Todani skrev:
Hei Morty
.....................
- Jeg kjøpte en ny A1 i fjor, og fikk enda en splitter ny for en uke siden. Jeg har aldri vært borte i noen forsterkere som er så dynamiske i diskanten. Legg til ekstremt god gjennomsiktighet og renhet, og det faktum at disse fysisk sett små forsterkerne har en sinnsykt god og kontrollert bass. Dynamikken er virkelig førsteklasses, men jeg savner litt av den mektige og fyldige og urokkelig stabile lyden til min gamle 552HP (nr. 25, en av de siste som ble produsert). Man får vel ikke alt her i verden, men fylden i lyden kommer tilbake i fullt monn når man kjører to stykk A1, slik Morty gjør....
.........................
Når nytt utstyr kommer i hus, det være seg ett nytt kabelsett, en modifisering av en CD spiller eller tilogmed en ny Preamp, skjer det gjerne ting i lydbildet som gir en klar forandring av lydgjengivelsen av anlegget. Noen ganger er det slik at "forandringen" fører til at en god del (typisk "gode") innspillinger låter enda bedre, mens det dukker opp en og annen innspilling som slettes ikke låter "bedre".
Er man heldig, blir fleretallet av ens Cd'er "bedre" gjengitt.
I dette tilfellet, hvor to helt nye "Høi-Bias DP A1S, erstatter en A1b og en Protoytype-aktig A1S EBW, anleggert forøvrig originalt, må jeg si at oppgraderingen oppleves som kankje den mest markante og entydige positive jeg har hatt i eget anlegg.
Jeg har allerede beskrevet noe av dette i et tidligere innlegg, og ToDaNi gir en meget god karakteristikk over.
Etter å ha spilt alle mine favourittplater, uten spesielt hensyn til innspillingskvaliteten, har jeg ikke kommet over en eneste innspilling som ikke har blitt klart bedre med de nye DPene. Finnes det luft i innspillingene får DPene dette fram. Den før litt omtalte forsiktigheten i diskanten er nå, etter min mening borte. I stedet har jeg fått en meget dynamisk og utstrakt diskant, som gir etterklang og luft rundt instrumenter i meget troverdige doser. Ikke for mye, ikke for lite.
Dynamikken nedover har jeg aldri hatt noe å klage over. Likevel merker jeg nå at det var mer å hente. Et godt eksempel er første kutt i Kari Bremnes "løsrivelse". Dette sporet åpner pent og pyntelig, men jeg merker en slags ny "sitrende" stemning før basstrommen smeller til helt i starten. Og for et trøkk! Jeg visste hva som kom, da dette kuttet er spilt 100 vis av ganger hjemme, men jeg har aldri opplevd dette så fysisk, så rent og så ......, ja hva skal jeg si? Jævlig bra.
Jeg har kun en (2x) 10 tommer i bassen, og er naturligvis klar over hva dette betyr av begrensninger.
Likevel, DPA1s slik den nå fremstår, er en ytterst dynamisk, utstrakt og forvrengningsfattig forsterker som ikke mange, om noen av prisklassens forsterkere vil matche.
Den "nye" Dp'n blir en god del varmere i bruk, enn tidligere versjoner. Jeg lar den alltid stå på og uten musikksignal er temperaturen på kjøleribbene akkurat som før, tipper rundt 40 gr.C.
Men i aktivt bruk stiger for tempperaturen en del. Fremdeles ikke mer enn at den bare oppleves som god og varm, ikke sviende, så jeg tipper vi snakker om maks 55 gr.
Jeg har tidligere hatt en 50 Watts Kl.A forsterker. Den var brennhet uansett musikk-signal eller ei, og helt uaktuell å la stå påslått utenom i bruk.
Veldig bra at den høyere Bias setting de siste DPene har fått, ikke resulterer i mer varme.
Er dette også din erfaring ToDaNi?
Et eneste lite minus i det hele er kanskje i de (få) tilfellene nåe jeg fysisk slår av forstkerene og så på igjen, f.eks. etter et kabelbytte.
På tidligere DPer slo forsterkeren seg på så og si lydløst, kanskje et lite plopp, da den siste led'en slukket.
Nå ser jeg en nokså kraftig bevegelse av bassenheten et sek. eller to. Den liksom buler ut, før den roer seg.
Slår jeg på den forstekeren som driver hovedhøyttalerne, hører jeg et svakt sweeep i nedre mellomtoneområdet. Varighet et par sekunder. ??? Ikke noe stort problem, men litt pussig?
Hadde noe lignende med en 6.4 kombinert med Forsmann, men da adskillig mer uttalt.
Men, viktigst er at de er helt tyst i bruk.
Morty
Dette har alltid