Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.198
    Torget vurderinger
    96
    Jeg hadde dem på hele tiden, aldri hatt noe trøbbel med det. Jeg hater auto-on på plateamper, fungerer sjelden bra. Den kommer ofte tregt igang, trenger mye nivå, og spiller man lavt så kan ampen slå seg av og man må skru opp for å aktivere subben igjen.

Regner med du har vært inne og justert i menyene. Jeg hadde EQ aktivert på begge tror jeg. Volum justeringen må stå høyt, det er helt normalt på disse. Husker jeg googlet det. Egentlig en mer fornuftig gainstruktur synes jeg, mange subber som spiller for full mugge med volumet på 25%.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.198
    Torget vurderinger
    96
    Har ikke lest så mye i tråden, men kjapt spørsmål. Litt manuell EQ/DSP kunne vel løst mange av problemene i bassen? Veldig mye er gjort om man får ned toppene. Og med den kapasiteten du har i bassen, ville en generell økning i nivå etter EQ ratting ikke gjort noe?

Det store spørsmålet jeg tenker på når jeg ser alle subbene i rommet ditt er; Tidsaspektet. Hvordan går du fram for å få lyden fra alle subbene, med hver og en med varierende latency alt ettersom hva som er aktivert på plateampen, til å nå sweetspot på samme tid som front/senter/surround? Dette vil gi enorme utslag på opplevd frekvensgang og lyd.

Jeg tviler veldig på at en auto EQ i en surroundprosessor fikser det, med den kompleksitet det høye antall av høyttalere og aktive subber medfører.

Sist redigert:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har vært inne på menyene ja. Jeg så at EQ stod på, men det har jeg slått av på alle.

Da kommer nok jeg også bare til å ha dem stående på. Det er ikke noe særlig praktisk å måtte dra på skikkelig hver gang det skal spilles. De andre subbene slår seg på ganske fort så de beholder jeg nok i "Auto".

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Har ikke lest så mye i tråden, men kjapt spørsmål. Litt manuell EQ/DSP kunne vel løst mange av problemene i bassen? Veldig mye er gjort om man får ned toppene. Og med den kapasiteten du har i bassen, ville en generell økning i nivå etter EQ ratting ikke gjort noe?

Det store spørsmålet jeg tenker på når jeg ser alle subbene i rommet ditt er; Tidsaspektet. Hvordan går du fram for å få lyden fra alle subbene, med hver og en med varierende latency alt ettersom hva som er aktivert på plateampen, til å nå sweetspot på samme tid som front/senter/surround? Dette vil gi enorme utslag på opplevd frekvensgang og lyd.

Jeg tviler veldig på at en auto EQ i en surroundprosessor fikser det, med den kompleksitet det høye antall av høyttalere og aktive subber medfører.
    Jeg har en Anti-Mode liggende som Geir Arne Nilsen (Ganilsen på forumet) skal prøve å kalibrere manuelt opp på subbene. De siste subbene er kjøpt for å ha muligheten til å sjonglere med plassering flere steder i rommet. Hvis dette blir mislykket eller unødvendig havner de enkelt og greit på bruktmarkedet igjen.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja det blir spennende å høre hvordan det blir etterhvert. Jeg har masse output nå, men det er også lett å høre at det er masse som må justeres på :rolleyes:

Svstor vil jeg ikke hete, for plutselig kan det være noe annet som står der ;)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hadde en tilgodelapp hos AVshop og brukte den like godt opp på 3 stk. 3D briller til projektoren. Jeg ble anbefalt Xpand X105 briller så da kjøpte jeg like godt dem. Jeg vet ikke om det er helt min greie, men det er veldig tøft og morsomt til noen demoklipp. Jeg hadde 3D briller til min forrige projektor og husker godt visse scener selv om jeg ikke har sett 3D siden vi flyttet i 2014 :rolleyes:

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er ganske symmetrisk av meg og "sliter" med at jeg har 1 stk. PC13-Ultra med Bash forsterker og 3 stk. med Sledge forsterker. Jeg har i grunnen bare to valg og det er: Kjøpe en ny Sledge forsterker og se om jeg får solgt Bash forsterkeren eller kjøpe en ny (brukt) tube med Sledge og selge den ene med Bash.

Hvis noen skulle ha lyst på en Bash forsterker, så er det bare å henvende seg her :cool:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Intr er der ja, men er feil mnd. August overskuddet er allerede øremerket RIAA, samt noe annet stasj til platespiller som har kommet på plass..

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Etter litt grubling så ender det nok opp med ny forsterker. Jeg er litt lei av å kjøre rundt "halve" Sør-Norge for å frakte/hente hi-fi utstyr. Dukker det opp noe greit sånn tålig i nærheten hopper jeg nok i bilen igjen, men jeg ser for meg en ny forsterker som kan hentes på posten...

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Her har det vært en elendig sommer med kaldt vær og stort sett noe regn hver dag. I ettermiddag hadde vi 16-17 grader og lettskyet pent vær. Da var det bare å fyre opp MC'en som har stått ganske mye etter innkjøp :rolleyes:

image.jpg

sibo67

Fersking
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    10
    Heisann Tor, klarte omsider å logge meg inn her på sentralen:) gøy at du fikk den trygt hjem ihus, håper du har fått glede av den etterhvert og at alt funker som det skal. Ellers er det et formidabelt anlegg du har, hadde vært morro og hørt på dette :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det sibo67 :)

Det var deg jeg traff i Etne med den ene tuben?

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg bestilte et par vinylkasser hos Platekompaniet i kveld. Jeg må ha noe til å oppbevare platene mine i og jeg tenkte at disse får duge. Jeg maler dem nok svarte for å få dem til å "blende inn" med resten av interiøret :rolleyes:

IMG_0226.PNG

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    • Liker

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hvis det skal bli et par ekstra subber i morgen, så må jeg vel legge meg snart. Uansett så hadde jeg mitt første kjappe møte med 4K i kveld. Ingen revolusjon føler jeg, selv om bildet selvsagt var bra. Nå er jo projektoren min bare 4K "wannabe" så det hadde jo vært morsomt å hatt en ekte 4K projektor å sammenlignet med...

Vis vedlegget 452463

Vis vedlegget 452464

Vis vedlegget 452465
    Bra lyd på denne filmen!
    Det kan godt hende. Jeg har bare sett et par klipp, men må få sett litt film her snart :)

• Liker

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3

Hvordan låter det så langt?

Mathias
    Det spiller fint, men magefølelsen sier at streaming spiller bedre. Litt peiskos kommer også på kjøpet, selv om det spilles "nye" plater. En fordel er i alle at man spiller hele platene :)
    Se om du finner en platebørste samt antistatisk spray for LP-plater. Dette vil fjerne mye av støvet på platene samt forhindre at støvet legger seg på platene igjen. Du vil merke en ganske god forskjell ved at du får en god del mindre spraking og ulyder.

Mathias

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Når får du besøk av kablibratoren da Dolby? Noe som er avtalt?

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hadde besøk av Ganilsen på fredag. Han fikk justert inn subbene veldig bra, men rommet har fremdeles sin begrensning. Det er mye bedre enn det var med rommet andre veien, men "AC/DC bassen" er ikke optimal. Det mangler fremdeles noe trøkk der etter min smak.

Det som er verre er at nå har jeg "poppe-lyder" i subbene ved høyt volum og visse frekvenser. Jeg hørte det ikke før helt på slutten når vi skulle ta en kjapp sjekk på filmlyden. Når det skytes gjennom vinduet i starten av "Batman The Dark Knight" kom det helt klart noen lyder som ikke skulle vært der. Vi rakk ikke å se på det noe mer da, men jeg fikk testet litt mer på tirsdagskvelden. "Poppe-lydene" er helt klart til stede ved høyt volum. Jeg har kun hatt dette en gang før og det var når jeg hadde kjørt autokalibrering med Antimode tidligere i vinter. Jeg har aldri hatt disse lydene (eller ulyder burde det vel heller kalles) med Velodyne boksene og jeg lurer derfor veldig på om det kan ha noe med Antimode'n å gjøre. Med 10 stk. Svs'er i rommet så blir ikke subbene belastet til bristepunktet i alle fall...

Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre nå, men "poppe-lyder" er helt uakseptabelt. Jeg vurderer om jeg må få en ny runde med kalibrering der vi kun bruker Velodyne boksene igjen. Jeg satte dem inn igjen og da forsvant disse (u)lydene. Enkelt skal det tydeligvis ikke være...:(

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vet du hva han har gjort? Med 10 store svs-er så synes jeg det er litt rart at rommet skal sette begrensninger. Popping skal det ikke vere. Tror jeg har dark night, så kan sjekke. Vet du om han har dratt på mye med EQ feks?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det jeg mener er at med så mange subber, så er det spl / metning av rommet som er problemet. Du burde kunne få til et helt sykt fundament. Dumt at jeg ikke kjører bil. Hadde vert kult å få hjelp deg med å sette dette opp. Og gått hørt på galskapen

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ikke oversikten på hva som er gjort, men denne poppingen er merkelig. Jeg har sett denne scenen fra The Dark Knight mange ganger og aldri opplevd det før. Jeg tror det må bli en ny runde der vi prøver Velodyne boksene igjen...

Jeg skulle hatt deg som nabo Retep :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hva mente du?

For å være ærlig så hadde jeg tenkt å male over alt utenom logoen...;)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg fikk en PM om jeg ville selge BASH forsterkeren i den ene tuben min, så da var det bare å hoppe i det. Ny ble bestilt av Lsound og den kom i går. Jeg skiftet den i kveld, så da var det en ting mindre å tenke på...:rolleyes:

IMG_1473.jpg

IMG_1474.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva mente du?

For å være ærlig så hadde jeg tenkt å male over alt utenom logoen...;)
    Crosley er jo mest kjent for sine platespisere med et stifttrykk på over 10 gram. :eek:
    Dette er heldigvis helt passive trekasser, men vær obs på Crosleys demoniske plan for å ødelegge all vinyl på planeten. :rolleyes:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    0
    når et element møter veggen...høres det ut som popping...

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for opplysningen/advarselen baluba! Jeg er en nybegynner innen platespillere og vet ikke sånt. Jeg skal vurdere å male over logoen også :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.066
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå er det sjeldent stueanlegget er i sving, men fruen har forlatt meg å valpen hele helgen. Fruen driver med litt hobbydressur når hun er hjemme, mens jeg tilvenner valpen de viktige tingene i livet...;)

IMG_1479.jpg

IMG_1477.jpg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det er flere av oss, forlatt av kone og barn kun omgitt av iskald pils og god musikk.

Livet kunne vært verre ;D

God helg!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn