Da var en 5h/300mA choke og en power trafo på vei. Endte opp med en brukt trafo fra ebay tilpasset en dynaco konstruksjon. Det ble noe rimeligere enn å kjøpe en ny. 360 - 0 - 360, + 55vac til bias, samt andre tappinger jeg ikke skal bruke.
Dersom du har 330Vac fra trafoen (slik du har nevnt tidligere), full wave likeretter og Pi filter, så kommer du ikke i nærheten av 700 volt. Du vil trolig ikke passere 470V heller. Du må ha lagt inn feil verdier i simulatoren din. Soft start vil ikke hjelpe på det problemet du beskriver. Mest sannsynlig er det ikke noe problem.I gårkveld satt jeg å lekte meg i psud2 med simuleringer og så oppdaget jeg at funksjonen "soft start" i programmet sto på :-[ Når jeg slo denne funksjonen av fikk jeg i simulering av min psu en oppstartstrøm på over 700volt.
Komplett umulig?Det er komplett umulig å kome høyere enn peak verdien på AC spenningen.
Mener du at mitt filter er så dårlig konstruert at det bør endres på? Om jeg simulerer filteret slik som i Byrith skjemaet får jeg fortsatt slike svingninger med høye peaker i PSUD2. Kurven er flat etter 200ms.Et hvert pi-filter vil ha en resonansfrekvens og et dårlig konstruert filter vil svinge, ikke for evig og alltid men i alle fall ved påslag, noe du vi se som en eller flere overshoots (eller som en rekke svingninger) ved oppstart. Jan E Veiset
NO-6600
Jeg ser at du lenger oppe i tråden skriver at C1 og C2 begge er 30uF. Hadde jeg vært deg så hadde jeg økt C2 noe, eksempelvis til 100-200uF. Det gir både bedre transientrespons og noe bedre undertrykking av 100Hz på B+.Mener du at mitt filter er så dårlig konstruert at det bør endres på? Om jeg simulerer filteret slik som i Byrith skjemaet får jeg fortsatt slike svingninger med høye peaker i PSUD2. Kurven er flat etter 200ms.
Og konklusjonen ble?Jeg ser hva du mener. Etter et tips på diyaudio la jeg med de to utgavene av filteret inn 1 sekund periode og 10 sek. forsinkelse i PSUD. Da kommer det klarere frem hvilken effekt det har.
Med surge spenning mener jeg hvor høy spenningstoppene kan være uten at kondensatoren tar permanent skade, disse passerer ofte med god margin max driftspenning.Hva å øke C2: Oppstart-peak på 550V (er det dette du kaller "surge"- jane?), 100Hz på B+ på +/- 0,05V.
C2 på 30 uF: Oppstarts-peaker på 680V, 520V, 480V , 100Hz B+ på +/- 0,5V.
Altså gir økningen 10 ganger bedre undertryking av 100Hz (er det det som heter "ripple").
Hvorfor du, jane, sier det gir bedre transient - respons vet jeg ikke, men har det noe med å gjøre at psu gir jevn spenning?
Morgan Jones - boka jeg har omtaler kun Choke input og ikke CLC som her, men det er en formel der for resonans frekvens i et CL filter. Må man bruke en annen regnemåte for å finne resonansfrekvens i et CLC filter?
Har to sprsm til dette: Hvorfor er ikke R inkludert i formelen jane gjengir for resonansfrekvens og to så var jeg av den oppfatning at en PSU skulle ha lavest mulig R (påberoper meg ikke å være sterk i faget). Hvorfor hjelper det å øke R på trafoens sekundærside?Legg inn to motstander på anoden til likeretteren på 50 ohm og øk C2 til 100 uF. Dermed er du kvitt ringingen under oppstart og har en riktig designet psu. (Øk motstanden på sekundærsiden av psu trafoen med 100 ohm)
Fordi R ikke påvirker resonansfrekvensen.Har to sprsm til dette: Hvorfor er ikke R inkludert i formelen jane gjengir for resonansfrekvens og...
Trafoene er ofte kompensert for dette spenningsfallet ved at tomgangsspenningen er dertil høyere enn merkespenningen. Det er derfor det kan være katastrofalt å slå på en rørforsterker med en dårlig regulert B+trafo uten at utgangsrørene er på plass og trekker strøm...Nå har jeg sett i PSUD at B+ faller endel om man øker source res. men jeg tror jeg skal komme rundt 450V tilslutt.