Downmixing surround til stereo - tips og anbefalinger.

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Van Morrison - Moondance (1970) - cd/blu ray 2013



Remasterne, både cd og high res stereo er gode - DR12.

Downmix fra 5.1 stereo gir DR14 96/24 og gir et bra løft i lydkvalitet. Men mixen er også helt annerledes (til det bedre imo) - for eksempel på Moondance får vi her fremtredende trommer hele veien, når jeg hører originalen etterpå - så høres det som det mangler noe der.

 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Fleetwood Mac - Rumours (1977), dvd-audio 2001



Har noen versjoner av denne på cd, inklusiv Greatest Hits cden med noen låter - disse versjonene spenner fra DR9 opptil DR14 - og high res stereo versjonen som følger med på dvd-audioen som har DR11. Vinylen jeg har er ikke noe særlig - remaster i 2013 deluxe boxen.

Downmixen plukker alle sammen ganske lett, særlig bassen gjør seg bemerket, ellers ganske lik i mixen - unntatt "Go Your Own Way" som jeg ikke ble helt fornøyd med, kanskje trenger litt tilvenning, eventuelt litt mer triksing ved downmix.

Downmix 5.1 til 2.0 gir DR13 96/24.

 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Sting - Brand New Day 1999, dvd-audio 2003


Cd og high res stereo har DR10, andre låt high res:



Downmix 5.1 til stereo gir DR13 48/24, andre låt:



 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Queen - A Night at the Opera (1975), dvd-audio 2002



Var ikke helt sikker på om denne ville bli bra - ganske vill og aktiv surroundmix - av selveste Brian May. Et favorittalbum, som jeg har i en haug varianter.

Multikanalsinnspillingen har bestandig hatt en lydkvalitet ingen stereoversjon har vært helt i nærheten av. Vel, frem til nå.... :cool: Og selve mixen ble fin, ikke noe som føltes som "off". Downmix 5.1 til stereo gir DR12 96/24.

 
Sist redigert:

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Må si at jeg ikke helt skjønner hvorfor du driver på med dette,spesielt ikke nå når det så mye nytt multikanal stoff tilgjengelig.Så ferdig Us and Them med Atmos i går,meget bra.Lennon best of med Atmos ligger på Posten.Har hørt en del på den på Tidal,men er nok bedre på disc.Skal se ferdig Selling England by the Pound i kveld,meget god SW mix og Nick Mason og Tears for Fears er på vei,siste også en SW mix. :cool:
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Må si at jeg ikke helt skjønner hvorfor du driver på med dette,spesielt ikke nå når det så mye nytt multikanal stoff tilgjengelig.Så ferdig Us and Them med Atmos i går,meget bra.Lennon best of med Atmos ligger på Posten.Har hørt en del på den på Tidal,men er nok bedre på disc.Skal se ferdig Selling England by the Pound i kveld,meget god SW mix og Nick Mason og Tears for Fears er på vei,siste også en SW mix. :cool:
Det er fordi jeg også spiller mye musikk i stereo og har brukt tid og penger for å få det til å låte optimalt.

En del av innspillingene jeg har nevnt her, utgjør så store forbedringer, at de gjør utstyret uinteressant - downmixene låter bedre via dritt-dac i pcen på et par gamle Koss Porta Pro - enn den originale stereoversjonen gjør via Focal Elear+RME ADI-2 fs dac. Legger til at det selvsagt bare er mine synspunkter - andre kan ha helt andre inntrykk.


Nick Mason og Tears for Fears er allerede her (y) både Lennon og Hackett er på vei :)

 
Sist redigert:

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Bare terger litt.Skjønner at du tar din stereo litt mer alvorlig enn meg,og hodetelefoner kommer aldri på mitt hode igjen.Kos deg. :cool:
Fikk Lennon i dag,så den skal jeg kose meg med etter middag.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Bare terger litt.Skjønner at du tar din stereo litt mer alvorlig enn meg,og hodetelefoner kommer aldri på mitt hode igjen.Kos deg. :cool:
Fikk Lennon i dag,så den skal jeg kose meg med etter middag.
Ikke noe problem 😁 vet hvor du har dine prioriteringer :)

Har aldri vært noe fan av hodetelefoner selv, men Focal Elear har omvendt meg litt, fantastisk dynamikk i disse - som man blir litt avhengig av. Moro å teste innspillingene i bilen også, hvor jeg har et brukbart anlegg - skulle bare hatt en god high res avspillingsmulighet så jeg slapp å nedsample til 48/16.

Leser gjerne dine inntrykk av Lennon utgivelsen (y)

Edit: Hadde jo egentlig vært fint med en surround-utgivelses-tråd her inne? Det slippes jo en del og fint å vite hva som er bra og ikke.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Prøver å lære meg litt funksjoner osv i Audacity - blant annet om mine lytteopplevelser stemmer med hva programmet viser. Tester litt denne "Plot Spectrum" funksjonen.

Her er 2 eksempler på de første 1.15 av samme låt på 2 forskjellige versjoner:





Hva vises egentlig her? Tenker da meste på det som skjer under 100Hz - hva burde disse 2 versjonene gi av lytteintrykk?

Klarer du å gjette låten? 😁
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Klarer du å sammenligne/plotte med identiske X og Y akser?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Dette er kanskje litt bedre - ganske primitiv "finger på skjermen" opplegg 😁




Stemmer noenlunde
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Jeg økte "Size" til høyeste verdi, da ser det slik ut:

 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Kom over denne siden, når jeg prøvde å kurse meg litt i dette med å lese "Plot Spectrum" funksjonen i Audacity:


Manglende bass og overdrevne høye frekvenser - typisk på cd-utgaver på 80 tallet. På siden finnes en oppskrift for å løse problemet - ved å bruke utseendet på "Plot Spectrum" som guide.

Jeg har prøvd å bruke equalizer og bass og diskant til å rette på disse cdene, men det har aldri hjulpet stort. Tenkte jeg skulle teste denne "oppskriften" - Toto med "Turn Back" kunne kanskje være noe - 80 talls cd med null bass og skjærende diskant, men med høy DR - har den også i komprimert 2014 remaster med DR7 - nesten standard for mange utgivelser :confused: blir aldri lyttet til, enda det er favorittmusikk.

Her er "Plot Spectrum" av det første minuttet av Girl With a Golden Gun:



Her skjer det ikke stort under 100Hz og med en ganske ille "kul" fra 1000Hz og oppover.

Får på plass en ganske brutal eq kurve:



Etter dette ser det slik ut:



Låten hadde DR16 før eq - og DR14 etter.

Det låter faktisk ganske brukbart 😲 går nok an å finpusse litt (kanskje mye) - men dette funker! Saftig avsporing.. men dette var moro :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Manglende bass og overdrevne høye frekvenser - typisk på cd-utgaver på 80 tallet. På siden finnes en oppskrift for å løse problemet - ved å bruke utseendet på "Plot Spectrum" som guide.

Ikke skyld på CDene. Det var moteriktig produksjon dengang. Kald og klinisk....
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Jeg har sjekket de jeg har prøvd for Pre-emphasis, de står ikke på listen. Men kan jo hende at de allikevel hører til der. Skal se om jeg tester den plugin saken etterhvert.

Har sjekket en del enkelt sanger på noen album - ikke alle funker like bra.

En ting legger jeg merke til - de spesielt tyntlåtende cdene låter etter fix veldig likt vinylen.

I vinyl-tråden her inne nevnte jeg noe om en lavfrekvent "støy" som gjorde seg bemerket i spektrum analyzer vinduet på min dac (når jeg lyttet på vinyl) - som også kunne registreres i headsettet (ikke høytalerne på anlegget). Etter å "fixe" cdene så kommer denne veldig lave frekvensen frem på noen av de også.

Lurer litt på hva som foregikk den gangen med cd mastering og innspilling??
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Et eksempel - før fix, legge merke til hevingen helt til venstre:


Etter fix:



Låter veldig mye bedre - som vinyl! Du som gjettet at låten var Kiss of Fire med Phenomena har rett 😁

Men nå etter fix - så dukker den samme stapelen opp på dacen, som når jeg spiller vinyl - vist i dette innlegget:

 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Veldig aktuelt album i disse dager....



Av mine vinyler - så er dette den som har parkert cd-utgavene mest.

Cden ble veldig god etter fix - faktisk på høyde med vinylen, fantastisk.

Men dette tar tid og litt sjekking av enkeltlåter - har gjort denne jobben aktuell for et stort antall cder, kommer å ta år.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
a-Has 2 første album fungerte veldig bra - de er kuttet bratt ved 50-60 og 70Hz på de forskjellige sangene - men de leverer ikke sjelden ned til 30Hz - Manhattan Skyline avslutter med en fet 25Hz.

For Manhattan Skyline - prøv ut +20dB fra mellom 40-50Hz til 0Hz og (grønne kurven) - start ved 1000Hz ned -6dB til 3000Hz og videre til 20K Hz (litt mer vinyl):



Burde funke på hva som helst av eq du har tilgjengelig - så lenge du har den umastrede versjonen av Scoundrel Days - finnes kanskje på streaming også. Men vær forsiktig på slutten når de drar til med 25Hz - den trykker bra.

Skjuler seg 2 ganske dynamiske album her - som man ikke visste om :)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Litt tilbake til 5.1 -> 2.0.

Dream Theater - Dream Theater (2013), cd/dvd-audio combo



Cd og high res stereo har DR6.

Downmix 5.1 til stereo gir DR12 96/24.


Som med Systematic Chaos, nevnes det også en high res download, å kjøpe, med DR12.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Eagles - Hotel California (1976), dvd-audio 2001



Ikke noe problem å finne gode cd utgaver av dette albumet med høy DR. Jeg har et par vinylutgaver og et par gode cd-utgaver - og har lyttet mye på cd vs vinyl - og de er veldig like, av de variantene jeg har.

På surroundutgaven er det igjen Elliot Scheiner som har gått løs på multitrackstapene - og resultatet er en god del mer dynamisk enn andre utgaver. High res stereoutgaven inkludert på discen (på hele 192/24) er en remaster med DR10.

Her er plot spectrum av Hotel California, cd utgave:

Her ser man at bassen allerede begynner å falle av ved 70Hz.

Her er downmix:

Her er det full støtte ned til 30Hz - og det høres, min SVS-SB1000 til pc-anlegget, har nok å gjøre i denne låten , for å si det veldig forsiktig...

Downmix 5.1 til stereo gir DR12 96/24.

 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
John Lennon - Gimme Some Truth (2020), cd/blu ray combo



Spennende med en aktuell nysluppet utgave - har det blitt bedre? Dessverre, nei.

Her finnes det 4 varianter - cd, high res stereo, 5.1 DTS HD Master og 7.1 Dolby True HD Atmos. Cd og high res stereo har DR9 (med flere spor som har DR6), DTS HD Master har DR11 og Dolby Atmos har DR12.

Forskjellen i RMS er ganske stor - for stereo ligger første spor på -8.32dB og Dolby Atmos på -14.49dB, samtidig har begge maks -0.20dB.

Cd spor 1:


Downmix 7.1 til stereo, spor 1:


Downmix gir DR12 48/24.

 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Fikser litt på noen cder også-

Patsy Cline - 12 Greatest Hits, cd 1988



Cden er kuttet bratt ved 55-65Hz på alle låtene, men støtte ned til rundt 30Hz finnes noen dB lenger ned:


Legger in tilpasset eq fra 65 til 30Hz og henter opp signalet:


Da kommer hele bandet på plass (y)

 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964


En stor favoritt, som jeg har i noen utgaver - blant annet original vinylen og 2xlp som fulgte med deluxeboxen fra 2017, original cden og remasteren fra 2007.

Surroundutgaven ligger noen hakk over de andre i lydkvalitet - dette fikk jeg overført i downmixen som låter veldig bra.


Det finnes vel også en enkeltstående blu ray audioutgave som kan skaffes rimeligere.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Kan også her legge inn innlegget Steven Wilson skrev på Steve Hoffman forumet om fordelene man kan oppleve med tilgang til en ny runde med multitracks - sammenlignet med å remastre den gamle mastertapen:

Hello there - I'm of course not very objective on this (!) but I'll try to answer your question. As well as the DVDAs, the 40th anniversary editions of the Crimson albums contain regular CDs with brand new stereo mixes of the original albums. These mixes are very faithful to the original mixes (exceptions are things Robert wanted us to fix or remove from first time around, but these are few and far between). So why do them? Well, largely because I had to recreate the original stereo mixes in order to go on from there and make 5.1 mixes, and in doing so I nearly always found that the raw audio coming off the transferred multi-track tapes sounded better to me than the original mixes - sometimes these differences were revelatory, as if a whole layer of mud and grime was being removed from the music. This might be because the original recording sessions were done under time or financial pressure, and not always in the best studios, or through the best mixing consoles. Another reason is that on an album like In the Court of the Crimson King I was able to resynchronize reels of tape that had been bounced down. For example on a song like the title track; one 8 track reel was filled with drums, bass and guitar, before being bounced down to a stereo pair on a second 8 track reel, which was then filled up with mellotron parts, which was then bounced down to a stereo pair on a third reel, for vocal and woodwind overdubs. This reel was then used to bounce down to a stereo master. Finally a further bounce was made to achieve the cross fades between some of the tracks. In short this means that on the final album master used for the previous 30th anniversary edition everything was at least a third generation copy, with some things being as much as fifth generation (drums, bass and guitar), leading to a more muddy and congested sense of space in the sound spectrum. Our new master has everything as first generation - this was a time consuming process of synchronizing the session reels (a constant process of adjusting by ear, as no two reels of analogue tape ever play at exactly the same speed), and then A-B comparing the original mix every few moments to make sure we were being faithful to it in respect of balance, EQ, echo/reverb processing, level rides, stereo placement..etc.

What is gained in this process is the natural clarity and warmth in all the instrument tones, as well as separation and a massive reduction in tape hiss (Moonchild in particular is liberated from a sea of hiss on the original mix).

Based on my work on remixing 70's albums so far, the difference in the old an new mixes has - for me at least - ranged from significant (King Crimson's "Lizard", and Jethro Tull's "Aqualung") to small but hopefully worthwhile (the new Caravan mix), to pointless (the original mix of Red proved impossible to better, so we did not include a new stereo mix at all).

Of course some fans will always prefer the original mixes - after all the anomalies and harmonic distortion that tape copying gives, plus the sonic signature of the original analogue mixing desks used, can become ingrained as part of what people love about the albums. The artist will rarely see it that way, but I can totally understand how some people will find hearing a new mix of an album that is deeply familiar and loved can be disconcerting and off-putting, no matter how faithful in every respect. Or they may just disagree with the choices made in the new mix. To this end most of these reissues contain both old and new mixes on the DVDA discs, both in high res.

Lastly in the case of the King Crimson reissues they all contain previously unissued pieces and alternate takes, and a lot of them are terrific in their own right, and at the very list historically interesting for the more fanatical Crimson fan (which in my experience is most KC fans!)

Hope that helps.
SW
Et stykke ned på siden


Med Steven Wilson er det jo som regel veldig greit - for han pleier å samtidig tilby en ny stereomix, sammen med surroundutgaven. Men det er ikke så vanlig ellers, som regel er det kun en remaster, som sjelden er noen forbedring.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Siden Eye in the Sky ble så bra, tenkte jeg det var verdt å teste Tales også



Litt hakeslipp av denne, downmixen låter ganske fenomenalt sammenlignet med andre varianter jeg har av albumet, heftig dynamikk her.

 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Nevnte i en annen tråd at jeg sjekket ut denne boksen - R.E.M. - Automatic for the People (1992) 25th anniversary deluxe fra 2017.



Gjorde en feil ved ripping og opplevde noe veldig sjeldent - at stereosporet låt like bra som surroundsporet 😁 men oppdaget feilen og redigerte innlegget der. Medfølgende stereospor i boxen er på DR7 (high res) og DR8 (cd), ikke imponerende.

Men Atmos lydsporet har DR13 og er nye kopier av multitracks - låter veldig bra. Dermed ble det raskt laget en 7.1 Atmos til 2.0 stereo downmix. Som også har DR13 og låter veldig bra.

Original cden fra 1992 har DR11 og er ikke i samme klasse.

Finnes også Elliot Scheiners 2002 dvd-audio å sjekke ut også, får se om jeg tar en runde med den senere en gang.

 
Sist redigert:

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har du anskaffet deg Delicate sound of thunder, på Blu-ray?
Akkurat fått den i hus, og prøver å danne meg et inntrykk av lyden, som ved første inntrykk virker dynamisk.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Har du anskaffet deg Delicate sound of thunder, på Blu-ray?
Akkurat fått den i hus, og prøver å danne meg et inntrykk av lyden, som ved første inntrykk virker dynamisk.
Har ikke fått den enda, men har bestilt den. Har lest at den skal låte bra - så har forhåpninger.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Er dette samme som er med i Later Years boksen?Den som er med der låter bra på mitt oppsett.
Går ut i fra at det er samme. Så du reiv i Later boxen? Jeg har Early boxen men har foreløpig ventet med Later boxen.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Går ut i fra at det er samme. Så du reiv i Later boxen? Jeg har Early boxen men har foreløpig ventet med Later boxen.
Ja,ble Later boksen på meg,det er den perioden jeg liker best.Var på konsert på Valle Hovin.Kjøpte ikke Early boksen,men to av de små boksene fra den perioden.Måtte ha Live in Pompeii. :cool: Fikk tak i Meddle også.;)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Ved en tilfeldighet leste jeg spesifikasjonene til min SACD-spiller på de japanske hjemmesidene hvor det stod at spilleren kan gjøre nettopp det denne tråden omhandler; nedmikse multikanal SACD-sporet til stereo-SACD.

Måtte prøve for første gang. Testobjektene var Rough and Ready med Jeff Beck, Lotus med Santana, og Bitches Brew med Miles Davis - alle på slik 7" LP-replica fra Sony. Særlig Jeff Beck plata synes litt hot mastret synes jeg. Det første som slår en er at innspillingsnivåer er betydelig lavere på multikanalsporet. På Jeff Beckplata var det stor forskjell på miksene. Multikanalsporet var mindre konfronterende i lyden, mer luftig og langt mer rom og ekko omkring stemmene; faktisk en noså annerledes miks som jeg tror jeg foretrekker framfor SACD stereomiks. Forskjellene var mindre på Santana od Miles Davis plata, men også her var nivået betydelig lavere.
Morsomt; man får to forskjellige stereomikser i en pakke....
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Fint å høre Voff :)

Hadde en runde med å lage stereospor av den siste Tears for Fears skiva



Denne limited blu ray discen kom med kun surroundspor - og et uvanlig lavt innspillingsnivå. Egentlig ganske perfekt, imo.. Ved downmixing kunne jeg beholde frontene som de er og senke resten med 2dB for å få et perfekt resultat. Låter fenomenalt.

Er vel en litt uvanlig måte å tilby en fysisk utgave av en Atmos mix som egentlig var tenkt kun til streaming.

Det lave nivået får meg til å tenke at downmixing er tenkt på her - for de som lytter til Atmos mixen i spatial stereo via ørepropper osv.

Har vært litt utvikling på Atmos streaming siden jeg skrev her i tråden sist. Hvis du er oppgitt over ihjelkomprimert mastering av nyere musikk, kan du benytte muligheten til å lytte til disse mye mer dynamiske Atmos mixene i stereo. Da flere produsenter har automatisk nedmixing til stereo innebygget i sine systemer.

Det slippes stadig mer Atmos mixer via streaming.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
En fin analyse det der - ser at han i kommentarfeltet skriver at han også skal sjekke ut Atmos discen & Atmos streaming.

Slik ble min downmix



Fikk et klipp på My Demons - noe jeg valgte å ikke bry meg om.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Fint å høre Voff :)

Hadde en runde med å lage stereospor av den siste Tears for Fears skiva



Denne limited blu ray discen kom med kun surroundspor - og et uvanlig lavt innspillingsnivå. Egentlig ganske perfekt, imo.. Ved downmixing kunne jeg beholde frontene som de er og senke resten med 2dB for å få et perfekt resultat. Låter fenomenalt.

Er vel en litt uvanlig måte å tilby en fysisk utgave av en Atmos mix som egentlig var tenkt kun til streaming.

Det lave nivået får meg til å tenke at downmixing er tenkt på her - for de som lytter til Atmos mixen i spatial stereo via ørepropper osv.

Har vært litt utvikling på Atmos streaming siden jeg skrev her i tråden sist. Hvis du er oppgitt over ihjelkomprimert mastering av nyere musikk, kan du benytte muligheten til å lytte til disse mye mer dynamiske Atmos mixene i stereo. Da flere produsenter har automatisk nedmixing til stereo innebygget i sine systemer.

Det slippes stadig mer Atmos mixer via streaming.
Det jeg ikke forstår er hvorfor du vil høre denne i stereo? Atmos miksen er jo referanse klasse. o_O
 
Topp Bunn