Bra tips! Det viste seg at en TL431 var røket. Feilmodusen var shunting av all strøm til jord, noe som egentlig var ganske oppløftende. Jeg endra samtidig konstantsstrømkilden fra 48mA til 70mA. Dvs at shuntstrømmen ble økt fra 27mA til 49mA (simulert). Ny lytt: Nei, det løsna ikke nå heller. Bassen var kanskje stramma opp litt, men ingen dramatisk forbedring. Jeg bestemte meg for å vente med videre modifikasjoner til et lyttepanel hadde kommentert lyden.Andreas skrev:Krasj på nybygg kjenner jeg til. Blåste TL431 - regulatorn på en nybygd preamp for et års tid siden. Stå på O, du kommer i mål til slutt.
Etpar dager etter kom noen kolleger innom. Diverse musikk ble spilt. Jeg hadde på dette tidspunkt blitt klar over alvorlige mangler: Lyden var matt og uten ynde, og det mangla dynamikk. Ikke bra. Lyttepanelet gav ikke strykkarakter, men jeg hadde stadig mer lyst til å gjennomføre et drastisk inngrep i kretsen. Modifikasjon: Med tanga i høyre hånd klipte jeg bort beskyttelseskretsen som jeg hadde montert på utgangen av strømforsyningen. Operasjonen var enkel, da kortet hang løst i strappeledninger.
Jøss! Nå skjedde det ting. Lyden ble mer lettflytende og dynamisk. Et teppe av støy hadde fjernet seg fra musikken. Man kunne skille musikerne bedre fra hverandre. Min sidemann var enig i at en klar forbedring hadde funnet sted. Jeg er usikker på de eksakte mekanismer som forårsaka problemet. En mulighet er at det eksterne kortet fungerte som en antenne, og plukka opp støy. En annen er at zenerdiodene krangla med TL431, og dermed genererte støy.
Jeg har ikke gjort flere endringer etter dette. Filteret er dog ikke ferdigjustert. Bassen er fremdeles litt fyldig, og det noteres noe smågrums i mellomtonen. Noe dynamikk savnes også. Følgende tiltak står for tur:
1) Øke shuntstrømmen til det maksimale. Her skal jeg prøve meg fram. TL431 tåler omlag 700mW i den valgte pakketypen, og dette overskrides idag. Jeg har imidlertid montert kjøling, og skal forsøke å tyne mer ut av den. Ergelig at jeg muligens har underdimensjonert spenningsforsyningen...
2) Montere en blikkplate i bunn av trekassa ihht Rhesus forslag.
3) Måle at den implementerte fasekorreksjonen er korrekt.
Mvh Ola
Vedlegg
-
50.6 KB Visninger: 867