Jeg fikk hyggelig besøk av Kolbjørn i ettermiddag. Han hadde med seg en DP6.4P som ble satt under lupen.
De oppgitte spesisfikasjonene ser man under.Vi målte ikke ikke alle parametere siden dette ville tatt en del mer tid, men jeg skal gå gjennom listen punkt for punkt.
Oppgitt effekt på 250W i 8 Ohm
Her ser vi begge kanaler leverer 45,3V RMS (+33,1dBV). Det tilsvarer 255W. Avviket mellom kanalene er kun 0,02dB og vi ser forvrengningen (som kun er andre og tredje harmonisk) ligger trygt og godt nede på -80dBV og lavere. Forvrengning ligger altså 113dB under signalet ved full effekt.
Guffer man opp bare 1 volt til, så er man oppe på 270W, men da dukker fæl og lett hørbar forvrengning opp med en gang. Dette er svært likt dagens klasse D forsterkere som spiller krystallklart opp til en grense, men over denne grensen er det bråstopp.
Denne grafen viser total forvrengning pluss støy (THD+N) ved alle effekter fra 0,1W til 300W, men i motsetning til bildene over får man ikke informasjon om typen forvrengning. Jeg liker derfor å måle begge deler.
Maximum output current
Dette målte vi ikke, men basert på forterkerens ellers gode ytelse er det er ikke noen grunn til å tro at dette skulle være dårligere enn oppgitt
Forvrengning (Distortion)
Oppgitte data er 0,0002%
35V RMS tilsvarer 153W. I grafen over (som er målt med 1kHz) kan vi lese av at forvrengningen er 0,0006%. Det er fort gjort å tro at dette der dårligere enn de oppgitte 0,0002%, men det er det ikke. Grunnen til dette er at den oppgitte distortion er kun THD, og ikke THD+N
Min måling er THD+N og da får man litt dårligere data.
Tidligere så vi på at andre harmonisk lå 113dB under signalet ved full effekt, og -113dB tilsvarer omtrent akkurat 0,0002%
Dette stemmer altså meget bra.
IM distortion
Dette målte vi heller ikke, men dette er en måling som henger tett sammen med THD måling, så hvis denne er bra så er også IM distortion bra.
Frequency response
Oppgitte data viser at frekvensresponsen skal være flat langt opp i frekvens. Mye lengre enn det som er vanlig.
Målingen viser også at det er helt flatt til 80kHz, med en bitteliten antydning til at det faller litt ved 80kHz. Jeg burde gjort denne målingen helt opp til 250kHz, men vi leste ikke spesifikasjonene da vi holdt på her.
Slew rate
Dette krever en litt annen oppkobling og utstyr å måle, så vi droppet denne.
Damping factor
Denne målingen krever også en spesiell oppkobling, og ble droppet
Støy
Dette er oppgitt på mange forskjellige måter opp gjennom tidene. I dag er det vanlig å oppgi støy som et "rent" tall der man oppgir bare støy. Dette er litt mer logisk, og det gjør det lettere å sammenligne med andre forsterkere.
Men her er denne altså oppgitt som et forholdstall der man ser på støy i forhold til maksimal effekt.
Tar man utgangspunkt i måling nummer to, (22Hz.22kHz 119dB) så forteller denne hvor
stor andel av signalet som er støy når effekten er 250W / 8 Ohm.
Da må man frem med kaklulatoren og massere tallene litt.
Vrms = ROT(250*8) = 44,7V
119dB er et forholdstall på 891250
44,7V / 891250 = 50uV
Det hadde altså vært lettere å si at støy skal være maks 50uV, men slik har altså standardene vært.
På bildene under vises støymålingene i grafene A-veid. Det første tallet i hvert vindu er også A-veid (58uV og 68uV). Det andre tallet er ikke A-veid, og kan dermed sammenlignes med den oppgitte verdien vi tidligere regnet ut til 50uV
Dette er altså noe høyere enn oppgitt, og det kan jo være fordi forsterkeren drar på åra. Vi ser at det er en del "stolper" ved 50Hz, 100Hz, 150Hz osv. og det indikerer at det ligger noe rippel fra strømforsyningen der.
Støy av denne typen vi har sett på her er noe som vil ligge der hele tiden, og vil ikke påvirke musikksignalet. Det er kun hvis man har følsomme høyttalere at denne støyen vil kunne bli plagsom. Vi ser har at den ligger på godt under -90dBV, og jeg vil tro at på en vanlig 90dB følsom høyttaler så er dette ikke hørbart før man legger øret inntil høyttaleren.
Jeg vil også legge til at DP ikke gjør det enkelt for seg selv når de har en såpass høy gain siden dette støygulvet også blir forsterket. I dag er det vanligere å ha noe høyere signal på kildene og mindre gain i forsterkerne.
Input impedance
Ble ikke målt. Denne stemmer sikkert.
Gain.
Denne ble målt til 31,4dB, så det er litt avvik der. Avvikene mellom kanalene var også kun 0,02dB
Kanskje dette avviket er fordi dataene jeg har sett på her gjelder DP 6.4, men Kolbjørns DP er en 6.4P
Sensitivity
Dette er jo det samme som gain, så avviket her blir tilsvarende det vi så på over.
Vi målte ikke 1,04V RMS, men 1,00V RMS. Dette ga 37V RMS på utgangen, og det tilsvarer 171W / 8 Ohm
Kanalsperasjon
Dette ble ikke målt.
Common Mode Rejection Ratio (CMRR)
Dette har jeg jobber mye med i sammenheng med inngangstrinnet på Vera forsterkerne. Jeg vet også at Leif var opptatt av at dette skulle være i orden. En av fordelene med balanserte innganger er jo immunitet mot støy, og da må også CMRR være bra. Hvis ikke mister man fordelene med balanserte signaler.
Oppgitte data:
Å måle dette er ikke rett frem. Ja det er ikke rett frem å skjønne hva CMRR
er en gang!
Kortversjonen er at det viser hvor godt inngangstrinnet klarer å undertrykke (fjerne) støy som ikke skal være der.
Her en link til en post der jeg forklarer hvordan dette måles.
^ Jeg tenkte på grønn kurve her : ... Med 10 Ohm skjev kildeimpedans ser det typisk slik ut: Minimum på alle jeg har testet ligger på 94dB ved 1kHz. ... Sammenliknet med grønn kurve i graf #7. Her er den nede på ca 115 dB @ 100 Hz sammenliknet med knappe 110 dB i graf #7. Det er glitrende...
www.hifisentralen.no
Denne tråden er forøvrik svært lærerik tråd med mange oppegående bidragsytere som diskuterer forskjellige inngangstrinn og CMRR
Resultatet ble som vist under:
Vi ser at CMRR er bedre enn 100dB opp til 15kHz. Dette er ikke opp til 100kHz som DP skriver, men det er en forklaring på det også.
Skal man oppnå så gode tall helt opp til 100kHz forutsetter det at man
ikke har kabler tilkoblet inngangen, og det er jo litt urealistisk. En hver kabel har kapasitans, og dette ødelegger de gode tallene. Denne målingen er derfor MED kabel. Men jeg bruker en 60cm lang kabel med lav kapasitans på kun 70pF mellom skjermen og lederne og 32pF mellom lederne.
Uansett. Selv om Leif kanskje "tweaket" målingen sin litt ved å unnlate kabel så er dette upåklagelige data. Men det er verdt å merke at dette er med 100% lik kildeimpedans.
Oppdatert CMRR
I den oppdaterte CMRR standarden tar man også hensyn til ulik kildeimpedans. Her måler man hva som skjer hvis kildeimpedansen er 10 Ohm mer på ene fasen enn den andre. Da blir det enda vanskeligere å opprettholde gode data.
Usetter vi DP 6.4P for denne testen så faller CMRR til 72dB.
Vekt
Oppgitt:
Dette ble heller ikke målt, men vi kan si det sånn at jeg er glad jeg hadde Kolbjørn til å åpne dørene for meg når jeg drasset på denne
Min konklusjon
DP er forsterkere som er laget slik jeg mener de skal være. De forsterker signalet uten å legge til eller trekke fra noen ting. Er det noe å sette fingeren på, må det være støygulvet. De egner seg kanskje ikke like godt hvis de skal drive følsomme elementer direkte i et aktivt oppsett.