Den er aktiv ja.Heisann!
Den 012 jeg har må vel være aktiv..? Egen strømledning med svær Ulveco trafo og greier?
(Se bilde nr.3 ovenfra)
TakkerDen er aktiv ja.Heisann!
Den 012 jeg har må vel være aktiv..? Egen strømledning med svær Ulveco trafo og greier?
(Se bilde nr.3 ovenfra)
Passiv er uten strøm.
Det er feil. 012 er/var i utgangspunktet aktiv. Lauvland fant derimot ut på et senere tidspunkt at passiv var bedre, og bygget disse om i etterkant. Jeg hadde en slik som var ombygget.BritFi: 012 er passiv, så hvis du bruker 70B på en pre uten gainjustering kan det hende du får problemer med å bruke volumkontrollen.
Gratulerer! Du har gjort et veldig smart kjøp! Snakker av egen erfaring Jeg hadde preampen i passiv versjon, men syntes ikke den funket veldig bra. Der måtte jeg forresten godt opp mot og over halvveis for å få ok nivå. Byttet ut med en Parasound P6, som virkelig sparket liv i det hele. Men da jeg byttet til rør-pre, da ble det magi! Prøv detJa her i huset var det jo fokus på å bli kvitt en del saker mtp forestående flytting, men jaggu klarte jeg å ryke på en 70b og en 012 i kveld. Jeg er et svakt, svakt menneske. Men i kveld så er det en GOD ting!
Jeg åpnet boksene forsiktig for å sjekke at alt ser greit ut, med min begrensede kunnskap. Jeg har ikke renset, ser greit ut. Disse er produsert midt på 90-tallet etter det jeg skjønner. Har originalesken til 012, med bekreftende årstall fra OHC! Spiller aldeles glimrende, selv om settet ikke har vært benyttet senere år iflg.selger. Drønnebass! Ruby 25 koser seg
Et par ting lurer jeg dog på, og håper på litt guiding;
012: spraket litt i pot, men det er helt borte nå etter litt spilling. Men det virker være VELDIG mye gain her. Knapt litt opp på volumet, og det spiller allerede høyt. En annen ting er at den ikke får med seg begge kanalene på aller laveste volumsetting. Altså helt helt i laveste/stilleste ende. I praksis ingen problem.
Det er også litt sus&brus med denne pre., litt ala Naim. Jeg er jo vant til en superstille Moon. Så jeg prøvde likegjerne Moon som pre nå, -og da nesten ikke brus! Litt brum dog, men akseptabelt selv for meg. Nice! MEN, det lyder faktisk best med 012. Mye bedre lydmessig match, spesielt dynamikken ruler her.
Det er et materiale under lokket på denne. Knukket av en liten bit. Er dette for å dempe resonanser? (Se bilde)
70b: Denne er jo bare helt rå! Uten noe tilkoplet er den veldig stille. Må legge øret inntil for å høre «no liv». Det er en veldig positiv overraskelse mtp den solide strømforsyningen! Mye større og tyngre enn jeg husket.
Ellers: Begge komponentene er ganske pene i aluminiumen. Litt riper og merker i det pulver(?)lakkerte, men alt i alt superfornøyd! Keeper? Vet ikke. Flott i hus, litt voldsom i leilighet kanskje? Veldig fristende å kjøpe en god, brukt forforsterker m/remote. Og en DAC.. Her er det bare å tipse i vei til en DOXA noob og ny venn. Men PS! I den økonomiske enden
Får vel legge ved noen bilder til menigheden:
Vis vedlegget 570532 Vis vedlegget 570533 Vis vedlegget 570535 Vis vedlegget 570536 Vis vedlegget 570538 Vis vedlegget 570539
Vis vedlegget 570541
Selv har jeg god erfaring med Doxa 012 aktiv og passiv utgave, Conrad Johnson ET3 og Audiolab pre på Doxa. Veldig glad i den passive 012, men morsomt å bytte litt i mellom.Jeg kunne sikkert lest meg bedre opp på dette selv, men siden det er så mange her inne med erfaring fra Doxa ( HiFi klanens svar på Alfa i bilverden, -er du entusiast så må du bare ha hatt en;? )hva foreslår folket av god, rimelig og passiv pre da? Hadde også vært kult å prøve en rør-pre med lav gain og lite støy.
I kveld så tror jeg Quten må prøve seg som pre, men erfaringsmessig (Bla.på Audiolab) så tilfører denne i overkant mye støy.
Edit: Takk Atle! Jeg skrev visst da du postet
Hei BritFi.Jeg kunne sikkert lest meg bedre opp på dette selv, men siden det er så mange her inne med erfaring fra Doxa ( HiFi klanens svar på Alfa i bilverden, -er du entusiast så må du bare ha hatt en;? )hva foreslår folket av god, rimelig og passiv pre da? Hadde også vært kult å prøve en rør-pre med lav gain og lite støy.
I kveld så tror jeg Quten må prøve seg som pre, men erfaringsmessig (Bla.på Audiolab) så tilfører denne i overkant mye støy.
Hei!Hei BritFi.Jeg kunne sikkert lest meg bedre opp på dette selv, men siden det er så mange her inne med erfaring fra Doxa ( HiFi klanens svar på Alfa i bilverden, -er du entusiast så må du bare ha hatt en;? )hva foreslår folket av god, rimelig og passiv pre da? Hadde også vært kult å prøve en rør-pre med lav gain og lite støy.
Trur jammen jeg vil anbefale deg en Musical Innovation mi11. De ligger brukt både på hfs og finn for 5-6000. Meget habil pre, men den er jo ikke passiv. Skulle det ha noe å si?
Mine erfaringer.Jeg kunne sikkert lest meg bedre opp på dette selv, men siden det er så mange her inne med erfaring fra Doxa ( HiFi klanens svar på Alfa i bilverden, -er du entusiast så må du bare ha hatt en;? )hva foreslår folket av god, rimelig og passiv pre da? Hadde også vært kult å prøve en rør-pre med lav gain og lite støy.
På min MI25 er det 2 par rca ut.Hei Lovemusikk og eventuelt andre. Har lurt litt på noko som eg trur du kan svare på. Kan nok være av interesse for fleire her inne. Fleire av desse MI 11 som ligger ute for sal har 2 sett utganger. Kan man benytte 2 stk Doxa direkte, dvs 2 stk ganger 2*70, dvs 4 ganger 70 watt. Kva slags varianter av Doxa anbefales i topp og bunn. Svar på dette kan sikkert være av interesse for fleire. (Dette er selvfølgelig som et alternativ til å kjøre MI effekt). Mvh JAHE (Førde)
Takk for svar. Betyr det at man bør kun benytte en stk Doxa effektforsterker (dvs 1 utgangssett) på MI 11, og at bruk av begge utgangene er beregna for monoblokk oppsett, som eg forstår DOXA i utgangspunktet ikkje er beregna for? Bortsett fra en eller anna kvasi-variant som har stått beskrevet fleire stader i tråden. Mvh JAHESjekk først, normalt er de utgangene balansert dobbel rca. Dvs ene settet er pluss og jord, andre er minus og jord.
Blitt mange timer med musikk etter å ha «oppdaget» Doxa. I går kveld var det dags for litt testing med Pre igjen. Dvs., ikke ren Pre, men benyttet de integrerte Moon og Naim jeg har. Konklusjon enkel: 012 banker begge grundig som ren Pre, selv om den støyer litt mer. Ganske sikker på at støy er pga overdreven Gain. Skulle kanskje testet noen dempeledd? Altså, det er helt ekstremt: et par 3 mm. opp fra volumhjulets bunnposisjon og det kommer lyd, først i venstre kanal,deretter i høyre/begge etter å ha økt en mm.eller 2 til. Og det er høyt volum allerede i 7-8 posisjon. Med mindre effektive høyttalere er nok begge disse issuene mindre merkbare. Potmeter virker ellers være friskmeldt etter litt ratting. Kan forekomme litt knitring, men veldig lite/svakt.Mine erfaringer.Jeg kunne sikkert lest meg bedre opp på dette selv, men siden det er så mange her inne med erfaring fra Doxa ( HiFi klanens svar på Alfa i bilverden, -er du entusiast så må du bare ha hatt en;? )hva foreslår folket av god, rimelig og passiv pre da? Hadde også vært kult å prøve en rør-pre med lav gain og lite støy.
Hos meg sleit eg med støy fra rør-pre uansett merke. Men spiller flott.
Men finn du en nyere Musical Innovation pre (MI pre) til salgs blir det rått med et godt skyv i bassen ingen andre klarer. Min MI25 gav Doxa 70SE en enorm forbedring der og så vil jeg si at jeg beholdt rørlyden og. De nyere MI pre har lav forvrengning og det låter krystallklart på Doxa som liker det beste. Doxa spiller bare bedre og bedre med bedre pre.
Med MI25 var Doxaen min 100% tyst på lettdrevne Spendor A9 f. Eks. Uten signal og volum på fult.
Nye 61, 61 junior og oppgradert 61light skal jo være så mye bedre, men ikke drillet meg til å kjøp enda. Det må jeg etter hvert.
Dette høres lovende ut Veldig gøy å se andre ha samme aha-opplevelse med Doxa som meg. Før du slår deg til ro med oppsettet, vil jeg anbefale deg å teste med en annen preamp, som sagt gjerne en med rør. Eller, hvis du bor i Oslo-området, kan du få teste med min P6.Blitt mange timer med musikk etter å ha «oppdaget» Doxa. I går kveld var det dags for litt testing med Pre igjen. Dvs., ikke ren Pre, men benyttet de integrerte Moon og Naim jeg har. Konklusjon enkel: 012 banker begge grundig som ren Pre, selv om den støyer litt mer. Ganske sikker på at støy er pga overdreven Gain. Skulle kanskje testet noen dempeledd? Altså, det er helt ekstremt: et par 3 mm. opp fra volumhjulets bunnposisjon og det kommer lyd, først i venstre kanal,deretter i høyre/begge etter å ha økt en mm.eller 2 til. Og det er høyt volum allerede i 7-8 posisjon. Med mindre effektive høyttalere er nok begge disse issuene mindre merkbare. Potmeter virker ellers være friskmeldt etter litt ratting. Kan forekomme litt knitring, men veldig lite/svakt.Mine erfaringer.Jeg kunne sikkert lest meg bedre opp på dette selv, men siden det er så mange her inne med erfaring fra Doxa ( HiFi klanens svar på Alfa i bilverden, -er du entusiast så må du bare ha hatt en;? )hva foreslår folket av god, rimelig og passiv pre da? Hadde også vært kult å prøve en rør-pre med lav gain og lite støy.
Men finn du en nyere Musical Innovation pre (MI pre) til salgs blir det rått med et godt skyv i bassen ingen andre klarer. Min MI25 gav Doxa 70SE en enorm forbedring der og så vil jeg si at jeg beholdt rørlyden og. De nyere MI pre har lav forvrengning og det låter krystallklart på Doxa som liker det beste. Doxa spiller bare bedre og bedre med bedre pre.
Med MI25 var Doxaen min 100% tyst på lettdrevne Spendor A9 f. Eks. Uten signal og volum på fult.
Nye 61, 61 junior og oppgradert 61light skal jo være så mye bedre, men ikke drillet meg til å kjøp enda. Det må jeg etter hvert.
Så til punktene 012 er overlegen på: Rom og scene er i en helt annen liga. Dette ble veldig tydelig nå som jeg siden bildene ble tatt har satt anlegget på hemsen, - i den berømte trekant figuren, med god avstand til både sidevegger og bakvegg. Bruker Pylon Ruby 25, som virker være en super match med Doxa. (Ruby er litt varm og tilgivende)
Det andre jeg umiddelbart legger merke til er dynamikken på lavere volum. Mye mere «sprett» i lyden med 012.
Er også veldig fornøyd med at ikke komponentene «bråker» når de er påslått, mtp alle trafoer i drift (En Ulveco til Pre, 2 SVÆRE i 70B) Det er dog sus og litt brum i HT som jeg som nevnt hører, men kun med øret i nærheten av HT. Ikke registrerbart i lytteposisjon 3m unna. Og ikke mer en det jeg har hørt på Naim, MF, og Audiolab.
Jeg satte Doxa også ned i stua for å teste i TV oppsettet. Men lite populært med gulvplassering. Den passer jo ikke akkurat fysisk i et moderne møbel den ampen der.
Raust, takk for tilbudet om test! MTP utstyrets alder og om det blir med på lasset, så blir det ikke investering i kostbar Pre.Dette høres lovende ut Veldig gøy å se andre ha samme aha-opplevelse med Doxa som meg. Før du slår deg til ro med oppsettet, vil jeg anbefale deg å teste med en annen preamp, som sagt gjerne en med rør. Eller, hvis du bor i Oslo-området, kan du få teste med min P6.Blitt mange timer med musikk etter å ha «oppdaget» Doxa. I går kveld var det dags for litt testing med Pre igjen. Dvs., ikke ren Pre, men benyttet de integrerte Moon og Naim jeg har. Konklusjon enkel: 012 banker begge grundig som ren Pre, selv om den støyer litt mer. Ganske sikker på at støy er pga overdreven Gain. Skulle kanskje testet noen dempeledd? Altså, det er helt ekstremt: et par 3 mm. opp fra volumhjulets bunnposisjon og det kommer lyd, først i venstre kanal,deretter i høyre/begge etter å ha økt en mm.eller 2 til. Og det er høyt volum allerede i 7-8 posisjon. Med mindre effektive høyttalere er nok begge disse issuene mindre merkbare. Potmeter virker ellers være friskmeldt etter litt ratting. Kan forekomme litt knitring, men veldig lite/svakt.Mine erfaringer.Jeg kunne sikkert lest meg bedre opp på dette selv, men siden det er så mange her inne med erfaring fra Doxa ( HiFi klanens svar på Alfa i bilverden, -er du entusiast så må du bare ha hatt en;? )hva foreslår folket av god, rimelig og passiv pre da? Hadde også vært kult å prøve en rør-pre med lav gain og lite støy.
Så til punktene 012 er overlegen på: Rom og scene er i en helt annen liga. Dette ble veldig tydelig nå som jeg siden bildene ble tatt har satt anlegget på hemsen, - i den berømte trekant figuren, med god avstand til både sidevegger og bakvegg. Bruker Pylon Ruby 25, som virker være en super match med Doxa. (Ruby er litt varm og tilgivende)
Det andre jeg umiddelbart legger merke til er dynamikken på lavere volum. Mye mere «sprett» i lyden med 012.
Er også veldig fornøyd med at ikke komponentene «bråker» når de er påslått, mtp alle trafoer i drift (En Ulveco til Pre, 2 SVÆRE i 70B) Det er dog sus og litt brum i HT som jeg som nevnt hører, men kun med øret i nærheten av HT. Ikke registrerbart i lytteposisjon 3m unna. Og ikke mer en det jeg har hørt på Naim, MF, og Audiolab.
Jeg satte Doxa også ned i stua for å teste i TV oppsettet. Men lite populært med gulvplassering. Den passer jo ikke akkurat fysisk i et moderne møbel den ampen der.
Ja det låter helt knall. Med MI pre, får du et skyv Ingen annen pre klarer.Til BritFi.
Du kan i hvert fall ta av lokket og se at det ikke er for mye støv nedi boksene. Noe kan sikkert blåses bort. Det vil hindre unødvendig varme. Angående service så vet jeg ikke. Ei heller om det er spesielt stor brannfare rundt gamle forsterkere, men det er jo en god idè å undersøke.
Angående match av Doxa og Musical Innovation, så var jeg så heldig å møte på Håkon Rognlien på et Audio Note-arrangement i går. Det luftet jeg hans engasjement for Doxa effektforsterkere opp mot matching med Musical Innovation pre. Og det var(fritt fortalt utifra hukommelsen) en meget god kombinasjon, som ville yte egenskapene til doxa-effektene fullt ut. Uansett hva det blir til så blir nok dette et spennende lite hifi-kapittel for din del
Du har nok rett, bruke litt tid både med og uten pre. Ble definitivt livlig og kanskje litt imponatoreffekt, spesielt med tanke på såpass billig streamer rett i effekt. Hadde IKKE forventet dét. Men da er jo ikke 70B altfor kresen på input, sett bort fra støy som pre drar med seg.Vent noen dager og bli litt vant med lyden. Husker jeg brukte Oppo med sin innebygde digitale volumkontroll rett i effekttrinnet. Til å begynne med syntes jeg det låt kanonbra, og det gjorde det på enkeltparametere, men når du kobler opp en skikkelig forforsterker igjen så merker du at det mangler ro, tyngde, fundament og orden.
Men det var mye liv, hurtighet og sprut uten dedikert forforsterker i kjeden.
BritFi: Det kan være en sjanse å ta, men hvorfor ikke da se på Audiolab 6000N Play? Med et par aktive oversettere kan du ihvertfall bruke den som pre, og hvis CC går, går nok den også. Har selv nettopp tatt inn CD-transporten i samme serie, og hvis streameren holder samme kvalitet som DEN over tid, da har du definitivt noe å se fram til. Jeg har endelig funnet en betalbar streamer som faktisk godt kan finne på å få innpass her også Etter ti års leiting..
www.stereofil.no
Vet det er mange som mener det Auditor, men har du hørt 6000A med 8300 blokkene? Det har jeg. Det er til og med de forhandlere utenlands som mener at 6000A med sin forforsterker topologi er et hakk foran som partner/match, og uansett veldig mye bedre VFM om man ikke trenger CD. Men hva vet jeg. Uansett, prisene på MB hos Freaks gjengen er vel fortsatt ca. halve av hva f.eks Stereofil skal ha. Så «din» streamer, 6000A + 8300MB: Da snakker vi grei lyd for under 25k. Men nå var jo dette en DOXA tråd da. Beklager avsporing folkens.BritFi: 8300MB bør brukes balansert, og 6000A er kun utstyrt med RCAer. Annet er det med en 8300CDQ. Men den streameren passer i begge setups, ja..