En ny loddespiss av litt kraftigere type er på vei i posten fra Motron. Den skal gjøre jobben med tilkobling mlm OPT og utgangsterminaler. Nå har jeg kun to høytalerkontakter per kanal tilgjengelig så jeg må første omgang velge hvilke tappinger som skal tilkobles.
Forsterkeren er jo bygget til mine høytalere ProAc 1sc. John Atkins i stereophile måler følsomheten til 84,4 dB og sier videre:
Its plot of impedance magnitude and frequency against frequency (fig.1) reveals it to be a relatively easy load for an amplifier to drive, which explains why Wes Phillips found it worked well with the single-ended Cary amplifier. However, its impedance does vary widely, meaning that amplifiers with high source impedances will change their frequency responses to a subjectively significant extent.
[ftp]http://stereophile.com/standloudspeakers/386/index4.html[/ftp]
Hvordan vurderer jeg om 4, 8 eller 16 Ohms tapping (som mine trafoer har) passer best i match mlm forsterker og høytaler, når impedanskurven er så humpete.
Ringte Lyric HiFi som er importør av ProAc og spurte hva slags erfaring de hadde, og fikk svar at jeg skulle bruke 8 Ohms tapping (uten videre forklaring av teknisk art).