Drøbak by night

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.899
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    flott bygg
    du har kommet langt på realtivt kort tid...
    har ikke bestilt nye kort ennå, selv om DD sa det var verdt det selv med choke input supply
    får den freste bakplaten til det nye chassiet til uken, så da monterer jeg den sammen igjen i første omgang
    går litt cash i Duelund kondiser til HT filteret og tapes, så må prioritere litt
    har rundt 150 titler, så kan du jo gjøre matta sjæl...
    mvh
    Leif

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Du er en råtass på tape. De nye korta er et must, dropp ett par tre tapes denne uka :cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.899
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Lurer på en ting Leif.
    Doede sine psu er rated rundt 1A max og mine Lundahl 1694 choker er anbefalt 1.5A dc for max ytelse/filtrering.
    Når jeg justerer strømmen opp til 1.5A greier ikke jeg å justere opp til ønsket 12vdc på dddac psu. Dette henger vel sammen med max 1A ratingen til dddac psu ?

Nå går det 1.3A gjennom choke-dddac psu og da funker volt justeringen på dddac psu. Lander nå fint 12vdc. En choke med anbefalt 1A current dc er kanskje løsningen, da matcher denne dddac psu perfekt.
    hvorfor ikke la det være? om du leverer 12v og med ønsket strømtrekk?

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Greier ikke 1.5A og samtidig oppnå 12vdc på psu, men 1.3A er jo såpass close at det ikke spiller noen rolle. Dessuten er tempen på regulatoren på dddac psu akseptabel. Selv om doede har satt 1A som max er der tydeligvis litt å gå på.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.899
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    eller må jeg bare si at Duelund VSF er en fantastisk vellydende kondensator:
    utrolig finttegnende og oppløst
    plenty av harmonics uten å bli svulstig eller feit
    perfekt klangbalanse
    flott auktoritet
    tom kona synes det låter utrolig naturlig og realistisk
    og hun gir egentlig bengen...

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Lurer på en ting Leif.
    Doede sine psu er rated rundt 1A max og mine Lundahl 1694 choker er anbefalt 1.5A dc for max ytelse/filtrering.
    Når jeg justerer strømmen opp til 1.5A greier ikke jeg å justere opp til ønsket 12vdc på dddac psu. Dette henger vel sammen med max 1A ratingen til dddac psu ?

Nå går det 1.3A gjennom choke-dddac psu og da funker volt justeringen på dddac psu. Lander nå fint 12vdc. En choke med anbefalt 1A current dc er kanskje løsningen, da matcher denne dddac psu perfekt.
    Er det shunt PS til Dddacen? eller er de vanlige regulatorer?

om det er shunter er det verdt å ta en kikk på Salas sine shunter,
    Uten sammenligning forøvrig så spiller de lett rundt TP sine shunter (selv etter mod)

Har en del på lager jeg kan låne bort

P.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.899
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da ruller Harry Belafonte at Carnegie Hall 1959 på A80n og det sitter som fy
    god grunn til at dette opptaket er høyt ansett

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.899
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da setter jeg igang med Ziggy Stardust, mens madammen tar bikkja på en stroll

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.899
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ;)
    nei, som gammel Bowie fan liker jeg bare å plage meg selv

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.401
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvilken dac er det du bruker..?

Mvh
    OMF

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ble veldig bra Leif. Stilige de power bryterne. Er det i disse chokene og trafoene sitter ?

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.899
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    de med grønne powerbryterne:
    den nederste er det aktive delifilteret til subhorna 24db/okt@75Hz, samt ferdig lavpass for midbasshorna, med tanke på aktiv deling av FLH
    den øverste er poweret til dac´n inkl choker
    den lille bryteren på høyre side av dac-chassis er velger for I2S eller s/pdif inngang til dac
    den skal lyse blått når s/pdif er inne, da det brukes minst
    den leveres av Studer A727 som drivverk

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kompromisstløst, og lyden er sikkert like bra.

Fikk hjelp av pellesmil som kjørte en simulering av min psu i Duncan’s psu designer. Vi endte opp med en clcrc løsning istedenfor lc som jag har brukt hittil. Resultatet var mye mindre rippel og en fantastisk lyd forbedring. Aldri hatt så god lyd, bassen er ikke til å kjenne igjen. Som en deffa bodybuilder nå, alt overflødig grums er borte. Romfølelse og detaljer er mange hakk opp fra før.

Tusen takk til dere begge for den golyden som er her nå.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.899
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hei igjen
    i jakten på mere "pupper og lår" driver jeg og tester kondiser og spoler i delefilteret til 4003 og 2002
    her er seneste tilskuddet for testing som seriekondis mot 4003
    foreløpig champion er Mundorf Supreme Silver in Oil
    Tesla papir i olje i loddet kobberchassis...skikkelig østeuropisk militært overskuddsmateriell
    20180217_130655.jpg

neste på inngående er til midbasshorna
    skal evt erstatte Mundorf EVO alu 56µF

PIO 25µF.jpg

PIO 30µF.jpg

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.653
    Spændt på hvad du synes om dem. Tror jeg kender svaret på forhånd.

• Liker
    Reaksjoner: LMC

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.899
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    harespor som ser ut som en bender på jakt etter pupper og lår?:D

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.498
    Sted
    Langesund
    Mer pupper og lår? ;) hvorfor ikke søke kroppen med perfekte proporsjoner?

Handler vel om smak og behag dette........som så mye annet:)
    proporsjoner.png

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Vel for mye mindre enn 160 k i delefilterkomponenter kan du bygge en slem røramp som ruller av slik filteret ditt gjør nå
    Komponentene du trenger i de aktuelle posisjonene er mindre i verdi, bedre og mye billigere... feks en spud Eml 20 mesh
    Den har nok guffe til toppene dine.
    Ref bildet : vet noen hvor haren hopper?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.899
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    tar gjerne en treff ....
    du drar vel på fjellet om du ikke er der allerede?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Er der
    Bildet fra turen istad
    Vi finner en tid...
    Edit siste innlegg du har jo en "nokså grei amp""
    Er jo mulig å dele signalet inn på den også, isteden for etterpå...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.899
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hei igjen
    da er papir i oljekondisene på plass.......
    og ute igjen.......:rolleyes:
    følte at de tilførte en slags ringing og rotet til nyanseringen mellom klangene på Keith sitt piano....det ble bare en masse klanger og det meste låt likt
    Mundorf Supreme Silver in Oil differensierer bedre
    kona sa det inderlige i spillingen til Keith ble borte og druknet i en "overdreven klangrikdom"
    neste blir nok MS S/G in Oil...

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.653
    hei igjen
    da er papir i oljekondisene på plass.......
    og ute igjen.......:rolleyes:
    følte at de tilførte en slags ringing og rotet til nyanseringen mellom klangene på Keith sitt piano....det ble bare en masse klanger og det meste låt likt
    Mundorf Supreme Silver in Oil differensierer bedre
    kona sa det inderlige i spillingen til Keith ble borte og druknet i en "overdreven klangrikdom"
    neste blir nok MS S/G in Oil...
    Ventede på det. Dårlige terminaler og vist jernkasse.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Mange foretrekker silver in oil vs gold. Blir spennende å høre hva du kommer fram til.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.653
    Mange foretrekker silver in oil vs gold. Blir spennende å høre hva du kommer fram til.
    Kanskje jeg skulle prøve Mundorf til mine diskanter istedet for Duelund kobber Cast. Mangler detaljer i diskanten.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.899
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    tenkte på silver/gold in oil...
    mulig jeg roer´n og venter på trau......ting kan tyde på at noe begynner å røre på seg der...

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.653
    Kanskje jeg skulle prøve Mundorf til mine diskanter istedet for Duelund kobber Cast. Mangler detaljer i diskanten.
    hvilke verdi er det du har der?
    10 uf Kobber Cast DCA. Har bestilt 1 uf Mundorf Supreme AG AU in oil til å bypasse med. Det er også et stort spring fra en meget godt dæmpet Duelund Blomstermembran 6,5 " til en også godt dæmpet Vifa ringradiator som har fået lidt dæmpning på membranen. Så en anelse overlaping teoretisk set går vel meget godt.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå er det virkelig på tide å kvittere i gjesteboke og takke for seg, som må sies være et minimums krav når man har blitt invitert til et svært så hyggelig hjem bebodd av noen meget gjestfrie og imøtekommende mennesker og ikke må vi glemme den vennlig firbeinte som også virket å akseptere besøket. Kan vel tillate meg en liten undskylding over sein tilbakemelding med å si at årets influense er slett ikke noe hyggeelig eller raskt avklart affære.
    Jeg er så heldig å ha fått en liten lyttestund hos LMC en gang før og var på så vis litt forberdt men det var ikke min kammerat som fik lov til å slå følge. Det er klart at det har skjedd en del i Drøbak siden jeg var der sist men i mellom tiden har jeg også fått høre en del kompetente systemer
    uten at jeg i det hele tatt skal prøve å late som jeg ikke ble berørt.
    Min kammerat er svært så musikk interessert men har ikke blitt helt bitt av utstyrs greia.
    Han har et pent mindre anlegg og blir såklart prøvd dratt ut på glatt isen :)
    Men ettersom han må flytte rundt en del i sin profesjon blir det nok en stund før han satser stort på hifi.
    Og der har vi det der ordet, hifi. Etter forrige besøk sa jeg noe om at det ikke hadde vært en hifi opplevelse men en musikk opplevelse å høre det sagomspunne anlegget til Leif. Jeg tror vi fortsetter på det sporet. Første musikk eksempel var en fulltreffer, for både meg og kammeraten,
    Walts for Debby, digital versjon, for en liten oppvarming. En av kammeratens store favoriter så hann rettet seg litt opp og begynte å lytte.
    Men vi hadde jo ikke kommet for å høre den svært så kompetente digital delen av anlegget. Er man i drøbak er det tape som gjelder.
    Som en liten digresjon må jeg tillate meg å deklarere min stora fasinasjon for tapemaskiner som ble til allerede når jeg som gutt ble med min far i innspillings studio.
    Den mekaniske pressisjonen og skjønheten som en pro tapemaskin utstråler kan i beste fall gis konkurranse av en fin vinylrigg om en på en annen måte.
    Det som nå utspilte seg kan kalles en kavalkade av jazz mesterverker og vakker klassik, alt fra LMC sin rikholdige samling av safty copies med tidligere spilt Monica Zetterlund igjen først ut.
    Og ut av anlegget kom hun, så fullendet som jeg noensinne har hørt hun fra et anlegg og nærmere den dama må det være vanskekelig å komme en slik jeg og kammeraten opplevde denne kvelden i en stue i Drøbak mer en 55 år etter at inspillingen ble gjord. Hadde hon bare levd.
    Jeg har sagt det før og kan vel gjenta det her at jeg er ikke noe god på muntlig eller skriftlig analyse av et anlegg sine styrker og eventuelle svakheter.
    I tillegg er det andre som er bedre på det som har uttalt seg om LMC sitt anlegg tidligere.
    Men jeg kan ikke al være å uttale meg om denne opplevelsen på et mer diffust og subjektivt plan.
    For meg er det helhetsopplevelsen som er det store.
    Måten Leif inviterer og tar i mot omtrent vilt fremmede mennesker i sit hjem rett inn på stuen og deler av sin pasjon for musikk.
    Det via et anlegg som er tilnærmet kompromiløst både teknisk og i måten det er kostruert etter eierens klokke klare filosofie om hvad
    som er riktig for han og hans måte å få størst mulig emosjonell tilkobling til musikernes gjerning.
    Det er ingen ting tilfeldig i hvordan dette er satt sammen og det er ypperste kvalitet over alt.
    Og dermed dreier det seg ikke lenger om hifi, det dreier seg om musikk og for meg blir det ikke relevant når man er på så høyt nivå
    om det ene frekvensbåndet eller det andre skull kunne klinge annerledes.
    Det var en kropsnære opplevelse i en stue som stuer flest om man velger å lukke øynene for det røslige anlegget
    som sår der som den mest selvfølgelige ting i hele verden.

Jeg tror jeg kan trygt si at kammeraten var minst like imponert som meg.
    Jeg sier i bland på spøk at jeg ser på det so min plikt å introdusere han for en del obskure subkulturer i norsk samfunn
    i perioden han bor her og da er det like greit å hoppe ut i den dype enden og dra rett til Drøbak.

Da har jeg i gammel god Islandsk og sikkert Norsk tradisjon kvittert i gjesteboka etter en svært så fin kveld i Drøbak.
    Takk til Leif og familien og jeg håper selvfølgelig på gjensyn

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn