soundscape
Æresmedlem
Og noen bygger rett og slett drømmen selv. Verd å se :
Herlig bil!Min drømmebil akkurat nå. Konfigurert med Weissach pakke og keramiske bremser;
Vis vedlegget 866832
Vis vedlegget 866833
Vis vedlegget 866834
9000 omdr og 20 000 km serviceintervall. Og så klart med nose lift for de dagene det er slaps og snø.Herlig bil!
Og så kommer den med motor og greier i motsetning til alt kjønnsløst elektrisk....
Mvh.
SAL
Prøvde 991 GT3RS som en kompis av meg kjøpte ny, 918 stoler og mye moro, herlig lyd og gikk bra!Her er min drømme bil nå!
Nesten samme motor som over med en 4 liter GT3 motor på 500 gamp og midtplassert motor. Jeg er litt enklere enn BB over her så ittno Weissach Pack…. Selv om magnesium felgene hadde vært fett å hatt men ikke for total sum 400.000,- som Porsche skal ha for WP og felg.
Vanvittig lyd i kupeen sies det.
Vis vedlegget 866877
Den er vel allerede solgt minus motor og drivverk som skal tilbake til Sverige. Det å bo i Sverige, kjøre race i USA og samtidig etablere en familie krever sitt.Michaels S10 er forøvrig til salgs..
Absolutt.Den er vel allerede solgt minus motor og drivverk som skal tilbake til Sverige. Det å bo i Sverige, kjøre race i USA og samtidig etablere en familie krever sitt.
Tja, det er da vel flere av dine kreasjoner som kunne sklidd inn her?Heftige biler!
Det nærmeste jeg kommer må bli Vega`n jeg bygde i -85/86, skulle være gatebil men slet vel litt med å få annet enn prøveskilt på den?
Ble noen turer på gata her og der!
Vis vedlegget 899300 Vis vedlegget 899301
476 Milodon Hemi med presse, 3-speed Lenco, Lenco 9" og 14" slicks.
Mvh.
SAL
Takker så mye for hyggelige ord bia!Jeg er ekstremt imponert over hvor fort man klarer å kjøre med "gatebiler" i dag. Jeg er like imponert over den kunnskapen og viljen som ligger bak det å gjennomføre slike prosjekt.
Når det gjelder dine prosjekter @SAL kunne vel du hatt din egen drømmebil tråd med alt det du har styrt med
Mvh
Det har du kanskje rett i, har blitt mange prosjekter i løpet av årene.Tja, det er da vel flere av dine kreasjoner som kunne sklidd inn her?
Morro med lenco.. sitte å dra i spaker til man ser mannen man ikke vil se
Takker så mye for hyggelige ord bia!
Håper å rekke et par til før lyset går....
Dagens "gatebiler" er helt værst, råere en gamle prostockbiler, de kan vel betegnes som Promod vil jeg tro uten noe reglement?
Mvh.
SAL
Størrelse på halsringer?Byttet fra Weber 45DCOE’s til 48DCO’s for å få bukt med et kraftig dip rundt 4500 RPM, og det ser ut til å ha vært særdeles vellykket Stiplete linjer med 45, heltrukne med 48. 1720 ccm, 205 hk@8410 og 189 Nm@6480. Ikke så gææernt i en gammel sugemotor
Det kan du regne ut. Du kan også regne ut hvilken effekt de forskjellige halsringene vil gi. Du kan enten bruke Engine Analyzer eller formler. Hvor stor innsugsventil /ventiler og hvor lang innsugskanal?Størrelse på halsringer?
Holder på med 48 IDA og er litt usikker på hvor jeg begynner.
Mvh.
SAL
Har ingen erfaring med IDA, men det er i utgangspunktet kanskje ikke så forskjellig fra DCOE? Her er i hvertfall et utgangspunkt for DCOE, største forskjell er kanskje på emulsjonsrørene? https://www.carbparts.eu/calculatorStørrelse på halsringer?
Holder på med 48 IDA og er litt usikker på hvor jeg begynner.
Mvh.
SAL
Komp er 12:1 og motoren er satt opp til gatekjøring på 95 oktan. Bakgrunnen for det lave oktantallet er tilgangen på 98-102 oktan i sørlige deler av Europa. I Sør-Italia er det som oftest spindelvev og rust på hengelåsene som sperrer høyoktanpumpene205hk på 1.72 liter er 119 hk pr liter og det er bra! Hvilken komp og fuel?
Har du prøvd å kontakte Jens Hagen i Porsgrunn? En luring med småmotorer. Og store.Størrelse på halsringer?
Holder på med 48 IDA og er litt usikker på hvor jeg begynner.
Mvh.
SAL
Innsugskammen er en slik https://www.burtonpower.com/genuine...1-camshaft-inlet-ford-bda-16v-new-ba0264.htmlHalsringer må sees i sammenheng med størrelse på innsugsventil, utformingen av selve innsugskanalen og hvilke motor man er ute etter.
Takk RC30! Det står respekt av noe slikt og at du velger å holde deg innenfor hva som er mulig med dagen pumpebensin. Mistenker at du bruker kam med en hel del durasjon og løft.
Kult!Takker så mye for innspill!
Har vel "kontroll", men bestandig fint med innspill, blir notert hva folk bruker.
Jeg har dreiet halsringer på 38, 40 og 42mm.
Blir bremsing, tenning og tenningskurve, dysing samt flytting av kam. Kjører Jesel beltdrive så da kan man flytte cam trinnløst. Ford small block. 4.125 borr og 3.25" slag.
Blir en fin motor med god kjørbarhet på svingete veier!
Stående 48 IDA sørger for like tøff lyd foran som bak...
Mvh.
SAL
Hei igjen!Kult!
Hvor stor innsugsventil? Her er en fin formel for å finne (turtalls) potensialet i en innsugskanal og en gitt ventilstørrelse med mean port velocity på 110m/s (360ft/s) og gitt at innsugsporten har det minste arealet. Hvis det er en gatemotor så er det relativt vanlig å bruke 0,88 x ventilstørrelse. Snakker vi race og du er ute etter så mye NA effekt som mulig så kan du gå opp til 0.92 - 0,95 x ventilstørrelse men da må du samtidig bygge noe som tåler turtall og velge riktig kam for å ikke ende opp med en ubrukelig og lat motor.
RPM=3300000xPort dia xPort dia/BorexBore xStroke
Med denne formelen finner du turtallet men vi mangler Bmep for å finne effekten. Realistisk Bmep er mellom 12 til 13 bar (171 - 185psi). Jeg pleier å bruke 12.5 bar og da kan du bruke denne formelen for å finne teoretisk effekt:
P=Displ x rpm x Bmep/910
Morroa starter når man bygger og ender opp der teorien sier man burde ende opp hvis motoren er bygget skikkelig etter en god grunnteori.
Borr og slag?Hei igjen!
Innsugventil 51.30mm
Max rpm ca 7000.
Mvh.
SAL
Ford small block. 4.125 borr og 3.25" slag. 104.77 X 82.55mm (jeg skrev det ett par poster lengre opp, derfor la jeg ikke det til .... )Borr og slag?