Bil, båt og motorsykkel Drømmebiltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    11.001
    Sted
    Trondheim
    Det som irriterer meg mest i trafikken er de som kjører ujevnt. 50-60 km/t når de kommer til en sving, og 90-100 km/t hver gang veien retter seg ut. Det er vel derfor jeg reagerer på disse SUV-kjørerne som sniker seg over fartsdumpene i 10 km/t for så å gasse opp i 50 (i 30-sonen) mellom fartsdumpene. Jeg vil helst kjøre i så jevn fart som mulig.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.403
    Torget vurderinger
    12
    Flere burde lære seg å bruke cruise control. Bedre flyt og mindre strikkjøring hvis brukt riktig. Jeg bruker det typisk på motorvei og det fungerer bra.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    '56 er suverent den peneste Nomad utgaven, og den fineste femtitalls Chevy uansett! Kunstverk. Designikon.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.717
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Det som irriterer meg mest i trafikken er de som kjører ujevnt. 50-60 km/t når de kommer til en sving, og 90-100 km/t hver gang veien retter seg ut. Det er vel derfor jeg reagerer på disse SUV-kjørerne som sniker seg over fartsdumpene i 10 km/t for så å gasse opp i 50 (i 30-sonen) mellom fartsdumpene. Jeg vil helst kjøre i så jevn fart som mulig.
    Det fatter jeg ikke. Da jeg kjørte Range Rover "daglig" var jo noe av charmen at man kunne gi totalt fan i det som var av fartsdumper! Det er jo terrengbiler vi snakker om ( SUV ) er det ikke? Slike biler skal da være kapable til å kjøre i terrenget over store steiner, greiner og gjennom bekkefar! Og så må de slakke av over fartsdumper?? Det er vel Q5 og Q7 du tenker på her? Da skyldes jo den "rare" kjøringen kun "nullen" bak rattet!?

    For øvrig er jeg helt enig i at det superfrustrende med de som kun tør 50-60 gjennom svinger og som "for å ta igjen" gir på til langt over fartsgrensen når det kunne vært mulig å kjøre forbi!
    Måttde få mageknip alle sammen!!:mad:
     
    • Liker
    Reaksjoner: JCP

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    11.001
    Sted
    Trondheim
    Jeg fatter det heller ikke. Bilmerket spiller visst ingen rolle. Q5, Q7, X5, X6, XC90 - whatever. Som du sier - det er SUVer som er lagd for å kjøre i terrenget, de burde tåle en fartsdump.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.236
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også registrert det samme, mye store SUVer som kjører ekstremt forsiktig over fartsdumper. Om det er statistisk signifikant, eller bare et inntrykk som fester seg fordi det er så ekstremt kontraintuitivt, aner jeg ikke, men ligger stadig bak SUVer der dette irriterer meg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    11.001
    Sted
    Trondheim
    Vi legger sikkert bare merke til det fordi de er så rart. Jeg vil tro det bare gjelder en svært liten andel av SUV-kjørerne. Kanskje det er de som har kjøpt sin aller første SUV og synes de må kjøre forsiktig i en så dyr og uvant bil?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.236
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mange som kjøper stor bil som de ikke er særlig komfortable med å kjøre ja.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.236
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    '56 er suverent den peneste Nomad utgaven, og den fineste femtitalls Chevy uansett! Kunstverk. Designikon.
    Jeg synes det er en vakker og særpreget bil som dessverre blir litt ødelagt av dekk/felg valgene. Alt for store hjul og alt for blingete felger.
     
    Sist redigert:

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Det som irriterer meg mest i trafikken er de som kjører ujevnt. 50-60 km/t når de kommer til en sving, og 90-100 km/t hver gang veien retter seg ut. Det er vel derfor jeg reagerer på disse SUV-kjørerne som sniker seg over fartsdumpene i 10 km/t for så å gasse opp i 50 (i 30-sonen) mellom fartsdumpene. Jeg vil helst kjøre i så jevn fart som mulig.
    Det fatter jeg ikke. Da jeg kjørte Range Rover "daglig" var jo noe av charmen at man kunne gi totalt fan i det som var av fartsdumper! Det er jo terrengbiler vi snakker om ( SUV ) er det ikke? Slike biler skal da være kapable til å kjøre i terrenget over store steiner, greiner og gjennom bekkefar! Og så må de slakke av over fartsdumper?? Det er vel Q5 og Q7 du tenker på her? Da skyldes jo den "rare" kjøringen kun "nullen" bak rattet!?

    For øvrig er jeg helt enig i at det superfrustrende med de som kun tør 50-60 gjennom svinger og som "for å ta igjen" gir på til langt over fartsgrensen når det kunne vært mulig å kjøre forbi!
    Måttde få mageknip alle sammen!!:mad:
    Den opprinnelige Range Roveren skulle være mulig å kjøre i 40mph diagonalt over nypløyd åkerland uten nevneverdig ubehag, men kombinasjonen lang fjæringsvei og fravær av stabilisatorstag ga også tildels "interessante" egenskaper ved kurvekjøring langs vei. Alt i alt uovertruffen langturkomfort og avslappet kjørestil.
    Dagens luksus-SUVer er i hovedsak oppblåste gatebiler som bør holdes unna verre terreng enn grusvei,- bortsett fra Range Rover da, men det er jo Range Rover :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.167
    Antall liker
    10.723
    De opprinnelige egenskapene til en SUV blir ofte ødelagt av at eieren setter på felger med en grassat stor diameter med dertilhørende dekk med meget lav profil.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.835
    Antall liker
    7.925
    '56 er suverent den peneste Nomad utgaven, og den fineste femtitalls Chevy uansett! Kunstverk. Designikon.
    Fineste stasjonsvogn noen sinne. Bare så synd det ellers fine eksemplaret i posten over er skjemt ut av jålefelger med svart teip rundt.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.501
    Antall liker
    3.599
    Vedr SUV ( og andre typer biler ) som kjører langsomt over fartsdumper.....

    Poenget er at fartsdumper er jævlig ubehagelige å kjøre over. De burde egentlig vært forbudt ved lov.

    Jeg kjører ikke SUV selv, bare en vanlig stasjonsvogn, men jeg kjører i maks 30 km/t over fartsdumper, helst med enda lavere fart. Og det gjelder uansett fartsgrensen på stedet.

    Hvis noen av dere tilfeldigvis ligger bak meg og irriterer dere over at jeg kjører så langsomt over fartsdumpene, så er ikke det mitt problem.

    Den '56-modellen var fin! Hjulene var helt feil, men bilen var fin! :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.236
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    S-klassen min med luftfjæring som jeg hadde fra 2003-2013 var bare gøy å kjøre over fartsdumper.:) SUVer er ofte relativt korte, og man sitter "oppå" hjulene. Ingen god resept for fartsdumper. Det blir lett store utslag i førerposisjon. Problemet er jo selvsagt at svært mange (ikke alle) av SUV kjørerne hadde vært bedre tjent med en annen biltype.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.403
    Torget vurderinger
    12
    Ingenting slår Citroëns hydraulikkfjæring over fartsdumper. 90km gikk ubemerket hen i en gammel GS. Verden går fremover?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.453
    Antall liker
    5.128
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Tidligere i uka fikk jeg anledning til å se nærmere på en aldeles strøken Ferrari Daytona. Nydelig bil! Jeg hadde glemt hvor mye det lukter av slike gamle klassikere. Varm olje, det fineste skinn og uforbrent bensin (på tomgang). Og for en lyd! Bare helt herlig.
    Og det mest utrolige av alt: Den rullet fremdeles på originaldekkene! De må være 43 år gamle. Minst.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    11.001
    Sted
    Trondheim
    Det finnes mange lekre sportsbiler. Den Paganien er en av de bedre. M;cLaren lager også en fin en. Min drømmebil (for tiden) er en bil jeg kan stole på at starter når jeg trenger det, har nok bagasjeplass til at jeg får med meg det jeg trenger, er behagelig ved vanlig kjøring og sportslig når det trengs, kommer greit over fartsdumpene i nabolaget, er god å kjøre og ser pen ut.

    Jeg har lenge drømt om en slik, og det ville vel antagelig være den jeg endte opp med hvis jeg vant i Lotto:



    BMW 440i Grand Coupé. Den dekker alle kriteriene ovenfor. Jeg vil imidlertid ikke bruke så mye penger på bil selv om jeg har råd.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.236
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    . Min drømmebil (for tiden) er en bil jeg kan stole på at starter når jeg trenger det, har nok bagasjeplass til at jeg får med meg det jeg trenger, er behagelig ved vanlig kjøring og sportslig når det trengs, kommer greit over fartsdumpene i nabolaget, er god å kjøre og ser pen ut.

    Jeg vil imidlertid ikke bruke så mye penger på bil selv om jeg har råd.
    Der er vi helt enige. I alt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.644
    Antall liker
    7.324
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Den opprinnelige Range Roveren skulle være mulig å kjøre i 40mph diagonalt over nypløyd åkerland uten nevneverdig ubehag, men kombinasjonen lang fjæringsvei og fravær av stabilisatorstag ga også tildels "interessante" egenskaper ved kurvekjøring langs vei. Alt i alt uovertruffen langturkomfort og avslappet kjørestil.
    Dagens luksus-SUVer er i hovedsak oppblåste gatebiler som bør holdes unna verre terreng enn grusvei,- bortsett fra Range Rover da, men det er jo Range Rover :)
    Gamle Geländewagen er utstyrt med "Herregudhåndtak".

    Når passasjeren holder seg fast i håndtaket over hanskerommet og roper "herreguuuud," da har du 50% terengkapasitet igjen...:rolleyes:

    Bilen er laget for dette:

    Men når den koster en kul mill eller to, så blir det gjerne til at man er litt mere forsiktig med redskapen. Å slenge på overdigre felger med tape rundt ødelegger totalt kjøreegenskapene til bilen, og gjør den temmelig ubrukelig...

    Johan-Kr
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.167
    Antall liker
    10.723
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg fatter det heller ikke. Bilmerket spiller visst ingen rolle. Q5, Q7, X5, X6, XC90 - whatever. Som du sier - det er SUVer som er lagd for å kjøre i terrenget, de burde tåle en fartsdump.
    Sitter vel ofte et forskremt kvinnemenneske bak rattet som har problemer med valget testosteronbomben har valgt ut som familiebil. Fokus blir kanskje å komme hjem uskadet slik at man ikke får kjeft.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.453
    Antall liker
    5.128
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Innslag fra Monterey Car Week. Mye netthinnesnop for den som liker ekstreme sportsbiler.


     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Den opprinnelige Range Roveren skulle være mulig å kjøre i 40mph diagonalt over nypløyd åkerland uten nevneverdig ubehag, men kombinasjonen lang fjæringsvei og fravær av stabilisatorstag ga også tildels "interessante" egenskaper ved kurvekjøring langs vei. Alt i alt uovertruffen langturkomfort og avslappet kjørestil.
    Dagens luksus-SUVer er i hovedsak oppblåste gatebiler som bør holdes unna verre terreng enn grusvei,- bortsett fra Range Rover da, men det er jo Range Rover :)
    Jeg har en sånn, men den innehar ikke de egenskapende lengre.

     
    • Liker
    Reaksjoner: JCP

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Tenk om Alfa Romeo's designteam hadde fått lov å bryne seg på den Maybach'en.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn