DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    685
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    8
    Min MI 23.5A har vært ‘på ferie’ hos @inselwind - dvs den er der enno. Han har prøvd den ferdig, men sidan eg driv med flytting, så er det berre fint at han kan passe på den litt til! 👍🏻😊

Men om noken i denne menigheten føler for å prøve den, er det berre å melde meg! 😊

Mvh Arild 😊

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.258
    Jeg har for meg at herr Malmins Musical Inovation MI 23.5A koblet opp mot DP effektforsterker hverken er en dum ide eller og forakte.
    Så vidt jeg minnes gikk vel RES i Stereo+ aldeles bananas i sin anmeldelse under lek med MI 23.5A!?
    Er det noen har foretatt den berømmelige "shoot out" mellom MI 23.5A og DP C1b/s?
    Spør for en venn ;)

Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.176
    Jeg har en Parasound P3 Halo som har fulgt meg i mange år. Jeg kjøpte denne for 3000kr inkludert en A23 Halo tilbake i 2008. Et skikkelig bra kjøp. Prøvde en del forforsterkere etter dette, men det var ingenting som slo Parasounden i mitt prisleie.

Så havnet jeg på DP-kjøret og fikk fingrene i en C1b(s) etterhvert. Etter dette sto P3 ubrukt et par år før jeg prøvde den igjen. Likte fortsatt lyden, og inviterte en venn. Han likte det han hørte også, og har ikke tidligere vært direkte entusiastisk til den rare preampen med den mursteinsaktige fjernkontrollen. Inntil jeg koblet tilbake til C1b(s). Forskjellen er svært merkbar i C1b(s) sin favør. Det er som å sitte inne i studioet der innspillingen er gjort. Meget bra preamp etter min mening til en meget god pris.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.258
    Jeg har, og det løpet var så cloose at jeg evna ikke å høre forskjell.
    Jeg har for meg at man må opp et godt knepp a la Pass Labs XP30 forforsterker for og rettferdiggjøre avvik fra DP-linjen :unsure:

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Ser meget bra ut. Er det en ny topplate eller eloksete du den originale?
    Hei, det er hemmelige svaralternativ nr 3… folie. Den typen som ofte brukes på dashbord osv osv. dette er « black brushed aluminum»… ganske lik topplokket på dp dac faktisk.

Bjarne996

Medlem
    Ble medlem
    12.11.2020
    Antall liker
    57
    Sted
    Oslo
    Hei, det er hemmelige svaralternativ nr 3… folie. Den typen som ofte brukes på dashbord osv osv. dette er « black brushed aluminum»… ganske lik topplokket på dp dac faktisk.
    OK, det alternativet tenkte jeg ikke på :)

Kanskje jeg kunne brukt samme folie på frontplaten på A1b kabinettet?
    Vet du hvor høy temperatur den tåler?

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.459
    Kjellerstua måtte jo selvfølgelig også få royal treatment med DP produkter! Dæven det spiller sinnsykt bra altså!
    ps: Det samme må sies om disse flotte produktene jeg kjøpte fra Moiz Audio!
    Du må slippe effekttrinnet ditt ut av den trange hylla det er sperret inne i. Der blir det varmt etter noen timer. Korter ned levetiden til komponentene.

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.459
    Og så må det sies at du har et anlegg det er verdt å gå i kjelleren for..

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.629
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har for meg at man må opp et godt knepp a la Pass Labs XP30 forforsterker for og rettferdiggjøre avvik fra DP-linjen :unsure:
    XP 20 er også en stor oppgradering fra C1B(S), benytter den nå med blant annet 6.4 og 6.12 mk2. Bedre og større soundstage(bredde/dybde) samt betydelig bedre bassgjengivelse. Graver dypt!

Nadsokor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Antall liker
    431
    Sted
    Vest-Agder
    Torget vurderinger
    1
    Så kan jeg jo legge til at jeg har kjøpt alt av DP' fra Frank Børre, men det den tok dere tenker jeg. Herlig kar forresten!😊

Bjarne996

Medlem
    Ble medlem
    12.11.2020
    Antall liker
    57
    Sted
    Oslo
    Basert på de siste innleggene, ser det ut som jeg er en av de få som kun har en DP effektforsterker 🙀

Hvor mye bedre blir det med 2?

Er biamping eller brokoblet best?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    18.048
    Sted
    Langesund
    Har aldri prøvd biamping eller brokobling, så det vet jeg ikke. Kjører selv fullaktivt systen der det brukes en DP til diskant en til øvre mellomtone og en til middbass/mellomtone. Elementenes følsomheten ligger på ca105db/w
    Med andre ord, de har veldig enkle oppgaver.

Sist redigert:

Bjarne996

Medlem
    Ble medlem
    12.11.2020
    Antall liker
    57
    Sted
    Oslo
    Har aldri prøvd biamping eller brokobling, så det vet jeg ikke. Kjører selv fullaktivt systen der det brukes en DP til diskant en til øvre mellomtone og en til middbass/mellomtone. Elementenes følsomheten ligger på ca105db/w
    Med andre ord, de har veldig enkle oppgaver.
    Ok, det er beste løsning:)

Kjører du A1b/s rett på diskantene uten noen beskyttelse mot (teoretisk mulig) DC?

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Kjører du A1b/s rett på diskantene uten noen beskyttelse mot (teoretisk mulig) DC?
    Det har jeg ikke tenkt på engang.... selv kjører jeg også aktiv deling (dp mono filter og 2stk A1s), hvor jeg kjører "raka rør" (flatsølv) fra terminalene på A1s til fulltoneelemetene. Har gått bra i de årene jeg har kjørt det sånn.. :/

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.176
    Nå er det vel sånn at utgangene legges til jord i forsterkeren om det er DC på utgangen? Hadde ikke vært redd for det.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.258
    Basert på de siste innleggene, ser det ut som jeg er en av de få som kun har en DP effektforsterker 🙀

Jeg har skrevet om min erfaring med å gå fra ett stykk DP A1s EBW til 2 stk. brokoblet A1s EBW i innlegg #5471 Bjarne996.
    Om man tar seg bryet med å søke litt rundt i en tråd, så finner man som regel det man søker.
    Jeg mener mot bedre vitende at Motorhome også kjører med sine amper brokoblet!?

For egen del oppfattet jeg dette som udelt positivt og en klar forbedring av lydgjengivelsen i mot oppsett som er noe helt annet enn hva The Shy har.
    Dog koser vi oss begge på hvert vårt hold med "Myfi" ;)

Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.176
    Jeg kjører mine uten brokobling, da jeg trenger fire kanaler i drift.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.630
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det vel sånn at utgangene legges til jord i forsterkeren om det er DC på utgangen? Hadde ikke vært redd for det.
    Nåja...... Det er flere 6.4 som har svidd av høytalere. Og det er samme protection designet som A1.
    Personelig har jeg mere tru på reler som bryter forbindelsen til høytaler.
    Så får man heller skifte reler hvert femte år......

Bjarne996

Medlem
    Ble medlem
    12.11.2020
    Antall liker
    57
    Sted
    Oslo
    Ref spørsmål om 1 vs 2 DP A1s i #5582;

Tusen takk for svar alle sammen!

Spesielt opplysende for meg å lese Powerpoint sitt innlegg #5471 siden jeg har hørt mye forskjellig om brokobling, inkl en lengere vitenskapelig begrunnet utredning som advarte sterkt mot det.

Jeg antar at erfaringen til Powerpoint ikke nødvendigvis ville bli den samme med brokobling av to strømsvake forsterkere som fikk åndenød under belastning :)

En mulig analogi til dette er kanskje alle som advarer mot å at forsterkeren vil overbelastes eller bli for varm dersom du kobler HT i parallel (dvs med 4 istedenfor 8 ohms belastning)?

Slik jeg forstår, vil en forsterer som er stabil ved 4 ohms belastning, når du spiller med like mange watt (like høyt med HT med samme virkningsgrad), bli akkurat like varm ved 4 og 8 ohms belastning. Korriger meg gjerne hvis jeg har misforstått her.

Uansett; ser ut som jeg må finne en A1s EBW til. :)

aiso

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Antall liker
    8.809
    Sted
    Skogkanten
    Torget vurderinger
    19

Jeg bruker biamping på mine 2 DP A1S. Det blir mye bedre lyd enn ved bruk av kun 1 A1S. Jeg mener at LE anbefalte biamping.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.258
    Jeg bruker biamping på mine 2 DP A1S. Det blir mye bedre lyd enn ved bruk av kun 1 A1S. Jeg mener at LE anbefalte biamping.
    Hmmmmm....det sa han ikke til meg :unsure:
    Da anbefalte han meg å kjøpte meg en forsterker til hver elektrostat, og da kan jeg ikke skjønne annet enn at de må brokobles.
    Mine 2 A1s EBW kommer også fra et møblerte hjem hvor de var oppsatt brokoblet på anbefaling fra Ernstsen, og drev et par Vivid K1.
    Meg om det!

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    18.048
    Sted
    Langesund
    For egen del oppfattet jeg dette som udelt positivt og en klar forbedring av lydgjengivelsen i mot oppsett som er noe helt annet enn hva The Shy har.
    Dog koser vi oss begge på hvert vårt hold med "Myfi" ;)
    Skjønte ikke helt hva du mente her, men tror ordlyden har forandret seg siden jeg leste det sist.
    Med DP som drivkraft har vi ikke mye å hent samme hvor vi leter. (y) Joda, store paneler blir litt annet enn en 11kg stativhøyttaler med litt basshjelp. ;)
    "Myfi" blir jo oftere og oftere brukt. Jeg er nok litt mer mot harman curve og trente lyttere. Du får en blunk tilbake her;)

Sist redigert:

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.459
    Hmmmmm....det sa han ikke til meg :unsure:
    Da anbefalte han meg å kjøpte meg en forsterker til hver elektrostat, og da kan jeg ikke skjønne annet enn at de må brokobles.
    Mine 2 A1s EBW kommer også fra et møblerte hjem hvor de var oppsatt brokoblet på anbefaling fra Ernstsen, og drev et par Vivid K1.
    Meg om det!
    Det var vel ingen annen mulighet enn å brokoble med de høyttalerne du hadde den gangen? - To terminaler.
    Leif var veldig tydelig på at det suverent beste var biamping (der hvor det var mulig) og å kjøre aktiv drift på bassdelen. Passiv deling av høyttalerelementer ved lave frekvenser gir mye tap og dårlig bassgjengivelse. Passiv deling mellom diskant- og mellomtoneelement er ikke noe stress.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.513
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Leif sa det samme til meg som til @Todani. Han syntes ikke noe om det komplekse delefilteret i Respons høyttalerne og foreslo aktiv drift.

Min erfaring med to brokoblede A1S på Responsene er god. Musikken flyter lettere og du kan spille høyere uten at det suverene overblikket påvirkes.

På mindre effektive høyttalere som Magnepan som @Powerpoint har antar jeg gir en enda mer positiv effekt.
    To er uansett bedre enn en 🙂.

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.459
    Jeg forstår deg ikke helt. Leif brukte de pyramideformede stativhøyttalerne til Respons og basskasser fra samme produsent, og det aktive filteret delte disse to. Han befridde dermed stativhøyttalerne fra de laveste frekvensene, men lot dem ellers helt og fullt være det de opprinnelig var.
    Respons er impedanskorrigerte. Utgjør en lett last for effekttrinnet, så brokobling blir ikke noe stress. Jeg er redd for hørselen og har naboer jeg ønsker å beholde godt forhold til, så jeg spiller nok med mye mindre lydtrykk enn de aller fleste. Har derfor ikke brydd meg om å prøve brokobling selv om effekttrinnene mine befinner seg 7-8 meter fra hverandre.
    Jeg leser med interesse hva du skriver, men så var det dette med kabler og plass til forsterkerne da. Har kun 10 amperes kurs til anlegget også. Det er et begrensende moment selv om det var tilstrekkelig for pusekatten 5.52HP i sin tid.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.513
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Jeg snakket med ham om mine respons, og det var delefilteret i disse han siktet til.
    image.jpg

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.459
    Der må du gjøre inngrep i høyttalerne for kjøre aktivt. Jeg går ut fra at det er delingen mellom bass og mellomtone det var snakk om, ved 375 Hz. Persson har valgt denne frekvensen med omhu - høyt nok til å unngå det verste tapet i bassen og lavt nok til å ikke interferere alt for hørbart langt oppover i det kritiske mellomtoneområdet. Kan bli vanskelig å gjenopprette den fine klangbalansen ved å drive aktivt også...
    Du har vel gjort det enkleste og beste? Latt høyttalerne være, og gir dem juice fra et skikkelig monster.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.513
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Stemmer det @Todani 🙂.

Reidar var ikke begeistret for å gjøre akkurat det inngrepet, men det passive filteret og elementene er oppgradert (Beryllium i diskanten).

Responderte veldig bra på å få en A5 koblet på.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn