Dreper målemafiaen den audiofile interessen?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.101
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
GnoMiz skrev:
Audiomix skrev:
Med et mindre bra utgangspunkt (et som ikke er målt) kan en tweake seg til bra lyd, men for en jobb og for en pris.
Med et anlegg som måler bra, er det en relativt kort vei til bra lyd og flott musikkopplevelse.
Det stemmer, men selv om at anlegg måler veldig bra, trenger det ikke å bety at det låter bra i dine ører.
Men nå sklir vi kanskje over i en annen diskusjon...
Enig. Men måler det dårlig skal det "gode" ører til for å synes at det låter bra.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Audiomix skrev:
GnoMiz skrev:
Audiomix skrev:
Med et mindre bra utgangspunkt (et som ikke er målt) kan en tweake seg til bra lyd, men for en jobb og for en pris.
Med et anlegg som måler bra, er det en relativt kort vei til bra lyd og flott musikkopplevelse.
Det stemmer, men selv om at anlegg måler veldig bra, trenger det ikke å bety at det låter bra i dine ører.
Enig. Men måler det dårlig skal det "gode" ører til for å synes at det låter bra.
Det er ikke "gode" ører eller "gullører" som er tingen, men mennesket sin evne til bruke og utvikle riktig hjernehalvdel riktig ;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
John_Harald skrev:
Audiomix skrev:
GnoMiz skrev:
Audiomix skrev:
Det er ikke "gode" ører eller "gullører" som er tingen, men mennesket sin evne til bruke og utvikle riktig hjernehalvdel riktig ;)

Og hvem bestemmer hvilke av hjernehalvdelene som er "riktig" ?? Rimelig teit hvis en bare hadde hatt en av disse berømmelige halvdelene ..... :eek:

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
HCS skrev:
John_Harald skrev:
Audiomix skrev:
GnoMiz skrev:
Audiomix skrev:

Og hvem bestemmer hvilke av hjernehalvdelene som er "riktig" ?? Rimelig teit hvis en bare hadde hatt en av disse berømmelige halvdelene ..... :eek:
Menneskene bruker begge hjenehalvdelene i større og mindre grad. Den ene er bl.a. god på musikk, hva som er riktig hjernehalvdel for musikalske egenskaper finnes det mye kunskap om! Hjernen kan utvikles riktig for musikk ;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
,
[/quote]
Menneskene bruker begge hjenehalvdelene i større og mindre grad. Den ene er bl.a. god på musikk, hva som er riktig hjernehalvdel for musikalske egenskaper finnes det mye kunskap om! Hjernen kan utvikles riktig for musikk ;)
[/quote]

Tviler ikke på dette....Så derfor kan du jo fortelle litt om hva som er den rette halvdel og hvordan en "utvikler" denne.... :)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
HCS skrev:
Helt enig ;)
,

Menneskene bruker begge hjenehalvdelene i større og mindre grad. Den ene er bl.a. god på musikk, hva som er riktig hjernehalvdel for musikalske egenskaper finnes det mye kunskap om! Hjernen kan utvikles riktig for musikk
[/quote]

Tviler ikke på dette....Så derfor kan du jo fortelle litt om hva som er den rette halvdel og hvordan en "utvikler" denne....
[/quote]
Det går programmer å Discovery om dette, men jeg kan komme med noe egne erfaringer.. Roet meg alltid med å høre på klassisk som liten baby. Hadde en far som spilte my orgel og spilte selv "Lisa gikk til skole" i Høvik kirke som tre åring. Har som liten sunnget i kor og spillt orgel/piano, bass, trommer og gitar, Musikkinteressen utviklet seg og som ordblind måtte jeg ta alle notene på gehør. Gehøret hjalp meg veldig! Spilte kornett i Oslo konserthus og i Grieg-hallen i Bergen før jeg ble 16. Anbefaler å søke mer litteratur på dette området.

K

knutinh

Gjest
om.s skrev:
Dette var ett godt exempel, dette har man noen ganger opplevd, og forsökt forklare hva som endret seg, for det er jo en viss forskjell i å beskrive en forskjell og forklare hvorfor forskjellen oppstod. Nå har jeg for mitt vedkommende ikke brukt dempeputer, men Cera-balls og der har jeg linket til produsentens sider og ders tekniske forklaringer mens jeg forsöker foklare de lydmessige forskjeller, det burde jo väre legitimt!?.
Selvsagt er det legitimt - dette er jo et diskusjonsforum.

Men mens du skal få ha definisjonsrett på dine opplevelser, så deles det ikke ut noen slik fribilett når det gjelder tekniske forklaringer. Hvis den tekniske forklaringen ikke henger på greip så må det være lov til å kritisere den uten at du tar det som et angrep på din hobby eller dine opplevelser.

-k

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.131
Torget vurderinger
1
Har ryddet litt i tråden. Hold dere i skinnet.

bjornh, moderator

K

kbwh

Gjest
HCS skrev:
Dette fora hadde vært dødt om det bare hadde vært en kategori her...Personlig er jeg glad jeg kan lære mye av de som kan teori, uten at dette fratar meg musikkens sjel...

Derav er det å hevde at "noe" blir drept av at noen kan og vet andre ting enn det jeg kan til tider medfører IKKE riktighet... :)... Dette enkle faktum skal vi ha respekt for og være glade for... Lek og lær med samme sinn ;)
Innertier.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Roysen skrev:
Det kommer sikkert til å bli et kontroversielt tema, men jeg velger å tråkke opp i salaten med begge føtter og begge hender. Mitt spørsmål er altså om det er slik at all hentydingen til placebo og blindtester fra målemafiaen dreper troverdigheten og interessen blant de audiofile til å dele av sine erfaringer på forumet?

Mitt personlige svar på dette er et entydig JA. Min personlige mening er at audioasylum f.eks. har en mye mer hobbyfremmende innfallsvinkel til disse karanglene. Der er det slik at utgangspunktet for forumet er å fremme interessen for audiofili og at de som forsøker å drepe den er forumtroll og innlegg som forsøker å diskreditere kabler, inspillingstid, hi-res formater, tweaks, strømkvalitet etc. er gjenstand for heftig moderering og sletting.

Jeg ville tro at for den genuine audiofile ville en slik linje være mer interessant og jeg tror også at bransjen kanskje hadde stilt mer på banen dersom en slik linje ble innført.

Kjør debatt.......

Mvh
Roysen
En bra och vettig frågeställning!

Jag tror också på ett JA, men jag tror mer att det handlar om en "risk" för att drepe (?) audiofilens intresse, inte ett faktum.

Här ligger självklart störst ansvar hos individen.
Exempel 1:
Om jag inte tycker om mätningar, skall jag då låta mätnissar döda mitt intresse? Näe, jag väljer att lägga fokus på andra och annat.
Exempel 2:
Jag bryr mig om mätningar och dom som inte gör det behöver jag kanske inte omvända/frälsa. Mätningar och teknik diskuterar jag främst med dom som är intresserade av det. Dom som inte är intresserade av mätningar/teknik kanske jag har andra beröringspunkter med, vi kanske kan prata om annat helt enkelt!

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
EngelholmAudio skrev:
Exempel 1:
Om jag inte tycker om mätningar, skall jag då låta mätnissar döda mitt intresse? Näe, jag väljer att lägga fokus på andra och annat.
Men hvis du ikke bryr deg om målinger, teknikk og fysikk, så bør du kanskje ikke legge så mye prestisje i å diskutere det heller? Du bør i allefall ikke ta det ille opp om dine tekniske utlegninger blir debattert og stilt spørsmål ved.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Fush skrev:
EngelholmAudio skrev:
Exempel 1:
Men hvis du ikke bryr deg om målinger, teknikk og fysikk, så bør du kanskje ikke legge så mye prestisje i å diskutere det heller? Du bør i allefall ikke ta det ille opp om dine tekniske utlegninger blir debattert og stilt spørsmål ved.
Förstår din kommentar men inte hur du kan vara säker på att nån lägger prestige i att diskutera det? Alltså, hur kan du vara säker?

Jag (eller iaf teknikern i mig) blir upprörd när någon pratar om "snabb bas". Tekniskt är det omöjligt och 50 Hz är just 50 perioder per sekund.

Istället för att dra igång den diskussionen (och förklara hela naturvetenskapen) så kan jag istället försöka förstå vad personen i fråga menar med sitt budskap och sin skrivning.

Sen påstår jag inte att det är lätt... ::) ;D

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
EngelholmAudio skrev:
Förstår din kommentar men inte hur du kan vara säker på att nån lägger prestige i att diskutera det? Alltså, hur kan du vara säker?
Jeg mener bare at dersom du først velger å diskutere teknikk, så bør du være forberedt på kommentarer og innspill fra andre, som kanskje har litt mer kompetanse enn deg selv. Det betyr ikke at teknikere behøver å irettesette alle feilaktige påstander, men hvis du selv ikke er spesielt interessert i teknikk, så bør du kanskje tenke deg om et par ganger før du begir deg ut på tekniske argumentasjoner og diskusjoner.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Fush skrev:
EngelholmAudio skrev:
Jeg mener bare at dersom du først velger å diskutere teknikk, så bør du være forberedt på kommentarer og innspill fra andre, som kanskje har litt mer kompetanse enn deg selv. Det betyr ikke at teknikere behøver å irettesette alle feilaktige påstander, men hvis du selv ikke er spesielt interessert i teknikk, så bør du kanskje tenke deg om et par ganger før du begir deg ut på tekniske argumentasjoner og diskusjoner.
Klockrent - jag håller med dig till 100%.

O

om.s

Gjest
knutinh skrev:
om.s skrev:
Dette var ett godt exempel, dette har man noen ganger opplevd, og forsökt forklare hva som endret seg, for det er jo en viss forskjell i å beskrive en forskjell og forklare hvorfor forskjellen oppstod. Nå har jeg for mitt vedkommende ikke brukt dempeputer, men Cera-balls og der har jeg linket til produsentens sider og ders tekniske forklaringer mens jeg forsöker foklare de lydmessige forskjeller, det burde jo väre legitimt!?.
Selvsagt er det legitimt - dette er jo et diskusjonsforum.

Men mens du skal få ha definisjonsrett på dine opplevelser, så deles det ikke ut noen slik fribilett når det gjelder tekniske forklaringer. Hvis den tekniske forklaringen ikke henger på greip så må det være lov til å kritisere den uten at du tar det som et angrep på din hobby eller dine opplevelser.

-k
Selvsagt, men linker man til en produsents forklaringer så burde kanskje skytset vært rettet den veien om ikke forklaringen holder?
Selv kan jeg i nevnte tilfelle bare konstatere at de lovte forbedringer er iht hvade lover ;) ...

mvh

B

brand-x

Gjest
Dette er ikke noe angrep men å linke til produsenters skrytereklamer og så henvise til att det er slik... skaper liten troverdighet...

Det har blitt referert til "syvmils-steg bedre" for å ta ett sitat fra en skribent.... og dermed oppfattes det som en verifiserende audiofil sannhet blandt de aller fleste.. Min påstand er att slike påstander er tøv og hører ikke hjemme blandt passive tweak.. hadde det derimot vært ett nytt drivverk eller noe annet med elektrisk innhold, kunne jeg akseptert ett slikt utsagn.. men fremdeles er ikke kruttet funnet opp på nytt..

Derfor blir det ofte stilt tvilende innlegg til hvordan det er mulig att en kjegle eller kabel kan omtales med samme brede/tykke pensel som ett ny linjetrinn f.eks... Hvis de ødelegger er det fordi vi "troende" (men ikke på alt) opplever ett forklaringsproblem som må forsvares og det eneste argumentet vi har er ørene (som også blir påvirket av ønsket)..
Vi har ingen måledata som bevis og dermed "pisser vi i egen brønn" troverdighetsmessig fordi vi har henvist til "signifikante" forskjeller..

Det vi glemmer er att "målemafian" også har ører og tilgang til samme produkter (stort sett) som beskrives..

Målemafian er også audiofilt intereserte men på en litt mere behersket måte....

??????????MODERATORER?????????
Det som er begynt å bli ett rimelig åpenlyst problem her på forumet er modereringene.... Er den en grunnløs observasjon eller sparkes det kun en vei for tiden ?? Og jeg vil mer enn gjerne ha en redegjørelse på hvilke kriterier som legges til grunn og hvem som skal beskyttes og hvorfor....selv om vi ikke er enig og irriterer oss gjelder vel den demokratiske rett uansett ståsted eller hva??????

mvh
Kjell P..
audio optimum

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.131
Torget vurderinger
1
brand-x skrev:
??????????MODERATORER?????????
Det som er begynt å bli ett rimelig åpenlyst problem her på forumet er modereringene.... Er den en grunnløs observasjon eller sparkes det kun en vei for tiden ?? Og jeg vil mer enn gjerne ha en redegjørelse på hvilke kriterier som legges til grunn og hvem som skal beskyttes og hvorfor....selv om vi ikke er enig og irriterer oss gjelder vel den demokratiske rett uansett ståsted eller hva??????

mvh
Kjell P..
audio optimum
Den må du ta i Kommentarer og hjelp til forumet, og ikke under Hifi generelt.

bjornh, moderator

R

Roysen

Gjest
...men Brand-X er det ikke slik at at de fleste audiofile ikke er i stand til å forklare hvorfor noe låter slik det gjør enten det er en preamp, kabel eller vibrasjonsdempende føtter. Mange kan kun fortelle hvordan det spiller og ikke hvorfor. Den eneste forklaringen mange av oss kan gi er nettopp den informasjonen produsenten kommer med. Vi kan imidlertid ikke angripes for denne informasjonen. Det er ikke vi som har forklart hva vi hører med den forklaringen som ligger i denne informasjonen. Dette skytset må rettes mot produsenten.

Mange er også lite flinke til å sette korrekte ord på det de hører (meg selv inkludert), det kan føre til at man beskriver f.eks. bassen hurtig etc. Det betyr imidlertid ikke at man ikke har hørt det man har hørt, men at man ikke er flink nok til å sette ord på det man hører. Skal man da skytes?

Mvh
Roysen

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.131
Torget vurderinger
1
Tråden er nå stengt. Avgjørelsen er tatt i samråd med Høvdingen.

bjornh, moderator

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn