Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Faen altså , en slik " Macprofessor" har jeg lyst på altså....

Ellers flott orden her ja :)
    Jeg regner med at det er en nyere "Macprofessor" du ville hatt....;)

Synd prisene har skutt så i været. Jeg kjøpte denne ny pga at de ikke fantes på bruktmarkedet og jeg følte at jeg "strakk strikken" ganske mye da. Jeg har ikke umiddelbare planer om Atmos, så da får denne duge foreløpig :)

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Faen altså , en slik " Macprofessor" har jeg lyst på altså....

Ellers flott orden her ja :)
    Jeg regner med at det er en nyere "Macprofessor" du ville hatt....;)

Synd prisene har skutt så i været. Jeg kjøpte denne ny pga at de ikke fantes på bruktmarkedet og jeg følte at jeg "strakk strikken" ganske mye da. Jeg har ikke umiddelbare planer om Atmos, så da får denne duge foreløpig :)
    Ja det er noen svimlende summer for disse dessverre.
    Og ja ,skal man først legge såpass med penger i noe slikt , så er det jo greit å få muligheten med Atmos osv. slik at man kan ha den noen år...

Blir sørgelig fort gamle prosessorene nå til dags :(

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Eiergleden blir jo stor når man har andre McIntosh produkter fra før. I tillegg så slipper man å tenke på missmatch når man holder seg til samme merket :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hva gjør man når man plutselig får en hjemme alene helg... Feks. kan man invitere seg selv på middag hos sine foreldre (dakkar er du alene du da...;)), så kan man sove lenge på sofaen før man inviterer sin gode venn Jack på en øl eller to...

IMG_0493.jpg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Konrad kommer vist også..... Det er naboen som har sagt noen ganger at han har lyst å komme over å høre på anlegget over en øl eller 12 en gang de passer. Nå passet det for begge, så får vi hvor haren hopper...:rolleyes:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg og Konrad ble ganske fulle, så slutten på kvelden er ganske diffus...:confused:

Uansett så er "trøkket" i sofaen mye mindre nå enn med Velodyne boksene. Det er sikkert mer "riktig" nå, men når promillen steg på fredag ble det litt tamt for min del. Anti Mode'n stod på max og MC121 stod på +8 i subvolum dagen derpå... Jeg hater dill som dette og kaster kanskje inn igjen Velodyne boksene midlertidig. Jeg skal teste rådene til Retep først, men blir det ikke umiddelbart bedre da så får Anti Mode'n ligge til jeg får kvalifisert hjelp...:rolleyes:

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Å la elektronikk og "data" EQ å rette opp trykket er som oftest den første feilen man gjør den dag i dag, med tanke på bass...

Er nok desverre bare rom og plassering som gjør nytta der... også får automatikken eventuelt fintune det i ettertid... vært, og tildels er i den onde sirkelen selv...

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er smertelig klar over det og er derfor litt frustrert. Jeg har dessverre få muligheter vedrørende plassering og da er man litt "stuck". Ganilsen er forøvrig i bakhånd her og jeg avventer noen gode råd fra han.

Ellers så følger jeg tråden til Kvålsvoll med interesse. Jeg har en magefølelse på at fyren vet hva han driver med og jeg er spent på hva som dukker opp der :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    På lørdag gjorde jeg og jorwed en handel. Et Frislev rack/tv-møbel + litt penger min vei og Onkyo P-3060R/M-5060R motsatt vei. Jeg fikk ut finger'n i dag og byttet rundt. Jeg skulle gjerne beholdt Onkyo settet, men har alt for mye utstyr liggende. Nytt tv-møbel i stuen har vært planen en stund, men vi synes ikke å finne noe som passer. De fruen finner er som regel ikke dype nok eller så tåler de ikke en McIntosh burk i bunn. Dette er i utgangspunktet tenkt som en midlertidig løsning, men den kan bli stående ganske lenge likevel. Møbelet ser litt lite ut nå i starten, men jeg begynner å bli vant til det etterhvert. Det ble noen hakk opp kontra det gamle syns nå jeg...

IMG_0524.jpg

IMG_0532.jpg

IMG_0531.jpg

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Ulv i fåreklær :D

edit: ikke et ont ord om møbelet det var lækkert, men det ser ikke ut som et rovdyr ;)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.559
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk for handelen og hyggelig prat!
    Det ble trangt om saligheten, men jeg synes det så bedre ut enn det gamle :)
    Onkyo settet trives godt med sine nye venner her i huset. Effekten blir sabla varm så jeg 'bygde' opp pre med noen vibrapods jeg hadde liggende. Blir ett staselig venteanlegg og konka Exposure anlegget glatt utover sidelinja. Høvelig bra RIAA var det også :) Ett pluss er det også at jeg har lokal kompetanse på dette anlegget i nærområdet i form av EVO II :)
    IMG_0854.jpg
    IMG_0856.jpg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tror det var midt på 80-tallet en gang. De hadde vel mange gode produkter på den tid.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Huff jeg havnet på en liten rangel i går og må få skrotten i gang igjen. Satset på en litt USA inspirert frokost med ost, skinke, 4 stk. egg fra dverghøns med en dasj av sprøstekt løk og ketchup. Eggene er forøvrig hentet i egen garasje. Jeg vet ikke om det hjalp så på skrotten, men godt var det...:D

IMG_0539.jpg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Fruen har nattevakter i helgen og da har det en tendens til å bli veldig sent. I natt intet unntak og jeg hadde igjen besøk av min gode venn Jack Daniels... Utrolig hvor fort tiden flyr selv om man sitter alene. Uten stereoanlegget hadde man blitt rastløs og kastet seg på telefonen når promillen steg, men jeg kan sitte i timesvis å kose meg med musikk og god drikke. Å spille musikk i mørket gir en helt spesiell stemning. Da går det gjerne i litt rolig musikk, kun i selskap av et par dansende VU-meter...:)

IMG_0578.jpg

IMG_0579.jpg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg "kastet" forøvrig ut Anti-Mode og satte inn igjen Velodyne boksene i går. Anti-Mode har mange muligheter, men jeg tror ikke jeg får bukt med problemene mine kun ved kalibrering. Jeg tror jeg må endre på oppsettet eller prøve med flere subber i alternative posisjoner. De manuelle innstillingene til Ganilsen på Velodyne boksene gruser uansett autokalibreringen til Anti-Mode. I går kveld klarte jeg å fremprovosere "ploppelyder" i subbene ved godt pådrag. Da ble lunten veldig kort og omkobling ble utført umiddelbart med en anstrengt mine. Når Velodynene var på plass kom smilet raskt tilbake.

Jeg kjørte et par nye runder med kalibrering for noen dager siden og her ser man resultatet. Det første bildet er sånn som det var. Så endret jeg på en innstilling og satte det opp som 0.2 Stereo Subs. Tidligere var det satt som Dual Mono Subs. Første måling er med 25Hz innstilling på subbene som betyr 0 skumpropper i bassreflekshullene. På neste måling har jeg tettet 2 av hullene og kjørt i 16Hz modus. Da ble dippene enda litt større.

IMG_0556.jpg

IMG_0559.jpg

IMG_0561.jpg

IMG_0562.jpg

IMG_0563.jpg

IMG_0564.jpg

Jeg hadde tenkt å eksperimentere enda mer med Anti-Mode, men etter omkoblingen i går kveld legger jeg det litt på is foreløpig. Jeg tror som sagt at det må gjøres andre tiltak i tillegg og jeg føler meg ikke kompetent på området heller...

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg testet ut et par RF-3 i går. P-39 spiller jo nesten ikke bass i lytteposisjon og de skal i utgangspunktet trykke temmelig bra. Først så testet jeg RF-3 i tilsvarende posisjon som P-39 bare for dobbelsjekke at alt var i orden. Neida bassen ble enda dårligere med RF-3. Så flyttet jeg dem over på langveggen og fikk et helt annet reultat. De ble bare "kastet opp" i tilfeldige posisjoner og likevel så fikk jeg en helt annen bass. Jeg spilte litt Yello og da hørtes det ut som at det var et par subber tilkoblet. Nå har jeg fått enda mer å tenke på, så det er ikke rart man drikker....:confused:

IMG_0565.jpg

IMG_0566.jpg

IMG_0569.jpg

IMG_0572.jpg

IMG_0575.jpg

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Kjempefett rom du har.. har selv planer om å lage en mancave i kjelleren... men har litt fuktproblemer på ene hjørnet rommet er tiltenkt... satse på å få det på stell i år, så kanskje det blir rombygging i 2018?! :D.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det skorob, mancave er tingen! Hadde man bare sluppet disse bassproblemene, så hadde det vært enda bedre :)

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg kan ikke fatte å begripe at du sliter med å få det til å trykke med kun frontene, har du kjørt en simulering i rew? Jeg mistenker de subbene kansellerer hverandre, har du prøvd med kun en sub i front?

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Frontene spiller nesten ikke bass i lytteposisjon. Jeg har da selvsagt satt subwoofer til "Off" i menyen. Står jeg langs bakvegg eller mellom høyttalerne får jeg mye mer bass. Når jeg testet RF-3 i går så levner det liten tvil om at det er rommet som er problemet, eller rettere sagt plasseringen i rommet. Jeg spilte jo først med dem på siden av P-39 før jeg flyttet dem på langveggen. De spilte heller ikke bass i lytteposisjon, men det ble noe helt annet etter at jeg flyttet dem.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Har litt samme problemer som deg. Målingene mine er ikke så ille, men selve trykket er "nada". Fått vite at jeg muligens har trøblete takhøyde :p.

Men det spiller ikke uten bass her altså... men selve trykket er litt så som så..... Litt kjedelig når man skal vise anlegget til "dunk dunk" folka :), men alle syns det spiller vanvittig pent og slik her da. :). Og jeg er JÆVLI fornøyd... men med tanke på hva jeg har her.. så er det det med selve trykket som er litt kjipern, spesielt til film.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Med subbene så har jeg også mye bass. Alle som er innom syns det spiller helt rått og skjønner ikke hva jeg snakker om når jeg sier at jeg ikke er fornøyd med bassen. Problemet er at man lett hører at det er mer bass andre steder i rommet og man vet at det skulle/kunne vært bedre. Etter autokalibreringen til Anti-Mode spilte det mindre bra og da var jeg var rett og slett misfornøyd. Man kan sikkert få bedre resultat med manuell kalibrering, men det tror jeg Ganilsen får ta seg av ;)

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Utrolig kul kino du har! Her ser det ut som du nyter timesvis med god musikk og film.

Jeg har et rom med mye bassproblemer selv også, og bruker Anti-Mode som løsning. Gjorde som deg først og kjørte autokalibrering, noe som funket svært dårlig. Men etter en del timer med manuell kalibrering, sitter bassen nå som et skudd. Min mening er at autokalibrering på Anti-Moden rett og slett er elendig.

Det fine med Anti-Moden er at, dersom man har litt kunnskap om kalibrering, vil det gi en del flere funksjoner og muligheter for kalibrering og finpussing, enn det Velodyne boksene kan gi deg. Så med hjelp av Ganilsen med manuell kalibrering av Anti-Mode høres ut som et godt forsøk. Han er også veldig dyktig med det han driver med.

Lykke til!

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Antimoden fikse kun problemene man har hvis man har for mye bass - er det for lite pga. mange dipper i frekvensgangen så er det lite AM kan gjøre med det.

Så ja , det er kjedelig med sånne bassproblemer i rommet når man ha så heftig utstyr - dette skal jo spille innvollene dine opp/ned i et bra rom :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det Mathias :)

Det er Ganilsen som har anbefalt meg å kjøpe Anti-Mode pga disse ekstra mulighetene, så jeg er spent på hva han får ut av den. Han har også lyst å teste ut med subber plassert andre steder i rommet, så det er mulig at jeg må kjøpe meg et par mindre "test-subber" :rolleyes:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Synes også det er rart at du ikke har nok bass. At det er mer bass andre plasser i rommet er egentlig helt normalt. En ting du kan teste med antimodeen om du vil, gidder. Det er å sku subbene opp noen db. Slik at de to bunnene i frekvensgangen din blir laveste nivå. Slik at du tvinger antimode til å fjerne toppene over. Du mister en del headroom, men med så mye membran areal så burde ikke det vere noe problem.

Jeg er ganske trygg på at du har så mye kapasitet at dette burde gå ann å få på stell. Skulle gjerne tatt turen, for jeg vet hvor frusterende dette er.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kan vel ikke direkte si at jeg har lite bass, men jeg skulle likevel hatt mer. Når man nesten ikke merker bassen til P-39 der man sitter, så er det noe som ikke stemmer. Jeg kommer nok uansett til å vente til Ganilsen kommer igjen før jeg finner frem Anti-Mode igjen.

Ja det er ganske frustrerende, men sånn er det. Det hadde vært kjekt å hatt en racer på kalibrering i nærheten Retep :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Antimoden fikse kun problemene man har hvis man har for mye bass - er det for lite pga. mange dipper i frekvensgangen så er det lite AM kan gjøre med det.

Så ja , det er kjedelig med sånne bassproblemer i rommet når man ha så heftig utstyr - dette skal jo spille innvollene dine opp/ned i et bra rom :)
    Det er akkurat det som mangler, at innvollene snur på seg altså ;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg kan vel ikke direkte si at jeg har lite bass, men jeg skulle likevel hatt mer. Når man nesten ikke merker bassen til P-39 der man sitter, så er det noe som ikke stemmer. Jeg kommer nok uansett til å vente til Ganilsen kommer igjen før jeg finner frem Anti-Mode igjen.

Ja det er ganske frustrerende, men sånn er det. Det hadde vært kjekt å hatt en racer på kalibrering i nærheten Retep :)
    Mulig jeg må ta meg en overnatting tur....

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja det hadde sikkert vært fint, men jeg bruker Ganilsen og det blir fort noe surr hvis man skal ha to forskjellige kokker oppi samme gryta. Du er sikkert dyktig på å kalibrere, men så bor du mye lenger vekk enn Ganilsen ;)

Jeg takker selvsagt for tilbudet og du må gjerne komme på demo en gang det måtte passe :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er bedre med en kokk ja. Ganilsen er flink han. Demo ja. Tar gjerne imot besøk jeg. Ikke helt samme kapasiteten her som hos deg. Men liker det jeg hører.

Er du i området, si bare ifra.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja det hadde vært morsomt å hørt hvordan det låter hos deg :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn