|
Jeg har aktiv 012. Potmeteret skurret litt, Doxa anlegget har ikke vært i bruk på noen år. Etter litt ratting så er den vel så og si friskmeldt. MEN, det blir altfor mye gain og støy med denne på min 70B. I ettermiddag får jeg overlevert noen -10db dempeplugger.Alpha har både RCA og XLR
Da får jeg oppdatere litt, da dempeplugger fra Rothwell står i 70B, mens dagen avsluttes med jobb og trening:Jeg har aktiv 012. Potmeteret skurret litt, Doxa anlegget har ikke vært i bruk på noen år. Etter litt ratting så er den vel så og si friskmeldt. MEN, det blir altfor mye gain og støy med denne på min 70B. I ettermiddag får jeg overlevert noen -10db dempeplugger.Alpha har både RCA og XLR
Spent på resultatet.
Synes egentlig du svarer godt på dette selvMEN, skal den bli i kjeden? Saken er at den gamle NAD`en jeg hentet hjem i helga spiller veldig saftig og behagelig, støyer minimalt, og ikke minst har fjernkontroll. Når det gjelder 70B så er det veldig kult å høre hvordan den drar i gang og kontrollerer de relativt beskjedne elementene i M73.
Dette gamle Doxa settet fra midt 90, kan ikke måle seg med renheten og den subtile spillestilen til Moon, men som nevnt tidligere så kan de rocke på![]()
De samme som jeg harSiden det har vært litt snakk om dempeplugger her. Har nettopp montert et par Rothwell plugger med -10db mellom min CJ PV11 og Doxa 72. Gikk fra medium sus (og noe irriterende) til så godt som helt tyst! Herlig enkel tweak [emoji2][emoji106].
![]()
Foreløpig hører jeg ikke de store forskjellene, men nå har jeg ikke lyttet veeeldig mye enda.De samme som jeg harSiden det har vært litt snakk om dempeplugger her. Har nettopp montert et par Rothwell plugger med -10db mellom min CJ PV11 og Doxa 72. Gikk fra medium sus (og noe irriterende) til så godt som helt tyst! Herlig enkel tweak [emoji2][emoji106].
![]()
Merker du noe forskjell i dynamikk, hurtighet osv?
Hehe! Den Onkyoen som stod på gutterommet begynt å brumme en eller annen plass i power supply veien. Har noen små System Audio Høyttalere han kan bruke.BritFi: Junior får hele NAD/Mission-settet? Da bør knerten være mer enn fornøyd, altså...det der låter bra, det. Og det gjør forsterkerne dine og.
Er veldig usikker, lett å bli lurt av all gain som er uten plugger. Er det noen grunn til at dempeplugger skulle «dempe» dynamikken da..? Om signalet blir dempet på inngangen til forsterker eller andre steder i kjeden, har det noe å si?Du har helt rett i at dempepluggene gjør noe med dynamikken.
BritFi: NAD og SA? Godkjent herfra, det også!Jeg har en strøken, ex TT NAD 514 stående her, om du ønsker den... Nå er jo ikke den Doxa-ampen din det største de har, men funker på Mission, det gjør det
Snudd en ciderkasse, eller?
Enig med att Doxawatt er noe for seg selvBritFi: 2x750VA der, ja. Iallefall var det det på 70 Sig II ´en min. Husker ikke helt om 70B har 2x500. 70SE har iallefall EN 750. Og den er imo liten. Lovemusikk her hadde en 70SE NOGET for lenge, imo...men det er lenge sia nå.. Tar du dog en standard 61..hehe...DET er Doxawatt, det![]()
Auditor: Her er det altså de _skikkelige trafoene_ -laget i Norge, også må du huske at i utgaven min er det V8’er. Du ser kanskje kablene til tennpluggene på siden der. 70B: B står for BRUTAL sier folk.BritFi: 2x750VA der, ja. Iallefall var det det på 70 Sig II ´en min. Husker ikke helt om 70B har 2x500. 70SE har iallefall EN 750. Og den er imo liten. Lovemusikk her hadde en 70SE NOGET for lenge, imo...men det er lenge sia nå.. Tar du dog en standard 61..hehe...DET er Doxawatt, det![]()
Synes du 61 rocker? Den har vell ikke like mye kraft som en 70 signatur?BritFi: Det er for noen gode vennner som skal inn på audio igjen. Integrerte forsterkere kommer ikke inn her igjen som hovedmotor såfremt det ikke er snakk om en svensk Bladelius Oden en gang i fremtiden. Eller en Rega Aethos i bianlegg. Sistnevnte har forresten nettopp lansert "konfirmantanlegget " System OneOg det er nok EKTE Brit-Fi, det.
Medlem: Dyre?? Du sparer da inn en solid sum bare ved å pensjonere den gamle sølvreven du som Doxist mest sannsynlig har...Og så kommer du opp i en klasse- med EN 61- som er bedre enn multipler av sølvkabinettene fra gammal tid..Hva er problemet? Hva gjelder økonomisk risk: Den kan være ganske så stor hvis du- som jeg gjorde- opplever å kortslutte gamlefars utganger etpar ganger..
Må vel kjøpe en av de nyere igjen.BritFi: 2x750VA der, ja. Iallefall var det det på 70 Sig II ´en min. Husker ikke helt om 70B har 2x500. 70SE har iallefall EN 750. Og den er imo liten. Lovemusikk her hadde en 70SE NOGET for lenge, imo...men det er lenge sia nå.. Tar du dog en standard 61..hehe...DET er Doxawatt, det![]()
Apropos kondiser; noen som vet hvorfor antall varierer slik? Merkelig at noen bokser har kun 2, mens min som eksempel har hele 8? Jeg tenker da fortrinnsvis i bokser med 2 trafoer på 750VA. Synes 70B også virker å ha et litt annet skyv enn de mindre, og ser ikke helt hvorfor de nye utgavene skulle være så mye bedre. Er jo på mange måter bygg av aller enkleste sort dette her, med få men solide komponenter. Artig å lære litt om dette fra dere som har peilingMå vel kjøpe en av de nyere igjen.BritFi: 2x750VA der, ja. Iallefall var det det på 70 Sig II ´en min. Husker ikke helt om 70B har 2x500. 70SE har iallefall EN 750. Og den er imo liten. Lovemusikk her hadde en 70SE NOGET for lenge, imo...men det er lenge sia nå.. Tar du dog en standard 61..hehe...DET er Doxawatt, det![]()
Mener Doxa selv sa 500VA da jeg hørte om oppgradering til 61light. Men den var svingod på tross av alder og nypris. Rundspilte Hegel H100 i direkte sammenligning.
Jeg hadde versjon med 2 sorte kondiser. Spilte bedre enn med de hvite. Har hatt 2 samtidig tidligere.
Så er spent på de nye..
De "35 Watt" er temmelig konservativt oppgitt kan vi vel si, uten å overdrive for mye. Det er litt sånn PR-gimmick over det, men poenget består, gi dem en grei høyttalerlast, og du savner sjelden eller aldri effekt. Dessuten, transparensen er på nivå med det beste du kan skaffe, så det er bare å kose seg!Strømling: Det gjør den. Og det så det bokstavlig talt synger! 61 har kun fått tatt ut 2x35 watt, men den måten disse watta jobber..det er nesten svensk nivå, hvis du skjønner. Har du riktig høyttaler på den, trenger du heller ikke mer enn en. Var det opp til meg, hadde 75 % av alle sølv-Doxas blitt oppgradert til en av dem..De ER gode, de gamle også, men kan ikke måle seg med en 61, imo.
Hei Håkon!De "35 Watt" er temmelig konservativt oppgitt kan vi vel si, uten å overdrive for mye. Det er litt sånn PR-gimmick over det, men poenget består, gi dem en grei høyttalerlast, og du savner sjelden eller aldri effekt. Dessuten, transparensen er på nivå med det beste du kan skaffe, så det er bare å kose seg!Strømling: Det gjør den. Og det så det bokstavlig talt synger! 61 har kun fått tatt ut 2x35 watt, men den måten disse watta jobber..det er nesten svensk nivå, hvis du skjønner. Har du riktig høyttaler på den, trenger du heller ikke mer enn en. Var det opp til meg, hadde 75 % av alle sølv-Doxas blitt oppgradert til en av dem..De ER gode, de gamle også, men kan ikke måle seg med en 61, imo.
Må tilstå at jeg ikke kjenner de eksakte detaljene i konstruksjonen. Lydmessig blir det (utrolig nok) bare mer og mer gjennomsiktig dess nærmere du kommer vår tid og modell 61. Jeg har noen mindre motforestillinger på 61 Signature, da jeg opplevde at den er litt mer kilen på høyttalerlast, enn normalvarianten. Men om den får lett last er den bare helt ubegripelig åpen. Doxa 8.2 Signature er et selvsagt valg, men også Spendor A-serie og Kudos Titan-serie er sikre valg.Hei Håkon!De "35 Watt" er temmelig konservativt oppgitt kan vi vel si, uten å overdrive for mye. Det er litt sånn PR-gimmick over det, men poenget består, gi dem en grei høyttalerlast, og du savner sjelden eller aldri effekt. Dessuten, transparensen er på nivå med det beste du kan skaffe, så det er bare å kose seg!Strømling: Det gjør den. Og det så det bokstavlig talt synger! 61 har kun fått tatt ut 2x35 watt, men den måten disse watta jobber..det er nesten svensk nivå, hvis du skjønner. Har du riktig høyttaler på den, trenger du heller ikke mer enn en. Var det opp til meg, hadde 75 % av alle sølv-Doxas blitt oppgradert til en av dem..De ER gode, de gamle også, men kan ikke måle seg med en 61, imo.
Du som helt klart kan regnes som ekspert på Doxa ( Du har jo gjort en review eller 2 )
Hva vil du si skiller eldre og nye konstruksjoner? Doxa amps er jo så «nakne» eller tilsynelatende enkelt oppbygd om du vil, så jeg skjønner ikke helt hva som kan gi store utslag i lyden her? Jodda, kondensatorer og transistorer samt en kabel eller 2 i sølv kanskje, men noen secrets som gjør at 61 skulle være bedre:?
Jo, det kan faktisk være du går "feil vei", akkurat dette med "kropp" kan vel være en motoforestilling mot Doxa-lyden. Jeg har aldri vært spesielt glad i de passive kontrollboksene, så jeg har konsekvent benyttet andre løsninger selv. Musical Innovation pre vil legge til noe mer "kropp", en rasende god DAC / volumkontroll er fantastisk gjennomsiktig og ren.Takk for svar!
Jeg har hørt 61 ved flere anledninger, ink.Horten messa på 8.2 hvor kanskje ikke lytterommet var optimalt. Jeg husker også div.oppsett med 70 something boksene fra rundt 2000 tallet. Alltid vært god lyd, men satt igjen med minnet om litt lite kjøtt på beina og fundament nedover. Derfor ble jeg såpass gledelig overrasket når jeg koplet opp de gamle greiene jeg kjøpte, og lurer på om jeg vil bevege meg i feil lydmessig retning om jeg går all in for en større oppgradering innen merket.
Så kommer jo det andre spm jeg stiller over i tillegg - om det er safe og «investere» i Doxa. Dette skjønner jeg at ikke du kan svare på![]()
Kropp ja, det er akkurat det jeg har med 70B m/aktiv 012. Pianobasert Jazz -Nei.. Ellers ar vi altetende og i helgen testet guttungen på 14 rap musikken sin på DoxaJo, det kan faktisk være du går "feil vei", akkurat dette med "kropp" kan vel være en motoforestilling mot Doxa-lyden. Jeg har aldri vært spesielt glad i de passive kontrollboksene, så jeg har konsekvent benyttet andre løsninger selv. Musical Innovation pre vil legge til noe mer "kropp", en rasende god DAC / volumkontroll er fantastisk gjennomsiktig og ren.Takk for svar!
Jeg har hørt 61 ved flere anledninger, ink.Horten messa på 8.2 hvor kanskje ikke lytterommet var optimalt. Jeg husker også div.oppsett med 70 something boksene fra rundt 2000 tallet. Alltid vært god lyd, men satt igjen med minnet om litt lite kjøtt på beina og fundament nedover. Derfor ble jeg såpass gledelig overrasket når jeg koplet opp de gamle greiene jeg kjøpte, og lurer på om jeg vil bevege meg i feil lydmessig retning om jeg går all in for en større oppgradering innen merket.
Så kommer jo det andre spm jeg stiller over i tillegg - om det er safe og «investere» i Doxa. Dette skjønner jeg at ikke du kan svare på![]()
Men jeg mener det er vel verdt å høre selv, Doxa representerer faktisk noe ganske så unikt. Og spiller du mye pinaobasert jazz er det jo i den absolutte verdensklasse, både impulsvillighet, hurtighet, klangfarger og kontroll...
Har testet flere gode rørpre.Kropp ja, det er akkurat det jeg har med 70B m/aktiv 012. Pianobasert Jazz -Nei.. Ellers ar vi altetende og i helgen testet guttungen på 14 rap musikken sin på DoxaJo, det kan faktisk være du går "feil vei", akkurat dette med "kropp" kan vel være en motoforestilling mot Doxa-lyden. Jeg har aldri vært spesielt glad i de passive kontrollboksene, så jeg har konsekvent benyttet andre løsninger selv. Musical Innovation pre vil legge til noe mer "kropp", en rasende god DAC / volumkontroll er fantastisk gjennomsiktig og ren.Takk for svar!
Men jeg mener det er vel verdt å høre selv, Doxa representerer faktisk noe ganske så unikt. Og spiller du mye pinaobasert jazz er det jo i den absolutte verdensklasse, både impulsvillighet, hurtighet, klangfarger og kontroll...![]()
Om en «forbedring» er at musikken fremstår «lettere» så møter nok ikke dette mitt ideal.
Om jeg går for en annen pre, så kunne jeg tenkt meg rør. Også mtp andre planer etter flytting.
Noen god rør pre som ikke er altfor dyr du kan anbefale til Doxa generelt:?