Ha! Endelig stått opp??
Det begynner å smake av fugl nå! Dette er en helt annen basstype enn det du har hatt tidligere - og beviser nok en gang at veien å gå for slike all-out installasjoner (hva bass angår) sansynligvis er OB/IB/horn. Ingen antydninger til tidligere resonansproblemer, som til tider var plagsomme i bl.a. trappeløp og karnapp. Og er de plagsomme på slike steder så må det også gi seg utslag i lyttepos. og det gjorde det. Men, that's history. Nå integrerer bassen flott med resten av systemet, ingen horisontale sjiktninger etc. og lydsignaturen (sic) er identisk med FLH. Ingen egenlyd å spore fra basshorn heller, og energien treffer lytteposisjonen slik den skal, og ikke overdrevet. Blir vanskelig å finne bedre bass for en såpass lav inngangsbillett!
Det lille som måtte være av frekvensulineariteter foreløpig er ikke av typen veldig hørbart, og egner seg mer som samtaleemne for de som absolutt må henge seg opp i slikt og gjerne LETER etter feil/mangler. For min del er det ikke spesielt plagsomt/hørbart, i hvertfall ikke av det vi spilte i går. Dette tas enkelt med den planlagte EQ uansett og er ikke noe å ligge våken over! Spilte definitivt problemfritt ned mot de 30 Hz allerede - og rommets store volum sikrer at ikke systemet lader for mye. Gull verdt med dette volum dersom en har hornbass av slike størrelser. Selv med 100 dB i lyttepos. (rundt 4,5 m. fra ht front) så var det ingen risting, skrangling eller klirring av noe slag, hverken fra bygningsdetaljer eller løsøre. Dette er VIKTIG dersom et anlegg skal virke i omgivelser type "normalt" hjem, og skyldes mest av alt høyttalernes gode konstruksjon og riktig prinsipp for rommet, og ikke minst den kjappe uanstrengte måten et element spiller på når ting bare går på tomgang. Dette kjenner vi til fra gode hornsattelitter generelt, og det gjelder også for basshorn. Det er selvsagt mulig å få huset til å hoppe opp og ned (som Leif når han maser om jeg vil ha is - NÅ!!
) men poenget er at under normal lytting så gir ikke energien i systemet problemer som overføres til bygning etc. og det er akkurat dette som er viktig. Det er bl.a. med på å forsterke "svartheten" både i mikro og makrosammenheng.
Samtidige lavfrekvente toner fra fler instrumenter har nå fått sine egne "energisignaturer" (c) Sluket - dvs. at hvert instrument står for seg og en kan detektere de forskjellige FYSISKE frekvenssignaturer på kroppen samtidig. Dette er noe jeg kjenner igjen fra stort sett ALLE grisegrove bassystemer av type OB/IB/Horn og må være noe å etterstrebe for alle som søker det ultimate. Viktigheten av fundamentet i bunn, for hele lydbildet - kan ikke stresses nok.
Et solid klyv oppover i godlydens nådeløse oppoverbakke dette - definitivt SlukApprobert og herved på lista over steder en kan tilbringe en hel aften uten å rase opp i vilt drittsinne over manglende fot...