Drøyt to års venting er snart omme!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Fikk i kveld telefon om at Katrine skal flytte inn hos oss på permanent basis. ;)
En ventetid ( svangerskap ;D ) på drøyt to er er dermed snart slutt, hun kommer i slutten av neste uke. :D

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
emotikon skrev:
Gratulerer!

Rene porselensdukken :)
Det er nettopp det hun er! ;D Porselensdukke, dog en "one off" orginal. Så livaktig at det er skummelt.

Dette er kunst av høy klasse. Og hun er norsk.

I Trondheim sitter en verdenskjent kunstner og skaper slike små "mennesker" som er utrolig ettertraktede blandt verdens dukkesamlere. Og jeg har altså ventet i over to år på å få muligheten til å "adoptere" en.

Galskap? Ja sikkert, men hvem av oss på HFS er i en slik sammenheng egentlig skikket til å kaste den første sten? ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Utrolig bra laget.
Dette er skikkelg håndverk.
Jeg så det hendene og glansen spesielt på dukkens venstre arm.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Fikk litt sjokk her først -jeg syntes hun så dukkeaktig skjønn ut. Men så "oppdaget" jeg at, det ikke bare ser ut som en dukke, det er en dukke. ;D

Meget vellaget.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.700
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Helt utrolig, bare litt mindre "glans" så hadde det vært så og si helt ekte, enkelt å få ho til å sove på kvelden også, heldig sånn sett.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.109
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hun er utrolig fin, og godt laget!
Da jeg så tråden trodde jeg selvfølgelig at hun var levende og at du hadde adoptert henne.
Jeg hadde gratulasjonene klare :D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.766
Jøgga skrev:
Da jeg så tråden trodde jeg selvfølgelig at hun var levende og at du hadde adoptert henne.
Jeg også trodde ett øyeblikk at Spiralais var ett godt menneske og hadde tatt til seg ett lite barn som ikke hadde det så godt. Men neida, kapitalisten har brukt mange penger på en dukke. :)

Flott dukke forresten.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Gratulere, skremmende naturtro. Skjønner at samlere står i kø for slikt håndverk, fantastisk stykke arbeid.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
Jøgga skrev:
Jeg også trodde ett øyeblikk at Spiralais var ett godt menneske og hadde tatt til seg ett lite barn som ikke hadde det så godt. Men neida, kapitalisten har brukt mange penger på en dukke. :)

Flott dukke forresten.
Å nei du, Spiralis er nok alt for gammel til at han kvalifiserer til adoptivfar/forsterfar for små barn! :-\ I allefall iht barnevernets kriterier. ::) Sjokkerende egentlig :eek: med tanke på at Spiralis ( i egne øyne ;) ) fortsatt er en sprek og viril mann i sin beste alder! ;D

Men Spiralis bruker noen kroner på barn i Øst Europa som ikke har det så godt, og han håper at i allefall noen av kronene når fram til dem som trenger det! :-\

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Oi der gikk jeg 5 på gitt, trodde det dreide seg om adopsjon av fosterbarn eller noe sånt, utrolig livaktig!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.766
Spiralis skrev:
Sjokkerende egentlig :eek: med tanke på at Spiralis ( i egne øyne ;) ) fortsatt er en sprek og viril mann i sin beste alder! ;D
Rart det der, gitt. Har det på samme måten selv. Eneste alternativet til en slik dukke i huset nå er ett barnebarn (som kommer om en måned :) :) )

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.806
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg trodde Spiralis hadde flippet ut.
Stemmer liksom ikke med inntrykket av mannen å legge ut bilde av et adoptivbarn. :)

Utrolig livaktighet i det ansiktet.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Jeg trodde Spiralis hadde flippet ut.
Stemmer liksom ikke med inntrykket av mannen å legge ut bilde av et adoptivbarn. :)

Utrolig livaktighet i det ansiktet.
Litt "nettvett" har man jo, men flippet ut? Vel om du visste hva hun koster hadde du nok ikke vært i tvil! ;) Og et slikt forbehold på dette forumet skulle si sitt. ;D Men så har jeg jo brukbare høytalerkabler allerede. 8)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.407
Torget vurderinger
12
Det er litt fornøyelig å se voksne menn seriøst kommentere en dukke. Og så uten ventil. . .

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Sikker billig i forhold til the real ting uansett. Fy møkk så dyrt det er med unger. En fordel med denne er jo at den forblir søt og liten. Kommer aldri til å kreve sertifikat, sykler, designerklær og slikt tant. Den river sikkert ikke ned og åpner ikke ting med strøm i. Formoder også at den holder helt kjeft, alltid.

Kan man bytte inn et par ekte mot en slik?

Mvh
Sniff

(Som i sommervarmen kanskje er litt utfordret av det mangfoldige peset det er å ha tre gutter i alderen 2 til 9)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
HoJ skrev:
Helt utrolig, bare litt mindre "glans" så hadde det vært så og si helt ekte
En omgang med litt fint sandpapir skulle vel gjøre susen ;D.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Birdman skrev:

Er ikke det barnemishandling da? :eek:

Pudder må det være, pudder og natusan.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Sniff skrev:
..... En fordel med denne er jo at den forblir søt og liten. Kommer aldri til å kreve sertifikat, sykler, designerklær og slikt tant. ...... Formoder også at den holder helt kjeft, alltid.

Kan man bytte inn et par ekte mot en slik?

Mvh
Sniff
For ikke å snakke om at hun ALDRI kommer til å trekke kvisete 16 åringer med moped til huset! ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Birdman skrev:

Er ikke det barnemishandling da? :eek:

Pudder må det være, pudder og natusan.
Slik taler en "veloppdratt" fader med erfaring! ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Sniff skrev:
(Som i sommervarmen kanskje er litt utfordret av det mangfoldige peset det er å ha tre gutter i alderen 2 til 9)
I følge min avdøde mor er barn en kilde til økende bekymring helt fram til de er 35 år. Deretter blir det bare værre!

Erfaringen så lang tyder på at mor ( som så ofte ellers ::) ) hadde rett i det! :-\

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.806
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sniff skrev:
<...> det mangfoldige peset det er å ha tre gutter i alderen 2 til 9
Phuii! Turde ikke mer da vi hadde fått to av slaget. Bare tanken på ennå en gal gutt var nok. For ikke å snakke om all våpenpuss som måtte til om man skulle styre med/styres av en tenåringsdatter mens man selv var 55 eller så.

Nei, porselen må det være!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Veldig virkelighetstro denne dukken! :eek:

Hvordan bestemmer man utseendet, kan du sende et bilde av en unge og få laget en kopi, eller velger man fra en katalog eller hvordan fungerer dette?

Lager hun alle delene selv, eller setter hun ferdige deler sammen?

Hva koster noe slikt?

Har den naturlig størrelse?
Er det du eller din kone som ønsket seg en sånn..? ;)

Fin var hun! Har nettopp vært på ferie med min bror og hans sønner, utrolig hvor mye lyd det kan være i ekte vare ja... ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Hei Kompo,

Godt å se at det fortsatt er liv i deg. ;)

Dukkesamleren i familien er nok meg 8), men denne var vi enige om. ::) Falt bare pladask for utrykket hennes. ;)

Har ikke spurt om det går an å få laget "kopi" av et bestemt barn.

Hun lager alt selv, "skulpturerer" ( er det det det heter da?? ) hode armer og ben, og monterer kroppen, klærne er det vel dels hun og dels andre i familien som lager såvidt jeg har forstått.

Katrine er ca 75 cm høy, mao litt mindre enn naturlig størrelse.

Koster og koster?? Ikke mer enn et par middelmådige høytalerkabler av godt merke. Dette er kunst og når telefonen kommer om at hun har et par dukker som skal selges er det sammenlignbart med at Odd Nerdrum eller Vebjørn Sand skulle ringe og si at nå kan du få kjøpe et orginalt oljemaleri! I den sammenhengen er dukker riktig nok billige, egentlig alt for billige!

Men det er vel ingen hemmelighet at en slik orginal går for 30 Høvdinger. Med andre ord ikke noe man kjøper hvert år. :-\

I begrenset opplag ( 500-1000 stk ) fra Götz ligger de vel på 3,5-5000,-. Disse kan vel sammenlignes med litografier for å holde oss innenfor kunstterminologien.

Som du sikkert forstår er ikke dette "dukker" som barn eller barnebarn får lov til å leke med. ::) Det er skulpturer. 8)

Prøv denne linken så ser du flere av sorten: http://www.dollery.com/html/artists/skille/skille-mm.htm

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg gikk også 5 på, utrolig bra.
Viste det til journalisten ved siden av meg her, som mente dette burde være/bli en sak, hun spurte meg om linken :) ;)

Finnes det noen link/hjemmeside til denne kunstneren, så kanskje det blir en sak i blekka her?

Kanskje ønsker han ikke det, men som sagt link/navn e.l. enten direkte her, eller PM til meg kunne vært interessant.

Mvh.KW

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Kunstneren heter Sissel Bjørnstad Skille og bor i Trondheim. Uten å være noen ekspert på dukker og dukkesamling så har jeg inntrykk av at hun innenfor miljøet er verdenskjent. Hun dukker opp på tyske, engelske og amerikanske nettsider som omhandler dukker. Spør du 10 seriøse dukkesamlere om å nevne verdens 5 mest suverene dukkekunstnere tror jeg at 8-9 om ikke alle 10 ville nevne henne. Det er i allefall det intrykket jeg sitter igjen med etter å surfet på nettet.

Hun hadde separatutstilling på Kunstmuseet i Trondheim nå nettopp. http://bjorstad.wordpress.com/2009/06/04/dukkeutstilling-sissel-bj%C3%B8rstad-skille/ Masse fine bilder på denne linken.

Sissel B. Skille haregen blogg http://sisselskille.blogspot.com/2007/10/blog-post_4395.html om denne er helt oppdatert vet jeg dog ikke.

Artikkel på ABC Nyheter: http://www.abcnyheter.no/node/33639

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Hva i alle dager bruker man en slik en til?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.407
Torget vurderinger
12
Slike gjenstander kan brukes til f.eks. utsmykning. Alle produkter man kjøper har ikke en praktisk funksjon og skal ikke nødvendigvis "brukes" til noe. Livet er også mye mer nyansert og har mange andre verdier enn de rent praktiske. For veldig mange er dette en realitet.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Kan jo sette henne på signalkilde eller kanskje forsterker?

Det må jo gi litt ro i sjelen, å se noe så barnlig stå helt stille uten å lage støy, dette burde gi et rolig lydbilde.

Men - flott var det/hun!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
BBking skrev:
Hva i alle dager bruker man en slik en til?
Filister!! :mad:

Det er KUNST! Og kunst behøver ikke brukes til noe bortsett fra å skape glede / etteranke ol. hos beskueren! 8)

Edit:
Hva pokker bruker jeg bildene av Vebjørn Sand, Karl Erik Harr eller Andy Warhol til? Ser på dem! Gledes ved dem! Akkurat det samme som når jeg hører på en Archiv innspilling av Brandenburgerkonsertene!

Du forstår det BB, der finnes folk som legger mer i kulturbegrepet enn at det skal ligge en videobutikk på hvert gatehjørne! Noen av oss finner ikke lykken i livet ved å spise Grandiosa samtidig som vi ser på Hollywoodprodusert "gladvold" på DVD! :p

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.504
Torget vurderinger
4
Spiralis skrev:
Dette er kunst og når telefonen kommer om at hun har et par dukker som skal selges er det sammenlignbart med at Odd Nerdrum eller Vebjørn Sand skulle ringe og si at nå kan du få kjøpe et orginalt oljemaleri! I den sammenhengen er dukker riktig nok billige, egentlig alt for billige!

Men det er vel ingen hemmelighet at en slik orginal går for 30 Høvdinger. Med andre ord ikke noe man kjøper hvert år. :-\

I begrenset opplag ( 500-1000 stk ) fra Götz ligger de vel på 3,5-5000,-. Disse kan vel sammenlignes med litografier for å holde oss innenfor kunstterminologien.
Når først Nerdrum trekkes inn som sammenligning er dette slett ikke kunst, men kistch i hans omdefinerte begrep. (Noen vil nok også si opplagene, om enn begrenset, er camp...) Figurativt håndtverk ment for å nytes uten behov for analyse av beveggrunner og idèer, - følelsesmessig beundring kun i form av verkets egen skjønnhet.

Kunst derimot setter ingen spesielle krav til utførelsens kvalitet, men dets kunstneriske verdi ligger i de metaverdier vi måtte legge i det. Nerdrum koketterer selvsagt over sin egen posisjon som figurativ maler i den postmodernistiske verden hvor kunststudenter ironiserer over en verden de ikke forstår og over en historie de ikke kan med virkelidler de ikke behersker...til ironien er oppbrukt og provokasjonene er paddeflate.

En dukke så virkelighetstro at jeg først var usikker på om det var et barn dollet opp til skjønnhetskonkurranse, eller en dukke som forestiller et barn dollet opp til skjønnhetsskonkurranse, klarer jeg selv ikke se på som kunst, men i mer tradisjonelle termer som såkalt kunsthåndtverk. Der er inget annet enn et forsøk på å gjenskape et vakkert og bedårende barn...eller slik man måtte ønske et barn er.....jeg er litt usikker på hvilket. Dersom det hadde vært en kommentar til det siste ville jeg forstått poenget (men da ville det vel heller vært Jeff Koons og hans disipler som stod bak). Jeg kan dog forstå samlere av gamle dukker som representerer en historie, men det er jo en helt annen greie.

Det fantastiske håndtverket tross, - for meg fremstår det som en overfladisk gjenskapelse av en forestilt virkelighet og gir meg en følelse av....jeg leter etter ordet her...morbid er ikke riktig treffende...og P-ordet er absolutt feil. Jeg får absolutt spooky assosiasjoner av kitsch som dette. Kunst er det dog ikke...tross imponerende håndtverk.

Jeg er virkelig usikker på hva poenget med en slik dukke eller hva man ser i det. Jeg vet ikke nok om det og ønsker ikke å virke fordømmende så bær over meg om det kan fremstå slik likevel.

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Jeg lurer på hvor slik "kunst" plasseres i hjemmet.
Sofa'n, i stuehjørne eller eget dukkerom? :)
Kunst er jo så mangt, skremmende virkelighetstro denne..

N

nb

Gjest
Trane skrev:
Det fantastiske håndtverket tross, - for meg fremstår det som en overfladisk gjenskapelse av en forestilt virkelighet og gir meg en følelse av....jeg leter etter ordet her...morbid er ikke riktig treffende...og P-ordet er absolutt feil. Jeg får absolutt spooky assosiasjoner av kitsch som dette. Kunst er det dog ikke...tross imponerende håndtverk.

Jeg er virkelig usikker på hva poenget med en slik dukke eller hva man ser i det. Jeg vet ikke nok om det og ønsker ikke å virke fordømmende så bær over meg om det kan fremstå slik likevel.
+1

Selvsagt veldig imponerende håndtverk. Men kunst? Det er veldig mye som er veldig imponerende rent håndverksfaglig. Og kriteriet på kunst er vel neppe hvor likt det er virkeligheten. Om man legger et slikt syn til grunn så er et foto pr. def. mer "kunst" enn et maleri siden det vitterlig er mer virkelighetstro. Og impresjonsitene blir far off, de prøve ikke en gang å kopiere motivet de malte.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
...
En dukke så virkelighetstro at jeg først var usikker på om det var et barn dollet opp til skjønnhetskonkurranse, eller en dukke som forestiller et barn dollet opp til skjønnhetsskonkurranse, klarer jeg selv ikke se på som kunst, men i mer tradisjonelle termer som såkalt kunsthåndtverk. Der er inget annet enn et forsøk på å gjenskape et vakkert og bedårende barn...eller slik man måtte ønske et barn er.....jeg er litt usikker på hvilket. Dersom det hadde vært en kommentar til det siste ville jeg forstått poenget (men da ville det vel heller vært Jeff Koons og hans disipler som stod bak). Jeg kan dog forstå samlere av gamle dukker som representerer en historie, men det er jo en helt annen greie.

Tiltredes ... jeg tror det var noe slikt jeg ikke har klart å trykke ut igjenom tastaturet. Jeg synes det er noe urovekkende ved hele ideen om slike dukker ... selv om det er svært så imponerende håndtverk ... jeg har antagelig helt «feil» «innstilling» ift. konseptet men ... det er kanskje ikke helt sunt å gruble for mye over viderverdighetene her?

mvh
KJ

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Kitsch... morsomt med begreper når kunstnere prøver å gjøre seg til noe annet enn kunstnere. Håndverk. Ja. Kunst. Med stor sannsynlighet.

Topp Bunn