Downmixing surround til stereo - tips og anbefalinger.

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
George Benson & Al Jarreau - Givin' It Up (2006), cd/dvd combo



Cd DR8
High Res Stereo DR10

Downmix 96/24 DR13
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
R.E.M. Reveal (2001), DVD-Audio



Cd har DR6
High Res Stereo DR7

Første låt High Res Stereo:



Downmix 5.1 til 2.0 gir DR11, første låt:
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Si meg.. Ser jeg på bluray film tar jeg optisk eller rca fra spiller til dac.
Hva er galt med det?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Si meg.. Ser jeg på bluray film tar jeg optisk eller rca fra spiller til dac.
Hva er galt med det?
Kommer an på hvor du har best dac - best dac i blu rayspiller = rca ut. Ikke best dac i blu ray spiller digitalt ut. (med forbehold om at jeg forsto spørsmålet riktig, skal du ha Atmos og høyere oppløsning må du over på hdmi)

Som du ser kan ofte multikanal lydsporet være en del bedre enn stereosporet på mange utgivelser. Kan være lønnsomt å teste å sette blu ray spiller til "downmix to stereo" og prøve å velge 5.1 lydsporet på utgivelsen.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kommer an på hvor du har best dac - best dac i blu rayspiller = rca ut. Ikke best dac i blu ray spiller digitalt ut. (med forbehold om at jeg forsto spørsmålet riktig, skal du ha Atmos og høyere oppløsning må du over på hdmi)

Som du ser kan ofte multikanal lydsporet være en del bedre enn stereosporet på mange utgivelser. Kan være lønnsomt å teste å sette blu ray spiller til "downmix to stereo" og prøve å velge 5.1 lydsporet på utgivelsen.
Kan jeg teste ja.. Står vel på stereo nå.. Og optisk til dac
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Jakszyk, Fripp and Collins - A Scarcity of Miracles (2011) cd/dvd-a combo



Cd og high res stereo DR8

Downmix 5.1 til 2.0 96/24 DR12.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Brian Wilson - Imagination 1998, dts cd



Cd har DR8

Downmix 5.1 til stereo DR14
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Riverside - Love, Fear and the Time Machine (2016) Dvd-audio/cd combo



Cd & high res stereo DR8

Downmix 5.1 til stereo DR12.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Marillion - Sounds That Can't Be Made (2012)

På konsert blu rayen "A Sunday Night Above the Rain" fra 2014 finnes det både stereo og 5.1 av ovennevnte album i 96/24 "gjemt" på disc 3.



Cd har DR7
High Res stereo har DR9

Downmix 5.1 til stereo gir DR11.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Mark Knopfler - Sailing to Philadelphia (2000), cd/dvd-audio combo fra 2004.



Cd har DR10
High res stereospor DR11

Downmix 5.1 til stereo gir DR12, 48/24.

Cd og high res virker ganske ok tallmessig - men har problemer, særlig på spor 10 Speedway at Nazareth som har høy kompresjon (DR7, DR8) her. Låter ikke bra.

Cd:


High res stereo:


Downmix (DR12 på dette sporet):


Ser at det nevnes en high res download på Dynamic Range Database - med ok DR på alle låtene, kan være verdt å jakte på, hvis man ikke har cd/dvd-a utgaven.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Between the Buried and Me - The Great Misdirect (2009) cd/dvd combo



Cd har DR6, låt nr 2:


Downmix 5.1 til stereo DR13, samme låt:


dvden har lossy Dolby Digital 5.1.


 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Symphony X - Paradise Lost (2007), cd/dvd combo



Cd har DR6, andre låt:


Downmix til stereo DR12, samme låt:


Dvden har lossy Dolby Digital 5.1

 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Sheryl Crow - The Globe Sessions (1998), Dvd-audio fra 2003



Cd har DR8

Downmix 5.1 til stereo gir DR13 96/24

 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Mostly Autumn - Passengers (2004), dvd



Cd har DR7

Stereospor på dvd, første låt:



Downmix 5.1 til stereo gir DR12 - første låt downmix:


 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Björk - Homogenic (1997), cd/dvd combo fra 2006



Cd har DR6, første låt:


Downmix 5.1 til stereo gir DR10, første låt:


 
Sist redigert:

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hei,
Bare lurte på hvor du pleier å handle disse albumene?
Lurer også på om man vil få samme effekten om man f.eks velger samme funksjon i en multispiller?
Har det alternativet i Oppo-spilleren min. 🤔
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Hei,
Bare lurte på hvor du pleier å handle disse albumene?
Lurer også på om man vil få samme effekten om man f.eks velger samme funksjon i en multispiller?
Har det alternativet i Oppo-spilleren min. 🤔
Har handlet albumene forskjellige steder, Platekompaniet, Cdon, Ebay, discogs eller artistens hjemmeside. Mange er nok oop i dag. For mange er nok discogs det enkleste stedet å finne de.

Ja, man har jo downmixing i de fleste dvd/blu ray spillere - hvor godt det fungerer kan nok variere, man får teste. Litt problem kan nok være at det er forskjellige innspillingsnivå på discene, for de med mye headroom vil det nok fungere bedre enn de med lite.

Samme med avspillingsprogram på pc - finnes automatisk downmixing muligheter der også - vet at det finnes til Foobar, som jeg bruker - men jeg har ikke testet dette.

Har du mulighet kan du teste downmix på din spiller og fortelle hvordan det fungerer (y)
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke noen slike album liggende, men skal kjøpe noen jeg har som vanlig cd og teste.
Har noen hybrid sacd. Hører forskjell på om jeg spiller sacd laget eller cd laget på Oppoen. Normalt høres sacd laget bedre ut.

Men spiller jeg samme plata på Roksan spilleren så høres det mye bedre ut, uavhengig hva som låt best på Oppoen.
Så spilleren har mye å si også...
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Erfaringen hittil er at stereosporet, både cd og highres, er ganske like, ofte helt like - og antagelig det samme som brukes for vinyl - i mange tilfeller. Mens surroundsporet er en helt annen sak - hvor tapene har blitt plukket frem på nytt og har en helt annen signalnivå og komprimering.

Men det er forskjell på noen - hvor high res sporet er mindre komprimert enn cd sporet, jeg nevner noen her i tråden. Men høyere oppløsning kan absolutt låte bedre.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Ayreon - Actual Fantasy Revisited, 2009 cd/dvd combo



Cd har DR8, låt 7:


5.1 surround har DR12, låt 7:


Han mixer og mastrer selv, etter det jeg forstår, og gjør det veldig bra, er veldig lite kompresjon i 5.1 mixene og de er veldig aktive. Litt synd han sverger til lossy Dolby Digital, men man kan ikke få alt.

Downmix 5.1 til stereo gir DR12, låt 7:



Går an å få tak i fra Cdon/Platekompaniet for rundt en hundrings.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Jeg har registrert hele samlingen på disogs, så dumt av meg å ikke linke til de aktuelle utgivelsene. Jeg har redigert inn på de som var mulig.

Men her er side 1:















For dette Dream Theater albumet kan det være verdt å kanskje heller jakte på en high res download med samme DR.



 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Resten på side 2 som ikke har egen link:










 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Jeg har foreløpig unngått å ta med sacd her. Har begrenset det til dvd-a, dvd-v og blu ray - fordi det er noe alle kan rippe enkelt med en standard blu ray drive. Jeg har rippet alle mine sacder også, men det er plundrete og krever mye mer. Akkurat nå er i tillegg mitt sacd rippe opplegg nede.

Men for de som har rippe SACD muligheter, kan det i noen tilfeller lønne seg å heller velge en SACD for noen album - som for eksempel Mostly Autumn - Passengers - hvor man da får lossless high res i stedet for lossy dts, som kan være å foretrekke. Finnes nok flere andre album hvor dette er aktuelt også, sjekk discogs for utgaver.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Denne downmixingen,er ikke det noe en oppegående BD spiller som f.eks Oppo kan gjøre on the fly? Hva gjorde du med Western Stars som har Atmos lydspor?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Denne downmixingen,er ikke det noe en oppegående BD spiller som f.eks Oppo kan gjøre on the fly? Hva gjorde du med Western Stars som har Atmos lydspor?
Jo, de fleste bd spillere kan nok downmixe - hvor bra det er, vet jeg ikke - har ikke testet. Går ut i fra at det da er en standard nedmiksingsrutine som påføres - det bør vel fungere greit for de fleste 5.1 mikser, men alle er så forskjellige - selv på et album er sporene veldig forskjellig mikset. Jeg må som regel gjøre endringer for hver låt for å få det beste resultatet.

Western Stars ble nedmikset som vanlig - bare at det var 7.1, ikke noe problem. Lurte litt på det selv, men det ligger vel i Atmos systemet at det skal nedmikses til 7.1/5.1/2.0 uten problemer - tror jeg... :)

Du får vel hetta av å lese denne tråden?? o_O😁
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Må innrømme at jeg ikke skjønner vitsen,men hver sin lyst. :cool: Koste meg med Steve Hackett live:Selling England by the Pound.5.1 mix Steven Wilson.:)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Må innrømme at jeg ikke skjønner vitsen,men hver sin lyst. :cool: Koste meg med Steve Hackett live:Selling England by the Pound.5.1 mix Steven Wilson.:)
Ja, den venter man jo lengselsfullt på, har bestilt men den drøyer :cry: hvordan låter den?

Hører på multikanal stadig, men blir mye stereo også, med 2 rene stereo oppsett og nytt headset - og dynamikken i en del surroundutgivelser savnet jeg når jeg spilte stereo - årsaken ser du her i tråden.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Bra lyd,og topp mix som forventet av SW.Hører også på stereo i stua via Sonos Amp,Roksan stativhøytt og Spotify.Har multikanal mulighet her også,4.1 oppsett,mest brukt til fotball. ;)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Frontweb.jpg


Har ikke downmikset Rogers The Wall, har ikke helt bestemt meg. Men jeg har sjekket DR på den - kan være interessant for andre - stereosporet har DR8 - med flere låter på DR4 og DR5. Surroundsporet har DR12, en låt med DR7 - resten er DR10 og bedre. Kan være verdt å utforske downmix muligheter på blu ray spilleren.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
George Strait - One Step at a Time (1998), dts cd



Cd har DR8

Downmix 5.1 til stereo gir DR15.

 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Roger Waters Us + Them (2020) blu ray



Usikker på om jeg kommer å downmixe denne også, ser kanskje ikke at jeg noen gang kommer velge å spille den i stereo - når Atmos lyden er så god. Men jeg har sjekket kvaliteten på lydsporene og det kan vel være av interesse. Den er ganske lik The Wall - med et veldig dårlig stereospor - DR7, med flere låter på DR4 og DR5.

One of these Days, stereo:



Både 7.1 Atmos lydsporet og 5.1 har DR13, ingen låter under DR10.

One of these Days, 7.1 Atmos:
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Destiny's Child - Destiny Fulfilled (2004), dualdisc 2005



Cd har DR8

Downmix lossy 5.1 Dolby Digital til stereo gir DR12.

 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Fleetwood Mac - Mirage (1982), deluxe box - cd/dvd/vinyl 2016



Denne har jeg et par varianter av fra før - original cd og vinyl - og kjenner godt. Verken 2016 cd remaster eller 2016 vinyl med følgende i denne boxen var noe særlig - samme med stereo high res. Nivåmatchet med de gamle versjonene er de nye litt tammere og mer begrenset.

Jeg liker både vinylen og cden fra 80 tallet, de fleste låtene låter ganske optimalt - synes jeg. Hadde ikke forventet med noen forbedring ved downmixing, mest for å sjekke.

Men det var stor forskjell, kanskje ikke slik jeg hadde forventet, det første er at multikanalsalbumet er lengre - tar vi vekk bonuslåten er det nesten 2,5 minutt lenger. Blant annet er Gypsy 5.04 mot cdens 4.39.

Og vokal osv er helt annerledes mikset på en del låter - på Gypsy downmiks er vokalen krystallklar og frempå - mot cden hvor den ligger "bak" og er mer udefinert.

Noen låter har også mye mer trykk i trommer osv på downmix - mens noen låter har mer trykk på cden. Men totalt sett er ingen bedre enn den andre - den perfekte versjonen ville hatt låter fra begge.

Cden fra 80 tallet og den nye downmixen har begge DR13, mens remasteren fra 2016 har DR10.

 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
R.E.M. - Monster (1994), cd/dvd-audio 2005



Cd og high res stereo har DR8, første låt:


Downmix 5.1 gir DR12 96/24, første låt:




Ser at det nevnes en high res download på dynamic range database, med brukbar DR, kan være verdt å sjekke ut.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Fourplay - Fourplay (1991), dvd-audio 2001



Cd og high res stereo har DR11, første låt:


Downmix fra 5.1 stereo gir DR15 24/96, første låt:


Flere låter med DR16 og en med DR17.

Stereoversjonen her låter helt ok, men downmixen er fantastisk.


Men leser på på dynamic range database nettsiden, at det nevnes en highres download, også med DR15, kan være verdt å teste.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Djabe - Flow (2018), dvd-audio



Stereospor har DR8, låt 8:


Downmix 5.1 til stereo gir DR13 96/24, låt 8:


 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Opeth - Deliverance & Damnation (2002 & 2003), cd+dvd 2015



Første utgave jeg opplever har dårligere dynamikk på high res stereo enn cd.

Deliverance - cd har DR8, første låt:


Deliverance Downmix 5.1 til stereo gir DR11 96/24, første låt:



Damnation - cd har DR8, første låt:


Damnation downmix 5.1 til stereo gir DR12 96/24, første låt:


 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Pink Floyd - Division Bell (1994), 20th Anniversary Deluxe Box blu ray, cd osv 2014



Her er både remaster cden og high res stereo utgaven, inkludert i boxen, mer komprimert enn cden fra 1994 - så jeg sammenligner kun Downmix med cden fra 1994.

Litt mer detaljer for dette albumet - DR for 1994 cden:


DR for Downmix:


Cden fra 1994 er absolutt ikke brickwalled på noen måte, bare komprimert en del for å øke loudness.

Låt 2 What Do You Want From Me, Cd:


Samme låt Downmix 5.1 til stereo 96/24:



Er på andre gjennomlytting på denne nå, downmixen er fantastisk. Alle de "oppstikkerene" i lydkurven som mangler på cden - det er Nick Masons Tom-tom-trommer. De "drukner" på cden, mens de virkelig dundrer løs i downmixen.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Ble litt satt ut av å høre The Division Bell i denne stereo mixen. Har selvsagt spilt albumet noen ganger i surround og vet godt om at lydkvaliteten, dynamikken er mye bedre der.

Er vant til å høre på den gamle cden mest, har bestandig likt albumet - men mislikt lyden og miksen er "kjedelig". Den er liksom "tung" og treg.

Den nye downmiksen er noe helt annet - at et litt favoritt album - går fra noe du misliker lyden på - til noe av det beste du har hørt lydmessig av rock - det gjør inntrykk. Både lydkvaliteten og stereomiksen er i en helt annen klasse. Nesten vanskelig å beskrive.

Fant noen ord av Andy Jackson - som plukket frem multitrackstapene og mikset surroundsporet:

One thing that occurs to me, that maybe nobody is quite appreciating, is that Div Bell was a "start again' mix, in which I severely disregarded the existing stereo mix, except for essential balance relationships, as I don't like the stereo mix. If that new mix had been stereo, it still would've been 'radically different'.

All the other albums (on a island, endless river and the new DG) are working from the stereo mix (as they were done at the same time), as is the brief, so they essentially sound like the stereos, except in surround. Maybe what everyone really likes about Div Bell is the less screwed up mix

Not that I said that of course

Synd boxen er så dyr, alle fans av dette albumet burde høre denne versjonen. Automatisk nedmiksing til stereo via blu ray spiller burde fungere bra - for multikanalmiksen har bra med headroom. Hadde vært veldig interessant å høre andre som kjenner albumet godt - sine synspunkter på denne versjonen.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Ble litt inspirert av opplevelsen med The Division Bell - å kanskje ikke bare se etter elendige innspillinger - men også sjekke opp eldre innspillinger hvor man mange år etterpå plukker frem multitrackstapene på nytt og lager en helt ny miks for surround.

Eric Clapton - 461 Ocean Boulevard (1974), blu ray 2013


Er ikke noe problem med DR på noen av versjonene jeg har av dette albumet - selv remaster cden har DR13.

Her er det "legenden" Elliot Scheiner som har plukket frem de gamle multitrackstapene. Kunne velge mellom high res 4.0 Quad og 5.1 for downmix, Quad versjonen låt "annerledes" (rar) - men 5.1 til stereo downmix 96/24 er helt rå. Veldig dynamisk.

Her har jeg originalen på vinyl, cd, remaster cd osv å sammenligne med - downmixen er i helt annen klasse. Downmiksen har DR14. Litt sprøtt å høre I Shot the Sheriff - og tenke - for en rå bass 😁

 
Topp Bunn