Drøbak by night

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.984
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sorry selvsagt :) Noe uoriginalt sete også? Corbin?
    Flotte fornuftige sykler for Norske forhold.

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Riktig: Corbin med varme for kalde norske sommere.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    og da tikker det inn fra Asker
    første måling av toppen i tiltagende solgangsbris
    tatt mellom to pust :cool:

JBL2360 med JBL2446H uten filter.jpg

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Det var ikke værst må jeg si, full pupp til 500hz og stort sett bare vanlig CD kompensering oppover frem til 7kHz. Der begynner vel både driveren og halsen å lage litt krøll.

1/3 er litt grovt for å evaluere horn / drivere komboer, men for å bygge delefilter så fungerer det jo bra. Kan du legge ut 1/24 også?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.621
    Torget vurderinger
    10
    Den peaken ved 15K er vel 2446 ressonansen som Grelv viste meg på mine. Dog, ikke plagsomt slik jeg hørte det i TAD horna.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    vi får bare avvente mere fra mc-gutten.....
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.621
    Torget vurderinger
    10
    Skal opplegget selges som et komplett system ferdig med filter?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    nei
    de 2226 er tiltenkt noe annet.....
    men når vi først hadde delene i samme garasjen....
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    HEL, du sitter rolig på hendene dine nå...

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Det var ikke værst må jeg si, full pupp til 500hz og stort sett bare vanlig CD kompensering oppover frem til 7kHz. Der begynner vel både driveren og halsen å lage litt krøll.

1/3 er litt grovt for å evaluere horn / drivere komboer, men for å bygge delefilter så fungerer det jo bra. Kan du legge ut 1/24 også?
    Det er jeg enig i, men denne gangen lagret jeg ikke mer høyoppløselige målinger som ARTA-bilde. Hensikten her er jo å lage delefilter.

Men fra tidligere (ganske uttømmende) erfaringer med denne horn/driver-kombinasjonen, så er responsen S M O O T H til ca 8 k.
    2446 med standardmembranet har tre resonanser: en bitteliten ved ca 8k, så en litt større ved 10 k og en kraftig ved 16 k. Glattingen i denne kurven får det til å se ut som en kul ved ved 12-16k - i virkeligheten er den en ganske skarp peak typisk for membranoppbrytning. 2446 har denne i alle horn jeg har testet den med (og det er mange). Slike membranoppbrytninger har egentlig de fleste 2-tommere, og der er bl.a. derfor at slike drivere låter best med supertweeter.

Kun membraner av beryllium er vesentlig bedre enn dette. TAD4001 hat bare en resonans, og den er liten og nesten oppe ved 20k. Tilsvarende med Truextent for JBL 2446. For å illustrere dette (og dessuten Fredriks poeng): her er to kurver (i et annet, og mindre horn enn 2360), den første i 1/3-oktav oppløsning, den andre i 1/24-okt. Begge kurvene viser JBL 2446 med standard titan-membran kontra Truextent beryllium. Sjekk hvordan beryllium nesten ikke har resonanser/oppbrytninger. Og sjekk hvordan målinger med 1/24-oktav-oppløsning viser dette mye tydeligere enn oppløsning på 1/3-oktav.

2446 TXT i 3-okt.jpg
    2446 TXT i 24-okt.jpg

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ja, glimrende eksempel grelv, og de forskjellene der er godt hørbare, i motsetning til mye annet rart.

Du har ikke sammenlikninger av aquaplass vs standard og be også tilfeldigvis? Jeg følger nemlig litt med på bruktmarkedet og kommer nok til å gå for en storformat JBL med tid og stunder. Jeg er litt usikker på om jeg skal gå for en 2451 eller liknende med SL membran eller om jeg skal spare litt å kjøpe en eldre som 2447 (eventuelt 46, men vil helst ha 1.5" exit) og spare til BE. Helt ærlig syntes jeg BE membranene er vanvittig dyre og de målingene jeg har sett gjør at fornuften sier nyere driver med SL membran og supertweeter på toppen. Hva mener du?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mener å huske at det lå noen NIB Aquaplas på brukten? :rolleyes:
    ikke ofte man ser det.....
    mvh
    Leif

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ja så dem. Noe å vurdere om man gjør en veldig god deal på en eldre 2446/2447, men man får også 2450/2451 til ca 5-6.000 med frakt og mva. Så noe røverkjøp er det ikke. 3000kr for et par titandisker med 3g aquaplass på? JBL tjener godt på sine rep kit. Radian Alu er vell omtrent like bra til hi-fi bruk og koster halvparten? :p

Ikke ment som noe kritikk av din og andre sine priser for disse membrane altså, det er jo dette de koster. Bare sier hva jeg tenker.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Her er en sammenlikning for andre som måtte være interessert Truextent diaphragms measurements
    men jo mer data jo bedre... Subjektivt så sier vel de fleste at BE er verdt det. Men man kommer rimeligere ut av det med titan/alu + en supertweeter, og hva er best om man må velge? Ikke alle har råd til å bruke titusener på drivere...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    men om du tenker 3 oktaver begrensning per driver/horn kombo, slipper du ikke unna supertweeter uansett, og da spørs det om den løftede oppbrytningsfrekvensen er verdt det, når du legger inn tweeteren fra 8K uansett.
    dessuten kan det være at du foretrekker Aquaplas -"signaturen" fra feks 500-8K uansett....(4okt)
    det at be membranet hjelper til en strøken kurve til 16-18K, er ikke ensbetydende med at det gir den beste lyden for komboen totalt sett......
    vår erfaring så langt sier at om du strekker responsen under 500 eller over ca 8-10K blir resten skadelidende, ikke nødvendigvis målemessig, men definitivt lydmessig
    mvh
    Leif

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Ja, glimrende eksempel grelv, og de forskjellene der er godt hørbare, i motsetning til mye annet rart.

Du har ikke sammenlikninger av aquaplass vs standard og be også tilfeldigvis? Jeg følger nemlig litt med på bruktmarkedet og kommer nok til å gå for en storformat JBL med tid og stunder. Jeg er litt usikker på om jeg skal gå for en 2451 eller liknende med SL membran eller om jeg skal spare litt å kjøpe en eldre som 2447 (eventuelt 46, men vil helst ha 1.5" exit) og spare til BE. Helt ærlig syntes jeg BE membranene er vanvittig dyre og de målingene jeg har sett gjør at fornuften sier nyere driver med SL membran og supertweeter på toppen. Hva mener du?
    Jeg har ingen direkte sammenlikninger av 2446 med titan- resp aquaplas-membran. Men jeg har noen eldre målinger med 2445-driver. Aquaplas demper resonansene i titan vesentlig (kun en bitteliten på ca 12k og en på 19k) , men har også gradvis opp til 2-3 dB mindre output fra ca 5k og oppover. Låter klart bedre enn titan.

Og med hensyn til aluminiumsmembraner: Noen mener Radian alu-membraner er en "oppgradering" i forhold til JBLs titan - mine målinger og lytteerfaringer bekrefter ikke dette.
    Radian alu-membraner har ikke mindre resonanser enn JBL titan, og heller ikke bedre extension oppover.

Og som en kuriositet: I en Radian 950-driver måler JBLs titan-membran bedre enn Radians alu.
    Og med Truextent-membran i begge måler JBL 2446 klart bedre enn Radian 950.

Sammenlikning frekvens 2446H standard kontra 2446med Radian alu.jpg

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Ja så dem. Noe å vurdere om man gjør en veldig god deal på en eldre 2446/2447, men man får også 2450/2451 til ca 5-6.000 med frakt og mva. .......
    2450/2451 har ikke aquaplas-membran, men samme membran som 2446. Eneste som skiller 2446 og 2450 er at den sistnevnte har neodym-magnet.
    Kun 2452SL som har aquaplas-membran.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.621
    Torget vurderinger
    10
    Dette er en god økt med lærerike innlegg. Veldig bra. Liker det. Og Sluket.... Jeg er fornøyd med HELOB, er bare nysgjerrig og gleder meg på andres vegne he he. Ikke nubbsjanse til å få meg ut på glattisen nei :)

I fare for å såre noen så er disse JBL kinokassene / horna kjempestygge. Men...... Hadde jeg hatt god plass så finnes det et annet alternativ enn å bruke en formue på finish. Tenk den enorme lyden med JBL i en finstue! Skulle jeg bygd hus en gang hadde jeg spandert en lang stripe på 1,5 meter og skjult ALT! Og for the record, jeg hadde ikke valgt akkurat den lydtransparente "tapeten/duken" på bildet (fra Steinway Lyngdorf).

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... hadde jeg måtte leve i det interiøret der hadde jeg skutt meg på timen! Hvis ikke tidligere..

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    dessuten er ikke dette en interiør-tråd
    interiør er bannlyst i denne tråden, unntatt i lydforbedrende sammenheng
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.621
    Torget vurderinger
    10
    Det var for å illustrere muligheten til å integrere svære saker usynlig. Jammen har man tungt for det ;)

Dessuten hadde nok mang en kone skutt mannen sin hvis han IKKE dekket til digre PA greier en stue he he

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ingen direkte sammenlikninger av 2446 med titan- resp aquaplas-membran. Men jeg har noen eldre målinger med 2445-driver. Aquaplas demper resonansene i titan vesentlig (kun en bitteliten på ca 12k og en på 19k) , men har også gradvis opp til 2-3 dB mindre output fra ca 5k og oppover. Låter klart bedre enn titan.
    Andre målinger jeg har sett har vist vanlig titan, SL og Truextent så har SL mest output i topp? Det stemmer altså ikke helt med dine erfaringer?

amplitude.jpg

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ja så dem. Noe å vurdere om man gjør en veldig god deal på en eldre 2446/2447, men man får også 2450/2451 til ca 5-6.000 med frakt og mva. .......
    2450/2451 har ikke aquaplas-membran, men samme membran som 2446. Eneste som skiller 2446 og 2450 er at den sistnevnte har neodym-magnet.
    Kun 2452SL som har aquaplas-membran.
    2450SL vs 2452SL
    Speaker Exchange | JBL 2451SL D16R2451SL Diaphragm

Både 2450 og 2451 kom i SL versjoner med coated membran? JBL presterte til og med å kalle en av versjonene 2450SL, enda det var en 1,5" exit driver (en 2451) ikke en 2" som standard 2450h/j; http://www.jblproservice.com/pdf/Discrete Sales Models/2450SL.pdf

$(KGrHqV,!r!E88gToO!zBPdIt5bRtg~~60_12.JPG

$(KGrHqR,!lgE9rN)(vgOBPdJ0hb-6w~~60_12.JPG

Har jeg missforstått Espen?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Leffe sez;
    mvh
    Leif

Hva med whisky, damer, mat, herremoter, sko, klokker...??? Ikke et lite SNEV engang? :rolleyes: Leif "Dior" Christensen..:p

Men det var noe ukiskjennelig HEL'sk over det interiøret over, tror han er en hemmelig anglofilinteriørfetishist. Har sett noen eksempler på tapet bl.a.

Nok BS. Tilbake til matnyttige greier! Den gode gamle regelen om 3 oktaver pr. horn gjelder selvsagt fremdeles, MEN, med introduksjon av JMLC profilen som gir et grunnere (kortere) horn med større flæring så kan den faktisk strekkes noe oppover, det er i hvertfall min egen erfaring. Beryllium er selvsagt å foretrekke, ikke bare pga. bedre hf egenskaper men også fordi det gir bedre kontroll og mindre masse kombinert med bedre mekaniske egenskaper. Dette er ikke alltid enkelt å observere, man må ha et anlegg forøvrig som evner å presentere disse forskjellene. Har man det så er ikke steget til Be nødvendigvis så dyrt. Som alltid handler det om matching. Er forsterkeren din en 70-talls receiver så er det ikke mye vits i å bytte til TrueExtent på dine slitne JBL drivere.

Dette med supertweetere er forsåvidt egentlig en misforståelse i denne diskusjonen, vi snakker egentlig om REGULÆRE tweetere som går greit til 20-25K, poenget er IKKE at det skal strekkes til 40-50k og lenger. Det er bare det at en egnet diskantdriver gjør en bedre jobb fra7-8k enn absolutt alle 1 1/2" - 2" storformat drivere. Med dagens hornprofiler og gode måleverktøy er det ingen problem å konstruere et system (MED en diskant på topp) som overkommer tradisjonelle filter- og integrasjonsvanskeligheter. Gevinsten blir større enn gevinsten med å kjøre en stor driver helt opp uten filter. De store driverne har membraner på 75 - 100 mm. som regel, mens en god dedikert diskant gjerne har 17-25 mm. M.a.o. en arealforskjell på over 90% fra en 2"/100 mm. ned til en driver med 17 mm. membran. Tygg litt på den... ref. masse, kontroll, høyfrekvente egenskaper osv. Med samme magnetsystem på begge så blir forskjellen i diskantoppløsning, hurtighet etc. relativt åpenbar.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    joda alt, bare ikke princess interiør stil bilder
    trådtittel sier jo ikke mye om tema, annet enn sted (og evt tid):cool:

resten enig
    ser jo at 4 oktaver er problemfritt med både 2446 og 4001 i JMLC

det er nesten så vi er i en før og etter JMLC FR tidsregning ifht hva som er mulig/ideelt

har insett at med dagens simulering og måleverktøy, kan man lage gode vellydende fasekorrekte og akustisk bratte filtre, som overgår det meste

full uttelling får man først i høyoppløste lavstøy hi-eff systemer imo

mvh
    Leif

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    men om du tenker 3 oktaver begrensning per driver/horn kombo, slipper du ikke unna supertweeter uansett, og da spørs det om den løftede oppbrytningsfrekvensen er verdt det, når du legger inn tweeteren fra 8K uansett.
    dessuten kan det være at du foretrekker Aquaplas -"signaturen" fra feks 500-8K uansett....(4okt)
    det at be membranet hjelper til en strøken kurve til 16-18K, er ikke ensbetydende med at det gir den beste lyden for komboen totalt sett......
    vår erfaring så langt sier at om du strekker responsen under 500 eller over ca 8-10K blir resten skadelidende, ikke nødvendigvis målemessig, men definitivt lydmessig
    mvh
    Leif
    Takk for info LMC.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Leffe sez;
    mvh
    Leif

Hva med whisky, damer, mat, herremoter, sko, klokker... Ikke et lite SNEV engang? :rolleyes: Leif "Dior" Christensen..:p

Øl går sikkert...iallfall så lenge det er en Leffe!

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    joda alt, bare ikke princess interiør stil bilder
    trådtittel sier jo ikke mye om tema, annet enn sted (og evt tid):cool:

resten enig
    ser jo at 4 oktaver er problemfritt med både 2446 og 4001 i JMLC

det er nesten så vi er i en før og etter JMLC FR tidsregning ifht hva som er mulig/ideelt

har insett at med dagens simulering og måleverktøy, kan man lage gode vellydende fasekorrekte og akustisk bratte filtre, som overgår det meste

full uttelling får man først i høyoppløste lavstøy hi-eff systemer imo

mvh
    Leif
    Helt riktig observert. Min første sjokkerende oppdagelse kom for noen år siden med JMLC-200T/Altec GPA 288; både nedover og oppover. Fullt mulig å spille på kun ett horn som dette, litt mørkt selvsagt, og ikke ideelt i toppen, sweetspot på en halvmeter men en formidabel sammenhengende god lyd fra 350 Hz og opp. En diskant inn på 5k så er beamingen redusert til et minimum og hele frekvensområdet ivaretatt! Og ingen "honk" p.g.a. for lav lading. Det skal godt gjøres å ha det mer musikalsk morro for slike penger.

Det fine er at absolutt alle andre JMLC-profil hornvarianter jeg har hørt/prøvd har oppført seg på samme måte. Det skal dog nevnes at det da alltid har vært full roll-back versjoner av 200, 270, 350, 400, 1.000 og 1.400 Hz design targets.

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Både 2450 og 2451 kom i SL versjoner med coated membran? JBL presterte til og med å kalle en av versjonene 2450SL, enda det var en 1,5" exit driver (en 2451) ikke en 2" som standard 2450h/j; http://www.jblproservice.com/pdf/Discrete Sales Models/2450SL.pdf
    Har jeg missforstått Espen?
    Tror egentlig ikke det - men som du er inne på: det er et salig villniss med typebetegnelsene på 2450, 2451 og 2452-driverne med ulike membraner osv. Her må man være svært forsiktig ved bestilling, ellers risikerer man å få noe helt annen enn det man trodde....

Jeg tror nok at JBL kjørte (begrensede?) produksjonsserier med SL-membran på alle disse driverne (og altså med flere ulike produktnavn), men at det opprinnelige, "standard"-membranet for 2450 og -51 er d8r2450 - altså et "ribbed" titan-menmbran helt likt som for 2446.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ja jeg får være nøye med å sjekke ut skikkelig før jeg handler noe!

Jeg vil ha 1.5" exit så da står jeg mellom: 2447, 2450SL, 2451-SL og 2452-SL. Det ligger 2450SL og 2451SL på ebay nå til 300 og 349$ stk.
    300$ x 2 + 120$ i frakt *1,25(mva) = 900$ = 5100kr med dagens kronekurs. Ikke så ille om de virkelig har SL membraner og er i god stand.

Takk for hjelp og deling av erfaring. Veldig kjekt for oss ferskinger som har stor interesse men begrenset erfaring og økonomi.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Du stiller opp fine spørsmåler FredrikC, synes det er kjempe deilig at dere deler erfaring med oss andre på den måte. Enn en kjempe fin horntråd her på sentralen.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Så vidt jeg har forstått er der 3 forskjellige utgaver av Aquaplass membran, 2450 og 2452 er tilnærmet identiske bare terminalene som er forskjell og de er begge bassert på det glatte 2445 membranet. Men vistnok har det orginale 2451SL membranet "ribbed" overflate som på 2450 og er ganske skjeldent og ble kun brukt i noen få høyttalere.

Men vær OBS på en ting jeg nylig ble fortalt, aquaplass membranet kan bli porrøst over tid og dette kan få svært uheldige konsekvenser.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Ikke for å pisse i ølet, men å COATE et membran (for å rette på et antagelig iboende problem) - altså legge til masse, attpåtil med et materiale som ikke er metall, vel... Skjønner jo at det er for å "forbedre" noe men bare det ikke blir slik at en glemmer HVORFOR dette i sin tid ble testet ut. Ikke noe poeng i å opphøye dette til en slags referanse hva JBL (og eventuelle andre fabrikat drivere) angår. Det må jo være bedre å eliminere problemet FØR det oppstår, dvs. benytte bedre membran fra starten.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Hva er i så fall god nok membran? JBL gjør det samme også med Beryllium og Magnesium :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Vel, dersom de har behov for noe slikt på Be membraner så kan det jo være at selve konstruksjonen burde vært annerledes. Eller at lydpreferansene er vidt forskjellige.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    en annen ting
    det er forskjeller på be membran også:
    berylliumet påføres med ulike teknikker på fex TAD og Truextent
    dessuten er opphenget på disse også ulikt oppbygget

begge deler har etter sigende stor innflytelse på sluttresultatet og som med alt annet
    noen liker mora

CZJ.jpg

og noen liker dattera

EKJ 1.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat der hadde jeg nok grise@!!@%x?''' mora og solgt dattera til hvalåte..:eek:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    nettopp! :cool:
    hadde faktisk vurdert å betale for å slippe dattera! :rolleyes:

mvh
    Leif

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.645
    Siden vi er inne på membraner og 288 ..... noen som har erfaringer med membraner til den?

Forøvrig ... det derre tapet-skjule-høyttaler greia .... grøss ......

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn