Dolby Atmos og Auro 3D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Kan fort bli litt overkill når jeg ikke kommer til å utvide utover 7.1.2 i min man cave (ikke kinorom).

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har du kikket litt på denne?
    http://lyngdorf.com/wp-content/uploads/2018/03/Lyngdorf-FR-1-Fact-Sheet-1.pdf
    Er usikker på hvor egnet den er i taket, dog.
    Det er nok heller ikke i samme prisklasse som Piega.
    De ser spennende ut de; men de er jo klin umulige å få plassert fornuftig i taket. Piega er tenkt kun for tak hos meg.

Prisen på Lyngdorf FR-1 er faktisk lavere enn Piega AP 1.2 (som har pris 6000 pr stk; FR-1 ligger på 11.500 for paret).
    Dette er samme klasse høyttalere; spesifikasjonen er veldig like også.

Edit:
    Så hvorfor gå for noe som er umulig å plassere i taket? :D Piega AP 1.2 er perfekt for dette.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kan fort bli litt overkill når jeg ikke kommer til å utvide utover 7.1.2 i min man cave (ikke kinorom).
    Absolutt ikke; Altitude er akkurat så god. Man får også et ekstremt bra Roon ready endpoint på kjøpet.
    Jeg har ikke min Altitude32 i dedikert kinorom; jeg vil ha best mulig lyd der jeg tilbringer mest tid. Hører masse musikk; og ser mye film/TV. Altitude fungerer veldig bra til begge deler.

Edit:
    Kontakt Martin på Duet; og spør etter tilbud (hils fra meg) ;)

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.211
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg forsto det slik at du/dere har upmixa redbook?
    Nei, pr nå har det vært upmix av alt fra 16bit 44.1kHz stereo til 24bit 96kHz stereo til 7.2 via Auro-3D. Skulle gjerne hatt muligheten til å upmixe 24bit 192kHz også. Auro-3D materiale eksisterer ikke i mer enn 24bit 96kHz (13+ kanaler), men vi snakker her om upmix av stereo. Vi er her inne i en lisensbegrensning igjen (tilsvarende den som fortsatt gjelder for DTS:X med maks 12 kanaler - etter massiv pushing så kommer faktisk DTS:X Pro; som kan spille av DTS:X i opp til 32 kanaler). Så det hjelper å "klage" - med litt pushing får vi samme muligheter som kinoene har hatt lenge :)

Edit:
    En liten bakgrunn for DTS:X avspilling i mer enn 12 kanaler - hadde flere runder med Trinnov der de påpekte lisensbegrensninger fra DTS. Så jeg fliste over en litt småkrass e-post direkte til DTS... og 4 måneder etterpå ble det lansert av Trinnov at DTS:X Pro kommer til alle Altitude prosessorene. Jeg tror nok ikke jeg var alene årsaken til dette, men liker å tro at jeg klarte å mase akkurat nok på begge sider til at noen tok tak i det. Naturligvis spilte jeg kortet at dette fungerer med Dolby Atmos til DTS ;) Mistenkte det ville gi ønsket effekt. Jeg smørte selvsagt godt på at jeg unngikk DTS:X titler for en hver pris....
    DTS:X er nok den layouten og profilen som kler mitt oppsett best, så da høster jeg frukter av gnålet ditt;)
    Når kommer PRO da?

• Liker
    Reaksjoner: TGB

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.211
    Sted
    Jeg er helt enig med TGB.

Det er helt meningsløst å trippe og surre rundt med andre ting en Altitude når du først beveger deg opp i den prisklassen vi snakker om nå. I tillegg kommer alle oppgraderinger for fremtiden inn gjennom nettverkskabelen, og formater som vi diskuterer i dag kan loades i morgen. Du trenger ikke gjøre det selv engang.

Jeg kan ikke fatte å begripe hva man skal med annet en Trinnov i oppsettet. Det er en så annen verden enn det andre holder på med , at vi snakker om en helt annen idrett.
    Dessuten er det kort vei til hjelp, og fleksibiliteten er enorm. Du skjønner hva jeg mener når du hører det:cool:
    Jeg hadde to knallharde kinofanboys innom på en smakebit, De var helt rystet. Og turte ikke låne med min ADA TEQ som jeg har pensjonert for de var redd den ikke kunne returneres. Det ble for kostbart mao. Å låne den:)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Absolutt ikke; Altitude er akkurat så god. Man får også et ekstremt bra Roon ready endpoint på kjøpet.
    Jeg har ikke min Altitude32 i dedikert kinorom; jeg vil ha best mulig lyd der jeg tilbringer mest tid. Hører masse musikk; og ser mye film/TV. Altitude fungerer veldig bra til begge deler.

Edit:
    Kontakt Martin på Duet; og spør etter tilbud (hils fra meg) ;)
    Takk, skal vurderes.
    Jeg følger med på din/deres entusiastiske Trinnov reise og ser dere er langt fremme, kunnskapsmessig. Men ser også at alt ikke er problemfritt. Jeg kan ikke sitte 24/7 med problemstillinger grunnet kompleksitet eller bugs.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.211
    Sted
    Dette er ting du ikke trenger bekymre deg over foreløpig. De små utfordringene vi suller med er ting dyyyypt inn i materien.
    Selve oppsettet er rett frem med guide. Faktisk enklere enn en vanlig reciver fra Yamaha. Lyden du får av kun optimizeren etter å ha kalibrert gruser dine fordommer.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.211
    Sted
    Husk at ved kjøp får du installasjonsarbeid med i prisen, resten er av egeninteresse. De fleste som kjøper dette produktet åpner aldri meny og oppsett etter at det er installert. Men de er svært mye å vinne på å sette seg inn i materien. Og så er det jo ekstremt gøy også, syntes jeg hvertfall. Jeg kan jo både se og høre forskjellene, og lyden kan skrus til utallige varianter og lagres påmhele 29:presets.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hvordan er det med HDMI lock-on støy/problemer (nøktern tilbakemelding, takk :rolleyes:)
    Alle high end AVP’er jeg har prøvd har store problemer, spesielt med den redselsfulle støyen mens dekoderen låser på signalet.
    Hvis Trinnov virker plettfritt, må det være den første jeg har hørt om, så langt.....

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er det med HDMI lock-on støy/problemer (nøktern tilbakemelding, takk :rolleyes:)
    Alle high end AVP’er jeg har prøvd har store problemer, spesielt med den redselsfulle støyen mens dekoderen låser på signalet.
    Hvis Trinnov virker plettfritt, må det være den første jeg har hørt om, så langt.....
    Det er noen rele-klikk fra Altitude når den låser på klokka (samme som de fleste DAC'er bytter klokke). HDMI kortet er ikke feilfritt, men til vanlig bruk så er det ingen problem. Har funnet noen feil rundt SDR 2160p på 4:4:4, men alt materiale er jo lagret i 4:2:0 (UHD blu-ray blant annet), så om SDR 4:4:4 i 2160p er viktig for deg så kan det være greit å vente til dette er løst (det jobbes med). Dolby vision og HDR10/HDR10+ fungerer også feilfritt i alle oppløsninger. De andre HDR løsningene har jeg ikke testet, men har hørt andre som har prøvd dem.

Jeg hadde faktisk større problem med Marantz AV8802a relatert HDMI.

Et viktig tips til HDMI generelt (uansett surround receiver/processor). ALDRI koble til eller fra noen HDMI-kabler (ingen av endene) mens surround processor/receiver står på. Det kan ødelegge HDMI-kortet (har skjedd på flere Denon/Marantz jeg vet om). HDMI er ikke hot-swap; det er feilinformasjon.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Ikke som jeg har interesse av å formidle i all sin prakt som multikanal/surround.
    Dog greit å ha 1stk. hub for alle kilder unntatt high end delen.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ikke som jeg har interesse av å formidle i all sin prakt som multikanal/surround.
    Dog greit å ha 1stk. hub for alle kilder unntatt high end delen.
    Jeg kjører alt gjennom HDMI-kortet til Altitude32. Getbox2; Apple TV 4K; Oppo UDP-203; Vero 4K+. Utenom det så er the Altitude32 som Roon-endpoint. Da har jeg alt jeg trenger.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Samme her foruten macmini/TIDAL som går gjennom spdif fra weiss interface. Den kan sef. Kjøres hdmi også
    Birger: du må snart slutte med dette sølet med Mac Mini for Tidal. Bruk Roon ;)

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gjør jo det:D
    Men da har du ingen behov for Weiss interface; kjør det over ethernet heller. Det blir mye bedre kvalitet ;) Fordelen da er at du kan unngå hele SPDIF (samt støy fra Mac Mini).

Prøv, med ditt anlegg (og høyttalere) blir jeg ekstremt overrasket om du ikke legger merke til forskjellen umiddelbart.

Sist redigert:

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.211
    Sted
    Jeg gjør jo det:D
    Men da har du ingen behov for Weiss interface; kjør det over ethernet heller. Det blir mye bedre kvalitet ;) Fordelen da er at du kan unngå hele SPDIF (samt støy fra Mac Mini).

Prøv, med ditt anlegg (og høyttalere) blir jeg ekstremt overrasket om du ikke legger merke til forskjellen umiddelbart.

Presis??????

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.892
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Så kom jeg næsten i mål. Jeg har fået udvidet med flere højttalere. Så nu kan jeg have Dolby Atmos med Wide højttalere og skifte til Auro-3D, uden at skulle flytte rundt.
    Jeg er vildt begejstret for Auro-3D, og en Blue-Ray film, uden Dolby Atmos, bliver afspillet i Auro-3D. Det er så godt. Bygning af mine højttalere r udført af Jens Gregersen, Groundhog, og det er udført så godt.

20190426_222050.jpg

Billedet viser højre Front High højtalere samt Front højtalere. Bemærk de meget høje standere, der bærer Front High. Der er også monteret sikkerheds line, fordi højtalerne er meget tunge. Det er så godt.

Jeg har en stor subwoofer med en stor centerhøjtalere. Der er placeret et højtalerstativ ovenpå centeren, der bærer en mindre højtaler. der afspiller Center High. Jeg har læst, at den "bare" skulle gengive rum. Jeg synes, t det r et stort løft i lyden, nu jeg bruger den. jeg er så tilfreds med lyden. VOC højtaleren der bruger jeg den ene Dolby Atmos højtalere, der er placeret i loftet, og jeg havde to overflødige. Ikke placeret rigtigt, da det skulle være over lytteren. Men det fungere så godt.

Jeg kan afspille Dolby Atmos 9.2.4, det er 7.1.4 plus Wide eller Auro 13.2, som er 7.1 med 4 højdehøjtalere samt Center High og VOC.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Da har jeg vel nærmest konkludert mhp. ny audio prosessor.
    Det ser ut som at det blir Bryston SP4 (Storm) for mitt 7.1.2 oppsett.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke hvorfor du ikke heller går for Trinnov Altitude16 ?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Pris og diverse uttalelser som faktisk favoriserer SP4.
    Har du hatt dette problemet de snakker om hvor A16 må restartes en gang i døgnet fordi den låser seg?

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har du hatt dette problemet de snakker om hvor A16 må restartes en gang i døgnet fordi den låser seg?
    Jeg har A32; men nei - jeg har ikke merket noe til dette. Det går rykter om at tidligere kunne logg-buffer gå full i løpet av en uke som kunne kreve at man måtte restarte boksen fordi den "kræsjet" (trykk den av/på med knappen på kabinettet). Jeg tror ikke dette er et problem lengre; men siden jeg slår av og på A32 normalt sett hver dag (alt slår seg kontrollert av/på via trigger-kabler - kontrollert via Harmony Elite) så er dette litt vanskelig for meg å bekrefte/avkrefte. Har tidligere kjørt den 1 uke uten noe problem.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.211
    Sted
    Aldri!

Edit:
    Forøvrig stilleR jeg meg ved siden av TGB uforstående til at Trinnov velges bort når du først bryter 10k + dollars lydmuren. Jeg har hatt flere interessante samtaler med alt fra importører til utsalgssteder ang multikanals lydprsessorer. Ofte rynkes det på nesen av implementering av filter/DSP i signalkjeden selv i Surround og da spesielt til musikk i flere kanaler kanaler. Helt til Trinnov blir nevnt, da nikkes det anerkjennende.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Flott at dere er advokater for egne valg. Har ikke problemer med det :)
    På de forum jeg frekventerer blir det fort fronting blant fan boys, men flere har nå byttet til Bryston SP4, så valg er ikke såååå opplagt.
    Her er en interessant omtale på tysk som har med seg mesteparten av versting-AP’ene der ute, med fokus på Storm:
    https://youtu.be/nWtlIpttf6s
    Sjekk spesielt fra ca. 47mins. Trinnov får skryt for Optimizeren deres.
    Sjekk også omtaler av Bryston SP4. Jeg overlater ikke stort til tilfeldighetene og har skummet mye av oppfatningene på nettet.
    PS; Street price er ikke det samme som MSRP.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Distinctive: Vi frykter bare du gjør en stor feil her. Så lenge du beveger deg over 10.000 USD området for en prosessor så er min påstand at det ikke finnes noe som konkurrerer med Trinnov (jeg har betalt for min prosessor selv og har ingen personlig gevinst med å anbefale Trinnov). Når tror du Bryston SP4 (eller Storm som den er basert på) vil få DTS:X Pro ? Optimizer er selvsagt bra (det beste!), men det er i tillegg alt annet man kan konfigurere i tillegg på lyden - det er en rekke kreftige verktøy som kan brukes hver for seg eller i kombinasjon.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.211
    Sted
    Blir spennende å høre hva du syntes uansett:)
    Klart du velger etter egne premisser og behov, og det burde alle få lov til uten å bli stilt til veggs. Og det er ikke noe jeg ønsker å gjøre mot noen.
    MEN! Jeg oppfordrer deg uansett til å i det minste kjøre en audit på begge før du sleper kortet med deg inn i butikken.
    Lykke til og jeg håper du blir fornøyd uansett hva du velger.

• Liker
    Reaksjoner: TGB

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    For ordensskyld, Storm (og Bryston) lager bra prosessorer; så jeg prøver ikke å antyde at noen av dem er dårlige :)

Jeg er bare så ekstremt fornøyd med Altitude, og synes det er synd ikke flere for oppleve denne magien. Naturligvis, alle velger etter egne preferanser og behov - og jeg håper du lander på noe du er fornøyd med (uansett hva det måtte bli).

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Som jeg allerede har hintet så er det vel ikke sikkert at jeg betaler over $10k?

Når det gjelder Optimizer, så er det kun en fritt oversatt frase fra den tyske testen jeg refererer til.

Jeg håper selvsagt at DTS X Pro (og Imax Enhanced) kan komme som en software oppgradering uten behov for nytt chip-sett.
    Jeg er mest opptatt av å spille native innhold fra UHD disker. Foreløpig så har ikke prosesserte matrix kanaler imponert noe særlig, men vi får se. Jeg har en del plasseringsproblemer mhp. høyttalere i rommet. Ser også at flesteparten opererer med Top Front og Top Rear i ‘kinorommet’ og ikke Top Middle slik jeg bruker.

Bryston har flere moduler på gang, bla audiofil 2 kanals DAC utvidelse.
    Det er først og fremst high end som er min greie og ikke ‘kino’, men kan det kombineres så er det jo ekstra kjekt.

Sist redigert:

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.211
    Sted
    Et godt kjøp er alltid vanskelig å motstå, og oftest er det sånn at pengeboka bestemmer til slutt uansett hva en ønsker, og på død og liv MÅ ha.
    Når det gjelder plassering av lydkildene er dette en utfordring jeg også strever litt med og aldri vil få optimalt sånn som jeg bor nå.
    Dette er også en av grunnene til at jeg valgte den prosessoren jeg har i dag. Den har et «våpen» som ingen andre prosessorer har ( jbl synthesis har den men er produsert av en tidligere nevnt aktør:cool:) nemmelig REMAPPING.
    Denne funksjonen flytter lydkilden til riktig sted, altså der lydmixer mener den skulle være, etter de standarder som gjelder, og egen fantasi. Om det virker? ;)

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    539
    Torget vurderinger
    1
    Ville ventet litt. HDMI 2.1 like om hjørnet. Nå med båndbredden som HDMI 2.0 skulle hatt.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ville ventet litt. HDMI 2.1 like om hjørnet. Nå med båndbredden som HDMI 2.0 skulle hatt.
    hvorfor? De fleste prosessorer i denne prisklassen kan oppgradere HDMI-kortet uansett.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det er alltid noe man skal vente på, så da kan vi vente i evigheter.
    Men ja, oppgraderingsplan fra HDMI 2.0 til 2.1 må forefinnes, ellers er kjøp uaktuelt.
    Flesteparten sier de har kontrollen på dette, men ingen forpliktende roadmap.
    Blir nok fort en ugiftspost i størrelsesorden NOK 10-15k.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    539
    Torget vurderinger
    1
    Ja selvsagt. Poenget er å vente når man blr vente. Har man kronasjer som brenner i lomma, er det bare å kjøre på. Men man må i hvertfall forsikre seg om at det er en oppgradering man kan foreta seg. Gitt historikken til de fleste surroundoroduktene opp gjennom årene, så er vel dette ekstra viktig.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så er selvsagt det store spørsmålet; er det noe i HDMI 2.1 som man savner i HDMI 2.0b ?

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Som jeg allerede har hintet så er det vel ikke sikkert at jeg betaler over $10k?

Når det gjelder Optimizer, så er det kun en fritt oversatt frase fra den tyske testen jeg refererer til.

Jeg håper selvsagt at DTS X Pro (og Imax Enhanced) kan komme som en software oppgradering uten behov for nytt chip-sett.
    Jeg er mest opptatt av å spille native innhold fra UHD disker. Foreløpig så har ikke prosesserte matrix kanaler imponert noe særlig, men vi får se. Jeg har en del plasseringsproblemer mhp. høyttalere i rommet. Ser også at flesteparten opererer med Top Front og Top Rear i ‘kinorommet’ og ikke Top Middle slik jeg bruker.

Bryston har flere moduler på gang, bla audiofil 2 kanals DAC utvidelse.
    Det er først og fremst high end som er min greie og ikke ‘kino’, men kan det kombineres så er det jo ekstra kjekt.
    Av ren nysgjerrighet - hvor mange høyttalere har du tenkt til å tilkoble?

Spennende forsterker.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    539
    Torget vurderinger
    1
    Ja, earc. Og selvsagt variabel frekvensrate. RGB 12bit/4K (og over) uten teit chroma subsampling. (Men dette er i første omgang mest aktuelt for nestegenerasjons xbox og playstation da)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Av ren nysgjerrighet - hvor mange høyttalere har du tenkt til å tilkoble?
    Spennende forsterker.
    7.1.2 blir 7+1+2= 10 :p
    Dette blir maks i et 16m2 rom.
    Hovedhøyttalere pluss 2 subber drives av eget amp oppsett.
    LFE sub har egen plate amp.
    Restrerende drives av ATI AT527NC.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn