DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.312
    Det var vel ingen annen mulighet enn å brokoble med de høyttalerne du hadde den gangen? - To terminaler.
    Leif var veldig tydelig på at det suverent beste var biamping (der hvor det var mulig) og å kjøre aktiv drift på bassdelen. Passiv deling av høyttalerelementer ved lave frekvenser gir mye tap og dårlig bassgjengivelse. Passiv deling mellom diskant- og mellomtoneelement er ikke noe stress.
    Aha, se så fikk vi oppklart det :)
    Nei, jeg har ingen annen mulighet enn å brokoble effektforsterkerne gitt at det kun er en høyttaler terminal både på Magnepan 3.7i og Quad ESL-2905.
    Det spiller aldeles sømløst uten problemer som raskt ville ha medført bekymring fra min side.
    Og som deg Todani, så spiller jeg sjeldent høyt (over 80 db) da jeg også er svært opptatt av å ha med meg mest mulig hørsel inn i alderdommen før jeg går over på den andre siden ikledd furufrakk.

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.481
    Ikke den billigste kista vel? Den uten overflatebehandling?
    Beklager off topic.
    Hadde du ikke Quad 63 den gangen? Er vel grenser for hvor mye effekt man kan nyttiggjøre seg der. Vil tro at 3,7 kan ta unna mye mer effekt, og at brokobling kan være verdt strevet.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.312
    Ikke den billigste kista vel? Den uten overflatebehandling?
    Beklager off topic.
    Hadde du ikke Quad 63 den gangen? Er vel grenser for hvor mye effekt man kan nyttiggjøre seg der. Vil tro at 3,7 kan ta unna mye mer effekt, og at brokobling kan være verdt strevet.
    Jepp, som miljønisse er det klart jeg skal ha ubehandlet furu.
    Det blir da jaggu nok dritt i jordsmonnet allikevel ;)

Hav maner du med at jeg hadde Quad ESL-63 den gangen?
    Jeg har også dem enda, men de ble tatt ut av tjeneste for 6 år siden, og trenger full overhaling.
    Hadde jeg hatt tid og råd vet jeg hvor jeg skulle levert dem, men det blir en biltur ned i Europa og +30 tusen i reparasjoner/restaurering.
    Så joda, her i huset har man 3 sett dipoler og snart nok dubbeditter til et anlegg nr.2.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.194
    Tiden er kommet for at jeg skal kjøre tre DP-trinn på mine Epsilon.
    Dette betyr at jeg skal kjøre to brokoblede forsterkere på bass og en forsterker på mellomtone/diskant.

når man brokobler en A1s, så sier det meg at man øker gain med 6dB? Stemmer det?

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.660
    Torget vurderinger
    4
    Ja, da burde det bli nok bass....
    Men hvorfor skal du brokoble ? Det eneste du oppnår er større effekt. Alle andre parameter er en ulempe.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.514
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan ender du opp med impedans? Hvert forsterkertrinn ser bare halve impedansen når du brokobler, og epsilon er vel ikke helt enkel i utgangspunktet.

A1 bør forsåvidt fikse biffen, men om det er like lurt på sikt?

Johan-Kr

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.194
    Ja, da burde det bli nok bass....
    Men hvorfor skal du brokoble ? Det eneste du oppnår er større effekt. Alle andre parameter er en ulempe.
    Jeg kan dra av 6dB på bassen for å kompensere i delefilteret/servokontrolleren, så det skal gå akkurat. Mer effekt er det jeg ønsker å prøve. Jeg opplever at bassen går litt ut av kontroll noen ganger. Hvorvidt mer effekt hjelper må jeg nesten bare erfare.
    Det riktige å gjøre ville vel være å slenge på en A5, men de vokser ikke på trær. Så skulle man da aller helst hatt to A5.

Høyttalerne har ikke en helt vill impedanskurve, 4ohm i bassen er minimum. I midbass-området er impedansen nokså høy og krever mye effekt. Høyttalerne er tungdrevne i utgangspunktet og servoen trår til helt til nedre grensefrekvens på alle volum. Følsomheten er 85dB og frekvens responsen er 25Hz-35kHz +/- 1,5dB.

1744901037870.jpeg

Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.194
    Noen som kjenner til detaljene vedrørende ombygging fra A1 til A1s? Jeg er bare nysgjerrig på hva den går ut på.
    Sitter med en A1s EBW bygget om fra A1. En av de siste som LE tok med seg nordover på flyttelasset. Bygget om i 2010.

Det er fjernet en hel del, og det er lagt til noen kondensatorer her og der. Ser ut til å være byttet en OPAMP på hver kanal også.
    Ser også ut til at to ulike jordplan(?) på hovedkortet er koblet sammen til et på hver av kanalene på inngangen.
    Ikke sammenlignet med en A1s som er "født" som A1s, men utifra modifikasjonene er det to forskjellige kortutlegg.

Låter svært godt.

Sist redigert:

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    RJEL er guruen på A1s…

men kan være verdt å vite at eneste ektefødte A1s er de A1r’ene som RJEL bygger nå. Alle andre A1s, er født som A1 og bygget om, enten før eller etter de ble solgt.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.194
    Er du helt sikker på det?

Det er lite som tyder på at de jeg har som ikke er modifisert av LE har vært gjennom en ombygging. En av de har vært hos Rune forøvrig.
    På den LE har fingret med for å oppgradere til A1s har mange clues for å si det sånn.

Det er vel bare Rune som vet. Jeg er bare nysgjerrig, da jeg ble litt overrasket over hvor mye som var gjort under panseret.
    Tower of power?
    IMG_5787.jpeg

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.194
    Det jeg hvertfall finner i mine to andre A1s er helt andre kort, med overflatemonterte komponenter. Helt annet design.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.660
    Torget vurderinger
    4
    Designet er likt. Med det mener jeg at skjemaet er likt. Printkort utlegget er naturlig nok annerledes siden det er SMD.
    Hovedregelen er :
    A1b SMD komponenter med 2 stk. 800VA trafoer.
    A1s hullmonterte komponenter med 2 stk. 615VA trafoer

Også er det selvsagt en hel haug med unntak i fra denne regelen. Selvfølgelig, det er jo DP :)
    De "S" ene som har E i fronten foreks, er som regel SMD.

A1 vs A1s
    Det er 2 stk. A4 sider med endringer, ikke noe easy fix når det kom til oppraderinger fra Leif. Tok ei hel helg å gå i gjenom dette.
    Det er mange, mange timers arbeid å bygge om en ren A1 til s.
    Har kanskje sett en ren A1 et par ganger, som oftest er noe utført, men langt i fra alt.
    Sikkert vært på ombygging en gang, men alt var ikke funnet ut ved det tidspunktet.

Fjerning av en hel haug med kondensatorer som begrenser båndbredde (EBW)
    Endring av inngansimpedans. 4 motstandere, har vært en hel haug med versjoner her.
    Endring av motstandere ved opamp 2 som slår sammen det balanserte signalet.
    Fjerning av 4 stk trimmekondensatorer.
    Påloddes 4 motstandere for at CMRR justering og THD ikke skal være så "knapp". I A1r bruker jeg her korrekt pot.
    Endring av jordbaner og fjerning av jordkabel som går fra hovedkort og til kjøleribbe på hver side.
    Skifte av 6 stk. opamper.
    Montere på en 22pF polystyren i signalveien ved opamp 2 for å hindre at ampen noen gang skal bli plaga med "a1s rapen"
    ( denne modden er min )
    Skifte av keramiske kondensatorer som står i signalveien til polypropylen eller polystyren, fordi keramiske kondensatorer har negativ innvirkning på lyd.
    Endring av global NFB
    Fjerning av Thilefilter.
    Flytting av zobel filter fra utgangskort til terminaler.
    Sjekke spenningsdeler ved protection opamper. Sjekke spenningsdelere i VAS
    Har også vært mange versjoner på bias. Sjekke at ampen har siste versjon, eventuelt endre.
    Endre keramiske i signalveien til popylpropylen på utgangskortene også.
    Justere inn CMRR, THD og DC på nytt.

Lettere forenkla, men det skulle vel være det grøvste.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.194
    Takk for svar Rune, at det er så mange endringer, synes godt. Veldig fornøyd.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Angående bias... de tideligere A1, synes jeg å erindre... var ganske "kalde", - langtfra så varme som tideligere og senere modeller?
    (bare tomgangs-strøm jeg tenker på)

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.194
    De er vel skrudd opp en del. De jeg har blir rimelig heite på tomgang. Enda heitere når man gnur på litt :)
    Tomgang:
    IMG_5792.jpeg

IMG_5793.jpeg

Sist redigert:

Bjarne996

Medlem
    Ble medlem
    12.11.2020
    Antall liker
    58
    Sted
    Oslo
    Min A1b oppgradert til A1s EBW og med nye 800VA trafoer har litt lavere temp målt med IR::
    IMG_4528.jpeg

Takk for info om oppgradering Rune!

Jeg ante ikke at A1s vanligvis hadde mindre trafoer enn A1b! Hva kan det skyldes?

• Liker
    Reaksjoner: 2m

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.194
    Tipper nok det er litt tilfeldig hva som fantes hos Noratel. Mine to A1s med EC-logo og SMD har A1b trafoer. Spesifikasjoner i brukermanualen sier også den den er noen kilo tyngre enn A1.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.660
    Torget vurderinger
    4
    Jøss, den der har jeg aldri sett før.....
    Ikke ribber på sidene ? Dårlig bilde.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.194
    Han som eier denne jobbet for Leif med montering og har to. Så det ble vel bare laget fem av dem hvor tre er ødelagt. Skal være 2x130w i 8ohm.

Den heter DP no.2

Samme karen har en 5.52HP på Finn nå

1745749468190.png

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Sunndalsøra
    Disse polydomene på disse Infinity Kappaserie gulner og og tørker ut og må senere byttes (finnes også som polydome membran). Jeg skiftet ut på en Kappa 6 til en kamerat med en som et dansk merke produserte.
    simplyspeakers.com har disse erstatningene som en 6'' infinity midrange dome

Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.194
    Hadde det vært for noen år siden hadde jeg flesket til på den 5.52HPen uavhengig av utseendet, men må innrømme at jeg fint kan vente på det rette A5-kjøpet istede slik jeg er skodd nå.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.660
    Torget vurderinger
    4
    Blir nok 2 stk. A5 til salgs før eller senere. Kanskje i 2026....
    Og begge de har et perfekt chassi inkludert messing

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn