Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg brukt ca 1 år på dette, så jeg har følt meg litt lat inn i mellom jeg også ;)

Det nærmer seg lyd, men jeg har ikke de helt store forventningene. Mange harde reflekterende flater og et godt lydisolert rom er vel ikke det beste utgangspunktet. Jeg skal uansett skaffe meg hjelp til målinger og akustiske tiltak etterhvert.

A

ANM

Gjest
    Takker for de trøstende ordene. ;) Sikker på at det blir knall! Stygge forsterkere har du forresten også!:p

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Begynner å nærme seg noe nå ja - bortsett fra litt dårlig kapasitet mtp. suber så ser dette veldig bra ut ;)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ikke tid til å skrive så mye, men dette er utrolig gøy! Må ta en dusj nå da svetten har sprutet i hele dag ;)

Rack og forsterkere er "kastet" litt på plass, mens subber og fronthøyttalere blir stående omtrent der de er. Lyden er bedre enn forventet, men har selvsagt en del å gå. Kun helt nødvendige justeringer er foretatt. Lydisoleringen er jeg utrolig godt fornøyd med sålangt. Vinduet + noen småsprekker er ikke tettet enda og likevel er det ikke mye man hører oppe ved ganske godt pådrag!

Nei dette er en god og etterlengtet dag for Dolbytor :cool:

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takker for de trøstende ordene. ;) Sikker på at det blir knall! Stygge forsterkere har du forresten også!:p
    Ja men jeg ser heldigvis at du har noen stygge forsterkere hos deg også ;)

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Velfortjent, cheesburger, whisky og dusj ;)
    Unnskyld språkbruken men satan i helvete dette ble rått!!!! det ser jo stusselig ut i hjørnene mine.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg spiller kun i stereo med subber. Senteren ble bare plassert opp sånn at jeg så hvordan det ble i forhold til lerret. Bakhøyttalerene får jeg ikke satt opp før plassering av sofa er helt avklart.

Vi har prøvd å provosere frem ulyder ved hjelp av div sanger og "Hz testspor" og kun fått en ulyd. Det var mellom det ene beinet til projektoren og hylla den står på, hylla stod helt støtt! Når jeg trykket lett på projektoren forsvant hele ulyden. Noe i mellom der så virker det helt tyst.

Dette er bare førsteinntrykk og med litt alkohol inntatt i tillegg kan det jo være annerledes i morgen. Ting virker uansett lovende og det eneste problemet så langt er at forforsterkeren, MX-121, ikke vil koble seg til internett. Vi har prøvd det meste nå, så hvis noen har et tips eller to er det bare å skrike ut :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Velfortjent, cheesburger, whisky og dusj ;)
    Unnskyld språkbruken men satan i helvete dette ble rått!!!! det ser jo stusselig ut i hjørnene mine.
    Takk så mye! Jeg er foreløpig veldig fornøyd :)

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Testet om kabelen er i orden, dumt spørmål men jeg vet jo ikke om nivået på flaska var flaske nr. 1 eller 3 :p

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Testet om kabelen er i orden, dumt spørmål men jeg vet jo ikke om nivået på flaska var flaske nr. 1 eller 3 :p
    Neida det er så ikke helt galt enda ;)

Kabel er byttet og forbindelsen sjekket og dobbelsjekket. BD spilleren og Apple TV boksen kommer på nett med en gang, men ikke MX'en. Den står bare med teksten "Connecting" i displayet hele tiden. Den har vært uten strøm i snart to år, men det har det andre utstyret også. Kan bli en lang natt dette :cool:

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Hehe ja det kan jeg tenke meg, ikke lett for gutter å legge seg når alle høytidene koliderer ;)
    Har du byttet noe annet i nettverket på de 2 årene, eks. router?

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har nok byttet router når jeg tenker meg om. Ligger det noe der tro?

Jeg er ikke noe spesielt PC-kyndig, så hvis du har noen tips må de legges frem med teskje :confused:

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Den teskjea e eg ikke så god på, men din mx121 har en mac adresse og din router kan tildele tilgang basert på disse aressene, mulig det er noe som kan hjelpe.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    MX121 finner ikke nett og inne i menyen står det ingen mac adresse e.l. Vi ga etterhvert opp dette, men det gikk ganske mye tid på det. Etterhvert hentet jeg Apple TV'en fra stuen oppe og den fant nett med en gang. Fra den fikk vi imidlertid ikke lyd og styrte en stund med det, da lyden plutselig var på plass sånn helt uten videre...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Sjekk at enheten er satt opp til å motta ip-adresse fra DHCP server og at det ikke ligger noen fast ip innhenting av noen slag, om det henger igjen fra gamle ruteren kan det gi problemene du nevner her.

Fett rom det der!

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det :)

Jeg mener at vi ikke fikk endret på noen valg som helst som hadde med Network å gjøre. Jeg var akkurat nede å satte på MX'en. Det hjelper sikker ikke noe, men jeg tenkte å la den stå på "Connecting" en times tid. Mulig jeg lager en lang Cat-5 kabel for å se om det hjelper å plugge den rett i fibersentralen, altså utenom routeren.

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    420
    GRATULERER så mye med nytt flott rom! Der vil jeg tro du kan kose deg glugg mange timer!!

Har du kjøpt ytterligere to svs´er?! Det kommer jo til å bli et SERIØST lufttrykk der inne med så mange porter!! RÅtøfft, og for et headroom du kommer til å ha!

Ang mc forforsterkeren, er det noe så enkelt som en factory reset som kan kjøres?

Johan

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det Zeke :)

Det er en stund siden jeg kjøpte de to siste, men jeg har ikke prøvd dem før nå. De har vært studd vekk og ventet på et nytt hjem. Det ble litt lydtrykk ja, men jeg har ikke kalibrert noe nevneverdig enda.

Det er en slags reset beskrevet i bruksanvisningen, men jeg er litt usikker på om den dekker dette problemet. Jeg tror jeg vil ringe Neby før jeg prøver den.

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Mulig jeg lager en lang Cat-5 kabel for å se om det hjelper å plugge den rett i fibersentralen, altså utenom routeren.
    Mulig det er noe begrepsforvirring her, men du vil ikke få kontakt om du kobler slik som dette.
    Du nevnte altibox tidligere. Fibersentralen til altibox (de siste 9 årene) er en ruter om du ikke har slått av den funksjonen. Har du koblet en ruter i tillegg må alt i lokalnettverket ditt være koblet i denne for å snakke sammen.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Side 49 i manualen forteller hvordan du reseter microprosessorene.. men også hvordan du gjør en factory reset :)

Sist redigert:

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    MX121 finner ikke nett og inne i menyen står det ingen mac adresse e.l. Vi ga etterhvert opp dette, men det gikk ganske mye tid på det. Etterhvert hentet jeg Apple TV'en fra stuen oppe og den fant nett med en gang. Fra den fikk vi imidlertid ikke lyd og styrte en stund med det, da lyden plutselig var på plass sånn helt uten videre...

eks. internettadresse e2:d2: osv.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Mulig jeg lager en lang Cat-5 kabel for å se om det hjelper å plugge den rett i fibersentralen, altså utenom routeren.
    Mulig det er noe begrepsforvirring her, men du vil ikke få kontakt om du kobler slik som dette.
    Du nevnte altibox tidligere. Fibersentralen til altibox (de siste 9 årene) er en ruter om du ikke har slått av den funksjonen. Har du koblet en ruter i tillegg må alt i lokalnettverket ditt være koblet i denne for å snakke sammen.
    Min kommune var veldig tidlig ute med fiber og Altibox. I tillegg så var dette huset blant dem som fikk fiber først, som et slags pilotprosjekt. Fibersentralen heter vel Telsey og har kun en utgang for PC og har ikke antenner, noe som kom senere. Den har altså ikke innebygget router.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Side 49 i manualen forteller hvordan du reseter microprosessorene.. men også hvordan du gjør en factory reset :)
    Ja jeg har lest dette og var veldig i tvil om det innebar en factory reset. Er det bare å kjøre på? ;)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8

eks. internettadresse e2:d2: osv.
    Det kommer ikke opp noen ting i menyen på MX'en. Jeg har en switch nede i anlegget til å fordele PC-signalene, men lampen på den aktuelle utgangen som skal forsyne MX'en lyser ikke. Det hjelper ikke å bytte utgang og lampene lyser på alt annet utstyr jeg plugger i.

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Min kommune var veldig tidlig ute med fiber og Altibox. I tillegg så var dette huset blant dem som fikk fiber først, som et slags pilotprosjekt. Fibersentralen heter vel Telsey og har kun en utgang for PC og har ikke antenner, noe som kom senere. Den har altså ikke innebygget router.
    ok, da har du CPL3 og den er som du sier ikke ruter :)
    Men det er kun mulig å koble til en internett enhet rett i fibersentralen, så alt må kobles direkte i ruteren din for å snakke sammen.
    (de ekstra portene i fibersentralen er kun for tv bokser)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja jeg bruker begge TV-utgangene i tillegg til PC-utgangen. Jeg har en kabel fra fibersentralen til router i stuen og så fra routeren ned i kjelleren igjen. I kjelleren har jeg i en switch for å få nok utganger til det som trengs. Sentralen har vel to 6-pins telefonuttak også, men de brukes ikke :rolleyes:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ja jeg har lest dette og var veldig i tvil om det innebar en factory reset. Er det bare å kjøre på? ;)
    Er nok bae å kjøre på... factory reset krevde vel at du hoppet over noen trinn :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er utrolig kjedelig, men det ser ut til at jeg må sende MX'en inn til Neby for en sjekk. Den vil som sagt ikke tilkobles nett og den vil heller ikke godta en factory reset. Neby kan "tvinge frem" en reset, så hvis jeg er heldig løser det problemet. Jeg tenkte først å vente med å sende den inn siden jeg endelig har fått hjemmekinoen opp å gå etter to år uten, men velger å hoppe i det med en gang...:(

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Fan så trist, du har min dypeste medfølelse :(

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jo takk for det, men det går vel bra til slutt :). Eneste trøsten er at jeg kanskje får gjort ferdig noen småting som ellers ville tatt noe tid. Jeg har igjen litt kabelkanaler som skal opp bla. over sikringsskapet, litt flekking over spikerhull, litt rydding av utstyr og materialrester, osv....:rolleyes:

Da var den pakket og klar til sending. Jeg håpet bare at de kan fikse den med kjapp factory reset e.l....

image.jpg

• Liker
    Reaksjoner: HCS

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Kjedelig at den ikke ville sammarbeide, men godt neby har troa :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Tja de nevnte vel hovedsakelig to muligheter, den enkle og den vanskelige ;)

Den vanskelige betød antageligvis nytt hovedkort. Det må i så fall bestilles fra USA og da går det vel litt tid også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn