Hei!
Jeg har vært fan av DP en stund, og levd med A1S i systemet i rundt 4 år. Har vært storfornøyd med dette. og følt jeg har klart meg bra med digital pre/demping, matet rett i A1.
Nå klarte jeg derimot ikke å dy meg, og kjøpte i helga min første forforsterker noensinne. Om ikke for annet, så ønsker jeg å finne ut at analog aktiv pre er helt unødvendig, for så å slå meg til ro med det jeg hadde. Valget falt da selvfølgelig på C1B fra brukten her inne.
Dempingen ble tidligere gjort i Weiss Medus, som har variabel analog utgang, men hiclass støyfrie klasse-A opamper i utgangen. Dette er en meget påkostet sak, som har som funksjon å være en suveren DAC, samt fungere som volumkontroll uten kompromiss med lydkvalitet.
DP C1B har derimot ingen enkle sko å fylle. En åtte år gammel pre, til lavere pris enn en tur til Gran Canaria midtvinters, skal matche en tilårskommen Medus, til 20 ganger prisen av brukt C1B.
Under montering blir jeg først blendet og slått i bakken av fjernkontrollen. Jeg hadde fått med meg at den var stor, men denne er faktisk latterlig og unødvendig stor.
Den andre nedturen er brum fra PSU'n. Selger opplyste om at han syntes den var sjenerende, så denne var jeg også forberedt på. Nedtur er det uansett. Et high end anlegg skal ikke ha hørbar brum fra lytteposisjon når det ikke spiller. Jeg er allerede i dialog med Rune Juul, som har tatt over service etter LE, om at jeg ønsker å kjøpe A1S forsyning. Regner med at dette ordner seg, når han eller Leifern for bestilt en batch med denne.
Første positive overraskelse var at baksiden har tag med EBW. Jeg trodde ampen var 100% original, men mulig de siste produserte fikk EBW ved fødselen?
Lydmessig er det første som slår meg mye sterkere grunntone, og mer kropp og "sparkle" rundt gitarer og mellomtoneovertoner. Jeg spiller flere låter med Hans Theessink, og instrumentbilde tegnes med mer driv og punch enn før. Grunntonen sitter bedre, og overtoner har mer energi. Dette gir instrumentene en oppfattelse av ektehet, og det låter mer Hi-end live enn hifiriktig. Det spiller rått, og foten kommer i gang
.
Skipper så videre, og skvetter raskt når basstromma slår inn på neste skive. Tror det var Ben Harper, eller noe i den dur. Jeg kaster meg over fjernkontrollen for å dempe lyden før hele blokka kommer og ringer på døra. spiller flere sanger, og opplever at veldig mange låter har mye mer fundament, og at Kef 205/2 fyller rommet på en helt annen måte enn før. Dette er mer enn en varm klangsignatur, eller tweaking slik at forforsterkeren legger til noe i bassen. Det virker som at forsterkeriet totalt sett klarer å mate høyttalerene på en helt annen måte. Av endringer klarer jeg å kjøre med 75% output fra DACen, med null digital demping, mot før, med helt nedstrupet utgangstrinn til 0,5V, og i tillegg ned ca 15 dB i snitt digitalt.
Bassen med C1B i anlegget går dypere, og låter fetere. Det oppleves derimot ikke som strammere, ei heller tvert i mot. Det hele er mer "organisk", og bassen har gått fra å være tørr og behersket til å være feit og svulstig. Det siste kler ikke min elendige stue på alle innstillinger, men det skal det etterhvert bli råd for. Litt uvant er det, men jeg tror/håper det er en tilvenningssak. C1B fremhever en del kvaliteter hos 205/2, og besørger at høyttalerne kommer nærmere makspotenisalet. Men det er ikke uten å gjøre små feil.
Bassutfordringene vil jeg tillegge manglende demping og resonansproblemer i rommet. Da låter sobert/tørt ofte bedre enn feit fulltone - fordi det er enklere. Det eneste som egentlig er negativt er en viss sløring/mindre energi i toppen, svakere mikrodetaljering.
Av mangel på XLR-kabler, kjører jeg kun kvasibalansert, med RCA-kilde til C1B. Ellers er det vel bare strømforsyningen, og evt opgradering til C1S som kan skjerpe pre-en ytterligere. Jeg vurderer begge, men trenger litt tid til å bli kjent med den ny lyden først.
Hvordan vil dere andre i vennetråden karakterisere lyden fra C1B? Hva gjør oppgradering til S-versjon med lyden? Hva med oppgradering av strømforsyning, fjerner denne bare brum, eller gjør C1S-forsyningen noe med lyden kontra den originale Mascotboksen?