DIY Vinylvasker (bildetråd)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Er det forskjell i bråk på 24 og 42 khz versjonene?
Er det forskjell i vaskeeffektivitet?
Fikk ikke opp den siden med norskdental...
Andre som får denne opp?
Mvh Jan I (som ikke vet hvilken versjon som kommer)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Har begynt å lage til et system for vasking og tørk av plater på ultralydvaskeren. Inntil videre blir det manuell snurring, men jeg vil lage til et system med motordrift. Jeg har funnet en gearet motor som som gir 3,2 omdreininger pr minutt på "full fart" som jeg tenker å bruke.

et uferdig stativ på toppen av vaskeren. Det er spor som passer til kanten på vaskeren.

samme stativ i litt mer ferdig utgave

og til slutt tørkestativet som jeg tenker meg det

mvh Trond Kjetil

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Ja, dette kan vel gå? Men har du støv, pollen og drit i lufta bles du det berre inn att i rillene. Ein eller annan her skreiv om å bruke sett akslingen i drillen og køyre opp til 1000 og meir omdreiningar slik at ein kunne bruke sentrifugeprinsippet. Det er kanskje ikkje så dumt.
Skal ein ta sjansen på ei slik vifte, så kva med ein hårfønar?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Tror ikke akkurat at den vil blåse støv inn i rillene, men heller at evt. støv legger seg som overflatestøv. Det tar jeg uansett unna med karbonfiberbørsten jeg bruker hver gang jeg spiller plater. Akter ikke å la vifta rotere med hysterisk fart, mer la den sørge for at lufta er i bevegelse rundt platene og dermed fjerne fuktigheten hurtigere.

mvh
Trond Kjetil

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei Trond
Skal du ha lokk over tørkestativet slik at dette blir noenlunde tett?
i så fall så kan du jo bare lage et luftinntak over vifta med luftfilter i. ( mange fine filter å få tak i fra akvariebutikker)
Dette gjør jo at en får minimalt med støv inn til platene

Hvis du skal ha lokk,så kan en jo ha et lite varmeelement foran vifta også for å få litt varme i boxen
Mvh Jan I

klyngmo

Medlem
Ble medlem
18.12.2007
Antall liker
1
Hvor får dere tak i akselen og de stopperne? Er akselen 7mm?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det eneste støvproblemet en kan få er at det blir med litt på vei opp fra vaskeren. Dette ligger ikke i rillene og kan enten blåses bort eller fjernes med en egnet platebørste.
Akslingen som Lars benytter er ubetydelig tynnere enn hullet i en LP. Det er ikke enkelt å finne noe som er lik spindelen. Stopperne har han kjøpt hos Clas Olsson. En trenger tre stykker.
Sentrifugaltørking virker sikkert effektivt. Da er det nok viktig at det ikke er slark i hullet.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Trond Kjetil skrev:

og til slutt tørkestativet som jeg tenker meg det

mvh Trond Kjetil

Har du fått montert vifte i denne ennå? Og i så fall, hvordan virker det?
Kunne tenkt meg å "adoptere" ideèn din her ;D ;D

Mvh
Lars

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Et pluss i margen til oss Lars!
Artig at noen finner løsningen så god at de vil kopiere den. Til og med for salg.
Synes det han skriver er >99% riktig og fornuftig.
Han kan ha tittet litt på hva vi har gjort:
Similar cleaners have been built by audiophile DIY types in Europe for many years. There are a few professional machines on the market like the Audiodeske if you want to spend $4000.00 and clean one at a time.

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Tøft at Amerikanerne har skjønt dette med kopiering, på tide de tar etter de som er stor på det
egentlig rart at denne ikke har blitt kopiert av Kineserne for lenge siden.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.129
Det som var mest spennende med den vaskeren, var pumpa og filteret!
Resten var vel "så där", synes jeg.....

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Kjørte pumpe og filter en stund som en del av kjølesystemet,
hadde en PC kjøler på utsia med vifte og en vindusspyler pumpe med tilhørende bensinfilter som sirkulerte det hele.
Kjølinga virket fint men når pumpa takka for seg ble ideen forkastet for tradisjonell viftekjøling av selve vaskeren.

Kan ikke si det var noe forsjell med eller uten filter, mesteparten av dritten samlet seg uansett fort på bunn, det er jo tensider i såpa (Zalo) som binder møkka sammen og hindrer at den skal feste seg på det som er rent.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Et pluss i margen til oss Lars!
Artig at noen finner løsningen så god at de vil kopiere den. Til og med for salg.
Synes det han skriver er >99% riktig og fornuftig.
Han kan ha tittet litt på hva vi har gjort:
Similar cleaners have been built by audiophile DIY types in Europe for many years. There are a few professional machines on the market like the Audiodeske if you want to spend $4000.00 and clean one at a time.

Han har nok kikket litt på oss ja:)

Jeg har jo hatt noen tråder på engelsktalende forum verden over også, så tipper det er en av disse han er deltager på.
Artig at noen tar sjansen og prøver å gjøre den komersiell.

mvh
Lars

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hva er egentlig forskjellen på 24Hz og 42Hz? Den ene bedre enn den andre til forskjellig type vask?

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.129
Jo høyere frekvens, jo mindre bobler / implosjoner. Det finnes vaskere som opererer på langt høyere frekvenser - gjerne oppimot 100kHz.
Angivelig skal dette gi en mer skånsom effekt, og det stemmer nok sikkert.
Spørsmålet er om vi egentlig trenger dette, da det viser seg at de DIY-vaskerne som hittil er produsert, og som gjerne opererer i 40kHz-området, gir et utmerket resultat.

80-10kHz-vaskere faller som regel også endel dyrere i innkjøp.....

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Ble det demonstrasjon i Horten?
Jeg var der, men fikk ikke sett så mye.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.129
Nei, dessverre. :(
Var i utgangspunktet egentlig ikke så lite "gearet" på å stille ut vaskeren der, men fant ut at det var riktigere å prioritere produksjonen av disse i stedet.

I tillegg til at dette tar mye mer tid å lage en slik enn hva de fleste i det hele tatt kan forestille seg, (har også regnet ut at jeg får mindre enn ti kr./timen for jobben med eksisterende prisforlangende), var jeg også litt redd for at bestillingslisten kanskje ville vokst meg over hodet?

Jeg sliter jaggumeg nok med å effektuere de ti vaskerne jeg allerede har i bestilling, og øyner nok ikke målflagget for resten av disse før en stund utpå nyåret.
Er relativt snart ferdig med tre stk, i tillegg til vaskeren til Dr Dong. Deretter blir det å "gyve løs" på de seks neste....

Så får vi se om allmenheten etterhvert vil akseptere et "lite" prismessig løft? Alt har jo sin pris, også hva gjelder min innsats i "sponstua"....

Topp Bunn