Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det ble kanskje en eller to eller tre for mange i går så sofaen var litt vanskelig å komme ut av, men med blå himmel og sol så var det vel bare å komme seg ut før det var for sent. Et par bedende øyne hjalp også litt på… :giggle:

    Det ble en tur rundt den lokale lysløypa. Flott var det og jeg viste omsyn i utforkøyringane 😅


    7CDF3D8A-8A83-43F4-9C7E-073131A40652.jpeg
    0B5235DB-A895-4C85-BE48-E7C703866321.jpeg
    CD4C02BA-E69A-4D89-9B07-EA3D898883DD.jpeg
    5A57A0D6-054F-414C-85E5-69CDE6B86330.jpeg
    9CFFC452-5ED2-4352-836F-E87E1FD57E85.jpeg
    3D34C9F9-FCFE-4CDA-89C1-FFEAE975925C.jpeg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Neste gang jeg legger maten på rastebord og synes smaken er rar, er det fordi det smaker svette hundeballer. Da vet jeg det😀
    Mulig at smaken blir rar, men det er ikke pga svette hundeballer. Det er en tispe… :LOL:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    En kammerat av meg har alltid papirduk på rull når han riser rundt på ferie i Norge. Vet aldri hva som har vært opp disse rastebordene, sier han. :D
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Subbene er bra de, men en kveld med mye øl drikking er for lite grunnlag å uttale seg for mye på. Rockefoten var ofte i sving og kvelden gikk veldig fort, så det er et godt tegn. Det virker som at de spiller ganske stramt og kontant, men at de også kan trykke skikkelig til på de rette sangene. Jeg må uansett få spilt en del mer før jeg kan dra noen konklusjoner :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du er og blir et råskinn. Spent på om du kan berette litt om forskjell på hammers og de sjenerte horna? :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du er nok litt bortskjemt av Shy-hornenes straka veg til 14Hz. Skulle ha gått for Dayton. 😁
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg må som sagt komme tilbake når jeg har fått spilt mer, men jeg er selvfølgelig bortskjemt med ShyHorn bassen. Sledgehammers kan ikke konkurrere med 4 stk. ShyHorn og det hadde jeg heller ikke forventet :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Forventer at de kanskje konkurrerer med et par. Er de lukket? Finnes det noen utendørsmålinger på de? Simulering?

    Dette er i en utendørsmåling på ShyHorns. bakkeplan 1,5 m

    1636990518573.png
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    I går fikk jeg finjustert litt på plassering av frontene. Jeg målte ca. 2,9m mellom høyttalerne og ca. 2,9m mellom lytteposisjon og ht etter justering. Jeg tok også å spilte av noen testspor av bass på Spotify med intervaller på 5Hz. Jeg hadde en kraftig topp på 75Hz og en voldsom dipp på 50Hz. I kveld så koblet jeg opp smultringbassene på hver side av sofaen med en Crown XTi 4002 og da flatet både toppen på 75Hz og dippen på 50Hz ganske godt ut. Jeg fikk en jevnere frekvenskurve med subber bak, så dette må sjekkes ut nærmere.

    8AB98108-E409-4288-8858-BCF62483AEB5.jpeg
    00AB1D44-C260-409D-B939-4BB87953DC9B.jpeg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ganske god bass respons rundt forbi i hele rommet, men i begge stolene er der nesten ikke bass i det hele tatt. Merkelig greier med denne bassen. Bare jeg bøyer meg litt ut av stolene i en eller annen retning så er der mye bass, men i selve stolene er det nesten ingen ting. Nå sitter uansett ikke jeg der, men merkelig er det nå imo... :unsure:

    Råme.jpeg
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ganske god bass respons rundt forbi i hele rommet, men i begge stolene er der nesten ikke bass i det hele tatt. Merkelig greier med denne bassen. Bare jeg bøyer meg litt ut av stolene i en eller annen retning så er der mye bass, men i selve stolene er det nesten ingen ting. Nå sitter uansett ikke jeg der, men merkelig er det nå imo... :unsure:
    Det er her Murphys Hi-Fi lov kommer inn.
    Du kan ha fantastisk bass i hele rommet. Men aldri der du sitter :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er her Murphys Hi-Fi lov kommer inn.
    Du kan ha fantastisk bass i hele rommet. Men aldri der du sitter :)
    Jeg har heldigvis bass der jeg sitter, men ikke i stolene. Når jeg bygget dette rommet så var oppsettet motsatt vei med anlegget på kortveggen. Da hadde jeg elendig bass uansett hvor jeg satte sofaen. Når jeg snudde oppsettet så fikk jeg bass med en gang selv om div. romkalkulatorer sa det motsatte. Rommet har uansett alltid vært litt vanskelig med tanke på bass og den dypeste bassen har jeg aldri hatt her inne selv med SVS'er og/eller ShyHorns :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    SVS er jo sluggere på dypbass og du hadde vel i hvert fall seks store i det rommet en periode. Får en ikke dypbass med det er det noe galt med kalibreringen.
    Men det som følger med en slik "luring" fram av dypbass med plassering og dreiing av fase, er at det ofte blir mye rot i den øverste bassen.
    ShyHorns har på ingen måte samme tuning som SVS'er. De er tunet til nøytral bass i gjennomsnittrommet.

    Her er en utemåling av SVS og inne i normale rom vil dette spille fryktelig dypbasstungt

    1637312247905.png
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    SVS er jo sluggere på dypbass og du hadde vel i hvert fall seks store i det rommet en periode. Får en ikke dypbass med det er det noe galt med kalibreringen.
    Men det som følger med en slik "luring" fram av dypbass med plassering og dreiing av fase, er at det ofte blir mye rot i den øverste bassen.
    ShyHorns har på ingen måte samme tuning som SVS'er. De er tunet til nøytral bass i gjennomsnittrommet.
    Når jeg tenker meg om så hadde jeg mer dypbass med de seks SVS'ene ja, men jeg manglet trøkk i midtbassen og det fikk jeg med ShyHorna. Jeg hadde jo igjen en SVS på hver side av sofaen som jeg brukte til påfyll helt nederst, men de ble mindre og mindre brukt. Som det står nå så er alt tilnærmet ukalibrert, så jeg går ut ifra at det er en del å hente der :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Handler litt om at hvis jeg hadde kalibrert en uke i hulen din etter min lyd, hadde du rynket betraktelig på nesa. :)
    Skulle jeg jobbet der hadde jeg bevart en del ekstra mellom 50-80 hz og eq'et opp litt nede i dypet. Noe rystelser må det da være mulig å få fram med 6 horn

    Er det stakket noe mer i høyden. Ser utstyrslisten din fortsatt inneholder kun 4 x ShyHorns
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Handler litt om at hvis jeg hadde kalibrert en uke i hulen din etter min lyd, hadde du rynket betraktelig på nesa. :)

    Er det stakket noe mer i høyden. Ser utstyrslisten din fortsatt inneholder kun 4 x ShyHorns
    Nei vi har nok ikke samme preferanser, men det hadde blitt kjedelig hvis alle var like. Hvis du derimot hadde kalibrert her en uke etter min type lyd, så hadde jeg garantert vært kjempefornøyd. Jeg har dessverre ikke råd til å leie deg en uke nå, men jeg får heller begynne å spare... 😂

    Jeg har manglet litt motivasjon i det siste så jeg har ikke gjort noe mer med de siste ShyHorna, men jeg forsøker å motivere meg til å gjøre dem klare i nærmeste fremtid. Jeg leverte jo begge effektforsterkerne + forforsterkeren i stereorommet til service, så hele det rommet ligger litt brakk for øyeblikket. Jeg vurderer om P-39 + MC1201 må inn igjen på stererommet når stacken er på plass, men jeg får se hva det blir til :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Kost og losji skal jeg ordne med. Dere skal få nok av både mat og drikke hvis dere kommer 👍 :love:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Var akkurat ute og luftet hunden på plenen. Flott måne nå, men i dag har det blåst ganske voldsomt her. Da jeg ankom siste oppdrag for dagen, så lå det takstein over hele tunet. Jeg måtte parkere et stykke ifra og holde utkikk etter flygende takstein da jeg nærmet meg huset.


    38D5C330-C74C-4919-82A5-70CEDE17DA60.jpeg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Var visst ikke mer enn stiv kuling, men mer kastevind enn vanlig. Anslått orkan i kastene noen steder og det lå flere trær over veien når frua dro hjem fra Rauland i dag. Hadde også flagret en del takstein gjennom luften der oppe.
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja det lå en del tre over og langs veien her også. Jeg måtte hjelpe til med å få ett ut av veien.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg ett håp for en god søndag i morgen og det er at Solskjær får sparken. Han er sikkert en fin fyr, men dette ligger langt over hans evner som fotballtrener. Hvis han fremdeles sitter som trener på tirsdag blir jeg skikkelig muggen…
     
    • Haha
    Reaksjoner: TT.

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Enig! Nok er nok 🙁
    Jeg hadde aldri helt troen på Solskjær, men etter sommerens signeringer så følte jeg at vi endelig var på vei til å konkurrere med de store gutta. Nå er laget i full oppløsning og jeg vet ikke om vi har vært dårligere etter Ferguson. Nok er nok ja og forhåpentligvis forsvinner han i morgen med en sluttpakke på 2-300 millioner eller noe. Hasta La Vista Babyface…👋
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn