DPA1s prissjokk

tomasmyhre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Enig i at det er en stor prisoppgang, men det er vel ikke latterlig i forhold til Adyton, Krell, Burmester m.fl. ???

A

Affa

Gjest
Produktet fremstår som om det er skrudd sammen i garasjen til Ernsten. Min erfaring med A1 er: Flott oppløsning og dynamikk, men meget begrenset effekt, dessuten trafostøy og heslig simpel finish. Det at 6.4 og 6.5 så ut som Biltema sveiseapparat er en ting. At A1 (og A1s) ser ut som et bakgårdsprodukt fra de gule horder og koster 35000 mer enn den tidligere patetiske blodprisen er helt utilgivelig.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
Er bare SÅÅÅ glad for at det er skikkelig konkurranse i ICEpower-segmentet, jeg.  ;)

For meg virker det som om High End-prisene er satt ut fra en tanke om at man har monopol på akkurat dette produktet, og derfor kan man ta hva som helst for det.  Det er dessuten litt for mange som tenker at når den koster så mye, så må den jo være bra. (Et annet eksempel: Ingen får meg til å tro at evt. modifikasjoner Jeff Rowland har gjort med ICEpower rettferdiggjør en pris omtrent 10 ganger høyere enn "konkurrentene", men det later til at noen skal ha det, koste hva det koste vil...)

Ikke at produktene ikke er bra, men som andre har påpekt, så virker en dobling av prisen uten åpenbare grunner litt ... vel ... ubegrunnet.

Synes fortsatt det er rart at så mange synes prisen Jeff Rowland forlanger for sine ICEpower-blokker er spiselig.  Mulig at DP på sin side tenker "hvis vi øker fortjenesten per forsterker med 150%, så tjener vi MER penger ved å selge bare halvparten så mange...

Og forresten: zeds avatar gjør at jeg sporer fullstendig av... hypnotiserende... DP til 95000?! Vanvittig...fin rumpe. Jeg kjøper'n! ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.011
DP og Respons priser seg ut av markedet, det er synd for det er flotte produkter, men allllllllt for dyre er de blitt.
Ikke dra Respons inn i dette!

I Fidelitytesten av Babyen for et halvt år siden kostet den 37 K.

Respons har så lenge jeg vet vært kjent for å gi mye for pengene. Sant nok er det ikke mange år siden toppmodellen deres kostet 65, men den har gjennomgått mange forandringer siden det.

Respons selv mener at en får like god høyttaler i dag med Grand Artist som den gamle toppmodellen.

Hvis det stemmer med prisene som det blir operert med her har Respons sunket mellom 5-10% i pris det siste halvåret.

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Hørte rykter engang om at Linn måtte doble prisen på noen av produktene i Japan før de ble tatt som seriøs high-end...
Flere som prøver samme oppskriften...
:p

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
292
For forsterkere inntil 95.000.-....ja da MAAAANGE ekstremt bra å velge mellom ihvertfall.

Hos Oslo Hi-Fi Center får du 2*3m transparent audio ref. høyttalerkabel+ EN stk.
(ikke to som man trenger for stereo)transparent ref signalkabel for prisen av en dp-forsterker.

Dp til 95000.- er et KUPP!! ;D ;D

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
Enig i at det er en stor prisoppgang, men det er vel ikke latterlig i forhold til Adyton, Krell, Burmester m.fl. ???
Du må gjerne sammenligne DP med Adyton og Burmester på pris. Men der stopper all likhet.

Har nylig testet disse 3 oppmot hverandre. Ingen av de er verdt pengene, (selvsagt ikke, de koster rundt 100k!!!)men du å du så mye bedre Adyton og Burmester er i forhold til førstnevnte.

Er jammen redd siste Adyton er minst like god som min egen 911..... :eek:

tomasmyhre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Trafostøy? har ikke opplevd det selv. Finish vil det vel bestandig være forsellige meninger om uansett merke/produkt :D. At hifi er alt for dyrt kan vi vel være enige om men, dp er vel fremdeles ikke overpriset i forhold til mange samenlignbare produkter :).

Produktet fremstår som om det er skrudd sammen i garasjen til Ernsten. Min erfaring med A1 er: Flott oppløsning og dynamikk, men meget begrenset effekt, dessuten trafostøy og heslig simpel finish. Det at 6.4 og 6.5 så ut som Biltema sveiseapparat er en ting. At A1 (og A1s) ser ut som et bakgårdsprodukt fra de gule horder og koster 35000 mer enn den tidligere patetiske blodprisen er helt utilgivelig.

tomasmyhre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Hei
At Adyton skal være bedre er det nok delte meninger om :). Det er de som har byttet fra Adyton til Dp A1 og synes den er mye bedre men, det kommer vel litt ann på de forsellige oppsett og personer :).
Du må gjerne sammenligne DP med Adyton og Burmester på pris. Men der stopper all likhet.

Har nylig testet disse 3 oppmot hverandre. Ingen av de er verdt pengene, (selvsagt ikke, de koster rundt 100k!!!)men du å du så mye bedre Adyton og Burmester er i forhold til førstnevnte.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Hei
At Adyton skal være bedre er det nok delte meninger om :). Det er de som har byttet fra Adyton til Dp A1 og synes den er mye bedre men,  det kommer vel litt ann på de forsellige oppsett og personer :).
Tror ikke på at noen har gått fra Cordis 1.8 til DPA1, her krever jeg bevis 8)

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
881
Torget vurderinger
8
DP og Respons priser seg ut av markedet, det er synd for det er flotte produkter, men allllllllt for dyre er de blitt.
At DP priser seg ut av markedet er vel så, men du tar nok feil når det gjelder Response! Den tidligere Artist som nå er ute av markedet,kostet ca.55000.-, og mine tilsvarende Art kostet i 2000 ca.48000.-! Dette er en prisøkning på 7000.- på 6 år, og det må da seies å være moderat ;)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
292

Kan noen svare på hvorfor effekttrinn på død og liv skal synes??

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
434
Torget vurderinger
4

DP A1 er verdt muligens halvparten, rundt 45-50K MAKSIMUM! Til 95K så får du min Pass Labs 350.5 til nesten halve prisen fra GODKJENT importør og denne er større enn DP A1 på alle områder. Denne er sendt fra vestkysten av USA etc etc. Så her er det ingen tvil- DP A1 er SINNSYKT og LATTERLIG overpriset!! ::)

tomasmyhre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
At noen går for Dp fremfor Adyton er vel ikke sensasjonelt ???. Får vel se om noen av de svarer her selv. Har hørt begge selv og det er ve ikke tvil om hva jeg mener :). Det er lett og konkludere på forsterker ved testing, men ofte ligger det svakheter andre plass i systemet som er avgjørende for reultatet ;). Uanstt så er smak og behag avgjørende, men dette var vel egentlig en diskusjon angående pris ???

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Synd egentlig, for her har vi et godt norsk produkt (hvor godt kan vi sikkert diskutere til krampa tar oss).  Med disse prisene vil jeg tro at mulighetene til å selge er svært begrenset.  Hva skjer så.....produktet forsvinner.  Og er vi riktig uheldig så forsvinner produsenten også.  

Jeg har intet ønske om noen av disse DP produktene inn i mitt system, men håper likevel at LE og hans DP vil fortsette og lage highend komponenter. I fremtiden kanskje til konkuransedyktige priser!

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Helt latterlig!!! En A1s burde kostet 50 lapper ikke en krone mer. Flott lyd, men middelmådig finish og begrenset med krefter. Dessuten har DP svak trafostøy som ikke skal finnes på produkter i disse prisklassene (ref egen erfaring med DPA1, 6.4, 6.5).
Trafostøy på DP?
Dét tør jeg påstå må være et særs uheldig eksemplar.
Selv har jeg hatt både 6.4, A1 og nå A1s og aldri hørt som mye som et "knepp" engang. En god del anlegg med DP forsterkeri har jeg etterhvert også hørt, og ingen av disse har hatt trafostøy.

Tvert om, stilheten ved av/på og bruk er etter min mening typiske trekk for nettopp DP.
Dette utelukker selvfølgelig ikke at et eksemplar kan ha hatt trafostøy, men det må være unntaket som bekrefter regelen.
Design og finish kan selvfølgelig diskuteres.
Finishen synes jeg er OK, men har ingen problemer med mange mener det finnes masser av apparater som ser "bedre ut" til en brøkdel av prisen.

Dette er nok noe av den "pris" man må betale for produkter som ikke masseproduseres i vanlig forstand.
Frua er imidlertid godt fornøyd med A1s' utseende og da er jeg det og.
For meg er innholdet i kassa viktigere.
Morty

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
2.896
Torget vurderinger
16
DP A1 er verdt muligens halvparten, rundt 45-50K MAKSIMUM! Til 95K så får du min Pass Labs 350.5 til nesten halve prisen fra GODKJENT importør og denne er større enn DP A1 på alle områder. Denne er sendt fra vestkysten av USA etc etc. Så her er det ingen tvil- DP A1 er SINNSYKT og LATTERLIG overpriset!! ::)
Ord som sinnsykt og latterlig overpriset mener jeg er i sterkeste laget. Det er mange av konkurentene til A1 som ligger i prisleiet 90-100K.

Problemet slik jeg ser det er at man har lagt på prisen med 15K for en, etter enkeltes mening, liten oppgradering og deretter lagt til ytterligere 20K uten noen oppgradering.
Spørs hvor mange som vil legge ut 95K når man vet at nesten samme produktet gikk for 60K for 2 år siden.

Kan årsaken til prisøkningen være en satsning på nye markeder (det store utland) eller prøver man å gjøre plass til A1b som var priset for nær A1s ?

A

Affa

Gjest
Trafostøy på DP?
Dét tør jeg påstå må være et særs uheldig eksemplar.
Selv har jeg hatt både 6.4, A1 og nå A1s og aldri hørt som mye som et "knepp" engang. En god del anlegg med DP forsterkeri har jeg etterhvert også hørt, og ingen av disse har hatt trafostøy.

Tvert om, stilheten ved av/på og bruk er etter min mening typiske trekk for nettopp DP.
Dette utelukker selvfølgelig ikke at et eksemplar kan ha hatt trafostøy, men det må være unntaket som bekrefter regelen.
Design og finish kan selvfølgelig diskuteres.
Finishen synes jeg er OK, men har ingen problemer med mange mener det finnes masser av apparater som ser "bedre ut" til en brøkdel av prisen.

Dette er nok noe av den "pris" man må betale for produkter som ikke masseproduseres i vanlig forstand.
Frua er imidlertid godt fornøyd med A1s og da er jeg det og.
For meg er innholdet i kassa viktigere.
Morty
3 av 3 durer. Legg øret ned i mot den, lytt. RRRRRRRRRRRR. Møkka trafoer. ML og Pass er tyste som graven.

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Bruk heller de ekstra pengene på rommet sier nå jeg.

P

Parelius

Gjest
Ble ikke den samme "øvelsen" gjort på gode gamle Adyton Opera også? Og RIAA-trinnet? Øket visst salget, etter hva jeg er blitt fortalt. Viser vel at vi som kjøpere hører med lommeboka. ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.569
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
3 av 3 durer. Legg øret ned i mot den, lytt. RRRRRRRRRRRR. Møkka trafoer. ML og Pass er tyste som graven.
snakket med en trafo-expert på Ulveco i går og der hadde de funnet en ny type blikk som gjorde at de store trafoene sluttet å dure ::)......lurer på hvorfor?!?
IMO
Mvh

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.488
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har vært borti 3 A1'er hvor alle brummet fælt. Min Cary 211 AE er helt tyst.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Kun folk med veldig mye penger (og dårlig tid til å  sondere markedet, ser for meg menn i dress)  har anledning til å tape masse og kjøper A1 til full pris.

Jeg som er fattig og må snu på krona er ikke interessert i det hele tatt, for meg er verdien OK på en A1 når de ligger på ca. 20K eller litt mindre, og det er nok ikke lenge til på bruktmarkedet.

Nypris burde være ca. 40K i min verden (Hegel H4/ EC 250R )

Alt annet blir for teit mht. effekt /tyngde / status/image

Å skru opp prisen hjelper ingenting i mine øyne, blir ikke imponert.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
112
Sted
Bærum
Vedr. Respons:  når  man beholder navnet (Grand) og lager en helt ny høyttaler som bare beholder kabinettet vil nok endel som ikke vet (eller gidder sjekke) mene det er rått å øke prisen så mye som det er gjort.

Som mange vet er det et nytt delefilter (med kostbare komponenter), nye ht-elementer og internkabling (Knut V i Fidelity skrev om dette i sin test av den nye versjonen sammenlignet med den gamle)

Respons hadde sluppet dette om de gjorde som endel andre og valgte Mk1, Mk2.....Mkxx eller Silver Signatur,  SE,  Super Rally SS Sport Sprint...

Edit; de heter jo faktisk Grand LE :)

Eller noe halvt magisk/hemmelig som min nabo som jeg absolutt mener kjører en Mercedes, den brummer stygt, men bak står det bare AMG 55 - Bil har jeg som det framgår lite peiling på, for meg er det en Gelandewagen, men det er sikkert ikke lurt å spørre naboen om det egentlig er en Gelaandewagen.....for den brummer annerledes og ser dyr ut....

Ole

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg vet sannelig ikke hvor mye makt f.eks Oslo HiFi Center har når det gjelder pris på nye/oppgraderte produkter.

Kan de ha en finger med i spillet når det gjelder DP's prislapp på 95k?

Jeg er ganske sikker på at de ler hele veien til banken hver gang noen legger 100k på bordet for en Adyton Cordis 1.8. Her er det en pen sum som havner rett i lommeboka til aksjonærene.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Jeg vet sannelig ikke hvor mye makt f.eks Oslo HiFi Center har når det gjelder pris på nye/oppgraderte produkter.

Kan de ha en finger med i spillet når det gjelder DP's prislapp på 95k?

Jeg er ganske sikker på at de ler hele veien til banken hver gang noen legger 100k på bordet for en Adyton Cordis 1.8. Her er det en pen sum som havner rett i lommeboka til aksjonærene.
Du har nok et meget godt poeng her ;)

HS

Medlem
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
1
Ifølge den velkjente innehaveren av Oslo Hifi-Center hadde opprinnelig gutta i Adyton sett for seg en pris på ca. 50k for Cordis 1.8. "Vi dobler det, den selger ut lagrene likevel" sa han. Og fikk rett.

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Ifølge den velkjente innehaveren av Oslo Hifi-Center hadde opprinnelig gutta i Adyton sett for seg en pris på ca. 50k for Cordis 1.8. "Vi dobler det, den selger ut lagrene likevel" sa han. Og fikk rett.

Noen sa her en gang at han var medeier i Adyton. AC 1.8 er jo en meget bra forsterker men i den prisklassen burde det være mange andre som er like gode kandidater.

P

Parelius

Gjest
He he, høy pris som salgsstrategi. Det funker! Vi er sjuke vi....

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.681
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Da kommer det store spm; Hvem er mest gal, den som setter prislappen, eller den som betaler ?... :p

HS

Medlem
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
1
Etter min mening kan det aldri være galt av en bedrift som drives etter forretningsmessige prinsipper å maksimere inntekten ut fra hva markedet er villig til å gi. "Problemet", hvis det er et, er at etterspørselssiden, dvs kjøperne, ikke handler så rasjonelt som de burde.

Det stemmer at OHFC har vesentlige eierinteresser i Adyton- mon tro om de ikke er kommet inn på eiersiden i Dynamic Precision også.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
rike folk i dress betaler 100 for cordis, og ser det knapt på kontoen.

så bytter de den inn for 10K etter 15 år, og kjøper en ny.

fine kunder å ha for oslo hifi center, de selger den gamle en gang til for 20K :)

Jeg tror ingen betaler 95 for Dynamic, mistenker KRAFTIGE RABATTER til gutteklubben grei.

P

Parelius

Gjest
Etter min mening kan det aldri være galt av en bedrift som drives etter forretningsmessige prinsipper å maksimere inntekten ut fra hva markedet er villig til å gi. "Problemet", hvis det er et, er at etterspørselssiden, dvs kjøperne, ikke handler så rasjonelt som de burde.
Av og til lurer jeg på om jeg driver med denne hobbyen for å kunne gi meg irrasjonaliteten i vold. Tross alt "billigere" i det lange løp enn kvinner. (Penger koster så lite.). Slik sett en rasjonell avgjørelse i valget av noe irrasjonelt.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Hvor mye koster DP A1S og Cordis kroner per kg egentlig ? Det må være en umooah pris.

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Ny måleenhet på HiFi: pris/kg

Min TDA2200 er 25k/19= 1315 spesidaler/kg :( ikke rare greiene mot en DP!

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Ny måleenhet på HiFi: pris/kg

Min TDA2200 er 25k/19= 1315 spesidaler/kg  :(  ikke rare greiene mot en DP!
dpA1s: 95k/30 = 3100 spesidaler/kg (ca.)
Mens min DK Design VS-1 mk2 havner på "latterlige" 525 spesidaler/Kg ;D

T

timc

Gjest
Min forsterker, MC402: 63K/50=1260 Spesidaler/kg (ca)

Kanskje dette hadde vært no? Definere gode kjøp ved hjelp av kilopris. Måtte selvfølgelig laget spesialregler for digitalforsterkere :)

Mvh

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
Digresjon: Hørte en gang at man visstnok kan estimere kostnaden for å bygge en oljeplattform ut fra den gjeldende kiloprisen på oksekjøtt. ;)

Topp Bunn