Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Lemmy er den største helten til kameraten min og han er en av mine rockehelter også. Jeg har aldri vært noen blodfan av Motörhead, men alltid spilt dem litt sånn inn i mellom. Min første LP var forøvrig "No Sleep Til Hammersmith" med Motörhead. Lemmy som person derimot er noe av det kuleste som har vært innen rock'n roll, etter min mening selvsagt :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det var leit å høre. Man vet jo at foreldre mest sannsynlig takker for seg først, men vil jo egentlig ikke godta det før det er et faktum. Og spesielt trist når det skjer under slike omstendigheter.
    Ja det er trist. Man regner jo uansett med at de fleste blir mellom 80-90 år nå til dags..

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kjørte jo en ny runde med Anti-Mode på lørdag før jeg pakket den vekk i sinne... Før hadde jeg to kraftige dipper, men nå har jeg en på rundt 50Hz. Det spilte dødt og livløst nesten helt uten "trøkk" etter at Anti-Mode hadde jobbet ferdig. Når jeg satte inn igjen Velodyne boksene kom både trøkket og smilet tilbake. Jeg har ikke endret noe på dem, så det er de gamle manuelle innstillingene til Ganilsen som gjelder der.

Selv om her er blå himmel og sol, så må få testet litt mer i dag. Jeg er uansett 98% sikker på jeg snur rommet, men det blir ikke riktig enda. Det første som må gjøres er å tette igjen vinduet. Jeg tettet igjen to andre vinduer når jeg bygget hjemmekinoen, men turte ikke å tette igjen det siste. Jeg var redd for dårlig luft og ville ha muligheten til å lufte. Luften har aldri vært noe problem og nå vil vinduet bli utilgjengelig med lerret og venstre fronthøyttaler foran.

Her er forøvrig kurvene Anti-Mode har satt opp i de to forskjellige lytteposisjonene. Den siste er som det står nå og den gir ikke mye trøkk gitt. Det er da jeg blir litt oppgitt over en automatisk funksjon som er ubrukelig. Jeg har kjøpt et produkt med autokalibrering og så må jeg likevel skaffe meg hjelp til å justere det inn manuelt...:rolleyes:

IMG_0562.jpg

IMG_0614.jpg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Utrolig fint vær i dag. Tok en øl på verandaen under solnedgang. Nå er forøvrig kofferten pakket og vi reiser til Oslo i morgen tidlig. Vi er tre kamerater som skal på Kiss konserten på søndag, men vi tar en ekstra dag for å drikke oss opp litt...;)

IMG_0631.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dere får ha det fett på Kizz konserten. Får spille litt fra dem idag tenker jeg.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det Retep :)

Kiss har vel utspilt sin rolle. Selv en gammel Kiss fan som meg ble litt skuffet. Mange var veldig fornøyde, men jeg syns ikke det var mer enn middels. Det er uansett fint med en guttetur og vi hadde det morsomt :)

IMG_0658.jpg

IMG_0659.jpg

IMG_0668.jpg

IMG_0671.jpg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Som gammel Kiss fan var det for galt å ikke ha en egen spilleliste på Spotify. Som sagt så gjort og 40 sanger fikk innpass, der mesteparten er fra storhetstiden på 70-tallet. "The Elder" må for øvrig være et av tidenes verste album og jeg skjønner fremdeles ikke hvordan de kunne komme på å utgi det. De nyere albumene er heller ikke må å skryte av og forbigås stort sett i stillhet.

Jeg fikk uansett friske opp igjen mange flotte Kiss sanger der noen nesten var glemt :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg " bestilt" min snekkerkompis til å tette igjen vinduet. Han spurte snilt om han kunne vente til begynnelsen av juni og det er selvfølgelig litt vanskelig å si nei når de stiller opp gratis :)

Det blir litt jobb, men det er så stor forskjell på bassen at jeg kommer aldri til å angre. Det fysiske trøkket er formidabelt nå kontra motsatt plassering og jeg spiller jo fremdeles med de gamle innstillingene på SMS-1.

Jeg lurer veldig på hvordan det ev blir med 4 stk subber etter hverandre under lerretet. Nå har jeg stacket 3 stk i hvert hjørne, men når jeg endrer lytteposisjon får jeg plutselig flere alternativer. Jeg kan også sette opp en på hver side av sofaen i tillegg til 4 stk foran.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ieg hadde kjempesuksess med diagonal plassering av mine to svs tuber. kan godt hende det blir kult med 4 forran i rommet. Og to bak. Du vil være veldig avhengig av å kunne sette riktig delay på subbene. Spes de bak. Det er ikke plankekjøring. Men kan være verdt å teste ut.

Jo lavere du deler subbene bak, jo lettere er det å integrere de.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da var anlegget flyttet tilbake, så da er det bare å vente på snekker'n. Vinduet skal som sagt tettes og det blir bare å "lappe" det igjen med noen rester jeg har stående. Lerretet vil dekke ca. 1/3 og så kommer jeg til å henge opp akustikkplater som dekker resten. Det medfører mye arbeid å sette inn nye plater, så det ble droppet.

IMG_0722.jpg

IMG_0723.jpg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå blir det bokstavelig talt snart mer liv i leiren. Det er rett over 1 år siden vi måtte ta farvel med vår tispe Vanja. Hun var en blanding av Border Collie og Labrador og ble godt og vel 16 år gammel. Det har vært veldig stille i heimen uten hund. Vi har sett etter ny hund en liten stund nå og i går var vi på dagstur for å se på noen valper. Vi bestemte oss for å gå for den ene tispen. Far er Border Collie mens mor er Border Collie blandet med noe ukjent. Søt er hun, men det er jo alle hundevalper....:)

IMG_0751.jpg

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Nå blir det bokstavelig talt snart mer liv i leiren. Det er rett over 1 år siden vi måtte ta farvel med vår tispe Vanja. Hun var en blanding av Border Collie og Labrador og ble godt og vel 16 år gammel. Det har vært veldig stille i heimen uten hund. Vi har sett etter ny hund en liten stund nå og i går var vi på dagstur for å se på noen valper. Vi bestemte oss for å gå for den ene tispen. Far er Border Collie mens mor er Border Collie blandet med noe ukjent. Søt er hun, men det er jo alle hundevalper....:)

Vis vedlegget 443623
    Grattis med ny voffs :)
    Border Collie er en herlig oppvakt og robust rase som kan være litt krevende , men som også gir veldig mye tilbake - fasinerende rett og slett :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det Torolan! Vi får den om halvannen uke, så det blir spennende å se hvordan det går :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Min snekkerkompis hadde endelig litt tid til overs, så da blir vinduet tettet igjen førstkommende helg. Jeg får ringe og bestille flytting av varmepumpen i morgen sånn at det ikke klusser seg rett før ferien.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.678
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Å for en herlig liten venn! Smelter totalt her. Kos dere masse fremover

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det TT! Jeg gleder meg til å få hund igjen :)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Langesund
    Ser ut som en lur avgjørelse. Husker jo godt hvor lite bass det var med anlegget på kortvegg og lytteposisjonen der den måtte være. Du fikk vel litt med å snu litt på fasen på noen av subbene. Dette blir helt sikker tøff og du får dundre løs med AC/DC når ting er på plass;)

Tor

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    AC/DC er "fasiten" for min del. Det skal trøkke skikkelig når man drar på med dem ;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer med ny 4 beint i huset. Er så vanvittig trivelig å ha dyr.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har vurdert en stund å teste ut et par SVS tuber hvis det dukker opp noe greit på bruktmarkedet. De tar opp liten gulvplass og er derfor veldig egnede til å teste ut alternative plasseringer. Når jeg flytter anlegget over på langveggen satser jeg fremdeles på å stacke de subbene jeg har i hvert hjørne foran. Med to tuber i tillegg kan man testet ut div. andre muligheter som feks. en tube på hver side av sofaen.

Da har jeg i alle fått tak i en tube. Det dukket opp en PC13-Ultra på Sørlandet, så da slo jeg til. Nå må jeg bare få tak i en til...:rolleyes:

IMG_0762.jpg

IMG_0763.jpg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    At det å ha subber i alle hjørnene har noe for seg har jeg alltid innbilt meg. Med den ene subben i venstre hjørne bak fyller det ganske bra opp med bassrespons i sofaen. En til i motsatt hjørne hadde gjort underverker :D

IMG_0765.jpg

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hadde to stk av de tubene (PC-13 Ultra) for noen år siden...savner litt den tiden faktisk. En kompis av meg var på demo og ble mildt kvalm av trykket. Skulle gjerne hørt annlegget ditt en gang. Setesdalen?

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Kvalm av to tuber? Nei det må nok mere til for å bli kvalm her i gården....;)

Jeg bor i Bykle nesten øverst i Setesdal ja. Demo skal vi nok få til hvis det skulle passe en gang.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da blir det tetting av vindu i morgen. Neste fredag blir varmepumpen flyttet. Inn i mellom der får elektrikeren (jeg...) litt å gjøre. Nye kabler må strekkes og nye stikkontakter må monteres. Nå planlegges det...:rolleyes:

IMG_0771.jpg

Vedlegg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Man kommer ikke til å se noe igjen av "vinduet". Lerretet vil dekke ca. 1/3, så vil det komme akustikkplater på siden av lerretet og så vil det komme en stack med subber. Akustikkplatene på siden av lerretet vil komme bak fronthøyttalerne og skal bidra til bedre akustikk i tillegg til å ta seg av strølyset på siden av lerretet.

Vi vurderte å skifte ut platene, men det hadde blitt for mye arbeid i forhold til at det nesten ikke vises igjen. Bare dette lille her var jo mye arbeid. Uten hjelp så hadde jeg sikkert kuket med dette hele helgen...:rolleyes:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå er det mange ideer som begynner å rulle rundt oppe i hodet, men jeg kan starte med å lufte en av dem. Jeg er veldig i tvil om hvilke høyttalere jeg skal bruke til surround kanalene. Jeg blir nå sittende inntil bakvegg og vil miste litt av surroundfølelsen. Skal jeg fremdeles bruke P-27S eller skal jeg heller gå for P-17B?

P-17B er direktestrålende, mens P-27S har direktestrålende mellomtoner og diskanter som skal spre lyden rundt lytteren. Nå vil den ene diskanten kjøre lyden rett i veggen, men det gjør kanskje ikke noe? Det er nesten ikke plass til P-27S mellom døren og karmen heller, mens P-17B er smalere og passer bedre inn. Bilde av P-27S ligger vedlagt.

Hva mener folket? Tips mottas :)

IMG_0792.jpg

IMG_0791.jpg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det oct, men det kan ikke jeg ta æren for :)

Fruen ville forøvrig helst hatt et vindu der, mens jeg tenkte mest på unødvendige lydlekkasjer ;)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Siden jeg først hadde begynt å plukke ned noe av anlegget hadde jeg tenkt å fortsette med det. Fruen er på jobb og så var det (som vanlig...) veldig godt med øl i kveld. Dette førte til en helomvending, så nå spilles det musikk og drikkes øl. Dette blir uansett siste kvelden med anlegget denne veien, men videre demontering får vente til i morgen ;)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.050
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da venter jeg på litt bærehjelp sånn at jeg får lagt opp nye kabler. Den ene høyttalere og sub-stacken må vekk sånn at jeg kommer til. Det blir å legge opp strømkabler og kontakter først. Lange XLR kabler ble bestilt av L-Sound i dag og dukker vel opp ila et par dager.

Planen er som sagt å fremdeles kjøre en stack med subber i hvert hjørne foran. Monoblokkene til de 3 frontkanalene blir også stående foran. Resten blir stående i racket som det står nå. Jeg har lagt opp 6 stk. sikringskurser til anlegget og kommer til å opprettholde dagens fordeling. Det betyr en del ekstra kabling, men det får våge seg...:rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn