Drøbak by night

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.099
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    monoblokkene mine har godt over 20K timer på telleren og riaa ligger ikke langt etter

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    1
    Hei !

Er det noen som vet hvordan GM70 skal kobles fra undersiden ? Har googlet litt men er fortsatt usikker.
    I kretsen jeg bygger i fra er det DC på glødingen til GM70. Spiller det noen rolle hvem av benene til glødingen som er + og -. ? Regner med at den store i størelse ( nr2) er den som skal ned til jord og som er den som bias måles fra ?. Hvor mange mA bør jeg justere GM70 til ved B+ ca 900 vdc. Er også usikker på hvem som er anode og grid pin sett fra undersiden. Veldig takknemlig hvis noen kan veilede meg her. ( tegning kun som ilustrasjon )
    DSC_0797.JPG

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.896
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hei !

Er det noen som vet hvordan GM70 skal kobles fra undersiden ? Har googlet litt men er fortsatt usikker.
    I kretsen jeg bygger i fra er det DC på glødingen til GM70. Spiller det noen rolle hvem av benene til glødingen som er + og -. ? Regner med at den store i størelse ( nr2) er den som skal ned til jord og som er den som bias måles fra ?. Hvor mange mA bør jeg justere GM70 til ved B+ ca 900 vdc. Er også usikker på hvem som er anode og grid pin sett fra undersiden. Veldig takknemlig hvis noen kan veilede meg her. ( tegning kun som ilustrasjon ) Vis vedlegget 1097884
    Denne tru ? GM70

Vedlegg

Sist redigert:

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.089
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Se på den øverste skissen av sokkelen på databladet
    Avstanden mellom rør pinnene, og dette er sett unnenifra, viser deg hvilke pinner som er hva
    +- til filamentene er et fett
    IMG_8176.png

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar Vegard W !

Når jeg prøver og forstørre bildet blir det så uklart at jeg ikke kan se detaljene. Jeg vet at du har bygget en GM 70 forsterker, kan jeg spørre hvem av dine glødinger har du til jord og måler bias fra? + eller - ? Litt morro og høre hvilken utgangstransformator du bruker, samt eventuelt interstage ? Hvor mye mA kjører du dine rør på ?
    Jeg fortalte Leif at jeg var " rusten " når det kom til bygging og at jeg trengte all informasjon på kretstegning for å få det til. Jeg har fått litt supplemang fra Gary Dews,( Border Patrol ) men koblings informasjonen på GM 70 manglet.

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    1
    Så nå at du sa + eller - til filament var et fett. Betyr det at hvis jeg bruker + eller - fra glødingen/ katoden til jord på GM 70 så spiller det ingen rolle ? ( så lenge jeg gjør det samme på begge kanaler ) ?? Er det det forskjeld på den tykke og tynne pinnen ?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.089
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Den tykke pinnen er anoden
    Jeg bygget min gm-70 litt annerledes
    Emissionlabs 30a som driver rør-it koplet til gm-70
    Interstage trafo og utgangstrafo ble customlaget til min forsterker av monolithmagnetics
    Nå husker jeg ikke skjemaet i din forsterker, send det på pm så skal jeg svare på dine spørsmål

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar, kan sende deg kretstegningen. Takk for bistand.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.099
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    sry så ikke før nå, men Vegard er kompetent assistent på rørelektronikk, så kan jeg heller hjelpe ham med tuning av de nye ht og analogriggen ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.099
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    i dag flyttet jeg over Kiseki Purpleheart fra Ikeda IT-407 til Korf TA-AF10
    den er utrolig lett å sette opp.
    vta justeringen er litt Mikke Mus, men gjør jobben

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    1

At fire pinner på et rør skulle gi meg så mye undring hadde jeg ikke trodd :) På den tekniske datategningen har man senter strek i begge akser, samt indikasjonspinne på siden av røret. Foruten om senter hull, er det 3 små hull som man kan bruke til orientering.
    På den tekniske tegningen er det 3 x 4mm pinner og en 5mm. 5 mm pinnen er beskrevet som plate.

Ser man på undersiden av røret er platepinnen på oversiden, dette kan stemme hvis den tekniske tegningen er sett fra oversiden ( som en rørsokkel ser den, se bilde )
    På teknisk tegning er de to pinnene ( plate og grid ) de som har lengst avstand mellom seg, men på røret er den tykke og tynne pinnen veldig nærme.

Har ikke lyst til og koble til og sette strøm på noe jeg er usikker på. Håper det er noen som vet 100 % sikkert hva hver pinne er og kan opplyse meg om det. Jeg har nummerert hver pinne på undersiden av røret for å gjøre det idiotsikkert. Har man noen forslag så referer til nummeret.

DSC_0799.JPG
    DSC_0800.JPG

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.598
    Denne tegninga forklarer vel det meste. Du kan jo også måle om det er motstand mellom pinne 2 og 3 (på vedlagte tegning) som står veldig nærme.
    GM70.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.110
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Hehe. Korf er jo veldig «er’e så nøye a» (eller riktigere: Det er ikke viktig.) når det gjelder geometri og sånn.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.099
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja men med den medfølgende jiggen, virker alt temmelig spot on.
    kan jo sammenlikne med den vanlige UNI DIN settingen jeg normalt bruker på alt

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn