Distinctive
Æresmedlem
Det finnes nok folk her inne med enda heftigere kino-oppsett.
Ja, dette er jo helt klart fascinerende når (om) dette fungerer.Når det gjelder plassering av lydkildene er dette en utfordring jeg også strever litt med og aldri vil få optimalt sånn som jeg bor nå.
Dette er også en av grunnene til at jeg valgte den prosessoren jeg har i dag. Den har et «våpen» som ingen andre prosessorer har ( jbl synthesis har den men er produsert av en tidligere nevnt aktør) nemmelig REMAPPING.
Denne funksjonen flytter lydkilden til riktig sted, altså der lydmixer mener den skulle være, etter de standarder som gjelder, og egen fantasi. Om det virker?
Det finner systemet ut basert på kalibrering gjort via mikrofon; naturligvis krever det nøyaktig plassering av mikrofon. Så lenge center er innenfor 2 grader Azimuth så skal dette gå bra. Jeg har bommet litt (med -0.2 grader).Ja, dette er jo helt klart fascinerende når (om) dette fungerer.Når det gjelder plassering av lydkildene er dette en utfordring jeg også strever litt med og aldri vil få optimalt sånn som jeg bor nå.
Dette er også en av grunnene til at jeg valgte den prosessoren jeg har i dag. Den har et «våpen» som ingen andre prosessorer har ( jbl synthesis har den men er produsert av en tidligere nevnt aktør) nemmelig REMAPPING.
Denne funksjonen flytter lydkilden til riktig sted, altså der lydmixer mener den skulle være, etter de standarder som gjelder, og egen fantasi. Om det virker?
Legges faktiske mål inn manuelt eller finner man dette via målmikrofon?
Nei, det er avspilling av DTS:X i mer enn 12 kanaler (11 + sub). Så dermed skal man kunne få objektavspilling i DTS:X i opp til 32 kanaler.Slik jeg forstår dette så er DTS:X Pro kun for matrix-genererte kanaler, altså må man over 11 høyttalere for at denne kodek’en skal få noen nytte?
Det er helt korrekt; DTS:X Pro vil ikke gi deg noen gevinst (DTS:X Pro er ikke for deg altså )Det som var mitt poeng var at en som bruker 7.1.2 i oppsettet sitt (undertegnede) så har ikke Pro noe for seg.
ingen lyd i LFE / sub ?Nå snakker vi Auro 3D! Here Pink Floyd The Division Bell 2 kanals oppmikset til Auro 3D.
Vis vedlegget 547843
Dette er ikke utgangen; det finnes som kjent ikke LFE på 2 kanals lyd, selv ikke på upmix. Men det blir lyd i sub basert på crossover satt på alle kanaler. Dette er lyden ut fra Auro3D. Ruller jeg til høyre får jeg den faktiske lyden ut fra Altitude.ingen lyd i LFE / sub ?Nå snakker vi Auro 3D! Here Pink Floyd The Division Bell 2 kanals oppmikset til Auro 3D.
Vis vedlegget 547843
Bare lurteDette er ikke utgangen; det finnes som kjent ikke LFE på 2 kanals lyd, selv ikke på upmix. Men det blir lyd i sub basert på crossover satt på alle kanaler. Dette er lyden ut fra Auro3D. Ruller jeg til høyre får jeg den faktiske lyden ut fra Altitude.ingen lyd i LFE / sub ?Nå snakker vi Auro 3D! Here Pink Floyd The Division Bell 2 kanals oppmikset til Auro 3D.
Vis vedlegget 547843
Edit:
Det du ser er "Source"; dvs 2 kanals lyd kjørt gjennom Auro 3D.
For Auro3D kjører jeg faktisk stereo sub; dvs alle kanaler på venstre side har crossover mot sub på venstre side og alle kanaler på høyre side har crossover mot sub på høyre side. Senter-kanaler har crossover mot begge sub'er. LFE går mot begge. Her er en annen sang; og hvordan det ser ut på utgangene.Bare lurte
Jeg hadde ikke bare testet; jeg brukte Audyssey Pro Kit i flere år. Helt klart at Pro kit gir et mye bedre resultat - man har også langt flere muligheter til justeringer. Sammenlignet med Trinnov Optimizer er Audyssey Pro Kt et lekeprodukt selvsagt.TGB var det du som hadde en Marantz AV 8802A tidligere hvor du hadde testet Audyssey Pro Kit til kalibrering
gjør pro kit en bedre jobb en innebygget Audyssey i 8802a ?
Jeg har plassert alle høyttalere i taket (height og ceiling altså) i henhold til Trinnov sine anbefalinger for å dekke alle format Auro3D, DTS:X og Atmos. Jeg har lest en del 100 sider med rapporter for å lande der jeg er nå. Så gjør 3D-remapping magien for å få 100% match på alle format.Har du vurdert å prøve 7.1.0.4 i tillegg til 7.1.4.0 for å sjekke ut forskjell mellom Height og Ceiling kanalene?
Tror ikke Auro3D fungerer med 7.1.0.4, dog.
Mitt er satt opp etter atmos standarden, men jeg har surr/surr back høyere enn øyehøyde av praktiske årsaker. De er ca 170 cm opp men tiltet mot lytteposisjonen. Rommets utforming gjør at det blir slik, men det funker over all forventning.Jeg bruker ceiling for der treffer layout-grafikken best, men lurer på å bruke Height istedenfor for å tilfredstille Auro3D. Lurer på om det er dette man kaller for Surround Wide?
Reglene sier at det skal være ørehøyde; alternativt om det ikke lar seg gjøre opp til 30cm over ørehøyde. Noe mer enn dette og du har tatt i for hardt og vil få trøbbel mot Ltr og Rtr kanalene.Mitt er satt opp etter atmos standarden, men jeg har surr/surr back høyere enn øyehøyde av praktiske årsaker. De er ca 170 cm opp men tiltet mot lytteposisjonen. Rommets utforming gjør at det blir slik, men det funker over all forventning.Jeg bruker ceiling for der treffer layout-grafikken best, men lurer på å bruke Height istedenfor for å tilfredstille Auro3D. Lurer på om det er dette man kaller for Surround Wide?
Nå har jeg også 2,5 m til surr.back.
Samme her.Hos meg har jeg omtrent ingen slingringsmonn for høyttalerplassering pga. romstørrelsen og skråtak. Må derfor leve med noen kompromisser.....
Det er nok riktig, men dette er av mer praktiske hensyn; og vinkelen blir ikke veldig stor om man sitter i midten av kinosalen. Så har man et massivt rom så kan man slippe unna med å ha dem høyere på veggen.Samme her.Hos meg har jeg omtrent ingen slingringsmonn for høyttalerplassering pga. romstørrelsen og skråtak. Må derfor leve med noen kompromisser.....
Men går du på en offentlig kino med atmos vil du oppleve surr. Kanalene langt opp på veggen, høyere enn det er når jeg står.
Ahmmmm. Du traff en nerve her, ja :-[Har man surround back på veggen bak sofa; og sofa står inntil veggen. Så blir jo det jo fort 65-75 graders vertikal vinkel; det er langt mer enn atmos høyttalere skal stå. Så det kan umulig fungere veldig bra
Jeg innser dette er et problem for de fleste. Jeg løste dette med å trekke sofa litt i underkant av 1 meter ut fra bakvegg. Ulempe; rommet blir mindre og kona ble ikke veldig begeistret - fordel: jeg får bedre lyd fra alle kanaler (inkludert front); samt mer korrekte høyde-vinkler på surround back og ikke minst Ltr og Rtr.Ahmmmm. Du traff en nerve her, ja :-[Har man surround back på veggen bak sofa; og sofa står inntil veggen. Så blir jo det jo fort 65-75 graders vertikal vinkel; det er langt mer enn atmos høyttalere skal stå. Så det kan umulig fungere veldig bra
Så man har "beds" upmix; som f.eks på hardkodet 4 kanaler i taket på en film vil bli upmixet til alle takhøyttalere med Neural:X Pro; samt objektene vil bli gjengitt av absolutt alle tilgengelige DTS:X kanaler (uten 11+sub begrensning). Det vil altså si at man får full utnyttelse av alle høyttalere selv om utgiver av film ikke bruker objekter; så dette er det beste av begge verdenerApparently most of the mixes are done with hardcoded 7.1.4 and Neural:X in its pro version will upmix that very well to the layout. However not all the mix are prebaked with beds, some films are using objects (for instance Dreamgirls or IpMan 3), in this case the bed channels are upmixed through the new Neural:X and the objets are correctly rendered discretely on all available (DTS) channels
Presis!Det er nok riktig, men dette er av mer praktiske hensyn; og vinkelen blir ikke veldig stor om man sitter i midten av kinosalen. Så har man et massivt rom så kan man slippe unna med å ha dem høyere på veggen.Samme her.Hos meg har jeg omtrent ingen slingringsmonn for høyttalerplassering pga. romstørrelsen og skråtak. Må derfor leve med noen kompromisser.....
Men går du på en offentlig kino med atmos vil du oppleve surr. Kanalene langt opp på veggen, høyere enn det er når jeg står.
Har man surround back på veggen bak sofa; og sofa står inntil veggen. Så blir jo det jo fort 65-75 graders vertikal vinkel; det er langt mer enn atmos høyttalere skal stå. Så det kan umulig fungere veldig bra
Fortsatt er vinkel ned for stor. Atmos skal også vinkles mot MLP. Så du vil fortsatt ha et problem uansett. Dette er langt fra optimal posisjon.Presis!Det er nok riktig, men dette er av mer praktiske hensyn; og vinkelen blir ikke veldig stor om man sitter i midten av kinosalen. Så har man et massivt rom så kan man slippe unna med å ha dem høyere på veggen.Samme her.Hos meg har jeg omtrent ingen slingringsmonn for høyttalerplassering pga. romstørrelsen og skråtak. Må derfor leve med noen kompromisser.....
Men går du på en offentlig kino med atmos vil du oppleve surr. Kanalene langt opp på veggen, høyere enn det er når jeg står.
Har man surround back på veggen bak sofa; og sofa står inntil veggen. Så blir jo det jo fort 65-75 graders vertikal vinkel; det er langt mer enn atmos høyttalere skal stå. Så det kan umulig fungere veldig bra
Praktiske hensyn. Når det gjelder surr.back så er de som nevnt tidligere ganske langt bak meg og vinklet mot LP.
Surr.kanalene er nærmere 1,5m og vinklet kraftig ned mot lytteposisjon. Det samme er atoms.
Viktig med sofa (enda viktigere med 3 eller 5 seter; man MÅ ha egosetet i midten).På AVS (Storm tråden) så sies det at man kan bruke Height istedenfor Ceiling for å tilfredstille Auro3D standarden.
For Atmos så sendes visstnok samme audio til takkanalene, enten de er bak, foran eller i midten, så min streben etter top middle virker heller trangsynt. Så nå lurer jeg på om jeg heller bør kjøre 7.1.2.0 istedenfor 7.1.0.2.
Er også litt i tvil om jeg skal kjøre sofa (3 stoler) istedenfor stol. Alle målinger i sweet spot virker å være så nære hverandre at det blir et problem å manøvrere mikrofonen særlig eksakt innenfor de nære områdene som Direc angir.
Jeg er der også. Alle højttalere i nederste lag er placeret i præcis samme højde for diskanten. Jeg har fået bygget højttalere standere, der har den præcise højde.Er det bare jeg som gjør det ytterste for optimal plassering?
Dette blir selvsagt veldig vanskelig å få til i praksis på en god måte. Om man setter høyttalere oppå noe for å få like høyde så vil man med mindre det er solid stein faktisk ødelegge lyden i høyttaleren. Gulvhøyttalere er designet for å stå på gulvet i utgangspunktet; og lydsignaturen vil ødelegges om man setter dem oppå noe (med unntak av solid stein).Jeg er der også. Alle højttalere i nederste lag er placeret i præcis samme højde for diskanten. Jeg har fået bygget højttalere standere, der har den præcise højde.Er det bare jeg som gjør det ytterste for optimal plassering?
Front High har en høj fod og er sikkert med kæde ti loft, så den er sikkert mod at vælte.