Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Og hvis byttetrangen skulle melde seg igjen senere så kan du kanskje vurdere å skifte ut høyttalere fremfor forsterkeri? 🤔 🤓
    Eller starte helt fra scratch og kjøre aktivt over hele fjøla. - Bass-systemer har du jo allerede🎵🎶
    Det er praktisk enklere å bytte forsterkere enn høyttalere :ROFLMAO:

Ja det meste kan byttes ut, men håpet er fremdeles at jeg skal få roet meg ned snart. Det eneste som er 100% uaktuelt å bytte ut er ShyHorna. Det måtte ev. være å oppgradere dem med de nyeste elementene til PD, men jeg får håpe at ingen overbeviser meg om at det er en lur ide...😬 😅

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Joda, ikke det beste ølet. :) Men fra rett landsdel.. men ingenting slår Norrlands guld ;)
    Norrlands guld er godt (y) :D

Jeg regner med at det blir noen dager i Sverige ila ferien. Det blir vel å ta med noen hjem ;)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg får besøk i morgen (senere i dag blir det kanskje :unsure:) av en tidligere klassekamerat fra fagskolen. Han kjører på MC fra Vanse og så møter jeg han i Suleskard. Det blir tur-retur Suleskard for min del, men det er i utgangspunktet en veldig fin tur på MC. YR melder blå himmel og sol, men det ser ut til å bli litt vind. Han er også en sånn "IPA-fyr" som i tillegg driver å brygger sitt eget øl, men jeg skal nok få i han et par-tre-fire Tuborg ut på kvelden 🍻 😅

TT får ha meg unnskyldt, men jeg kjøpte en sekser med Isbjørn øl for en stund siden og jeg tømmer dem ikke ut... 🙈
    Senere i dag så loooooover jeg å kjøpe Tuborg igjen 😬 :ROFLMAO:

6459B972-0453-4633-BADD-4413240ECABB.jpeg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det føles litt merkelig å ha "nedgradert", men det sitter jo hovedsakelig i hodet. Vanligvis så leter man etter forbedringer eller endringer når man skifter ut noe, men nå var tankegangen "håper ikke at det blir dårligere". Foreløpig så savner jeg ingen ting med MA12000 kontra C53 og MC2301/462 selv om det hele tiden sviver i bakhodet at de andre kombinasjonene "skal være bedre". Nå er dette kun som førsteinntrykk å regne, men foreløpig så er jeg ganske godt fornøyd med MA12000. Så får vi se etterhvert når jeg har hatt den en stund :)

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.880
    Det føles litt merkelig å ha "nedgradert", men det sitter jo hovedsakelig i hodet. Vanligvis så leter man etter forbedringer eller endringer når man skifter ut noe, men nå var tankegangen "håper ikke at det blir dårligere". Foreløpig så savner jeg ingen ting med MA12000 kontra C53 og MC2301/462 selv om det hele tiden sviver i bakhodet at de andre kombinasjonene "skal være bedre". Nå er dette kun som førsteinntrykk å regne, men foreløpig så er jeg ganske godt fornøyd med MA12000. Så får vi se etterhvert når jeg har hatt den en stund :)
    Det er en interessant betraktning, som jeg selv har reflektert over etter noen forsterkerbytter den siste tiden. Når man opp- eller nedgraderer på forsterkersiden, forandrer lyden seg. Men blir det bedre, dårligere, eller bare annerledes? Etter at jeg solgte mc2000/c2200 Anniversary settet har jeg prøvd litt forskjellig. To oppgraderte dynaco "supervintage" transistorsluttrinn (st 70 og st 120) og en Schiit Aegir på 10w (!) klasse A med litt hjelp opp til snaue 20w. alt drevet av suverene Lumin p1 streamer/dac/pre. Høyttalerne er PMC 24i.

Hva låter best? F..n vet, men alle låter forskjellig. Dynacoene låter "tøft", for å bruke et vitenskapelig uttrykk. Dynamisk som bare det og med et sjukt dybdeperspektiv. 70 låter mer raffinert og alt tatt i betraktning foretrekker jeg kanskje den fremfor 120. Men begge har litt trangt sidelengs soundstage. Og Aegir?

Så vidt jeg forstår, representerer den cutting edge i moderne forsterkerteknologi. I tillegg er prisen nesten blasfemisk billig, rundt 11 lapper. Den har det som dynacoene mangler og skrur jeg volumet opp et par hakk, er det mer enn nok trøkk på de lydnivåer jeg spiller på. Lydsignaturen heller mot det jeg forbinder med gode rørforsterkere, men med vesentlig strammere bass. Sammenlignet med dynacoene er det som forskjellen på en amerikansk muskelbil med V8-er og en Porsche. Hva er "best"? Det kommer nok an på hvem du spør ;)

Etter sommeren skal jeg prøve med en aegir til. Dette gir 2x40w, men i følge flere tester jeg har lest, forandres lydsignaturen litt mot det mer analytiske, som jeg er fullstendig vaksinert mot.

Og der har du poenget mitt. I realiteten er det overraskende vanskelig å skille mellom "bedre" og "annerledes, når man bytter forsterker. Du får noe, men gir bort noe annet.

Hva er jeg personlig ute etter? Ja, si det. min "nedgradering" har ingenting med penger å gjøre. HiFi-kontoen er full og jeg kunne fint klart å kjøpe en forsterker til 10 ganger prisen av det jeg nå spiller på.

Men blir det bedre?

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har alltid syns at bytte av forsterker(e) gir små/marginale forskjeller så fremt at man har nok effekt til det bruket man har. Dette er i mine rom, på min musikk og i mangel av gullører. Nå har jeg hatt en runddans med McIntosh forforsterkere og effektforsterkere og i mine ører er forskjellene marginale, selv mellom rør og ss. Dette er grunnen til at jeg fant ut at jeg ville prøve MA12000. Jeg vurderte også sterkt MA9500 som har litt bedre data, men innrømmer glatt at bilder med rørene i front på MA12000 ble utslagsgivende… 🙈 😅

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Innkjøpsansvarlig på Coop Bykle må skjerpe seg!! Tomt for 0,5l Tuborg, hva skal man si…🤬

Da tømte jeg kjøla for 0,5l Heineken og så måtte det bli små Tuborg i stedet. De går jo ned de også, men de blir så fort tomme…😬 :ROFLMAO:

52869DF0-21B7-4E1D-AA4A-2D7FE2D21F7A.jpeg

M

MusicBear

Gjest
    Jeg får besøk i morgen (senere i dag blir det kanskje :unsure:) av en tidligere klassekamerat fra fagskolen. Han kjører på MC fra Vanse og så møter jeg han i Suleskard. Det blir tur-retur Suleskard for min del, men det er i utgangspunktet en veldig fin tur på MC. YR melder blå himmel og sol, men det ser ut til å bli litt vind
    «Før i verden» kjørte jeg mye Hydro gass fra Rjukan til Stavanger med trailer, forsøkte å legge opp kjøringen så jeg kunne ta Suleskaret tilbake igjen på natta - skal si det gikk unna selv med vogntog - veien aleine og det at man så lyset av eventuelt møtende biler lenge før man møtte de :ROFLMAO:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da fyrer jeg snart opp HD’en og drar til Suleskard i fint MC vær. Det er blå himmel og sol, ikke for varmt, men litt vind 💨💨 🛵 👴 😅

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.076
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    «Før i verden» kjørte jeg mye Hydro gass fra Rjukan til Stavanger med trailer, forsøkte å legge opp kjøringen så jeg kunne ta Suleskaret tilbake igjen på natta - skal si det gikk unna selv med vogntog - veien aleine og det at man så lyset av eventuelt møtende biler lenge før man møtte de :ROFLMAO:
    En moro veistubbe å kjøre bare en slipper sauene som ligger overalt :)

mvh

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja jeg ville absolutt kjørt der på natta med vogntog, men det er fint å kjøre MC der:)

M

MusicBear

Gjest
    En moro veistubbe å kjøre bare en slipper sauene som ligger overalt :)

mvh
    Hehe, måtte dra i hornet omtrent ved hver sving, i tilfelle sauer.

Verste «dyre-opplevelse» jeg har hatt, på natta, svingene ned mot Røldal fra Sauda fjellet, råker på en million gjeiter som lå på asfalten, først hornet - så ut av traileren for å skremme de bort - trodde ikke lukta av geitepiss var værre enn min fars dårlige himkok (da jeg vokste opp) :ROFLMAO:

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.880
    Det er en interessant betraktning, som jeg selv har reflektert over etter noen forsterkerbytter den siste tiden. Når man opp- eller nedgraderer på forsterkersiden, forandrer lyden seg. Men blir det bedre, dårligere, eller bare annerledes? Etter at jeg solgte mc2000/c2200 Anniversary settet har jeg prøvd litt forskjellig. To oppgraderte dynaco "supervintage" transistorsluttrinn (st 70 og st 120) og en Schiit Aegir på 10w (!) klasse A med litt hjelp opp til snaue 20w. alt drevet av suverene Lumin p1 streamer/dac/pre. Høyttalerne er PMC 24i.

Hva låter best? F..n vet, men alle låter forskjellig. Dynacoene låter "tøft", for å bruke et vitenskapelig uttrykk. Dynamisk som bare det og med et sjukt dybdeperspektiv. 70 låter mer raffinert og alt tatt i betraktning foretrekker jeg kanskje den fremfor 120. Men begge har litt trangt sidelengs soundstage. Og Aegir?

Så vidt jeg forstår, representerer den cutting edge i moderne forsterkerteknologi. I tillegg er prisen nesten blasfemisk billig, rundt 11 lapper. Den har det som dynacoene mangler og skrur jeg volumet opp et par hakk, er det mer enn nok trøkk på de lydnivåer jeg spiller på. Lydsignaturen heller mot det jeg forbinder med gode rørforsterkere, men med vesentlig strammere bass. Sammenlignet med dynacoene er det som forskjellen på en amerikansk muskelbil med V8-er og en Porsche. Hva er "best"? Det kommer nok an på hvem du spør ;)

Etter sommeren skal jeg prøve med en aegir til. Dette gir 2x40w, men i følge flere tester jeg har lest, forandres lydsignaturen litt mot det mer analytiske, som jeg er fullstendig vaksinert mot.

Og der har du poenget mitt. I realiteten er det overraskende vanskelig å skille mellom "bedre" og "annerledes, når man bytter forsterker. Du får noe, men gir bort noe annet.

Hva er jeg personlig ute etter? Ja, si det. min "nedgradering" har ingenting med penger å gjøre. HiFi-kontoen er full og jeg kunne fint klart å kjøpe en forsterker til 10 ganger prisen av det jeg nå spiller på.

Men blir det bedre?
    Jeg har alltid syns at bytte av forsterker(e) gir små/marginale forskjeller så fremt at man har nok effekt til det bruket man har. Dette er i mine rom, på min musikk og i mangel av gullører. Nå har jeg hatt en runddans med McIntosh forforsterkere og effektforsterkere og i mine ører er forskjellene marginale, selv mellom rør og ss. Dette er grunnen til at jeg fant ut at jeg ville prøve MA12000. Jeg vurderte også sterkt MA9500 som har litt bedre data, men innrømmer glatt at bilder med rørene i front på MA12000 ble utslagsgivende… 🙈 😅
    Helt på linje med deg. Jeg hadde også valgt 12000 pga rørene. Foruten at de tar seg godt ut, gir det jo uante muligheter til å tweaks lyden i ønsket retning. Har moret meg mye med rulling av rør i Mc-preamper og der snakker vi forskjell! Best resultater har njeg fått med Mullard og Telefunken NOS (bombe :D ). Og i motsetning til Mc-amper er slike rør billige og veier mye mindre.

God tur, både med amp og motorsykkel.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da har gjesten dratt og han var veldig fornøyd med besøket. Turen til Suleskard var fin med blå himmel og sol, men det var litt kaldt over fjellet. Jeg hadde bare t-skjorte under MC-jakken og tynne sommerhansker. Jeg gadd ikke å stoppe på vei bortover, men i Suleskard så tok jeg på meg en genser og skiftet til tykkere hansker før returen. Da var det akkurat passelig å kjøre, men jeg skiftet hansker igjen når vi kom til Brokke. Det blåste ganske godt når vi kom ned igjen på RV9 med Brokke/Rysstad og til vi var i Bykle, men over fjellet var det helt greit å kjøre selv om det blåste litt der også. Det var godt med trafikk og masse sauer langs veien…;)

Vi skulle starte med en middag på Bykles beste hotell og vi var der kl. 16.05. De hadde bryllup og hadde stengt serveringen for andre enn gjestene kl. 16.00. Vi hadde en øl hver før vi gikk ned på hotellet, så hvis vi hadde droppet den så hadde det blitt middag. Da var det bare å gå 50m til og få seg en god hamburger på YX-stasjonen i stedet. Så var det rett ned i kjelleren og fyre opp anlegget i stereorommet. Jeg husker ikke helt nøyaktig (🤪), men en eller annen gang rundt kl. 22 flyttet vi oss inn i hjemmekinoen og spilte konserter. Det ble i periodevis spilt ganske høyt, men så lenge gjesten satt der med et stort glis og drakk Tuborg så antok jeg at han syntes dette var moro. Det var lenge siden jeg hadde spilt AC/DC konsert nå, så Thunderstruck subbene fikk endelig lov til å utfolde seg litt. Vi satt vel oppe til ca. kl. 01.30 og da var det passelig for to halvgamle og godt påseilede gubber å legge seg. Det piper litt i ørene i dag, men har man hatt fest så skal det merkes litt. Vi hadde det moro og et hyggelig gjensyn var det. Han gledet seg ikke til å spille musikk på anlegget sitt hjemme :giggle:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg startet på 4-ukers ferie forrige helg og det startet med et overnattingsbesøk og mye spilling nede i kjelleren. Så lurte fruen meg med til fjells fra mandag til tirsdag. Jeg er ikke noe tur-menneske, men hun fikk nå lurt meg med inn til Krokevasskvævane inne ved Urar. Vi lå på en hytte som vi leide av fjellstyret. Det var flott å gå inn med overskyet vær og litt småkaldt, men det var en del varmere på tilbaketuren. Fruen fikk 3 fine bekkerøyer på stang og det ble middagen når vi hadde kommet hjem. Det var veldig godt må jeg få sagt (y)

I går var det helt for j….. varmt for en som ikke tåler varme og jeg kan ikke huske å ha sett over 30 grader i skyggen her før. Bildet er tatt kl. 17.00. Vi skulle ha dratt til Sverige i dag med bobilen, men jeg utsatte det til i morgen. Det meldes 30 grader borte ved Torsby i ettermiddag og jeg blir helt ødelagt ved disse temperaturene. Planen er å komme oss over grensa ved Kongsvinger i første etappe og så tar vi det som det kommer. Vi skal på besøk til fruens søster oppe ved Femunden så vi kjører nok innom der og så til Sverige igjen. Jeg har solgt to subber og en Crown K2 som skal overleveres i Drammen på vei innover. Litt kjipt hvis kjøper ikke skulle dukke opp og vi må dra på dette resten av turen…😬 :ROFLMAO:

EDAB87FA-D7B5-4160-BEA4-3929DDCE3B62.jpeg
    6D9D116E-36C8-4E1D-9D86-1838E03C6E0A.jpeg
    A90403A3-E9AB-4BE5-A1ED-F20BD791C268.png
    BE50B467-156D-46FA-A258-781B2A5D9605.jpeg
    3FCCA4F5-53E3-421F-AD9A-84D20E6C633A.jpeg
    34A2B1D7-AB56-405A-9539-10CF22DD6F7C.jpeg
    950B7D26-C3D3-4971-87BD-413444298F66.jpeg
    DA32CD3C-060F-4C1A-A590-9B4B27BB93BB.jpeg
    C33A1D9C-B81E-45CA-A770-A026EF71D6DE.jpeg

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    987
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg startet på 4-ukers ferie forrige helg og det startet med et overnattingsbesøk og mye spilling nede i kjelleren. Så lurte fruen meg med til fjells fra mandag til tirsdag. Jeg er ikke noe tur-menneske, men hun fikk nå lurt meg med inn til Krokevasskvævane inne ved Urar. Vi lå på en hytte som vi leide av fjellstyret. Det var flott å gå inn med overskyet vær og litt småkaldt, men det var en del varmere på tilbaketuren. Fruen fikk 3 fine bekkerøyer på stang og det ble middagen når vi hadde kommet hjem. Det var veldig godt må jeg få sagt (y)

I går var det helt for j….. varmt for en som ikke tåler varme og jeg kan ikke huske å ha sett over 30 grader i skyggen her før. Bildet er tatt kl. 17.00. Vi skulle ha dratt til Sverige i dag med bobilen, men jeg utsatte det til i morgen. Det meldes 30 grader borte ved Torsby i ettermiddag og jeg blir helt ødelagt ved disse temperaturene. Planen er å komme oss over grensa ved Kongsvinger i første etappe og så tar vi det som det kommer. Vi skal på besøk til fruens søster oppe ved Femunden så vi kjører nok innom der og så til Sverige igjen. Jeg har solgt to subber og en Crown K2 som skal overleveres i Drammen på vei innover. Litt kjipt hvis kjøper ikke skulle dukke opp og vi må dra på dette resten av turen…😬 :ROFLMAO:

Vis vedlegget 834301 Vis vedlegget 834302 Vis vedlegget 834303 Vis vedlegget 834304 Vis vedlegget 834305 Vis vedlegget 834306 Vis vedlegget 834307 Vis vedlegget 834308 Vis vedlegget 834309
    Flotte bekkerøyer! :) Føler med deg når det gjelder varmen, selv sliter jeg når det passerer 25 grader.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.007
    Sted
    Sørlandet
    Valle og Bykle var på topp sammen med Lysebotn på gårsdagens temperaturliste. Her på Hovden er det mer luftig og det er svært behagelig nattetemperatur som sikrer en god natts søvn.

Flott ørret! I år har jeg vært nærmest alene langs vannene her oppe men ørreten har ikke vært veldig villig.

-BB-

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Om du/dere ikke har vært ved Kollsberg Hemygdsgård i Torsby, så anbefales det på det varmeste. En herlig plass med frasiga våfflor, kaffe og motti. I tillegg finnes det museum og en gammel handel der. Bademuligheter i Fryken like bortenfor. Riktig god tur!
    Värmland är vackert! 🇸🇪

C2FFF21F-CE4C-489C-A0ED-53FBB142E6FA.jpeg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Valle og Bykle var på topp sammen med Lysebotn på gårsdagens temperaturliste. Her på Hovden er det mer luftig og det er svært behagelig nattetemperatur som sikrer en god natts søvn.

Flott ørret! I år har jeg vært nærmest alene langs vannene her oppe men ørreten har ikke vært veldig villig.

-BB-
    Ja det er litt mer luftig på Hovden. Der er man helt på toppen av Setesdal og man har enda mer av den "friske" fjelluften. Dette er jo veldig behagelig når det er veldig varmt, men på andre dager betyr det at det blir fort surt og kaldt :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Om du/dere ikke har vært ved Kollsberg Hemygdsgård i Torsby, så anbefales det på det varmeste. En herlig plass med frasiga våfflor, kaffe og motti. I tillegg finnes det museum og en gammel handel der. Bademuligheter i Fryken like bortenfor. Riktig god tur!
    Värmland är vackert! 🇸🇪

Vis vedlegget 834320
    Skal sjekkes nærmere(y)

Så får jeg håpe at du unnskylder meg for å midlertidig svikte Tuborg, men når vi kommer til Sverige er det Norrlands Guld som gjelder. Jeg lover å komme tilbake til Tuborg når medbrakt Norrlands Guld er drukket opp…😬 :ROFLMAO:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Skal sjekkes nærmere(y)

Så får jeg håpe at du unnskylder meg for å midlertidig svikte Tuborg, men når vi kommer til Sverige er det Norrlands Guld som gjelder. Jeg lover å komme tilbake til Tuborg når medbrakt Norrlands Guld er drukket opp…😬 :ROFLMAO:
    Det får gå, jeg skal selv snart ut i den vide verden og da er det lov. På hjemmebane derimot.
    Ang hembygdsgården, så kjører dere til Fryksände Kirke og kjører bakken ned retning vannet og så står det skilt opp til venstre. Kun 500m fra bensinstasjonen/kirken. Og det er lov med hund der om dere har med

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det får gå, jeg skal selv snart ut i den vide verden og da er det lov. På hjemmebane derimot.
    Ang hembygdsgården, så kjører dere til Fryksände Kirke og kjører bakken ned retning vannet og så står det skilt opp til venstre. Kun 500m fra bensinstasjonen/kirken. Og det er lov med hund der om dere har med
    Jeg lover å skjerpe meg på hjemmebane…🙊 :D

Ja vi har med begge hundene, så en del av turen kommer litt an på dem i forhold til varme osv. Den ene av dem er dessverre ganske slitsom å ha med i bil, så der er kanskje en liten mulighet for at den kan bli midlertidig dumpet hos min svigerinne ved Femunden. Hun har akkurat fått seg en valp så vi får se hvordan om det går seg til :)

• Liker
    Reaksjoner: TT.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn