Dolby Atmos og Auro 3D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Når det gjelder plassering av lydkildene er dette en utfordring jeg også strever litt med og aldri vil få optimalt sånn som jeg bor nå.
    Dette er også en av grunnene til at jeg valgte den prosessoren jeg har i dag. Den har et «våpen» som ingen andre prosessorer har ( jbl synthesis har den men er produsert av en tidligere nevnt aktør:cool:) nemmelig REMAPPING.
    Denne funksjonen flytter lydkilden til riktig sted, altså der lydmixer mener den skulle være, etter de standarder som gjelder, og egen fantasi. Om det virker? ;)
    Ja, dette er jo helt klart fascinerende når (om) dette fungerer.
    Legges faktiske mål inn manuelt eller finner man dette via målmikrofon?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder plassering av lydkildene er dette en utfordring jeg også strever litt med og aldri vil få optimalt sånn som jeg bor nå.
    Dette er også en av grunnene til at jeg valgte den prosessoren jeg har i dag. Den har et «våpen» som ingen andre prosessorer har ( jbl synthesis har den men er produsert av en tidligere nevnt aktør:cool:) nemmelig REMAPPING.
    Denne funksjonen flytter lydkilden til riktig sted, altså der lydmixer mener den skulle være, etter de standarder som gjelder, og egen fantasi. Om det virker? ;)
    Ja, dette er jo helt klart fascinerende når (om) dette fungerer.
    Legges faktiske mål inn manuelt eller finner man dette via målmikrofon?
    Det finner systemet ut basert på kalibrering gjort via mikrofon; naturligvis krever det nøyaktig plassering av mikrofon. Så lenge center er innenfor 2 grader Azimuth så skal dette gå bra. Jeg har bommet litt (med -0.2 grader).

    Skjermbilde 2019-05-30 kl. 00.31.09.jpg


    Og det fungerer veldig bra.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Slik jeg forstår dette så er DTS:X Pro kun for matrix-genererte kanaler, altså må man over 11 høyttalere for at denne kodek’en skal få noen nytte?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg forstår dette så er DTS:X Pro kun for matrix-genererte kanaler, altså må man over 11 høyttalere for at denne kodek’en skal få noen nytte?
    Nei, det er avspilling av DTS:X i mer enn 12 kanaler (11 + sub). Så dermed skal man kunne få objektavspilling i DTS:X i opp til 32 kanaler.
    Ingen matrise eller upmix så langt jeg har skjønt.

    Edit:
    Mistenker dette kan skyves opp til 64 kanaler om man har prosesskanaler nok. Det er slik DTS:X fungerer på kino. Frem til nylig har man kun fått spille DTS:X i 11 + sub. DTS:X Pro er fjerning av denne begrensninger; slik at det er på nivå med Atmos. Dessuten har også DTS:X Pro en stabel av spennende nye kanalvalg som heller ikke Atmos har (f.eks CH og T0).

    Edit2:
    Selvsagt en utfordring er at firma som Disney f.eks har frem til nå vært veldig glad i DTS:X uten noen form for objekter; kun fast lyd for 7.1.4 (fordi de som styrer blu-ray og UHD blu-ray miksene til Disney er tilbakestående ser det ut til). Regner med at DTS:X Pro også inneholder en mulighet for å upmixe den type filmer. Men dette er ikke hovedmålet til DTS:X Pro.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det som var mitt poeng var at en som bruker 7.1.2 i oppsettet sitt (undertegnede) så har ikke Pro noe for seg.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det som var mitt poeng var at en som bruker 7.1.2 i oppsettet sitt (undertegnede) så har ikke Pro noe for seg.
    Det er helt korrekt; DTS:X Pro vil ikke gi deg noen gevinst (DTS:X Pro er ikke for deg altså ;))

    Eneste sted DTS:X Pro vil ha noe gevinst er om man har et system på mer enn 12 (11.1 - det være 7.1.4; 11.1, 9.1.2).
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nå snakker vi Auro 3D! Here Pink Floyd The Division Bell 2 kanals oppmikset til Auro 3D.

    Skjermbilde 2019-07-20 kl. 15.20.36.jpg
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nå snakker vi Auro 3D! Here Pink Floyd The Division Bell 2 kanals oppmikset til Auro 3D.

    Vis vedlegget 547843
    ingen lyd i LFE / sub ?
    Dette er ikke utgangen; det finnes som kjent ikke LFE på 2 kanals lyd, selv ikke på upmix. Men det blir lyd i sub basert på crossover satt på alle kanaler. Dette er lyden ut fra Auro3D. Ruller jeg til høyre får jeg den faktiske lyden ut fra Altitude.

    Edit:
    Det du ser er "Source"; dvs 2 kanals lyd kjørt gjennom Auro 3D.

    Denne beskriver flyten veldig bra:
    Skjermbilde 2019-07-20 kl. 15.42.35.jpg
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Nå snakker vi Auro 3D! Here Pink Floyd The Division Bell 2 kanals oppmikset til Auro 3D.

    Vis vedlegget 547843
    ingen lyd i LFE / sub ?
    Dette er ikke utgangen; det finnes som kjent ikke LFE på 2 kanals lyd, selv ikke på upmix. Men det blir lyd i sub basert på crossover satt på alle kanaler. Dette er lyden ut fra Auro3D. Ruller jeg til høyre får jeg den faktiske lyden ut fra Altitude.

    Edit:
    Det du ser er "Source"; dvs 2 kanals lyd kjørt gjennom Auro 3D.
    Bare lurte :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    For Auro3D kjører jeg faktisk stereo sub; dvs alle kanaler på venstre side har crossover mot sub på venstre side og alle kanaler på høyre side har crossover mot sub på høyre side. Senter-kanaler har crossover mot begge sub'er. LFE går mot begge. Her er en annen sang; og hvordan det ser ut på utgangene.

    Skjermbilde 2019-07-20 kl. 15.53.17.jpg


    Som man kan se her; jeg bruker Ltm og Rtm for å generere T (VOG). Disse blir automatisk satt til -3dB og sender lik lyd ut (med korrigering for 3D-remapping)
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    TGB var det du som hadde en Marantz AV 8802A tidligere hvor du hadde testet Audyssey Pro Kit til kalibrering
    gjør pro kit en bedre jobb en innebygget Audyssey i 8802a ?
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    TGB var det du som hadde en Marantz AV 8802A tidligere hvor du hadde testet Audyssey Pro Kit til kalibrering
    gjør pro kit en bedre jobb en innebygget Audyssey i 8802a ?
    Jeg hadde ikke bare testet; jeg brukte Audyssey Pro Kit i flere år. Helt klart at Pro kit gir et mye bedre resultat - man har også langt flere muligheter til justeringer. Sammenlignet med Trinnov Optimizer er Audyssey Pro Kt et lekeprodukt selvsagt.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har du vurdert å prøve 7.1.0.4 i tillegg til 7.1.4.0 for å sjekke ut forskjell mellom Height og Ceiling kanalene?
    Tror ikke Auro3D fungerer med 7.1.0.4, dog.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har du vurdert å prøve 7.1.0.4 i tillegg til 7.1.4.0 for å sjekke ut forskjell mellom Height og Ceiling kanalene?
    Tror ikke Auro3D fungerer med 7.1.0.4, dog.
    Jeg har plassert alle høyttalere i taket (height og ceiling altså) i henhold til Trinnov sine anbefalinger for å dekke alle format Auro3D, DTS:X og Atmos. Jeg har lest en del 100 sider med rapporter for å lande der jeg er nå. Så gjør 3D-remapping magien for å få 100% match på alle format.

    Både height og ceiling peker mot MLP. Dette er egentlig i strid med hva dolby sier, men etter at de fikk høre på Trinnov sitt oppsett så skiftet de mening :) De sier jo at alle takhøyttalere skal peke nedover.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Surround wide er det helt garantert ikke.

    Edit:
    Tror heller du tenker på HLs og HRs; de skal vel plasseres i området +/- 110 grader (som ikke matcher noe annet format).

    Auro_Layers_13_1.jpg
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg bruker ceiling for der treffer layout-grafikken best, men lurer på å bruke Height istedenfor for å tilfredstille Auro3D. Lurer på om det er dette man kaller for Surround Wide?
    Mitt er satt opp etter atmos standarden, men jeg har surr/surr back høyere enn øyehøyde av praktiske årsaker. De er ca 170 cm opp men tiltet mot lytteposisjonen. Rommets utforming gjør at det blir slik, men det funker over all forventning.
    Nå har jeg også 2,5 m til surr.back.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker ceiling for der treffer layout-grafikken best, men lurer på å bruke Height istedenfor for å tilfredstille Auro3D. Lurer på om det er dette man kaller for Surround Wide?
    Mitt er satt opp etter atmos standarden, men jeg har surr/surr back høyere enn øyehøyde av praktiske årsaker. De er ca 170 cm opp men tiltet mot lytteposisjonen. Rommets utforming gjør at det blir slik, men det funker over all forventning.
    Nå har jeg også 2,5 m til surr.back.
    Reglene sier at det skal være ørehøyde; alternativt om det ikke lar seg gjøre opp til 30cm over ørehøyde. Noe mer enn dette og du har tatt i for hardt og vil få trøbbel mot Ltr og Rtr kanalene.

    Jeg baserte mitt tak-layout på Trinnov sine anbefalinger for å støtte alle 3 format. Dvs, Ltm or Rtm skal være 80 grader. Men som nevnt i den andre tråden - spredning er det viktigste. Samt at man ikke har front Lfh eller Rfh eller Ltf og Rtf for nær sitteposisjon. Samme med at Ltr og Rtr skal være minimum 120 grader.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hos meg har jeg omtrent ingen slingringsmonn for høyttalerplassering pga. romstørrelsen og skråtak. Må derfor leve med noen kompromisser.....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mine surround står på ca. 1m80. Det er ikke langt unna taket. Kan kun mappe distanser mot søtpunktet, ikke høyde (satser på at Dirac Live kan bøte på deler av dette).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare jeg som gjør det ytterste for optimal plassering? :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hos meg har jeg omtrent ingen slingringsmonn for høyttalerplassering pga. romstørrelsen og skråtak. Må derfor leve med noen kompromisser.....
    Samme her.
    Men går du på en offentlig kino med atmos vil du oppleve surr. Kanalene langt opp på veggen, høyere enn det er når jeg står.
    Det er nok riktig, men dette er av mer praktiske hensyn; og vinkelen blir ikke veldig stor om man sitter i midten av kinosalen. Så har man et massivt rom så kan man slippe unna med å ha dem høyere på veggen.

    Har man surround back på veggen bak sofa; og sofa står inntil veggen. Så blir jo det jo fort 65-75 graders vertikal vinkel; det er langt mer enn atmos høyttalere skal stå. Så det kan umulig fungere veldig bra :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har man surround back på veggen bak sofa; og sofa står inntil veggen. Så blir jo det jo fort 65-75 graders vertikal vinkel; det er langt mer enn atmos høyttalere skal stå. Så det kan umulig fungere veldig bra :)
    Ahmmmm. Du traff en nerve her, ja :-[
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har man surround back på veggen bak sofa; og sofa står inntil veggen. Så blir jo det jo fort 65-75 graders vertikal vinkel; det er langt mer enn atmos høyttalere skal stå. Så det kan umulig fungere veldig bra :)
    Ahmmmm. Du traff en nerve her, ja :-[
    Jeg innser dette er et problem for de fleste. Jeg løste dette med å trekke sofa litt i underkant av 1 meter ut fra bakvegg. Ulempe; rommet blir mindre og kona ble ikke veldig begeistret - fordel: jeg får bedre lyd fra alle kanaler (inkludert front); samt mer korrekte høyde-vinkler på surround back og ikke minst Ltr og Rtr.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fikk info fra Trinnov som jeg fikk lov å dele relatert DTS:X Pro

    Apparently most of the mixes are done with hardcoded 7.1.4 and Neural:X in its pro version will upmix that very well to the layout. However not all the mix are prebaked with beds, some films are using objects (for instance Dreamgirls or IpMan 3), in this case the bed channels are upmixed through the new Neural:X and the objets are correctly rendered discretely on all available (DTS) channels
    Så man har "beds" upmix; som f.eks på hardkodet 4 kanaler i taket på en film vil bli upmixet til alle takhøyttalere med Neural:X Pro; samt objektene vil bli gjengitt av absolutt alle tilgengelige DTS:X kanaler (uten 11+sub begrensning). Det vil altså si at man får full utnyttelse av alle høyttalere selv om utgiver av film ikke bruker objekter; så dette er det beste av begge verdener :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hos meg har jeg omtrent ingen slingringsmonn for høyttalerplassering pga. romstørrelsen og skråtak. Må derfor leve med noen kompromisser.....
    Samme her.
    Men går du på en offentlig kino med atmos vil du oppleve surr. Kanalene langt opp på veggen, høyere enn det er når jeg står.
    Det er nok riktig, men dette er av mer praktiske hensyn; og vinkelen blir ikke veldig stor om man sitter i midten av kinosalen. Så har man et massivt rom så kan man slippe unna med å ha dem høyere på veggen.

    Har man surround back på veggen bak sofa; og sofa står inntil veggen. Så blir jo det jo fort 65-75 graders vertikal vinkel; det er langt mer enn atmos høyttalere skal stå. Så det kan umulig fungere veldig bra :)
    Presis!
    Praktiske hensyn. Når det gjelder surr.back så er de som nevnt tidligere ganske langt bak meg og vinklet mot LP.
    Surr.kanalene er nærmere 1,5m og vinklet kraftig ned mot lytteposisjon. Det samme er atoms.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hos meg har jeg omtrent ingen slingringsmonn for høyttalerplassering pga. romstørrelsen og skråtak. Må derfor leve med noen kompromisser.....
    Samme her.
    Men går du på en offentlig kino med atmos vil du oppleve surr. Kanalene langt opp på veggen, høyere enn det er når jeg står.
    Det er nok riktig, men dette er av mer praktiske hensyn; og vinkelen blir ikke veldig stor om man sitter i midten av kinosalen. Så har man et massivt rom så kan man slippe unna med å ha dem høyere på veggen.

    Har man surround back på veggen bak sofa; og sofa står inntil veggen. Så blir jo det jo fort 65-75 graders vertikal vinkel; det er langt mer enn atmos høyttalere skal stå. Så det kan umulig fungere veldig bra :)
    Presis!
    Praktiske hensyn. Når det gjelder surr.back så er de som nevnt tidligere ganske langt bak meg og vinklet mot LP.
    Surr.kanalene er nærmere 1,5m og vinklet kraftig ned mot lytteposisjon. Det samme er atoms.
    Fortsatt er vinkel ned for stor. Atmos skal også vinkles mot MLP. Så du vil fortsatt ha et problem uansett. Dette er langt fra optimal posisjon.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    På AVS (Storm tråden) så sies det at man kan bruke Height istedenfor Ceiling for å tilfredstille Auro3D standarden.
    For Atmos så sendes visstnok samme audio til takkanalene, enten de er bak, foran eller i midten, så min streben etter top middle virker heller trangsynt. Så nå lurer jeg på om jeg heller bør kjøre 7.1.2.0 istedenfor 7.1.0.2.
    Er også litt i tvil om jeg skal kjøre sofa (3 stoler) istedenfor stol. Alle målinger i sweet spot virker å være så nære hverandre at det blir et problem å manøvrere mikrofonen særlig eksakt innenfor de nære områdene som Direc angir.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    På AVS (Storm tråden) så sies det at man kan bruke Height istedenfor Ceiling for å tilfredstille Auro3D standarden.
    For Atmos så sendes visstnok samme audio til takkanalene, enten de er bak, foran eller i midten, så min streben etter top middle virker heller trangsynt. Så nå lurer jeg på om jeg heller bør kjøre 7.1.2.0 istedenfor 7.1.0.2.
    Er også litt i tvil om jeg skal kjøre sofa (3 stoler) istedenfor stol. Alle målinger i sweet spot virker å være så nære hverandre at det blir et problem å manøvrere mikrofonen særlig eksakt innenfor de nære områdene som Direc angir.
    Viktig med sofa (enda viktigere med 3 eller 5 seter; man MÅ ha egosetet i midten).

    Auro3D skal bruke height kanalene naturligvis. Dvs, de skal være på samme vinkel som front venstre/høyre. Diffen på ceiling og height er vertikal vinkel.

    Det har jeg også gjort på mitt generelle oppsett. Lfh og Rfh ligger på 30 grader (samme vinkel som L or R); med en noe mindre vertikal vinkel en "ceiling". Om man har plassert alle i taket eller høyt på frontveggen; sidevegg eller bakvegg har ingen betydning så lenge vinkel er rett.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Er det bare jeg som gjør det ytterste for optimal plassering? :)
    Jeg er der også. Alle højttalere i nederste lag er placeret i præcis samme højde for diskanten. Jeg har fået bygget højttalere standere, der har den præcise højde.

    Front High har en høj fod og er sikkert med kæde ti loft, så den er sikkert mod at vælte.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare jeg som gjør det ytterste for optimal plassering? :)
    Jeg er der også. Alle højttalere i nederste lag er placeret i præcis samme højde for diskanten. Jeg har fået bygget højttalere standere, der har den præcise højde.

    Front High har en høj fod og er sikkert med kæde ti loft, så den er sikkert mod at vælte.
    Dette blir selvsagt veldig vanskelig å få til i praksis på en god måte. Om man setter høyttalere oppå noe for å få like høyde så vil man med mindre det er solid stein faktisk ødelegge lyden i høyttaleren. Gulvhøyttalere er designet for å stå på gulvet i utgangspunktet; og lydsignaturen vil ødelegges om man setter dem oppå noe (med unntak av solid stein).

    Så er selvsagt spørsmål 2: skal man ha lik høyde på diskant; mellomtone eller bass? Så dette blir mission impossible uansett med mindre man har identiske høyttalere på alle kanaler.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Da mine højttalere blev bygget af Modifix, spurgte han efter min lytte-højde, altså i min lytte-stol målt fra gulv og til øret. De passer med diskanten. Så de er bygget høje.

    Jeg kan godt se problemet med lave højttalere, der så må vinkles op eller ned. Eller bruge en lav sofa.

    Surround og surround Back samt surround Wide er placeret på standere, som har den rigtige højde. Centeren er tilnærmet det samme.

    Surround, Surround Back, Surround Front High, Surround Wide er identiske med en SB diskant og en 7 tommer bas / mellemtone.

    Fronterne er bygget som en cirkel dvs. Bas, mellemtone og diskant, hvor lyde så rammer øret samtidig.

    Centeren er et kompromis. Jeg har bygget et bord, så Centerhøjttalerenden svæver over subwooferen. Centeren er med de samme 8 tommer basser som fronterne. Samme mellemtone som fronterne nemlig en fremragende SB enhed. Diskanten er en SB enhed, som er fremragende også og bedre end Vifa Ringradiator, som fronterne har. Men tilnærmet så meget som muligt, så diskanten passer i højden og den er juster bar med vinklen.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    One audio 3D Speaker setup for all: A solution for Auro-3D, Dolby Atmos and DTS:X, Allgemeines - HIFI-FORUM

    "Figure0


    Version 4.21 (last edited 18.12.2019)



    1. Introduction

    For all home cinema enthusiasts who like to experiment, I would like to present here a loudspeaker setup that is intended as a solution for the Height layer that can play back all currently available audio 3D formats ; Auro-3D, Dolby Atmos and DTS:X. This loudspeaker setup can be used with all currently available audio 3D formats since it is within the specs of each of those 3D audio format.

    Based on the availability of less movie content in Auro-3D versus Dolby Atmos, there might be some arguments against a loudspeaker setup that supports playback of Auro-3D only.

    Link: Overview Auro-3D titles - Movie

    Link: Overview Auro-3D titles - Music

    However, there is much to say when comparing the Auro-3D movies versus Dolby Atmos. Patrick Schappert ( www.Grobi.TV ) did many research and got feedback from many clients that the sounds coming from above in an Atmos movie are very limited. This is completely different with Auro-3D that is based on a different approach ; Auro-3D is delivering a “vertical coherent sound field” (see further) that allows a much more natural use of elevated sounds (like in nature where most source sounds and reflections are located between ear-level and about 30° elevation, exactly where Auro-3D’s vertical stereo field is defined).

    Additionally, Auro-3D has the most advanced and very powerful upmixer called “AuroMatic®” which, in addition to "DTS: Neural X", can be used excellently for the playback of conventionally stereo or surround formats over a 3D audio speaker setup. The additional height information is then calculated from the existing signals of the channels using certain algorithms and distributed to the supported height loudspeakers. The overall immersive sound experience is often better and more natural compared to native sound mixes of object based formats. The result is, as usual, very dependent on one's own hearing sensation.

    The great advantage of the Auromatic® over Neural X, however, is its ability to influence and adjust upmixing in 16 stages and by selecting three different room sizes.

    For me personally this possibility is already a big incentive to continue using Auro-3D or the AuroMatic, because I use the upmixer very often. Especially if the native track doesn't offer the desired or expected effects in the heights layer, the AuroMatic can still provide some surprising effects. Whether you like it or not is a matter of taste, as mentioned above; I like it very much."

    Auro-3d.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn