WayAhead
Æresmedlem
ˆ
YowZow kjekken....
Bak mur:
YowZow kjekken....
Bak mur:
Noen advokerte gapestokken som et fornuftig tiltak, jeg argumenterte i mot.Hold deg til sak
Her er det ingen som ikke sier "det er mest synd på de drepte og etterlatte".Det er min mening at det er mest synd på de drepte og etterlatte , så får andre mene hva de vil.
Det er vel det store problemet eller temaet her!Hvis man ikke vil ha hjelp da?
Da er det mer tvang som er nødvendig evt, ellers kan man akseptere at noen vil falle mellom sprekkene og ikke la frykten overta.Det er vel det store problemet eller temaet her!
Hva med de som rett og slett ikke vil? Da begynner det å bli vanskelig. Dersom alle andre ser at vedkommende trenger hjelp og vedkommende må skjermes fra andre, hva og hvordan gjør vi det?
I barneskolen, som var det jeg nevnte? Hvor alle som hadde kontakt med ham har sagt det var åpenbart at han trengte hjelp, allerede da.Hvis man ikke vil ha hjelp da?
Først må vi kanskje ta et lite steg tilbake fra den unisone enigheten om viktigheten av å redusere bruk av tvang i psykiatrien. Ved lovendringen i 2017 ser det ut til at den daværende opposisjonen til og med ville gå lenger i krav til samtykke før bruk av tvangsmidler. Det blir kanskje en liten selvmotsigelse bare der - tvang bare etter samtykke... Da blir det jo vanskelig å ta fatt i de som behøver hjelp, men ikke vil ha hjelp.Da er det mer tvang som er nødvendig evt, ellers kan man akseptere at noen vil falle mellom sprekkene og ikke la frykten overta.
Alt jeg har lest, inkludert uttalelser fra lærere og rektor på barneskolen tydet alt på at det startet ut i ungdomsskolen. Da er man jo såpass gammel at man helt fint kan være lite mottagelige for hjelp. Ellers ser det jo ut som han har vært tvangsinnlagt tidligere i voksenlivet også, det tyder ikke nødvendigvis på at man har vært veldig sammarbeidsvillig.I barneskolen, som var det jeg nevnte? Hvor alle som hadde kontakt med ham har sagt det var åpenbart at han trengte hjelp, allerede da.
På tide du i det minste prøver å være konstruktiv, ellers har det liten mening i å kommentere.
Advokerte??Noen advokerte gapestokken som et fornuftig tiltak, jeg argumenterte i mot.
Hva bygger du det på?…..
«Altfor mange tilfeller av vilkårlig bruk av tvang og tvang brukt som straff.»
….
Dette gjelder f eks i stor grad rusmisbrukere. Og her tenker jeg først på alkoholikere.Fra Dagbladets artikkel om Farmen vinneren: Så syk at han ikke forsto at han var syk.
Hjelper ikke med senger hvis folk er i den situasjonen. Mange psykisk syke er overbevist om at de er friske.
Jeg hadde en mor som gjorde en grundig jobb for å drikke seg i hel.Mange gode argumenter både for og i mot lovendringer rundt tvang på NRK debatten i går. Så mange at jeg ikke er sikker på hva jeg mener lenger.
Spørsmålet koker vel ned til, hvem skal ha byrden her? De som tvinges eller de som mister noen på grunn av for lite tvang?
Jeg har ikke tall på hvor mange som forteller samme historien.Høres dessverre veldig kjent ut. Ex-svigermor kjørte samme greia. Men blanda selvsagt inn kraftig misbruk av medikamenter også.
Hadde ikke sovet i senga si på et par år fordi hun alltid sovna sørpe full i sofaen. Mista selvsagt jobben, men så ikke helt problemet med det.
Bodde heldigvis alene i enebolig, så tanken var at når hun en dag brenner ned huset, så bør ingen andre dras med i dragsuget.
Slekta prøvde å snakke med både legen (for å få han til å slutte å skrive ut medisinene hun jugde seg til å få) og sjekka ut muligheter for behandling. Men så lenge hun selv ikke anerkjente at det var et problem, så var det ingenting de kunne gjøre.
Jeg husker skuffelsen da jeg hadde fått tak i en reservenøkkel og låste meg inn i huset etter at hun ikke hadde åpna døra eller svart på telefoner på noen dager... finner henne liggende som en livløs bylt på sofaen, og reagerer ikke på at vi prøver å snakke til henne...
Sparker forsiktig borti beinet hennes... og til min store skuffelse svarer hun med et grynt.
Våkner til etterhvert og neida, hun var helt i form hun, hadde bare litt vondt i ryggen, så hun hadde tatt seg en lur.
Noen problemer hadde hun ihvertfall IKKE.
Hjerteskjærende.Tilsvarende erfaringer på min kones side av familien. Vedkommende skrev seg ut selv i en kraftig depresjon og gikk rett hen og druknet seg. 4 unger prøvde å få henne tvangsinnlagt men det var kul umulig.Funnet av yngste sønn som var ute og lette.
Helt enig. Det er kjempevanskelig!Men man finner jo andre historier også, på det motsatte.
Og all forskning viser at tvang ikke er rette veien å gå, ifølge en proffessor på NRK debatten. Så det går et kryssningspunkt et sted og noen vil nødvendigvis tape på dette. Spørsmålet er bare hvem! Hvem skal tape på dette?
Problemet er gjerne det at man ikke ser på eller anerkjenner alvorlige psykiske lidelser som en sykdom man aldri blir frisk fra tilsvarende visse former/stadier for kreft.Hjerteskjærende.
Og ofte helt unødvendig.
Personer med lidelsen har ofte hatt en livslang historie med antisosial atferd, og en fellesnevner synes å være problematisk oppvekst med lite tilfredsstillende familiære relasjoner. 80 prosent av pasientene anslås å være i fengsel.
Dette er nok ikke oppskriften på en person som gir frivillig samtykke til tvangsbehandling, for å si det slik, men snarere en tikkende bombe.For å oppfylle kriteriene for en dyssosial personlighetsforstyrrelse skal man i tillegg til de generelle kriterier for personlighetsforstyrrelse ha minst tre av følgende personlighetstrekk stabilt vedvarende over tid:
- Utvise kald likegyldighet overfor andres følelser, manglende empati.
- Uansvarlighet og manglende ansvarsfølelse og respekt for sosiale normer, regler og/eller forpliktelser.
- Mangle evner til å opprettholde/forbli i relasjoner med andre mennesker, men uten vansker med å etablere nye relasjoner.
- Har lav frustrasjonstoleranse eller en lav aggresjonsterskel eller begge, inkludert voldelig adferd.
- Manglende evne til å føle skyld eller til å lære av erfaringer eller straff.
- Har tendens til å komme med bortforklaringer og til å være projiserende, dvs. til å gi andre skylden for sine egne negative sider.
Det er mange posisjoner er til lands hvor folk har ansvaret for ting men aldri blir stilt til ansvar når ting går galt. Så man har ansvar uten konsekvenser, det er ikke bra for å si det forsiktig.Synes hele greia er trist. 4 ukers rettssak mot en syk mann. Flere som burde stilles til ansvar spør du meg...