Bil, båt og motorsykkel Drømmebiltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    539
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Savner fortsatt Alfetta'en min!

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.262
    GTV 2.0 var gøy, men savne den gjør jeg ikke. Kan ikke huske at den noen gang ikke hadde noe som måtte eller burde bli reparert.

Jeg brukte den daglig på jobboppdrag i ca 3 år så det var nok litt ekstra stressfaktor å eie gammel Alfa. Ble noen sene kvelder som ufrivillig greasemonkey for å kunne møte hos kunder neste dag 😁

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Holmestrand
    Jeg trur du er i undertall😂
    Fullstendig klar over det.
    Men for meg så er minstekravet til en bil at den er komfortabel, og kan brukes til noe.
    Ikke er de komfortable, og de har ingen funksjon.

« The F40 was originally released as a race car for the road – with no power-assist brakes, no power assist rack and pinion steering, and no air conditioning.»

«Gerhard Berger, who was racing for Scuderia Ferrari in 1987, noted the F40 was “very easy to drive… if you are experienced with racing cars.»

«The most fun was accelerating in first gear from 15 mph (24 km/h), "pure terror" was driving on a busy highway. The rear vision was so bad that lane changes required "leaps of faith". It was found unfit for daily road use, "clunky and cantankerous" around town, "so mechanically delinquent that an onboard mechanic is advised"; to describe driver discomfort "Bangkok debtors' prison" was used.»

Alle disse kommentarene peker på en bil som ikke fyller noen form for minstekrav med unntak av å være svært lett med mye motor.

Jeg har for øvrig sett en F40 på nært hold, og ble overhodet ikke imponert.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Holmestrand
    Den, eller lignende manøver så jeg flere ganger fra kontorvinduet.
    Godt voksne menn i dress krabbet rundt på asfalten på vei ut eller inn i bilen.
    Strålende underholdning.
    Sportsbilen skal jo være en understrekning, et macho-symbol.
    Jeg synes ikke det er veldig mandig å ligge slik, heller ikke verdig.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.373
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Sportsbilen skal jo være en understrekning, et macho-symbol.
    Jeg synes ikke det er veldig mandig å ligge slik, heller ikke verdig.
    F40 er et ikon, klart det er en drømmebil.

Og du, bil er vel ikke et machosymbol. Der føler jeg du har misforstått.

Du slår meg som en gammel, sutrete fyr. Stadig vekk. I beste mening. :)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.583
    Sted
    Østfold
    Det er jo ofte et spørsmål om kombinasjonen av bil og person. En bil er et slags image statement for mange og det jeg opplever at @xerxes beskriver er fenomenet der bil brukes som et macho statement mens omverdenen kun ser en slags parodi.

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    971
    Torget vurderinger
    7
    Men for meg så er minstekravet til en bil at den er komfortabel, og kan brukes til noe.

« The F40 was originally released as a race car for the road – with no power-assist brakes, no power assist rack and pinion steering, and no air conditioning.»

«Gerhard Berger, who was racing for Scuderia Ferrari in 1987, noted the F40 was “very easy to drive… if you are experienced with racing cars.»

«The most fun was accelerating in first gear from 15 mph (24 km/h), "pure terror" was driving on a busy highway. The rear vision was so bad that lane changes required "leaps of faith". It was found unfit for daily road use, "clunky and cantankerous" around town, "so mechanically delinquent that an onboard mechanic is advised"; to describe driver discomfort "Bangkok debtors' prison" was used.»

Alle disse kommentarene peker på en bil som ikke fyller noen form for minstekrav med unntak av å være svært lett med mye motor.

Men skjønner jeg deg riktig så har du en pragmatisk drømmebil da? :) Kan jeg gjette? En tysk suv med litt ekstra power. Gjerne hybrid til og med?

Jeg har jo selv litt forskjellige artige biler, og skjønner at F40 ikke er en bil som er laget for å dekke alles behov.. Men hvis man har et snev av interesse for å kjøre aktivt, og gjerne på bane, så KAN jo F40 for noen fremstå som en drøm:cool:

RC30

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Antall liker
    312

Jeg synes det meste av hva du nevner er positivt, jeg :)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Holmestrand
    Men skjønner jeg deg riktig så har du en pragmatisk drømmebil da? :) Kan jeg gjette? En tysk suv med litt ekstra power. Gjerne hybrid til og med?

Jeg har jo selv litt forskjellige artige biler, og skjønner at F40 ikke er en bil som er laget for å dekke alles behov.. Men hvis man har et snev av interesse for å kjøre aktivt, og gjerne på bane, så KAN jo F40 for noen fremstå som en drøm:cool:
    Jeg har kjørt mye morsomme biler.
    Var f eks på kurs i England for mange år siden. Instruktøren var en galning som kjørte BTRC eller noe slikt. Vi var på bane og fikk prøve bilen hans såvidt. Han ordnet også så vi fikk prøve en rar liten «formel-bil», formel ford muligens? Billig bil, med liten motor, men gikk som en rakett. 😂
    Artig, selvsagt.

Jeg får heller ikke brekninger av en ferrari, men bilen jeg ønsker meg er forholdsvis nøktern.
    Trenger ikke allverdens motor, velutstyrt stasjonsvogn eller SUV.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Holmestrand
    Du treffer ihvertfall på det første punktet du synes er viktig da:

"Trenger ikke allverdens motor, velutstyrt stasjonsvogn eller SUV."
    Velutstyrt stasjonsvogn eller SUV er jo for å være nyttig. Få med seg folk og saker og ting. Dra tilhenger (viktig!).
    Alfa-en ville jo være bare for å kjøre. Omtrent som med en ferrari. 😎

Sist redigert:

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.550
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Velutstyrt stasjonsvogn eller SUV er jo forvå være nyttig.
    Nja - noe enig. Vi hadde en 1 gen. Porsche Cayenne for noen år siden. En nydelig bil å kjøre - samt fri for knirk og ulyder.
    Har faktisk lyst på no' lignende - mye pga kjørekomfort (samt ut og inn stigning - har knær som snart kan destrueres). En nytelse på langtur - så meget nyttig.

Skjønner miljøaspektet, men det finnes jo el varianter av slaget. Om "en stund" så har utviklingen kommet så langt at man kommer seg fra heimen her nede på jordet til nord i T.lag på én el-"tank". Da kan jeg ha med meg min mobile tissebusk og slå lens hvor som helst.... ;)

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    11.999
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Var på biltreff i dag og fant flere biler som godt kunne blitt med hjem bla en Porsche 912E var nydelig renovert og sjelden var den også. Akkurat denne utgaven med 4 cylindret injection motor ble laget kun 1 år i ca 2000 stk av, men mange av de ble brukt til bilsport, så i dag er det hvistnok ikke så mange igjen av de. Den blå Mercedes 420SEC'en bak var også helt som ny......skulle klart og lagd plass i garasjen til den også jeg.

20250419_122239.jpg 20250419_122306.jpg

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    11.999
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Dønn strøken Ford Fiesta XR2 skulle jeg med glede kjøpt.......men eieren ville ikke selge, men jeg ga ham mitt tlf nr om han skulle ombestemme seg.

20250419_100907.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.102
    Var på biltreff i dag og fant flere biler som godt kunne blitt med hjem bla en Porsche 911 som var nydelig renovert og sjelden var den også. Akkurat denne utgaven med 4 cylindret injection motor ble laget kun 1 år i ca 2000 stk av, men mange av de ble brukt til bilsport, så i dag er det hvistnok ikke så mange igjen av de. Den blå Mercedes 420SEC'en bak var også helt som ny......skulle klart og lagd plass i garasjen til den også jeg.

Vis vedlegget 1115242 Vis vedlegget 1115243
    En liten rettelse, 911 med firesylindret motor heter 912. Produsert 1965 til 1969 og så reintrodusert i 1975-1976 som 912E

Porsche 912 - Wikipedia

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn