DIY veggmontert verktøyskap / arbeidsplass

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.850
    Torget vurderinger
    23
    Har behov for en liten arbeidsplass i Slukoteket - til små oppgaver type montere delefiltre, enklere montasje av komponenter, feilsøking av elektronikk og elementer/drivere; kort sagt det meste med unntak av større arbeider på kabinetter etc. Har ikke gulvplass til dette så det må bli et veggmontert skap hvor verktøy henger på bakveggen og døra utgjør selve arbeidsbenken når den slås ned. Kompetansen og iderikdommen til folk her på HFS er intet mindre enn formidabel og definitivt mange steg over hva jeg selv kan prestere så derfor inviteres det til idekasting i sakens anledning!

    Kom gjerne med innspill på materialer, hardware (hengsler, innfestinger, montasjeutstyr for verktøy osv osv), belysning etc. - sikker mange her inne som har erfaring fra båt- og caravaninnredning med mange smarte plassbesparende løsninger og komponenter til slikt bruk.

    I skapet skal det være normalt håndverktøy, tenger, skrutrekkere, en loddestasjon, Dremel (ønsker meg også en miniatyr søylebormaskin), jigg for å holde komponenter under arbeid, strømuttak og et par håndholdte måleinstrumenter, kansje en PSU osv. Arbeidslampe med lupe - man blir jo ikke yngre, bare tyngre. Alt må være enkelt tilgjengelig fra sitteposisjon.

    Endelige mål er ikke bestemt, kun ca. hva som blir praktisk. Skapet kan ikke være for dypt, maks. 20 cm. totalt. Veggontasje men vurderer støtte i bakkant ned på gulvet for avlasting. Skapdør vurderes dobbel slik at en eventuelt kan brette ut en ekstra halvdel på hver side for avlasting under arbeide. Trenger ikke tåle mye vekt akkurat disse. Skapdør festet til skroget med leddet skinne? Kjetting? Andre løsninger?

    Knock yourselves out - pøs på med forslag både til selve konstruksjon og smarte løsninger og komponenter!!! Så stjeler jeg hemningsløst og plagierer i beste politikerstil :love: :love:


    Innledende grovskisse med anslagsvise byggemål

    verktøyskap 02.png
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo endel smartinger på youtube, er blitt noen timer med woodworking på youtube det siste året for endel ideer.
    Ikke like sexy som den løsningen du har skissert fra før da men, det er bare en av mange:

    Kan også ha en benk som slås oppover slik som dette med skapet over til det man trenger:
    Kan også gjøres med et L-stykke eller trekant montert på vegg som kan vippes ut til å støtte benken som ligger over.

    Regner med du har sett på dremel søylebor stativet fra før? Litt spinkelt, men det ser ut til å fungere helt ok (har det selv men ikke fått brukt det noe særlig enda). Det kan vri seg/flexe litt om man presser på for hardt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.850
    Torget vurderinger
    23
    Søylebormaskin trenger ikke være ekstrem, kun for å bore opp printkort og andretynne platekonstruksjoner.

    Tror nok jeg må gå for en variant uten ben under for å slippe å ha noe å sparke borti hele tiden... Dette blir jo heller ikke så store konstruksjonen, og bør se ut noenlunde når det er lukket. En variant er f.eks. hengslede knekter som blir en integrert del av skapdøra når denne lukkes i vertikal posisjon, og som ligger an mot en eller annen form for veggknekt i åpen posisjon.


    Verktøyskap 03 red.png
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vel laget den bredere så du slippet de vingene ut til siden.
    Redd det kan bli vaglete greier.
    1200 mm er ett godt lite arbeidsbord.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.850
    Torget vurderinger
    23
    Ser den, men dette er ikke ment å være noe annet enn et kvikkfiks konsept, til mindre arbeider, og har ikke all verdens plass serru......
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Man har jo denne løsningen. Her brillierer nok bruksområdet på slutten syns jeg.


    Når man har kastet bort 11 minutter av livet sitt på denne videoen inser man at ideen egentlig er litt tåpelig. Fordi det er bedre med faste hyller til innhold/verktøyet. Og her kaster man bort store flater som kun nyttes som dørblad.

    For å toppe det hele så postet jeg dette innlegget. &"%# så bortkastet.

    Jeg har selv sneket inn et klappbord fra Ikea på gjesterommet til lignende formål. Men kåno lar seg irritere at det alltid står oppe fult av "rot". https://www.ikea.com/no/no/search/?q=klappbord
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.850
    Torget vurderinger
    23
    Litt av poenget er at det skal blende inn i rommet når det ikke er i bruk, tross alt ikke et permanent verksted i daglig bruk. Skal legge opp verktøy og utstyr for å se plassbehov. Sjekket stativ til Dremel som "søylebormaskin" - holder helt greit til de småarbeidene dette er tiltenkt.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.352
    Sted
    Portugal
    Har du ansatt han som skal jobbe der allerede?

    Ser det skal utføres kompliserte oppgaver.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ... Sjekket stativ til Dremel som "søylebormaskin" - holder helt greit til de småarbeidene dette er tiltenkt.
    Jeg har dette stativet fra Dremel:
    https://www.clasohlson.com/no/Dremel-borestativ-220/p/30-3997

    Etter min mening holder det ikke mål. Problemet er den sorte plastdingsen som fester maskinen, den er vaklevoren og har en tendens til å bøye av litt slik at det ikke blir noe presisjon. Det er selvfølgelig mulig jeg har fått en mandagsutgave.

    mvh
    KJ
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et vegghengt skap 20 cm dypt er ikke mye, men det blir jo greit plass til div skrutrekkere og denslags... Det er selvsagt mulig å lage døra slik at den svinger ned og blir til arbeidsbord, men det bordet må ha beinstøtter på et eller annet vis, som da blir synlige på utsida.... pianohengsler i full bredde bør holde det meste...Andre muligheter er avtagbar plate på krokhengsler, - alt et eller to underbygd skap på hjul som kan gå inn som støtte, og parkeres unna vei når det ikke brukes...
    Jeg hadde arbeidsbenk på kontoret i mange år, med et skap på hjul under, til verktøy og div.....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.850
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har dette stativet fra Dremel:
    https://www.clasohlson.com/no/Dremel-borestativ-220/p/30-3997

    Etter min mening holder det ikke mål. Problemet er den sorte plastdingsen som fester maskinen, den er vaklevoren og har en tendens til å bøye av litt slik at det ikke blir noe presisjon. Det er selvfølgelig mulig jeg har fått en mandagsutgave.

    mvh
    KJ
    Synd, rimelig og praktisk.
    Lurer på om det finnes dedikerte små søylebormaskiner der ute...🤔🤔
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Synd, rimelig og praktisk.
    Lurer på om det finnes dedikerte små søylebormaskiner der ute...🤔🤔
    Jeg har den lille grønne Bosh saken her. Fungerer fortsatt utmerket og har ikke for mye slark i lagrene.

    Ellers lærte jeg at man må kjørne drillhull uansett så lenge man benytter bor med spiss. Derfor har den ikke blitt brukt like mye som jeg hadde tenkt siden jeg da like greit benytter en hånddrill når jeg ikke behøver 90 grader hull i tykkere emner.

    1706108693733.jpeg


    Edit: Har også en søt liten søylemaskin kjøpt på Moe & Co. Men den er helt ubrukelig med slaket lager på choksen og maskin til søyle.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Man kan sjekke ut Proxxon, de har også lignende som dremel på søylestativ. Ser muligens litt mer solid ut enn Dremel sin.
    De har også noen mindre søylebormaskiner (7 kg) og stepbord/kryssbord/tverrbord som er beregnet til disse. Verdt å sjekke ut som et alternativ til Dremel også.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.850
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har den lille grønne Bosh saken her. Fungerer fortsatt utmerket og har ikke for mye slark i lagrene.

    Ellers lærte jeg at man må kjørne drillhull uansett så lenge man benytter bor med spiss. Derfor har den ikke blitt brukt like mye som jeg hadde tenkt siden jeg da like greit benytter en hånddrill når jeg ikke behøver 90 grader hull i tykkere emner.

    Vis vedlegget 988892

    Edit: Har også en søt liten søylemaskin kjøpt på Moe & Co. Men den er helt ubrukelig med slaket lager på choksen og maskin til søyle.
    Sånne Bosch maskiner som brukes lite lønner seg å selge veldig billig 😃😃 da de ellers står seg ihjel...
     
    • Haha
    Reaksjoner: ptb

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sånne Bosch maskiner som brukes lite lønner seg å selge veldig billig 😃😃 da de ellers står seg ihjel...
    Kjøpte en på Jula til jobben.
    Funker helt greit i stål opp til 8mm.
    Lett å flytte vekk, veier ikke stort.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.850
    Torget vurderinger
    23
    M.a.o. mer enn stor/kraftig nok til mitt planlagte bruk..
    Går igjennom Proxxon katalogen nå 😋😋
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er selvsagt mulig å lage døra slik at den svinger ned og blir til arbeidsbord, men det bordet må ha beinstøtter på et eller annet vis, som da blir synlige på utsida....
    Kjettinglenke som festes på hver side i toppen av skapet og ytterst på hver side av døra bør kunne fungere. Akkurat så lange at den blir liggende horisontalt. Lenkene skjules jo da når døren er lukket.
    I kombinasjon med pianohengsel bør det bli stivt nok også.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.774
    Torget vurderinger
    1
    Ett vegghengt skap i matchende tre utførelse som resten Slukoteket og en hylla ala denne, med matchende hylleplate. Kan det være løsningen?
    IMG_2701.jpeg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    M.a.o. mer enn stor/kraftig nok til mitt planlagte bruk..
    Går igjennom Proxxon katalogen nå 😋😋
    Et lite tips er at Bauhaus har noen modeller, kan også ha noen til utstilling i butikk så man kan prøve litt hvordan de føles så man får en liten følelse av hvordan kvaliteten er. Gustavsen er også en butikk å sjekke ut, ikke vært der selv fysisk men bare brukt nettbutikken.
     

    saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    476
    Torget vurderinger
    3
    Om du finner egnede hengsler kan skapdøren (som blir benk) gå nedenfor skapskroget i framkant, ca like mye som dybden av skapet. For å støtte opp platen når den er nedfelt kan du feste to lekter eller stålstang som er festet ca litt ovenfor midten av plata med et hengsel. I bunnen av staget en wire eller ståltråd som er festet i veggen like under skapet i passende lengde. Når plata felles ned strammes wiren så støtta blir stående mot veggen i så bratt vinkel som mulig. Eventuelt ha et løst stag som går fra en brakett på veggen og passer i et spor i plata.

    Har du fri vegg under skapet er det selvsagt mest stødig å ha en plate som er hengslet på veggen under skapet og vippes opp når det skal brukes, som har to støttestag man setter på plass når det skal brukes. Antar det kanskje ikke er en mulighet..
    Morten
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.850
    Torget vurderinger
    23
    Mange måter å løse dette på ja, får lage noen skisser i helgen...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.850
    Torget vurderinger
    23
    Har du ansatt han som skal jobbe der allerede?

    Ser det skal utføres kompliserte oppgaver.
    Job offer er sendt til en duganes kar som residerer i Portugal for tiden. Kompetent og likanes! 🤭 Tror han er lei sola og varmen der nede og lengter til norsk vinter igjen!!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.850
    Torget vurderinger
    23
    Her skal det studeres litt..:unsure:



     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.850
    Torget vurderinger
    23

    Litt pauseunderholdning

     
    • Love
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.448
    Antall liker
    84.086
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Noe annet blir pinglete. Lettmetallfelger og skivebremsee!
    IMG_6169.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn