Fleetwood Mac - Mirage (1982), deluxe box - cd/dvd/vinyl 2016
Denne har jeg et par varianter av fra før - original cd og vinyl - og kjenner godt. Verken 2016 cd remaster eller 2016 vinyl med følgende i denne boxen var noe særlig - samme med stereo high res. Nivåmatchet med de gamle versjonene er de nye litt tammere og mer begrenset.
Jeg liker både vinylen og cden fra 80 tallet, de fleste låtene låter ganske optimalt - synes jeg. Hadde ikke forventet med noen forbedring ved downmixing, mest for å sjekke.
Men det var stor forskjell, kanskje ikke slik jeg hadde forventet, det første er at multikanalsalbumet er lengre - tar vi vekk bonuslåten er det nesten 2,5 minutt lenger. Blant annet er Gypsy 5.04 mot cdens 4.39.
Og vokal osv er helt annerledes mikset på en del låter - på Gypsy downmiks er vokalen krystallklar og frempå - mot cden hvor den ligger "bak" og er mer udefinert.
Noen låter har også mye mer trykk i trommer osv på downmix - mens noen låter har mer trykk på cden. Men totalt sett er ingen bedre enn den andre - den perfekte versjonen ville hatt låter fra begge.
Cden fra 80 tallet og den nye downmixen har begge DR13, mens remasteren fra 2016 har DR10.
View credits, reviews, tracks and shop for the 2016 CD release of "Mirage" on Discogs.
www.discogs.com