par småting igjen. Jeg har jo egen trafo til glød, og ilfg skjema skal glødeforsyningen jordes med to 120 Ohms motstander. Det hadde jeg glemt, men det er jo ingen stor sak.  

Høyspent - trafoen gir strøm til B+ og bias, og begge disse strømforsyningene er nå koblet til. Det er også glødestrømmen. Bør jeg prøve å slå på hele forsterkeren uten rørene tilkoblet, først, for å sjekke at bias - strøm er ok og på greit nivå? Da kan jeg jo også sjekke at glødestrøm er i orden ved alle soklene.

Har laget to "dummy load" på 8 Ohm/ 25W som jeg tenkte å bruke til testing. Bør jeg også lage slike til inngangsterminalene før jeg kobler strøm på. 2 - 10 kOhm mlm + og - på inngangen, var det ikke det du sa her en gang, Audiomix?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.157
Antall liker
5.068
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
555 - timer, det vet jeg ikke. Ser etter i kveld.

Nå har jeg et par småting igjen. Jeg har jo egen trafo til glød, og ilfg skjema skal glødeforsyningen jordes med to 120 Ohms motstander. Det hadde jeg glemt, men det er jo ingen stor sak.  

Høyspent - trafoen gir strøm til B+ og bias, og begge disse strømforsyningene er nå koblet til. Det er også glødestrømmen. Bør jeg prøve å slå på hele forsterkeren uten rørene tilkoblet, først, for å sjekke at bias - strøm er ok og på greit nivå? Da kan jeg jo også sjekke at glødestrøm er i orden ved alle soklene.

Har laget to "dummy load" på 8 Ohm/ 25W som jeg tenkte å bruke til testing. Bør jeg også lage slike til inngangsterminalene før jeg kobler strøm på. 2 - 10 kOhm mlm + og - på inngangen, var det ikke det du sa her en gang, Audiomix?
De på 120 ohm er vel for å balansere glødingen i forhold til jord. Vet du om glødeviklingen på trafoen har midt-tapp? 2 x 3.15 volt altså. Da kan du i tilfellet koble midtpunktet til jord i steden.
Jeg ville startet med å sjekke glødingen først. Mål om du har 6.3V (noe høyere uten rør på plass) på de riktige pinnene. Detretter med rør. Uten høyspenning. Se om de gløder. Så med høyspenning, men uten rør. Da hadde det vært kjekt å øke spenningen inn til HV trafoen gradvis. Med en Variac:)
Noen ganger kan det være for spennende med høye spenninger. I hvert fall første gangen.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Vet du om glødeviklingen på trafoen har midt-tapp? 2 x 3.15 volt altså. Da kan du i tilfellet koble midtpunktet til jord i steden.
Det er en 12,6/6,3 volts 18E12 fra Motron slik at da kobler jeg hver side av sekudæren med 120E til jord.

Takk for oppstarts-guide. Jeg hadde strøm på glødetrafoen i går og den summet stille og fint. Har ikke hatt no hell med å finne en variac enda, men jeg skal ringe ham som heter Kjell B. Han bor i nærheten. Tror helgen blir svært spennende :)
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Kjell hadde ikke variac, men han hadde 110V trafoer jeg kunne låne. Besøker ham på lørdag.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.157
Sted
'
Det er en 12,6/6,3 volts 18E12 fra Motron slik at da kobler jeg hver side av sekudæren med 120E til jord.
Er denne "18E12" en 12.6V CT? I så fall kan du jo like god koble CT til jord som å koble hver side via en motstand til jord.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
[ftp]http://www.hammondmfg.com/pdf/185Insert.pdf[/ftp]

185E12 (Hammond)skulle det være.

Det er en "parallell secondary" - kobling som gir meg 6,3V. Derfor tenkte jeg 2x120E. Blir det riktig?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.157
Sted
'
[ftp]http://www.hammondmfg.com/pdf/185Insert.pdf[/ftp]

185E12 (Hammond)skulle det være.

Det er en "parallell secondary" - kobling som gir meg 6,3V. Derfor tenkte jeg 2x120E. Blir det riktig?
Ja.

Jan E Veiset
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Kjell hadde et meget innholdsrikt hobbyrom og jeg dro hjem med trafo og en sinusgenerator.

Første gjorde jeg målinger uten rør i soklene. Med 110 - 115Vac inn kom B+ fint opp på 250Vdc, bias strøm på - 35 og glødestrøm i alle sokler. Da jeg slo av kunne jeg også se at spenningen falt sakte og fint, som tiltenkt med "bleeder" resistorer på kondensatorene.

Vil bare legge til at jeg tok mine forbehold, befant meg langt unna forsterkeren ved påslag, og hadde brannslokningsutstyr klart. Bare så det er nevt.

Etter så å ha godt over forsterkeren enda en gang var det i går kvled klart for full pupp. Vekk med trafo og inn med støpsel rett fra veggen. Samme forholdregler. Fikk nesten sjokk da høyspenningen spratt opp på 1200V, men så var det bare Multimeteret som sto innstilt på AC.

Ved neste forsøk gikkd et bedre. 514 Vdc på B+, -77 ut fra bias filteret. Over bias trim-pot kunne jeg måle -35Vdc.

Da glød og høspent skulle skulle prøves med rør tilkoblet i soklene oppdaget jeg at getteren i det ene EL 34 røret var knekt av og lå løs inne i røret. Kjedelig, men silkt skjer. Nye rør er nå på vei fra Motron.

I ventetiden trenger Kjell B`s gamle sinusgenerator litt service. Kabinettet er nå helt ferdig. Jeg har lagt opp en kobling fra nett-jord med kraftig kabel til gjennomgående skrue med stoppskive og låsemutter i topplaten.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Dæven gutt! No begynne det å ligne!!

Kribler jo helt her nede i Moss...... :eek:

Spørs om jeg ikke må svinge innom i sommer når jeg skal til Hamna.... ;)

Mvh
Rolf
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
En sving innom e her e oblig. selv ved kortvisitt i lillebyen. Det va nok kriblinga mi fra de første forsøkan med høyspenten du kjente der nede i Moss 8) 8)
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
120 ohm fra elfa skulle komme i dag, men når el34 fra Motron kommer vet jeg ikke. Brynjar sendte på mandag, men Posten er utrolig trege, spesielt internt her i Tromsø. Rapport følger så snart det skjer noe.

Er også spent på hvilke spenninger til anode på ecc83 og ef86 jeg får. Har loddet inn resistor - verdier fra skjemaet (kan man si B++ og B+++?) men dette må jeg jo kontroll - måle. Fikk levert alternative resistorer fra Motron for en tid siden om det blir feil.  
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.157
Sted
'
Er også spent på hvilke spenninger til anode på ecc83 og ef86 jeg får. Har loddet inn resistor - verdier fra skjemaet (kan man si B++ og B+++?) men dette må jeg jo kontroll - måle. Fikk levert alternative resistorer fra Motron for en tid siden om det blir feil.  
Det er vanlig å kalle de andre B+ spenningene for B2+, B3+, evt B+2, B+3, osv.

Et raskt overslag over spenningene du lurer på:
I teksten står det at det er esseserielt å ha en spenning på ~90V på anoden på EF86 så vi tar utgangspunkt i det. På skjemaet er det i tillegg oppgitt: B3+=170V og Ra=47k

Dette gir ved grafisk løsning mhp Va=90V:
Vk=1.5V, Ia=1.9mA
Dvs:
Rk=Vk/Ia=1.5V/1.9mA=830R
Noe som stemmer forholdsvis dårlig med skjemaet hvor Rk=490R.

For å få det vil å stemme bør B3+ være rundt 200V, det gir Vk=1.2V og Ia=2.4mA noe som indikerer Rk=500R.
2.4mA i EF86 gir et spenningsdropp på 240V over 100k i strømforsyningen og tilsier en høyspenning på 440V. For et stereotrinn bør du redusere motstanden fra 100K til 47k eller der omkring.

Spenningen på anodene på ECC83 kan du regne ut på følgende vis:
Ik=(Va{EF86}+Vgk{ECC83})/Rk som gir 1.1mA i katodestrøm for ECC83 (så lenge Va{EF86}=90V). Delt på 2 gir dette 0.55mA anodestrøm. Spenningsfallet over anodemotstandene blir Ia*(Ra+(Rpot/2)) og anodespenningen blir (B2+)-(Ia*(Ra+(Rpot/2)))som ved 400V B2+ og potmeter i midtstilling gir ca Va=300V.

Siden du har noe høyere B+ er det rimelig å regne med at spenningene vil bli litt høyere.

Jan E Veiset
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Et raskt overslag over spenningene du lurer på:
I teksten står det at det er esseserielt å ha en spenning på ~90V på anoden på EF86 så vi tar utgangspunkt i det. På skjemaet er det i tillegg oppgitt: B3+=170V og Ra=47k

Dette gir ved grafisk løsning mhp Va=90V:
Vk=1.5V, Ia=1.9mA
Dvs:
Rk=Vk/Ia=1.5V/1.9mA=830R
Noe som stemmer forholdsvis dårlig med skjemaet hvor Rk=490R.

For å få det vil å stemme bør B3+ være rundt 200V, det gir Vk=1.2V og Ia=2.4mA noe som indikerer Rk=500R.
2.4mA i EF86 gir et spenningsdropp på 240V over 100k i strømforsyningen og tilsier en høyspenning på 440V. For et stereotrinn bør du redusere motstanden fra 100K til 47k eller der omkring.

Spenningen på anodene på ECC83 kan du regne ut på følgende vis:
Ik=(Va{EF86}+Vgk{ECC83})/Rk som gir 1.1mA i katodestrøm for ECC83 (så lenge Va{EF86}=90V). Delt på 2 gir dette 0.55mA anodestrøm. Spenningsfallet over anodemotstandene blir Ia*(Ra+(Rpot/2)) og anodespenningen blir (B2+)-(Ia*(Ra+(Rpot/2)))som ved 400V B2+ og potmeter i midtstilling gir ca Va=300V.

Siden du har noe høyere B+ er det rimelig å regne med at spenningene vil bli litt høyere.

Jan E Veiset
Da har jeg litt å holde på med fremover. 47K har jeg på lager.

Vil jeg få driftsbelastning på strømforsyning med rør i soklene og 8 Ohm/25W "dummyload" i utg.terminaler, eller er det best med høytalere og signal på inngangen?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
47K har jeg på lager.
Det var nå bare tull, men med 90k og 100k i paralell så kom jeg nært. Katoderesistorene til EF86 røret er fortsatt 390E + 100E.
Nå venter vi bare på EL34 rørene, alt annet er klappet og klart.

Nå har jeg 10k resistor til B2+ og 47k til B3+
Hvis jeg nå antar B+ på 460 Vdc og regner på spenningsfall over resistorene etter ligningnene dine Jan, så får jeg

B2+: 460V -  (10k * 6,0mA)=400V
B3+:400V - (47k * 4,8mA) = 175V
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Oh, oh her gløder det i åtte rør!! Herlig. Men ett eller annet har skjedd med høyspenten. Får 3v utslag på DMM-et. Kanskje en sikring som er gått? I kveld er det fest hos en kamerat, så det blir vel søndag kveld før jeg finner ut av det.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Det begynner virkelig å nærme seg no... Faen den første gangen man kopler noe egen-lagd inn i anlegget, vipper det på og venter på at musikken skal tone ut av HT... Du får en spennende kveld i dag hvis du får ordnet alt og du faktisk kan begynne å spille. Glede meg til å høre den forsterkern, eg. :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.157
Antall liker
5.068
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Høyspenningen til EF86? Er ikke den begrenset oppad av en Zenerdiode på ca 200V?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Høyspenningen til EF86? Er ikke den begrenset oppad av en Zenerdiode på ca 200V?
Jo, det er den.

Første gang jeg slo på forsterkeren med alle rørene i røk altså psu sikringen (300mA) uten at jeg fant ut hvorfor.

Den ble skiftet, alle rør tatt ut og satt i på nytt. Slo på strømmen og høyspenningen kom opp. Målte 400V på B+, og 155V på B3+.

Forsterkeren hadde nå stått på en liten stund, og jeg la så merke til en svak putre/boble -  lyd, og en svak lukt som av varm olje. Skrudde straks av forsterkeren.

Da jeg skrudde på igjen kom glødespenningen fint opp, men straks høyspent - trafoen koblet inn gikk nettsikringen (2A).

Dro ut alle rørene og prøvde på nytt. Samme resultat.

Finner ingenting synlige merker etter kortslutninger etter andre indikasjoner på hva som er galt.

Sitter nå her og måler med et DMM, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg finner 0,5 Ohm til kabinettet fra 0 - punktet i psu-en. Det er ikke intendert.

Nettjord er boltet til kabinettet, men PSU-en har ingen koblinger (som jeg med viten og vilje har laget) til nettjord. Men siden jeg kan måle den, så må den jo være der.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.157
Sted
'
Sitter nå her og måler med et DMM, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg finner 0,5 Ohm til kabinettet fra 0 - punktet i psu-en. Det er ikke intendert.

Nettjord er boltet til kabinettet, men PSU-en har ingen koblinger (som jeg med viten og vilje har laget) til nettjord. Men siden jeg kan måle den, så må den jo være der.
Hvor er 0 Volt i strømforsyningen koblet, er ikke den koblet til signaljord og signaljord koblet til chassis (kabinett)?
(Når du sier "0 – punktet i psu", mener du da 0 Volt i strømforsyningen eller sentertappingen på sekundærsiden?)

Jan E Veiset
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Hvor er 0 Volt i strømforsyningen koblet, er ikke den koblet til signaljord og signaljord koblet til chassis (kabinett)?
(Når du sier "0 – punktet i psu", mener du da 0 Volt i strømforsyningen eller sentertappingen på sekundærsiden?)

Jan E Veiset
Sentertappingen i strømforsyningen (sekundær).

Jeg laget ingen forbindelse mlm signaljord og chassis (kabinett). Da jeg slo på strømmen var + og jord ved inngangsterminalene koblet sammen med en 3k Ohms motstand, men disse terminalene/ rca - pluggene er koblet fra chassis med slike plast - kapper.

Sikringen i PSU (300mA) er inntakt, selv om nettsikringen går.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.157
Sted
'
Sentertappingen i strømforsyningen (sekundær).

Sikringen i PSU (300mA) er inntakt, selv om nettsikringen går.
Ladekondensatorene i strøforsyningen -- er de mekanisk koblet til chassis?
At sikringen på 300mA er inntakt betyr at det er noe feil i selve strømforsyningen. 300mA-sikringen ryker hvis elektronikken i forsterkeren trekker for mye strøm.

(En annen ting er at jeg er temmelig overbevist om at du bør koble signaljord til chassis på en eller annen måte for å forhindre støy.)

Jan E Veiset
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Ladekondisene står i skru-klemmer som er boltet i chassis, men det skal ikke være kontakt mlm alu- kappen på kondisene og chassis. Her skal det være plast eller lakk og tape i melllom. Fant heller ingen kontakt mlm kappe og chassis med DMM-et i går kveld.

Det er ingen sak og legge signaljord til chassis, men jeg ville nå i oppstarten ha en såkalt "sikkerhetsjord", nettjord boltet i kabinettet, til jeg var trygg på forsterkeren. Ville da vente med og legge signal til chassis, fordi jeg var usikker på konsekvensen av å koble sammen nettjord og signaljord via chassis.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
At sikringen på 300mA er inntakt betyr at det er noe feil i selve strømforsyningen. 300mA-sikringen ryker hvis elektronikken i forsterkeren trekker for mye strøm.

Jan E Veiset
Kan vi utelukke at kortslutningen ligger "etter" psu sikringen (300mA), dvs at feilen ligger et sted mlm nettstikk og siste ladekondensator i B+ forsyning.

(B+ forsyning hos meg er trafo, likeretter, 30uf+30uF, choke, 220uF - og så kommer en 300mA sikring)
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.157
Sted
'
Kan vi utelukke at kortslutningen ligger "etter" psu sikringen (300mA), dvs at feilen ligger et sted mlm nettstikk og siste ladekondensator i B+ forsyning.
I et slikt oppsett vil etter all sannsynlighet sikringen på sekundærsiden (300mA) ryke før nettsikringen (var det 2A?) hvis du trekker for mye strøm fra høyspenten.
For å være sikker kan du jo plukke ut sekundærsikringen og se om primærsikringen fortsatt går.

(B+ forsyning hos meg er trafo,  likeretter, 30uf+30uF, choke, 220uF  - og så kommer en 300mA sikring)
Da er det ikke mange komponentene å feilsøke på. ;)

Jan E Veiset
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Hei Andreas!

En ting du kan sjekke, er jo hvilke sikringer du bruker. Jeg var utrolig plaget med en forsterker der jeg hadde en "rask" sikring på primæren uten å vite det. Sikringen gikk gang på gang, og jeg skjønte overhode ikke hva som var feilen. Jeg holdt på å bli gal! Byttet til en treg sikring og vips! Alt var OK. Dette kan f.eks. komme av oppladningen av kondensatorer ved påslag.

Etter dette så gikk jeg over til å prøve en 100ohms 1/4W motstand istedet for primærsikringen når jeg skulle fyre opp nye forsterkere for første gang

Nå høres det jo ut som om det faktisk er noe (gisp) feilkoblet siden du hørte syding og bobling! (sjekk likeretterdiodene bruk DMM i diodesjekk og mål rett over diodene. De skal den ene eller andre veien måle rundt 0,7V kanskje en av de er blåst?) Eller kanskje en av kondensatorene er koblet feil vei? Prøv å mål mellom hver sekundærvikling på høyspenningstrafo og til 0V og gjør det samme mot chassi. Måler hver vikling ca. likt?

- Stig
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Hver av sekundær viklingene på trafoen måler 36Ohm til jord. Bias viklingen 6 Ohm. Tror dette er som sist jeg målte.

På "diodesjekk" får jeg 1.042 på begge.

Koblet av likeretter til bias - filter og høyspent-filter, og koblet på nettstrøm. Det gikk fint! 373 Vac til jord fra hver av sekundærene og 57 Vac på biastappen.

Koblet så til bias - filteret og startet på nytt. Det gikk også bra. 77 Vdc ut.

Koblet så 12 Vdc inn på + og - i høyspent - filteret. Fikk ut 16,1, 15,9 og 15,3 Vdc fra høyspentforsyningene.

Sikringen er en 2,0 AT, så det skulle vel holde.
Nå er jeg litt tom for ideer, utstyr og tar kvelden.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.157
Antall liker
5.068
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Dette kan f.eks. komme av oppladningen av kondensatorer ved påslag.
- Stig
Nei. Kondensatorene har ingen betydning. Bortsett fra hvis de er defekte. Det er kun størrelsen på trafoen som er årsakt til den høye in rush strømmen.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.157
Sted
'
Du har jo startet systematisk, så det er jo bare å fortsette på samme måten.
Forsøk å koble inn ting i stigende rekkefølge til det smeller: Først kun likerettere, deretter 30u kondensatorer, så choke og til slutt 220u kondensatorer.

Jan E Veiset
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Snakket kjapt med Motron om "piv" over likeretter - diodene. De har 1200V maks spenning. 720*1,4 er jo innenfor maks-spenning, men kan trafoen gi høyere spenning f.eks ved oppstart (a la in-rush strøm)?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.157
Antall liker
5.068
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Gjør som jane sier: Følg bare med fra der 230V kommer inn. Koble til en ting om gangen og se hvordan det går. Stusser litt over at det var noe som "kokte". Det er det nesten bare kondensatorer som gjør. Har du enkle elektrolytter som tåler høy nok spenning? Eller to i serie?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Har du enkle elektrolytter som tåler høy nok spenning? Eller to i serie?
De to 30uF står i paralell ( C1=60uF) og har 630V som maks. Etter choken kommer en 220uF/550V og til B2+ og B3+ er det en 47+47uF/500V.

Jane`s tips skal følges, ja. Noe må jo ha skjedd, siden det først fungerte ved flere tester. Da sikringen røk, var det etter første test der rørene hadde stått i en stund.
 

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Innlegg
148
Antall liker
0
Syding og bobling - Sjekk om polariteten på kondensatorene dine er korrekte( både power og bias) Husk at biasen er negativ og kondensatorene må være snudd tilvarende. Øhm - kjenner ein som har opplevd det samme.. med syding og bobling som resultat.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.157
Antall liker
5.068
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
En "kollega" ekspederte en elektrolytt her om dagen. Ingen syding eller bobling. Bare et PANG! Taket lettet og det luktet vondt. Mye kliss i "nabolaget".
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Husk at biasen er negativ og kondensatorene må være snudd tilvarende.
Bias filteret mitt er et CRC filter med 330uF/385V kondiser: ct og 55Vac tapp til likeretter - bro (4 stk dioder, 1000V). (+) fra filteret er koblet til høyspent filterets nullpunkt. (-) er koblet til biaspots. Mellom (-) og (-) på kondisene står det en 11 Ohms motstand.

I alle tester har dette gitt meg (-) 77 Vdc ut.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
En "kollega" ekspederte en elektrolytt her om dagen. Ingen syding eller bobling. Bare et PANG! Taket lettet og det luktet vondt. Mye kliss i "nabolaget".
Skjer det hos meg blir jeg kastet ut av min bedre halvdel. Sammen med prosjektet.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.157
Sted
'
Bias filteret mitt er et CRC filter med 330uF/385V kondiser: ct og 55Vac tapp til likeretter - bro (4 stk dioder, 1000V). (+) fra filteret er koblet til høyspent filterets nullpunkt.  
Det du skriver ((+) fra filteret er koblet til høyspent filterets nullpunkt) er, hvis jeg forstår deg riktig, at (+) fra filteret er koblet til ct på trafoen. Og broen du snakker om er den i C- filteret?
I så fall har du laget en oppskrift på hvordan ting skal gå til helvete.

Jan E Veiset
 
Topp Bunn