Dreper målemafiaen den audiofile interessen?

Status
Stengt for ytterligere svar.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
SAL skrev:
erato skrev:
Så du mener feks at et bilforum der ingen målte om produsentenes hestekreftangivelser stemte, ville fremme de bilinteressertes interesser?
Og hvilke bilforum måler slikt? Produsenter oppgir effekt ifølge f.eks Din-norm. Har drevet med ekstrem bilint. i snart 30 år og ikke sett mye av effekt målinger!
Da har du tydeligvis ikke vært bortom seriøs motortrimming, da er det helt vanlig som siste finjustering/tuning å få doningen opp på en rullende landevei for å justere brennstoffmengde, kamtider, tenning og evt.ladetrykk. Dette er helt nødvendig for motorens levetid, ytelse og kjørbarhet. Man får da samtidig målt motoreffekt og dreiemoment målt på drivhjul og kalkulert/simulert effekt på svinghjul.
 
R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
God lyd krever (en viss) plass; Høyttalere er store og bør ut på gulvet. Resten av rælet trenger ikke ta stor plass for highendlyd, Roysen?

God lyd i heimen er målte lydbølger som projiseres som lydbølger igjen...
Dette er etter min mening helt feil - god lyd er ikke annet enn smak og behag, men å skaffe deg god lyd krever en interesse for det man driver med enten godlyden oppnås på den ene eller andre måten.

Mvh
Roysen
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Lyngen skrev:
Det som kan drepe min audiofile interesse gjennom deltagelse her på HFS er når deltagerne blir sure og kommer med sure oppstøt. De kommer mest fra den andre leiren tror jeg. Mitt håp for det nye året er at vi blir mindre hårsåre og ikke tar diskusjoner og vår hobby så forbarsket alvorlig :). Men det må være rom for å kritisere saklig.


Smiiilll og husk at vi hadde hygget oss mere sammen om vi hadde snakket ansikt til ansikt med all kroppskommunikasjon.
Det er selvfølgelig dumt at folk blir sure. Jeg tror noe av grunnen til det er at man kanskje føler seg litt "våpenløs" i argumentasjonen når man hele tiden blir satt opp mot de "verifiserbare" metodene, og kun har følelsen og opplevlsen selv å argumentere for..
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Roysen skrev:
Valentino skrev:
God lyd krever (en viss) plass; Høyttalere er store og bør ut på gulvet. Resten av rælet trenger ikke ta stor plass for highendlyd, Roysen?

God lyd i heimen er målte lydbølger som projiseres som lydbølger igjen...
Dette er etter min mening helt feil - god lyd er ikke annet enn smak og behag, men å skaffe deg god lyd krever en interesse for det man driver med enten godlyden oppnås på den ene eller andre måten.

Mvh
Roysen
Enig igjen!! God lyd kommer an på øra som hører!!! Eller rettere sagt preferansen til den som har øra som hører.... ;D ;D ;D
 
K

kbwh

Gjest
Hehe. Det er alltid "den andre leirens" sure oppstøt som er irriterende. knutinh har påpekt fenomenet en rekke ganger.
Roysen skrev:
Valentino skrev:
God lyd krever (en viss) plass; Høyttalere er store og bør ut på gulvet. Resten av rælet trenger ikke ta stor plass for highendlyd, Roysen?

God lyd i heimen er målte lydbølger som projiseres som lydbølger igjen...
Dette er etter min mening helt feil - god lyd er smak og behag.

Mvh
Roysen
Jeg er hjertens uenig, Roysen. God lyd er presist gjengitt opptak. Det kan alltid bli bedre, dvs. mer presist.
 
R

Roysen

Gjest
Odder skrev:
Lyngen skrev:
Det som kan drepe min audiofile interesse gjennom deltagelse her på HFS er når deltagerne blir sure og kommer med sure oppstøt. De kommer mest fra den andre leiren tror jeg. Mitt håp for det nye året er at vi blir mindre hårsåre og ikke tar diskusjoner og vår hobby så forbarsket alvorlig :). Men det må være rom for å kritisere saklig.


Smiiilll og husk at vi hadde hygget oss mere sammen om vi hadde snakket ansikt til ansikt med all kroppskommunikasjon.
Det er selvfølgelig dumt at folk blir sure. Jeg tror noe av grunnen til det er at man kanskje føler seg litt "våpenløs" i argumentasjonen når man hele tiden blir satt opp mot de "verifiserbare" metodene, og kun har følelsen og opplevlsen selv å argumentere for..
..det er vel slik at man oppfattes som diskreditert eller rett og slett ikke trodd for noe man ikke har mulighet for å bevise.

Mvh
Roysen
 
K

knutinh

Gjest
Odder skrev:
Det er selvfølgelig dumt at folk blir sure. Jeg tror noe av grunnen til det er at man kanskje føler seg litt "våpenløs" i argumentasjonen når man hele tiden blir satt opp mot de "verifiserbare" metodene, og kun har følelsen og opplevlsen selv å argumentere for..
Jeg tror at det er en unødvendig frustrasjon.

Ingen er en større ekspert enn deg selv på dine opplevelser. Jeg tror aldri jeg har sett her inne at noen blir mistrodd på sine utgreininger om opplevelse.

Det er når man prøver å forklare og rasjonalisere sine opplevelser med forklaringsmodeller at folk evt rynker på nesen og er uenige.

Hvis du har lyst til å komme med forklaringsmodeller så er det selvsagt fritt fram til det - men da må du regne med at folk som kanskje har brukt lang tid på regning og praksis med de samme modellene har innvendinger. For om alle er ekspert på sine egne opplevelser så er det tvert imot noen som kan modeller godt og noen som ikke kan dem like godt.

Selv det å lage modeller ut av andre (dvs ikke dine egne) opplevelser er en vitenskap som noen kan bedre enn andre, og om du er aldri så mye ekspert på dine opplevelser så gjør det deg ikke til ekspert på opplevelsene til f.eks 6000 hifi-sentralen-medlemmer.


Bottom line:
Du kan ikke få i både pose og sekk. Enten har du gode og dårlige opplevelser, men avstår fra å teoretisere rundt hvorfor, eller så du gode og dårlige opplevelser og velger å diskutere mulige grunner til det - og lever med at andre kan være helt uenige


-k
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Så hifiinteressen bør altså tuftes på produsentenes villledning og selgernes bondefangeri samt ønsketenkningen til seloppnevnte guruer og gullører?

Long live placebo.
 
K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:
..det er vel slik at man oppfattes som diskreditert eller rett og slett ikke trodd for noe man ikke har mulighet for å bevise.
Tvert imot så er det mulig å benytte "rasjonalistenes" verktøy for å prøve å bevise det aller meste som påstås av sensualistene.

-k
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.562
Antall liker
4.551
Torget vurderinger
10
el_mariachi skrev:
SAL skrev:
erato skrev:
Så du mener feks at et bilforum der ingen målte om produsentenes hestekreftangivelser stemte, ville fremme de bilinteressertes interesser?
Og hvilke bilforum måler slikt? Produsenter oppgir effekt ifølge f.eks Din-norm. Har drevet med ekstrem bilint. i snart 30 år og ikke sett mye av effekt målinger!
Da har du tydeligvis ikke vært bortom seriøs motortrimming, da er det helt vanlig som siste finjustering/tuning å få doningen opp på en rullende landevei for å justere brennstoffmengde, kamtider, tenning og evt.ladetrykk. Dette er helt nødvendig for motorens levetid, ytelse og kjørbarhet. Man får da samtidig målt motoreffekt og dreiemoment målt på drivhjul og kalkulert/simulert effekt på svinghjul.
Da tror jeg ikke helt du vet hva jeg normalt driver med.. For det første er ikke rullende landevei seriøst, du må i en benk som du bremser kun motor! Har bremset titalls motorer jeg har bygget, første gang var i -92 og bremset 940HK og 1030NM. Om ca. 4 mnd. går neste motor i benken.
Når jeg svarte på innlegget i stad tenkte jeg på bilbrodusenter og motormagasiner som tester std. biler! Veldig sjelden man bremser std. biler i bilmagasiner!
 
R

Roysen

Gjest
el_mariachi skrev:
Så hifiinteressen bør altså tuftes på produsentenes villledning og selgernes bondefangeri samt ønsketenkningen til seloppnevnte guruer og gullører?

Long live placebo.
Selvfølgelig ikke, men er det slik at alt som påstås er feilaktig inntil det motsatte er bevist?

Mvh
Roysen
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Roysen skrev:
..det er vel slik at man oppfattes som diskreditert eller rett og slett ikke trodd for noe man ikke har mulighet for å bevise.

Mvh
Roysen
Men subjektivistene diskrediterer jo også så å si alltid måleresultater og blindtester.
 
K

knutinh

Gjest
knutinh skrev:
Hva er målet med å ha en (sports-)bil? Å ha det gøy skulle jeg tro, så lenge man ikke lever av det.
Hva er målet med god hifi? Å ha det gøy skulle jeg tro, så lenge man ikke lever av det.

Måler "vekt, grep, drivverkstap, luftmotstand osv." hvor gøy man får det med en sportsbil? Nei, men jeg regner med at de som driver med sporten har funnet at de får det mer gøy når bilen henger med i svingene og når den kan dra ifra andre på rettstrekkene. Og at man kan få kunnskap om dette ved å måle enkelte parametre.

Måler frekvensrespons og linearitet hvor gøy man får det med høyttalere? Nei, men blindtester har vist at erfarne såvel som uerfarne lyttere ofte foretrekker lineære høyttalere med stor og flat frekvensrespons. Derfor synes noen at det er interessant å snakke om dem.

-k
SAL kan du svare på denne?

-k
 
R

Roysen

Gjest
el_mariachi skrev:
Roysen skrev:
..det er vel slik at man oppfattes som diskreditert eller rett og slett ikke trodd for noe man ikke har mulighet for å bevise.

Mvh
Roysen
Men subjektivistene diskrediterer jo også så å si alltid måleresultater og blindtester.
Kan du måle hva som er "god" lyd?

Mvh
Roysen
 
K

kbwh

Gjest
Det forundelige er at sensualister flest synes å diskreditere blindtester, som faktis er basert på sansebruk, og ikke multimeterrytteri.
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Sensualist.. ;D

Betyr det at jeg er sensuell?
 
R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Det forundelige er at sensualister flest synes å diskreditere blindtester, som faktis er basert på sansebruk, og ikke multimeterrytteri.
Jeg tror årsaken til at blindtester diskrediteres bland sensualister er at blindtester er et forsøk på å gjøre en stabil etterprøvbar måling ved å benytte et strekt ukalibrert måleninstrument.

Mvh
Roysen
 
K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:
Jeg tror årsaken til at blindtester diskrediteres bland sensualister er at blindtester er et forsøk på å gjøre en stabil etterprøvbar måling ved å benytte et strekt ukalibrert måleninstrument.
Jeg tror at årsaken til at vi har så mye diktatur i verden er at det uansett er umulig å spørre en befolkning om hvilken leder de vil ha.

-k
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.799
Antall liker
10.244
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Valentino skrev:
Det forundelige er at sensualister flest synes å diskreditere blindtester, som faktis er basert på sansebruk, og ikke multimeterrytteri.
Jeg tror årsaken til at blindtester diskrediteres bland sensualister er at blindtester er et forsøk på å gjøre en stabil etterprøvbar måling ved å benytte et strekt ukalibrert måleninstrument.

Mvh
Roysen
Ørene? Hva gjør de mer kalibrerbare ved ikkeblind lytting? Ørene har lite med blindtesting å gjøre, blindtestingens hensikt er å eliminere alt som IKKE har med ørene å gjøre. Ørene er de samme i begge tilfelle. Igjen er det min påstand at du ikke har skjønt poenget ved blindtesting, men det er en gammel diskusjon.....
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.291
Antall liker
240
Torget vurderinger
1
Et spørsmål til "målemafian", tror egentlig dere er greie gutter jeg....

Men dere er jo ganske få som sitter på deres meninger ca i underkant av 2 av 10.

Finns det en mulighet for at det er dere som tar feil, og at det er de resterende 80% ca som har rett?

Finns det en mulighet for at det er lydmessige forskjeller på elektronikk, kabler, kaldt og varmt utstyr, innspilling o.s.v.

Eller er dere så standhaftige at deres sannhet er den eneste rette sannhet?

Destiny.. :)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.799
Antall liker
10.244
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
knutinh skrev:
Roysen skrev:
Kan du måle hva som er "god" lyd?
Greier du å bruke bare måleinstrumenter for å gjennomføre en blindtest?

-k
Kan en blindtest avdekke hva som er "god" lyd?

Mvh
Roysen
Nei. Men den kan avdekke om de forskjeller man påstår å høre er reelle. Hva som er god lyd kan vel forøvrig heller ikke en sensualist avdekke, bre hvilke anlegg som gir et lydbilde han liker.
 
O

OldBoy

Gjest
Min audiofile interesse forblir totalt upåvirket av hva som foregår her på HFS.

God lyd er viktig for meg, og jeg er interessert i alt som kan bidra til bedre lyd hjemme hos meg, og for familiemedlemmer og venner som ber meg om råd.

Derfor følger jeg med på HFS, mest for å lære, men også for å kunne gi noe tilbake, etter beste, fattige evne.

Men når noen skriver: "Kjøp X, så får du god lyd!", er det faktisk en påstand som jeg synes krever dokumentasjon. Jeg skal eventuelt bruke mine egne penger eller gi noen råd om å bruke sine egne penger på X eller et alternativt produkt. Det er derfor ikke likegyldig hva X gjør i forhold til andre produkter, og hva X koster i forhold til andre produkter. Likedan hvis noen sier: "Det spiller ingen rolle om du kjøper X eller Y, lyden blir den samme!": Den krever dokumentasjon.

Hvis noen sier at: "Jeg har bare hørt X med egne ører, hjemme hos meg, og synes at det spilte bedre enn Y, som jeg hadde tidligere" er det en subjektiv påstand, som ikke krever noen begrunnelse. Den har heller ikke den samme overtaleleseevnen, naturligvis, men jeg kan i hvert fall la meg friste til å prøve X hjemme hos meg også, for å avgjøre om eventuelt jeg også synes at hjører noen forskjell.

Den som fremsetter en absolutt påstand om et produkts evne til å gjøre noe med lyden i et hi-fi-anlegg, må faktisk forvente å bli avkrevd en form for bevis eller dokumentasjon. Den som refererer en subjektiv erfaring, skal ikke avkreves noe bevis, men må til gjengjeld måtte akseptere at andre ikke nødvendigvis har opplevd eller vil oppleve det samme.

Særlig fordi selve begrepet "god lyd" er høyst subjektivt, er det viktig at den som påberoper seg absolutte sannheter på området "god lyd", møter motstand. Hvis målet er mest mulig godlyd for pengene og minst mulig skuffelser når vi kjøper dyrt utstyr, må vi tåle såpass.
 
K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:
knutinh skrev:
Roysen skrev:
Kan du måle hva som er "god" lyd?
Greier du å bruke bare måleinstrumenter for å gjennomføre en blindtest?

-k
Kan en blindtest avdekke hva som er "god" lyd?

Mvh
Roysen
I mange tilfeller.

Plottet her viser at hva enn "god lyd" er, så har i denne testen AAC-codecen ved 48kbps mindre av god lyd enn det lame mp3 har ved 130kbps, men mer god lyd enn apples AAC-Low-complexity har ved 48kbps.

Vi ser også Nero sin AAC ved 48kbps ser ut til å være noe bedre enn de andre, men at det er endel usikkerhet i det.

-k
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.799
Antall liker
10.244
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Destiny skrev:
Et spørsmål til "målemafian", tror egentlig dere er greie gutter jeg....

Men dere er jo ganske få som sitter på deres meninger ca i underkant av 2 av 10.

Finns det en mulighet for at det er dere som tar feil, og at det er de resterende 80% ca som har rett?

Finns det en mulighet for at det er lydmessige forskjeller på elektronikk, kabler, kaldt og varmt utstyr, innspilling o.s.v.

Eller er dere så standhaftige at deres sannhet er den eneste rette sannhet?

Destiny.. :)
Her står det mye tøv. Klart det er forskjeller. Hvem har hevdet atd et ikke er forksjeller? Og hvor har du tallet 2 av 10 fra?

Men for all del la oss stemme. for 600 år siden ville 100% stemme på at sola gikk rundt jorda også.....
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
360
Antall liker
86
Roysen skrev:
Valentino skrev:
God lyd krever (en viss) plass; Høyttalere er store og bør ut på gulvet. Resten av rælet trenger ikke ta stor plass for highendlyd, Roysen?

God lyd i heimen er målte lydbølger som projiseres som lydbølger igjen...
Dette er etter min mening helt feil - god lyd er ikke annet enn smak og behag, men å skaffe deg god lyd krever en interesse for det man driver med enten godlyden oppnås på den ene eller andre måten.

Mvh
Roysen
Skaff deg en equaliser? Da kan du få akkurat den lyden du vil!

Mvh. Nex
 
R

Roysen

Gjest
erato skrev:
Roysen skrev:
Valentino skrev:
Det forundelige er at sensualister flest synes å diskreditere blindtester, som faktis er basert på sansebruk, og ikke multimeterrytteri.
Jeg tror årsaken til at blindtester diskrediteres bland sensualister er at blindtester er et forsøk på å gjøre en stabil etterprøvbar måling ved å benytte et strekt ukalibrert måleninstrument.

Mvh
Roysen
Ørene? Hva gjør de mer kalibrerbare ved ikkeblind lytting? Ørene har lite med blindtesting å gjøre, blindtestingens hensikt er å eliminere alt som IKKE har med ørene å gjøre. Ørene er de samme i begge tilfelle. Igjen er det min påstand at du ikke har skjønt poenget ved blindtesting, men det er en gammel diskusjon.....
Dette er også en stor misforståelse. Det er ingen som hevder at ørene er mer kalibrert ved ikke blind lytting? Det er imidlertid slik at objektivistene forsøker å bevise noe ved å bruke et ukalibrert verktøy. Subjektivistene har aldri vært opptatt av å bevise noe som helst.

Det er forøvrig ikke ørene som ikke er kalibrert men hjernen.

Mvh
Roysen
 
K

kbwh

Gjest
JonnYb skrev:
Sensualist.. ;D

Betyr det at jeg er sensuell?
Parelius (som har greie på slikt, og misliker subjegtivist/objektivist-terminologien sterkt) laget en fin definisjon der han byttet ut subjektivist med sensualist og objektivist med rasjonalist.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Jeg lurer fortsatt på hvordan man skal klare å lagre (god) lyd på et fast medium som LP eller CD uten å måle lyden først?
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.291
Antall liker
240
Torget vurderinger
1
2 av 10 kommer fra da vi hadde en måling på hvor mange det var som hørte/ikke hørte forskjell på kabler, det ble 18% som ikke hørte forskjell.

Regner med at det er den samme gjengen som ikke hører forskjell på elektronikk.

Og hvis det er forskjeller hvorfor diskuterer vi det da?

Destiny.. :)
 
N

nb

Gjest
Fush skrev:
Jeg lurer fortsatt på hvordan man skal klare å lagre (god) lyd på et fast medium som LP eller CD uten å måle den først?
Eller spille den av gjennom en kjede uten å måle den.
 
K

kbwh

Gjest
Nex skrev:
Roysen skrev:
Valentino skrev:
God lyd krever (en viss) plass; Høyttalere er store og bør ut på gulvet. Resten av rælet trenger ikke ta stor plass for highendlyd, Roysen?

God lyd i heimen er målte lydbølger som projiseres som lydbølger igjen...
Dette er etter min mening helt feil - god lyd er ikke annet enn smak og behag, men å skaffe deg god lyd krever en interesse for det man driver med enten godlyden oppnås på den ene eller andre måten.

Mvh
Roysen
Skaff deg en equaliser? Da kan du få akkurat den lyden du vil!

Mvh. Nex
Ca. 80% signifikansnivå på den der...
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.562
Antall liker
4.551
Torget vurderinger
10
knutinh skrev:
knutinh skrev:
Hva er målet med å ha en (sports-)bil? Å ha det gøy skulle jeg tro, så lenge man ikke lever av det.
Hva er målet med god hifi? Å ha det gøy skulle jeg tro, så lenge man ikke lever av det.

Måler "vekt, grep, drivverkstap, luftmotstand osv." hvor gøy man får det med en sportsbil? Nei, men jeg regner med at de som driver med sporten har funnet at de får det mer gøy når bilen henger med i svingene og når den kan dra ifra andre på rettstrekkene. Og at man kan få kunnskap om dette ved å måle enkelte parametre.

Måler frekvensrespons og linearitet hvor gøy man får det med høyttalere? Nei, men blindtester har vist at erfarne såvel som uerfarne lyttere ofte foretrekker lineære høyttalere med stor og flat frekvensrespons. Derfor synes noen at det er interessant å snakke om dem.

-k
SAL kan du svare på denne?

-k
Ja, er bare litt usikker på om jeg kanskje kan misforstå noe her? Svaret kan bli rene "stilen", vil du hjelpe meg litt her? :)
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Valentino skrev:
Roysen skrev:
Fush skrev:
Roysen skrev:
Poenget mitt var ikke å utelukke noen fra det audiofile selskap men å stille et velmenende spørsmål rettet mot alle som avskriver alt som ikke er bevist gjennom en blindtest. Er dette den riktige veien å gå og er det fremmende for interessen for denne utdøende hobbien vår?
Utdøende? Hvor har du det fra? Har ikke for eksempel HiFi-sentralen bare økt og økt de siste årene, både når det gjelder antall medlemmer og antall innlegg?
Det er vel kjent viten at salgstallene på produkter som fremmer god lydkvalitet går ned. Det gjelder både komponenter og musikk. Folk er mer opptatt av flott utseende og brukervennlighet enn god lyd.

Mvh
Roysen
Den er interressant, Roysen. Du kan gjerne eksemplifisere mhp. komponenter.
Vil tro Roysen for eksempel her tenker på tendensen til utflatning av dynamikken på CD-er eller MP-3 som svaret på folkets krav til mengde og komfort: Mao: Grep som i stadig større grad gjør det enekelere å begrense musikk til forbruksvare. Bredden i uviklingen av forbrukerelektronikk ser ikke lengre ut til å drives frem av en målsetning om stadig høyere troverdighet. Nå er refrenget fleksibilitet.

Som ivrig LP-spiller og elsker av klassisk musikk vet jo du Valentino bedre enn de fleste at musikknytelse fordrer hensettelse til lytting. Ritualer? Komponenter som KAN være med på å bidra til at lydkvaliteten går ned er f.eks. alle mulige fikse dockingstasjoner for ipod og annet glimmer som tar fokus bort fra musikk og fordypning og over på komfort og flashete design. De store salgstallene for denne type produkter, som gjerne koster like mye som kvalitetshifi i lavere prisklasser, er vel ikke egnet til å inspirere bransjens tyngre aktører til å satse på ressurkrevende utvikling av kvalitetsutstyr for dedikert musikkreproduksjon.

Vi som frekventerer hifisentralen har en felles interesse for konsentrert lytting. Som apologeter for verdien av opplevelsene vi får i lyttestolen tror jeg vi bommer litt viss vi kun fokuserer på målbarhet og kvantifiserte størrelser. Hvorfor kjøpe platespiller viss den ikke bare er tungvinn og bruke, men også forvrenger musikken med hastighetsavvik, sus og knitring? HVorfor fylle stua med plasskrevende utstyr, når man kan få småtteri på Elkjøp som måler like flatt? Økt glede over vår hermetiserte musikk er vel vår felles hovedmotivasjon, eller? Ok, så er det masse overpriced junk og kvakksalveri i hifilandskapet. Men viss veggen med krav om at alt man opplever og begeistres over må skvises inn i måleneheter og kunne fanges opp av kjente målemetoder før det i det hele tatt kan tas seriøst og diskuteres, så opplever jeg at dette blir mer en naturfagtime enn en lekeplass. Og lekeplasser er definitivt også suverene læringsarenaer.

Ja, jeg er for kritisk sans og kontinuerlig realitetsorientering, men dette må parres med nysgjerrighet og evne/vilje til å beveges. Dersom man ikke er villig til å relativisere gjeldende kunnskap kommer man vel aldri videre, enten man er mafiaboss eller såpekoker.

Ellers er det interessant å merke seg at det ser ut til å være en del her som føler en tilhørighet til målemafian. Målemafian finnes, liksom. Snar får de sikkert styreleder og årsmøter og greier. Artig det.

Mvh
Sniff
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
360
Antall liker
86
Destiny skrev:
2 av 10 kommer fra da vi hadde en måling på hvor mange det var som hørte/ikke hørte forskjell på kabler, det ble 18% som ikke hørte forskjell.

Regner med at det er den samme gjengen som ikke hører forskjell på elektronikk.

Og hvis det er forskjeller hvorfor diskuterer vi det da?

Destiny.. :)
Ja, men er det 80% som "ser" forskjell, eller "hører" de virkelig forskjell ^^

-Nex
 
N

nb

Gjest
Destiny skrev:
2 av 10 kommer fra da vi hadde en måling på hvor mange det var som hørte/ikke hørte forskjell på kabler, det bel 18% som ikke hørte forskjell.

Regner med at det er den samme gjengen som ikke hører forskjell på elektronikk.

Og hvis det er forskjeller hvorfor diskuterer vi det da?

Destiny.. :)
Når det er mulig å diskutere hvor vidt bilndtester er egnet til å finne ut hva man kan høre eller ikke, så ligger tydligvis listen ganske lavt for hva det er mulig å ha en lang diskusjon over, så ville ikke lagt meg for mye oppi hva HiFi-folket starter en diskusjon om.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.799
Antall liker
10.244
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Subjektivistene har aldri vært opptatt av å bevise noe som helst.


Mvh
Roysen
Nettopp. Det er derfor det kalles synsing, og det er kun relevant for den som synser.

Ellers enig med det du sier om hjernen. Og hjernen er påvirkbar for mye rart. Jo fler av påvirkningene vi kan utelukke, jo bedre resultater. Derfor blindtester, som utelukker flere ukjente variable enn ikkeblind testing.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.562
Antall liker
4.551
Torget vurderinger
10
Sniff skrev:
Valentino skrev:
Roysen skrev:
Fush skrev:
Roysen skrev:
Poenget mitt var ikke å utelukke noen fra det audiofile selskap men å stille et velmenende spørsmål rettet mot alle som avskriver alt som ikke er bevist gjennom en blindtest. Er dette den riktige veien å gå og er det fremmende for interessen for denne utdøende hobbien vår?
Utdøende? Hvor har du det fra? Har ikke for eksempel HiFi-sentralen bare økt og økt de siste årene, både når det gjelder antall medlemmer og antall innlegg?
Det er vel kjent viten at salgstallene på produkter som fremmer god lydkvalitet går ned. Det gjelder både komponenter og musikk. Folk er mer opptatt av flott utseende og brukervennlighet enn god lyd.

Mvh
Roysen
Den er interressant, Roysen. Du kan gjerne eksemplifisere mhp. komponenter.
Vil tro Roysen for eksempel her tenker på tendensen til utflatning av dynamikken på CD-er eller MP-3 som svaret på folkets krav til mengde og komfort: Mao: Grep som i stadig større grad gjør det enekelere å begrense musikk til forbruksvare. Bredden i uviklingen av forbrukerelektronikk ser ikke lengre ut til å drives frem av en målsetning om stadig høyere troverdighet. Nå er refrenget fleksibilitet.

Som ivrig LP-spiller og elsker av klassisk musikk vet jo du Valentino bedre enn de fleste at musikknytelse fordrer hensettelse til lytting. Ritualer? Komponenter som KAN være med på å bidra til at lydkvaliteten går ned er f.eks. alle mulige fikse dockingstasjoner for ipod og annet glimmer som tar fokus bort fra musikk og fordypning og over på komfort og flashete design. De store salgstallene for denne type produkter, som gjerne koster like mye som kvalitetshifi i lavere prisklasser, er vel ikke egnet til å inspirere bransjens tyngre aktører til å satse på ressurkrevende utvikling av kvalitetsutstyr for dedikert musikkreproduksjon.

Vi som frekventerer hifisentralen har en felles interesse for konsentrert lytting. Som apologeter for verdien av opplevelsene vi får i lyttestolen tror jeg vi bommer litt viss vi kun fokuserer på målbarhet og kvantifiserte størrelser. Hvorfor kjøpe platespiller viss den ikke bare er tungvinn og bruke, men også forvrenger musikken med hastighetsavvik, sus og knitring? HVorfor fylle stua med plasskrevende utstyr, når man kan få småtteri på Elkjøp som måler like flatt? Økt glede over vår hermetiserte musikk er vel vår felles hovedmotivasjon, eller? Ok, så er det masse overpriced junk og kvakksalveri i hifilandskapet. Men viss veggen med krav om at alt man opplever og begeistres over må skvises inn i måleneheter og kunne fanges opp av kjente målemetoder før det i det hele tatt kan tas seriøst og diskuteres, så opplever jeg at dette blir mer en naturfagtime enn en lekeplass. Og lekeplasser er definitivt også suverene læringsarenaer.

Ja, jeg er for kritisk sans og kontinuerlig realitetsorientering, men dette må parres med nysgjerrighet og evne/vilje til å beveges. Dersom man ikke er villig til å relativisere gjeldende kunnskap kommer man vel aldri videre, enten man er mafiaboss eller såpekoker.

Ellers er det interessant å merke seg at det ser ut til å være en del her som føler en tilhørighet til målemafian. Målemafian finnes, liksom. Snar får de sikkert styreleder og årsmøter og greier. Artig det.

Mvh
Sniff
Meget bra, dagens! ;)
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn