Diverse DNB MØKKA BANK ?

Entropy

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Innlegg
500
Antall liker
959
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
ok, ser ut som det er begrenset til 100.000 og koster 15kroner de fleste steder.
Et ok alternativ til kontanter dersom man ikke kjøper for mer enn 100.000
Til info ang varesalg og kontanter:

Kontantgrense på 40 000 kroner ved varesalg
Ved salg av varer (men ikke tjenester) er det forbudt å ta imot 40 000 kroner eller mer i kontanter (eller i utenlandsk valuta). Forbudet gjelder også om man deler opp salg for å komme seg under grensen.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.719
Antall liker
1.949
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
det høres jo lite gjennomtenkt ut, 40.000 er ikke mye i dag
En sofa, et sett med dekk og felger, en forforsterker, et brukt badebasseng, en liten båt, en brukt crosser, en ok brukt sykkel etc
 

Entropy

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Innlegg
500
Antall liker
959
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Enig, men det er reglende rundt kontaktbetaling av varer.
Når det gjelder tjenester er vel øvre grense 10.000 kontant om hukommelsen spiller på lag.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.719
Antall liker
1.949
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Men gjelder vel kun for bedrifter?
Hvordan jeg får betalt kan vel myndighetene bare drite i
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dessverre er det noe som heter hvitvasking.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.643
Antall liker
10.212
Glad vi er stort sett kvitt kontanter i Norge, det er bare plunder og heft. Eneste gangen jeg ser cash nå for tiden, er om jeg er i utlandet.
Banksystemene i Norge er dessuten stort sett bedre enn det aller meste fra utlandet, så akkurat på dette punktet har noe gått riktig i Norge. :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
det høres jo lite gjennomtenkt ut, 40.000 er ikke mye i dag
En sofa, et sett med dekk og felger, en forforsterker, et brukt badebasseng, en liten båt, en brukt crosser, en ok brukt sykkel etc
Hvorfor gnåler du om dette - bruker ikke du Bitcoin til slikt?
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.719
Antall liker
1.949
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Glad vi er stort sett kvitt kontanter i Norge, det er bare plunder og heft. Eneste gangen jeg ser cash nå for tiden, er om jeg er i utlandet.
Banksystemene i Norge er dessuten stort sett bedre enn det aller meste fra utlandet, så akkurat på dette punktet har noe gått riktig i Norge. :)
Å bruke kontanter i det daglige fører stort sett til mindre forbruk så det er jo positive sider ved det også.
Husker ikke helt, men mener man bruker i snitt rundt 10% mer når man bruker kort vs kontanter, bankene vet dette godt og vil helst slippe kontanter.
Blir litt som med musikk, det er noe annet å ha et fysisk medie kontra 0 og 1 tall på en maskin, du får et annet forhold til musikken.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.719
Antall liker
1.949
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hvorfor gnåler du om dette - bruker ikke du Bitcoin til slikt?
Dessverre er det ikke alle som har sett lyset og dermed aksepterer det i et oppgjør. Og som kjøper er det ikke jeg som setter reglene, det er selger.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Nei. det tar under en kaffekort med straksbetaling aktivert.



Straksbetaling

Med Straksbetaling i mobilbanken/mobilappen vil betalingen bli utført med en gang.

Straksbetaling mellom DNB kunder er alltid gratis – uansett beløp.

Straksbetaling fra DNB-konto til andre banker belastes med en pris på 75 kroner for beløp over 5 000 kroner (betalinger mellom 0 og 5 000 kroner går uten pris, fra og med 5 001 med pris).

Straksbetaling fra kunder under 18 år går uten pris (uansett beløp).

Med Belast umiddelbart i nettbanken kan du overføre umiddelbart mellom DNB-kontoer. Mottaker i annen bank får pengene inn på konto dagen etter.

kilde: https://www.dnb.no/hjelp-og-veiledn...d-tar-det-a-overfore-penger-til-en-annen-bank
I de fleste danske banker, om du ikke har straksbetaling aktivert, koster det 1,- kr. å sette kryss i straksbetaling
for en transaksjon...... uansett beløp. Det fremhevde over er jo rent tyveri 🤬
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Dessverre er det ikke alle som har sett lyset og dermed aksepterer det i et oppgjør. Og som kjøper er det ikke jeg som setter reglene, det er selger.
Jøss, dette er informasjon du burde spre i Bitcoin tråden. Der synes det å være overdreven tiltro til at bitcoin alltid funker.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.719
Antall liker
1.949
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det funker helt fint, men dersom motparten vil ha kontanter er det liksom ikke så mange andre veier utenom å ta ut kontanter.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.953
Antall liker
11.357
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå er det vel flere banker som er stort sett "like dritt" som DNB, - men de er stort sett først i køen med å øke renter, sist med å sette ned, og i første linje med gebyrer.... men de er i godt selskap.... overskuddene skal jo skapes et sted, og alle monner drar....
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er man redd for bankkrise, bør man være glad for at bankene tjener penger. Så får man heller se litt nærmere på hvordan overskuddene disponeres.
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.242
DNB er en av de mest lønnsomme og veldrevne bankene i Europa, noe aksjekursutviklingen viser over tid. For den som vil og har mulighet er det fritt frem å få en del av andre sidne av bordet ved å bli aksjonær. Den tanken burde man riktig nok ideelt tenkt for ganske lenge siden og aller helst våren 2009.

Generelt er norske banker godt drevet, har god risikostyring, er godt kapitalisert og har god lønnsomhet. Den mest lønnsomme banken i Norge er Sparebanken Vest med en egenkapitalavkastning på over 15%, de fleste banker i Norden har et mål på 12-13%. DNB hadde 13.8% i 2022 som er det beste på lang tid. De siste 10 eller 20 årene har norske sparebanker vært noe av det mest lønnsomme det har vært mulig å investere i. Totalavkastningen ligger langt over Oslo Børs, langt over DNB og milevis over banker i Europa eller USA.

Siden bunnen i mars 2009 har totalavkastningen (altrå at utbytte reinvesteres i aksjen) for DNB vært 18.5% årlig. Til sammenligning har Goldman Sachs 10% og JPMorgan 14.7%. Tar vi europeiske storbanker har Deutsche Bank minus 5%, Barclays 2.8% og BNP Paribas 8.5%. Nordea har 13.8% og Svenska Handelsbanken, en av europas mest konservative storbanker 12.1%.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har en del egenkapitalbevis i Vest, min arbeidsgiver gjennom 35 år. God kursutvikling og rundt 5-6% utbytte i tillegg hvert bidige år.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
DNB er en av de mest lønnsomme og veldrevne bankene i Europa, noe aksjekursutviklingen viser over tid. For den som vil og har mulighet er det fritt frem å få en del av andre sidne av bordet ved å bli aksjonær. Den tanken burde man riktig nok ideelt tenkt for ganske lenge siden og aller helst våren 2009.

Generelt er norske banker godt drevet, har god risikostyring, er godt kapitalisert og har god lønnsomhet. Den mest lønnsomme banken i Norge er Sparebanken Vest med en egenkapitalavkastning på over 15%, de fleste banker i Norden har et mål på 12-13%. DNB hadde 13.8% i 2022 som er det beste på lang tid. De siste 10 eller 20 årene har norske sparebanker vært noe av det mest lønnsomme det har vært mulig å investere i. Totalavkastningen ligger langt over Oslo Børs, langt over DNB og milevis over banker i Europa eller USA.

Siden bunnen i mars 2009 har totalavkastningen (altrå at utbytte reinvesteres i aksjen) for DNB vært 18.5% årlig. Til sammenligning har Goldman Sachs 10% og JPMorgan 14.7%. Tar vi europeiske storbanker har Deutsche Bank minus 5%, Barclays 2.8% og BNP Paribas 8.5%. Nordea har 13.8% og Svenska Handelsbanken, en av europas mest konservative storbanker 12.1%.
Litt spesielt å regne fra mars 2009, da aksjene var nær null, men...
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.242
Litt spesielt å regne fra mars 2009, da aksjene var nær null, men...
Det var for å illustrere hvordan ulike banker kom seg etter finanskrisen, mange europeiske og amerikanske kom seg egentlig aldri helt tilbake. Velger man mer normale starttidspunkter ser det stort sett mye verre ut for masse amerikanske og europeiske banker. Velger man da aksjene var på topp, f.eks høsten 2007 ser det relativt sett enda bedre ut for norske banker vs de aller fleste andre.

De 17 årene Jamie Dimmon har vært toppsjef for JPM har de levert ca 10% årlig avkastning, den neste største banken i USA, Bank of American har levert ganske nøyaktig 0 og den tredge giganten Citibank har kraftig negativ avkastning. Den store forskjellen er at JPM kom seg noenlunde helskinnet gjennom finanskrisen, det gjorde også alle de norske bankene selv om f.eks DNB handlet på nær konkurprising på et tidspunkt.

Denne var i DN for noen dager siden

1680265554614.png
 
Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.519
Antall liker
7.585
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
DNB er alltis først ute med og sette opp renten samtidig som de storte sett alltid har de høyeste rentene i markedet, de er alltid av de tregeste til og sette opp innskuddsrenten og de har noen av de absolutt dårligste innskudds rentene........ de makser også alt som har med gebyrer og gjøre......... så trådstarter skriver DNB møkkabank ?...... i allfal dyrest, grådigst og dårligst.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.519
Antall liker
7.585
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Forrige gang det var renteheving satte DNB IKKE opp spare renten, men akkurat nå fikk jeg melding i nettbanken at de har satt opp renten på sparekontoen med 0,15 %........ så DNB har satt opp renten for utlån med 0,5%, men renten for innskudd kun 0,15%..... hvis ikke det er bevis på grådighet så vet ikke jeg.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Økte de utlånsrenta med 0,5 %?
Hos meg økte de med 0,25 %. Det samme økte de innskuddsrenta med, bortsett fra innskudd over 8 mill, der er det 0,15 %. Jeg for min del er rimelig langt unna 8 mill....
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.519
Antall liker
7.585
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Økte de utlånsrenta med 0,5 %?
Hos meg økte de med 0,25 %. Det samme økte de innskuddsrenta med, bortsett fra innskudd over 8 mill, der er det 0,15 %. Jeg for min del er rimelig langt unna 8 mill....

De har økt utlånsrenta i 2 omganger a 0,25%, men kun økt innskuddsrenten EN gang med 0,15%, dette er på vanlig sparekonto i DNB og ikke noe med over 8 millioner i innskudd.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Det er vel fordi styringsrenta har vært så lav og bankene vil helst unngå negativ innskuddsrente. Tror ikke dette er noe spesielt for DNB:
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.519
Antall liker
7.585
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Det er vel fordi styringsrenta har vært så lav og bankene vil helst unngå negativ innskuddsrente. Tror ikke dette er noe spesielt for DNB:

Norwegian bank, Nordax, Nordea, Svea satte opp ionnskuddsrenten i 2 omganger........ så JO der er spesielt for DNB, de er griske så det holder.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.376
Antall liker
63.366
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hadde for mange år siden Saga konto i DnB. Fint og flott det, men for meg ble det etter hvert klart at jeg ikke hadde bredden i behov til at DnB var en fornuftig bank for meg. Jeg anser DnB som en veldig god og veldrevet bank………..for aksjonærene. I atskillig mindre grad for dem som har begrensete behov for banktjenester. Meg om det 😊
 
C

Cyber

Gjest
Forrige gang det var renteheving satte DNB IKKE opp spare renten, men akkurat nå fikk jeg melding i nettbanken at de har satt opp renten på sparekontoen med 0,15 %........ så DNB har satt opp renten for utlån med 0,5%, men renten for innskudd kun 0,15%..... hvis ikke det er bevis på grådighet så vet ikke jeg.
Kraft bank - 3,23% flyende uten binding eller annet.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.242
Norwegian bank, Nordax, Nordea, Svea satte opp ionnskuddsrenten i 2 omganger........ så JO der er spesielt for DNB, de er griske så det holder.
De betaler godt for innskudd fordi de er dårligere kreditter og må betale mer for markedsfinansiering. De store bankene har en en helt annen tilgang til verdens kapitalmarkeder for å finansiere seg.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Fikk nettop 3,6% på 500' / 1 år binding hos DnB. Kan umulig være så ille det?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.519
Antall liker
7.585
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
De betaler godt for innskudd fordi de er dårligere kreditter og må betale mer for markedsfinansiering. De store bankene har en en helt annen tilgang til verdens kapitalmarkeder for å finansiere seg.

Jeg intreserer meg bare for en ting........ og bli flådd minst mulig........ og da er det vanskelig og ha noe med DNB og gjøre........ men en ting skal gi DNB....... de er VELDIG flinke til det de gjør......... altså og flå kundene.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
- eller snaue tohundre pr. mnd. for ikke å balle med andre.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Vel... du velger ditt. Jeg tar mine valg. Meget mulig beveggrunnene er relativt forskjellige.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.519
Antall liker
7.585
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Vel... du velger ditt. Jeg tar mine valg. Meget mulig beveggrunnene er relativt forskjellige.

Har på ingen måte ment og komme med anbefalinger til deg, kun presentert noen summer.
Jeg ser det slik at jo mindre jeg sponser de som allerede har for mye eller er rike..... jo bedre for meg. ....... jeg er kjip fordi jeg ikke har mye og må derfor forsøke og gjøre det beste ut av det lille jeg har.
Jeg synes det er hyggelig og høre at andre er vesentlig bedre stillt enn meg selv og at de har råd til og si nei takk til "gratis" penger.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Ikke snakk om nei takk til gratis penger, flere andre momenter som ikke behøves belyst her.
 
Topp Bunn