Det finnes en rimelig vei til fantastiske lydpanoramaer. Og så snart jeg får summet meg, kommer kartet dere kan navigere etter... 
Disse cpa 16 er ganske så annerledes konstruert enn imagic. Jeg kan ikke forstå annet enn at diskantene må summere særdeles dårlig mot høye frekvenser. I en linjekilde som skal spille høye frekvenser er det av største betydning at diskantene sitter så tett som mulig.
Har hørt Hinsight flere ganger hos Tonart det siste året med forskjellig elektronikk og har enda ikke opplevd god lyd fra dette HT-systemet. F.eks. SFs Domus-serie hadde mye bedre lyd på samme elektronikk i en demo enn Hinsight.Jeg er ikke i besittelse av stor teknisk innsikt. Men jeg har lyttet til Imagic og mitt eget høytalersystem. Avstanden mellom disse er nok dessverre ikke så stor som enkelte skulle ønske. Men at det er en forskjell; ja. (Tonarts Hinsight-system er forøvrig også et ektefødt barn av mine prototyper, dersom noen har lånt øre til disse.) Linjekilde-prinsippet er her av overordnet betydning. Hvis du lytter i et velbalansert oppsett er sjansen stor for at du glemmer alt du tror du vet om hifi og tenker: Ja, slik må det være...
Hmm, her forstår jeg ikke helt hva du mener? Kan du utdype litt?Det at diskantane skal sitte tett, er eit spørsmål om kva frekvens ein opererer med som nedre grensefrekvens. Dette opp i mot kor lettdrivne dei er.
Hm... blir ikke diskanter mere og mere direktiv ettersom frekvensen øker, jeg forstår det slik at utnullingen da vil minke. Og man kan holde en rimelig homogenitet i fjernfeltet. Avstanden til nermeste element er framdeles kort, se det som en stabel med mindre toveis som summeres.La meg bare si at jeg absolutt ikke tviler på den dynamikken, og store lyden dere beskriver. Jeg er selv begeistret for linjekilder, og har vurdert å lage egne versjoner basert på dette prinsippet. Det er i disse vurderingsperiodene at jeg har lest om, samt simulert litt på den fysiske utformingen.
Imagic, som er rettet mot hifi folket er utformet etter "boka". Denne versjonen som det snakkes om her, cpa 16, er ikke konstruert etter de samme prinsippene, og jeg lurer derfor på om øvre diskanten kan være i overkant svak/ulinjær på disse. Man trenger jo forøvrig ikke nødvendigvis fullt frekvensområde for å gjengi en stemme livaktig.
PS! Dette er ikke noe forsøk på å starte noen objektiv/subjektiv debatt. Jeg er bare interessert i teknikken bak, og hvordan han eventuelt får det til å spille så bra som beskrevet her.