Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Ikke så ulikt hos meg og jeg har 2 i hjørnene og 2 bak og syns det er mye bedre enn bare i hjørnene. Blir på en måte et stort dødt felt midt på når jeg først hadde prøvd med fire bak.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.329
    Antall liker
    23.769
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ok. Har du surroundhøyttalere i hjørnene? Jeg tenkte at diskanten ville kaste lyden inn i det feltet siden den er montert på siden, men man får jo ikke noen form for bass derifra uten høyttalere.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Hm nei, mine er direktestrålende så det kan godt hende du slipper unna "problemet" Det beste er jo uansett å prøve hvis du har nok høyttalere tilgjengelig.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.329
    Antall liker
    23.769
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har sånn sett nok høyttalere tilgjengelig, men det ene paret er ikke åpnet. Jeg har derfor et lite håp om å få bytte dem inn i noe annet så lenge de fremdeles er nye. Jeg prøver nok med de to i hjørnene først og så får jeg se an hvordan det låter.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.329
    Antall liker
    23.769
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    I dag har jeg vært og hentet meg rack. Det dukket opp et Quadraspire rack på Finn for et par uker siden og det klarte jeg jo ikke å si nei til. Jeg har vurdert så og si samme racket nytt, så jeg slo bare til med en gang jeg fant det.

    IMG_6279.jpg


    IMG_6276.jpg


    IMG_6277.jpg


    IMG_0120.jpg
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Hm nei, mine er direktestrålende så det kan godt hende du slipper unna "problemet" Det beste er jo uansett å prøve hvis du har nok høyttalere tilgjengelig.
    Sett etpar filmer med 7.1 i går/dag og tenkte på denne tråden. Gikk fra to gulvstående til 4 små på veggen og ville aldri vurdert å byttet tilbake til bare to bakhøyttalere. Spes på nye filmer med Atmos eller TDS-X er det mye liv i bak-kanalene, selv om forsterkeren min er olding og ikke støtter sånn nymotens greier.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.329
    Antall liker
    23.769
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hm nei, mine er direktestrålende så det kan godt hende du slipper unna "problemet" Det beste er jo uansett å prøve hvis du har nok høyttalere tilgjengelig.
    Sett etpar filmer med 7.1 i går/dag og tenkte på denne tråden. Gikk fra to gulvstående til 4 små på veggen og ville aldri vurdert å byttet tilbake til bare to bakhøyttalere. Spes på nye filmer med Atmos eller TDS-X er det mye liv i bak-kanalene, selv om forsterkeren min er olding og ikke støtter sånn nymotens greier.
    Ok. Hvor bred er bakveggen din?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Bilde ferdig montert med godsakene på plass takk :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.329
    Antall liker
    23.769
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ok, da er det ganske likt. Jeg har rett over 4 meter.

    Etter mange unødvendige diskusjoner med meg selv endte jeg forøvrig med 35 cm fra tak til toppen av høyttaler og 150 cm fra gulv til bunnen av høyttaler. Jeg vinglet att og fram på +/- 20 cm og endte opp med å senke dem 10 cm i forhold til det første jeg hadde bestemt meg for...
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.329
    Antall liker
    23.769
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    F..n til styr, men nå er alt revet ut og nytt rack satt på plass. Som forventet må lerret flyttes opp, så bare min bror blir ferdig med fredagstacoen gyver vi løs på det. Jeg håper jeg får flyttet det langt nok opp, men det er på det berømte håret...

    Racket er flyttet 20 cm lenger frem enn det gamle for å få grei plass å koble på baksiden. Før hadde jeg plass mellom komponentene for å komme til, men nå fylles veggen ganske bra opp...:rolleyes:

    IMG_6300.jpg


    IMG_6301.jpg


    image.jpg


    image.jpg
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Må opp litt ja ser det ut til, har du nok plass?
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Alkoholholdig fludium er både det beste tweaket og den beste belønningen som fins etter en sånn jobb :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.329
    Antall liker
    23.769
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Huff det ble vel mye fludium i går, men jeg storkoste meg i "bunkersen". Fruen var på julebord så jeg hadde huset helt for meg selv...:cool:

    Det ble bra med den nye benken og senteren ligger akkurat i bildekanten på lerretet. Lerretet ligger nå klint opptil taket med en klaring på ca. 1cm mellom rammen og taket. Jeg hadde bare tenkt å sette på en mutter under det nederste staget på racket, men det gikk ikke siden det var freset inn et spor i platen sånn at stagene går et stykke inn i platen. Heldigvis var spikes'ene delbare, men jeg fikk noen cm i bunnen som ikke var beregnet.

    I kveld er det "bygdefest" på bygda's beste (og eneste forøvrig) hotell. Da er det bare å finne frem drikkevarene igjen...:rolleyes:

    IMG_6309.jpg


    IMG_6310.jpg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.329
    Antall liker
    23.769
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Her er et par nærbilder av racket. Som sagt før så blir det veldig dårlige mobilbilder nede i bunkersen. Jeg har en Base modell 2.0 under blu-ray spilleren og en Base modell 3.0 under cd spilleren. I midten oppe har jeg en koffert med 6 stk. Motörhead øl-glass liggende lett tilgjengelig...;)

    IMG_6341.jpg


    IMG_6345.jpg


    Nå venter jeg på kanalene til bakhøyttalerne og så regner jeg med at det snarlig blir bestilt noen flere akustikk plater til sideveggene i første omgang. Jeg må også rydde litt opp i kabelsalaten bak racket. Satser på at rommet stort sett er "ferdig" i løpet av desember, minus vinduet. Det kommer jeg til å skifte, men det blir nok ikke før til våren en gang.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Fint det Quadraspire racket, ville nok valgt det selv hvis jeg ikke hadde gulvstående senter eller bestemte meg for å bare ha tokanals oppsett permanent. Det var et av få alternativer jeg vurderte seriøst etter å ha sjekket ut hva som var på markedet for et par år siden når jeg kjøpte meg rack selv. Funksjonelt og fornuftig design.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.329
    Antall liker
    23.769
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Førstevalget var Solid Tech, men det passet ikke ut pga. begrensninger på høyden. Jeg er uansett godt fornøyd med Quadraspire, men lurer på om det hadde sett bedre ut med 32mm sort stag i mellom hyllene.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Var Solid Tech jeg valgte til slutt, og jeg er fornøyd med det. Men det hadde litt med tilgjengelighet og sånn å gjøre akkurat når jeg kjøpte det også. Men tror du kan få skreddersydd lengde på ben o.s.v. med Solid Tech? Uansett er ikke Quadraspire noe dårlig valg det heller. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Råflott rigg, men hvorfor så mye amerikansk når du åpenbart er engelsk? For det er vel bare engelskmenn som serverer lunkent øl i tempererte ølglass? Og vis oss glassene, for pokker! :cool:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.329
    Antall liker
    23.769
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Var Solid Tech jeg valgte til slutt, og jeg er fornøyd med det. Men det hadde litt med tilgjengelighet og sånn å gjøre akkurat når jeg kjøpte det også. Men tror du kan få skreddersydd lengde på ben o.s.v. med Solid Tech? Uansett er ikke Quadraspire noe dårlig valg det heller. :)
    Ja man kan kan spesialbestille beina til Solid Tech på mål. Problemet var at hyllene ikke "flukter" med hverandre i samme høyde. Uansett hva jeg gjorde så endte det med at en eller annen komponent ikke passet inn. Det er litt av et puslespill dette når man har begrensninger både her og der. Jeg skulle strengt tatt ikke hatt noe oppå 1201 blokkene mine, men finner ikke noe som passer pga. høyden...
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.329
    Antall liker
    23.769
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Råflott rigg, men hvorfor så mye amerikansk når du åpenbart er engelsk? For det er vel bare engelskmenn som serverer lunkent øl i tempererte ølglass? Og vis oss glassene, for pokker! :cool:
    Takk for det baluba :)

    Hvorfor det er så mye amerikansk er vel tilfeldig. Jeg har vært Klipsch fan i ca. 20 år og aldri hatt noen voldsom trang til å prøve noe annet. Skulle jeg sett litt på andre merker ville antageligvis JBL stått på toppen av lista. Nå er de også amerikanske, så da er jeg i tilfelle like langt ;)

    Bilder av glassene kommer i kveld. Unnskyld uttrykket, men de er DRITKULE...:cool:
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.739
    Antall liker
    4.249
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ser helt villt ut mannen i Setesdal:cool:
    Du har ikke vurdert en Logitec Harmony:rolleyes: Hvordan låter det nå da? Hvis jeg husker riktig har du fått hjelp til å tweeke lyden i bunn. KAnskje noen nye målinger fra før og etter er på sin plass nå? Uansett! GRATULERER med flott rom og rigg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Var Solid Tech jeg valgte til slutt, og jeg er fornøyd med det. Men det hadde litt med tilgjengelighet og sånn å gjøre akkurat når jeg kjøpte det også. Men tror du kan få skreddersydd lengde på ben o.s.v. med Solid Tech? Uansett er ikke Quadraspire noe dårlig valg det heller. :)
    Ja man kan kan spesialbestille beina til Solid Tech på mål. Problemet var at hyllene ikke "flukter" med hverandre i samme høyde. Uansett hva jeg gjorde så endte det med at en eller annen komponent ikke passet inn. Det er litt av et puslespill dette når man har begrensninger både her og der. Jeg skulle strengt tatt ikke hatt noe oppå 1201 blokkene mine, men finner ikke noe som passer pga. høyden...
    Å få custom tilpasset et rack på den måten kan være slitsomt hvis det ikke er standardløsninger som passer akkurat, så da skjønner jeg godt at du valgte en annen løsning. Også bytter man kanskje komponenter en gang i framtida, så passer kanskje ikke den spesiallagde løsningen like godt lenger etc... Tror DIY kanskje er veien å gå hvis man skal ha det eksakt etter egne mål, da kan man iallfall spare en del kroner. Og det Quadraspire racket får du garantert solgt igjen senere også hvis du finner ut at det ikke er helt optimalt. Men det ser jo kult ut sånn det er nå.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.329
    Antall liker
    23.769
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ser helt villt ut mannen i Setesdal:cool:
    Du har ikke vurdert en Logitec Harmony:rolleyes: Hvordan låter det nå da? Hvis jeg husker riktig har du fått hjelp til å tweeke lyden i bunn. KAnskje noen nye målinger fra før og etter er på sin plass nå? Uansett! GRATULERER med flott rom og rigg.
    Takk for det alphamale :)

    Jeg syns det spiller ganske bra nå, men jeg har noen tiltak igjen enda. Ganilsen har vært på besøk og kommer i alle fall en gang til. Jeg har en Logitec Harmony som ikke har vært brukt på lenge, men jeg gidder ikke å styre med den...:rolleyes:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.329
    Antall liker
    23.769
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det blir vel bestilt en iPhone 7 gjennom jobben i morgen. Jeg har iPhone 6 og er mest spent på forskjellen mellom kameraene. I følge de fleste skal det være en ganske god forskjell på bildekvaliteten. Forskjellen mellom iPhone 5 og 6 var i alle fall stor sist jeg skiftet.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.329
    Antall liker
    23.769
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    En liten "stemningsrapport" fra heimen. Fruen har fått ut noen nisser, mens jeg spiller The Highwaymen. Det er lenge siden jeg har spilt noe av dem, men her er mye bra, spesielt live..:)

    Ny iPhone er på plass med bedre kamera og så kom det div. akustikkplater i dag. Kanalene som jeg mangler til hjørnene bak skal komme i morgen. De var forsvunnet under transport, men dukket heldigvis opp igjen. Da har man litt å sysle med mellom all spisingen til helgen...:rolleyes:

    IMG_0053.jpg


    IMG_0054.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn