Nå har jeg fått summet meg:
Stueanlegget, som vi først skulle høre på, bestod av en prototype fra Geir Fredriksens hånd; en høy kassekonstruksjon med 8 mellomtoner og 8 diskant domer, begge fra SEAS. Dette var egentlig kun et PA anlegg, designet med det som formål å gi høy taletydelighet i store lokaler (
) Ahhh, for et lydbilde!
Det første som slo meg var at her var det ingen grenser, verken til side eller til tak.
Reiersruds Himmelskip ble avspilt flere ganger og bare forsterket førsteinntrykket. Et uvanlig stort, - jeg vil nesten si enormt, stort lydbilde sto klart foran oss.
Bassen var godt framme, bra definert og rimelig godt integrert i lydbildet. Særlig med tanke på at dette var et subwoofer system som jo ofte spiller litt for seg selv.
For forskjellens skyld, spilte vi også noen kutt fra Himmelskip uten subwoofer.
Selvfølgelig ble bassen en god del redusert i de dypeste partier, men samtidig fremstod de forsiktige stemmene på kutt 9 (10?) som enda renere og tydeligere. Oppover var det vanskelig å finne noe å sette fingeren på. Diskanten fløt vektløst ut i rommet og avtegnet klare konturer av de forskjellige instrumenter. Mellomtonen virket nøytral og stakk seg ikke ut på noe vis. En ytterst behagelig spillestil, som fremhever melodi, tone og akustikk, heller enn å dissikere en plate med overdreven fokus på SSSer eller mikrofonen-ned-i-halsen næropptak.
Teksten over er sakset fra et innlegg jeg fant her på Hifisentralen skrevet av Morty. (fra en lytteseanse hvor medlemmer av Oslo Audio Society var tilstede.)
Denne prototypen det refereres til i teksten befinner seg nå, et par år senere, i mitt lytterom. Jeg er usedvanlig godt fornøyd med lyden fra disse drøyt to meter høye søylene. Høytalerene mine er svært lettdrevne, de må imidlertid assisteres av en eller flere subwoofere, ettersom bassresponsen går ned til ca 50hz.
Etter å ha hatt gleden av å oppleve linesource-høytalerene Imagic, som selges under merkenavnet Adyton hos OsloHificenter, var det trist å måtte innse at disse høytalerene var utenfor min økonomiske rekkevidde. Konstruktøren av Imagic, Geir Fredriksen (som også har konstruert høytalere som Multicell, Dynacell, Etera, Aural, Hinsight og Symbiose) har imidlertid utviklet en proffhøytaler som er mer eller mindre identisk med disse søylene jeg har glede av å lytte på til daglig. Denne modellen heter CPA16 og er mulig å kjøpe direkte fra Fredriksens firma; Avideco. Selv om dette er en høytaler utviklet for profesjonelt bruk, er den å betrakte som en glimrende hifi-høyttaler. Avideco tilbyr også subwoofere utviklet av Geir Fredriksen. Og det beste av alt: Prisen på disse pro-høytalersystemene er MEGET gunstig sett i forhold til finish og ikke minst; lydkvalitet.
For ordens skyld: Jeg har ingen tilknytning til Avideco eller bransjen for øvrig.
For nærmere beskrivelse av høytalerene og firmaet Avideco legger jeg ved et par linker:
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=357
http://www.avideco.no