drossels Diy tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    Prøver at forstå filtreret her. Har ingen tegning på det. Har andre her det? Er the Christian af Jens Gregersen. Han har foreslået lille modifikation. En eller to Mundorf Tinfolie 4.7 uf over mellemtone filteret Vil give lidt mere varme i mellemtonen.

Sist redigert:

senilix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Antall liker
    184
    Prøver at forstå filtreret her. Har ingen tegning på det. Har andre her det? Er the Christian af Jens Gregersen. Han har foreslået lille modifikation. Den sorte 4,7 uf over den store flade aluminium kondensator på ca 10 uf. Kanskje lidt mere. Vil give lidt mere varme i mellemtonen.
    Hej Drossel,

Så svært kan det heller ikke være at tegne filteret op. Men jeg er lidt uforstående over Jans Gregersen ikke bare kan sende dig diagrammet over filteret. Han må jo have det.

Hvis du tager nogle bedre billeder lidt tættere på af det forskellige sektioner kan vi sikkert nemt tegne diagrammet. Man kan selvfølgelig ikke nødvendigvis aflæse alle værdierne. Men får vi diagrammet på plads, kan du selv føje værdierne til. Spolerne er selvfølgelig ikke sådan lige at aflæse med mindre der er skrevet noget på dem.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    Hej Drossel,

Så svært kan det heller ikke være at tegne filteret op. Men jeg er lidt uforstående over Jans Gregersen ikke bare kan sende dig diagrammet over filteret. Han må jo have det.

Hvis du tager nogle bedre billeder lidt tættere på af det forskellige sektioner kan vi sikkert nemt tegne diagrammet. Man kan selvfølgelig ikke nødvendigvis aflæse alle værdierne. Men får vi diagrammet på plads, kan du selv føje værdierne til. Spolerne er selvfølgelig ikke sådan lige at aflæse med mindre der er skrevet noget på dem.
    Jeg kommer tættere og tættere på. Nu har jeg bestilt 3 nye sæt måle ledninger, da der var problemer med dem jeg havde. Jeg tror det er 8 år siden Jens lavede de højttalere og han er også flyttet nogle gange. Måske tegningerne er blevet væk. Jeg hved ikke om de ligger et sted på Hifisentralen.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    Jeg har skam søgt men intet fundet. En bygge tråd dog men ingen tegninger. Regner dog med at komme i mål I løbet af et par dage. Har suppleret med en Mundorf 4.7 uf Tinfolie, over den Alufolie kondensator på 10 uf, som sidder i mellemtone filteret. Det har Jens anbefalet for lidt mere varme i mellemtonen. Alu kondensatorer har god detaljering men lidt hårde. Mangler funktions dygtige måle ledninger. De er på vej. Hvorfor laver man så forskellige stik typer på ledningerne. Har en del som ikke passer til multimetrene.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    Corona

Vis vedlegget 573039

Endelig fik jeg energi til å lage min soundbar forstærker færdig. Lars Clausen solgte mig nogle brugte af hans gode moduler for næsten ingenting. Der er indbygget dac som skal modtage signal via Toslink fra fjernsyn. BB 1704 Dac og discrete opamps. Hypex SMPS 2 x 46 DC. Første gang jeg har brugt SMPS. Diskanterne er 1.5 " og lidt lav følsomhed. Så tror det kompenserer for Klasse D lyden.
    Den her forstærker står hos min søn nu. Trækker højttalere med 93 dB følsomhed.

phaselineær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2025
    Antall liker
    193
    Sted
    Sjælland
    Prøver at forstå filtreret her. Har ingen tegning på det. Har andre her det? Er the Christian af Jens Gregersen. Han har foreslået lille modifikation. Den sorte 4,7 uf over den store flade aluminium kondensator på ca 10 uf. Kanskje lidt mere. Vil give lidt mere varme i mellemtonen.
    Prøv aktiv deling, der får du alle miligheder og langt mindre tab

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    Prøv aktiv deling, der får du alle miligheder og langt mindre tab
    Det lyder lidt for omfattende/kompliceret. Bliver 70 i år. Havde jeg været yngre så havde jeg gjort det. Så skal jeg have 6 monoblokke? Kan også dårligt se at lodde ordentligt i kunstig belysning. Stå udenfor og gøre det tror jeg ikke jeg orker. Men egentlig skal man vel bare have en kondensator i indgangen på hver effektforstærker? Dog ikke til bassen?

phaselineær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2025
    Antall liker
    193
    Sted
    Sjælland
    Det lyder lidt for omfattende/kompliceret. Bliver 70 i år. Havde jeg været yngre så havde jeg gjort det. Så skal jeg have 6 monoblokke? Kan også dårligt se at lodde ordentligt i kunstig belysning. Stå udenfor og gøre det tror jeg ikke jeg orker. Men egentlig skal man vel bare have en kondensator i indgangen på hver effektforstærker? Dog ikke til bassen?
    Der er lidt mere i den end en kondensator i indgangen på forstærkeren 😁
    Men ja, det er lidt omfattende at gå i gang med, men når man har fået sat sig ind i det, så klares alt via pc'en og det er 1000 gange nemmere end at skulle lodde filtre ved hver ændring og der er et hav af muligheder, især hvis man bruger FIR filtre.
    Man kan nøjes med 4 forstærkere og stadig køre passivt på toppen, da man alligevel nemt vil kunne korrigere der også.
    Jeg bruger 10 kanaler (5 i hver side), minisharc, nanodigi og 5 dac's 😁

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.478
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En minidsp flex eight gjør susen som delefilter. Du trenger en målemik i tillegg.

Den eneste komponenten du trenger av filter i høyttaleren er en beskyttelseskondis for diskanten.

Om du skal ha analog inn, trenger du i tillegg enten en PocketADC eller en ADept. Begge disse fra MiniDSP. ADept er AD-converter og Riaa.

Du hadde vel en bunke med ymse forsterkere? Diskant og mellomtone trenger ikke mye ooomph.Et par små Klasse D fungerer glimrende her.

Johan-Kr

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    En minidsp flex eight gjør susen som delefilter. Du trenger en målemik i tillegg.

Den eneste komponenten du trenger av filter i høyttaleren er en beskyttelseskondis for diskanten.

Om du skal ha analog inn, trenger du i tillegg enten en PocketADC eller en ADept. Begge disse fra MiniDSP. ADept er AD-converter og Riaa.

Du hadde vel en bunke med ymse forsterkere? Diskant og mellomtone trenger ikke mye ooomph.Et par små Klasse D fungerer glimrende her.

Johan-Kr
    Det vil jeg tage op til overvejelse. Først skal jeg være helt færdig med en lille ændring i filteret. Det sker idag eller i morgen.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    Skal høre højttalerne igen inden jeg tager beslutninger. Det er flere uger siden jeg hørte dem. Dengang var der en dårlig forbindelse på en forstærker terminal ud. Det gav forvrængning i mellemtonen. Regner med at blive færdig i denne uge.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    Køber denne af en ven. Er igang med små ændringer af kabelføring. Har desuden købt 2 stk RCore transformatorer som ankommer i denne måned.
    IMG_20250312_112845.jpg

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    Et hav af dyre Vishay modstande. Black Gate kondensatorer i kredsløbet.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.207
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Artig med 15000 kondisser, lurer på hvor mye L som blir lagt til i all den ekstra kobberen som skal til for å henge alle C-ene sammen? Kommer til et punkt hvor det virker mot sin hensikt. Dansker og kinesere assa! 🥴

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    Må komme an på lytte resultat når det er færdig. Time will show. Havde printet liggende. Nogle bekendte i Danmark som har designet det. Mange små er bedre end få store.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.207
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Må komme an på lytte resultat når det er færdig. Time will show. Havde printet liggende. Nogle bekendte i Danmark som har designet det. Mange små er bedre end få store.
    Få store kan lett gjøre tilnærmet ideelle ved hjelp av trinnvis shunting. Som sagt det er en balanse... For mange og induktansen forårsaket av bein og printbaner snur det hele

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    Få store kan lett gjøre tilnærmet ideelle ved hjelp av trinnvis shunting. Som sagt det er en balanse... For mange og induktansen forårsaket av bein og printbaner snur det hele
    Mener de her print er meget godt udlagt. Brede og tykke baner.

møffe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Antall liker
    1.413
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Køber denne af en ven. Er igang med små ændringer af kabelføring. Har desuden købt 2 stk RCore transformatorer som ankommer i denne måned. Vis vedlegget 1105823
    Det er tragisk at man ikke kan finde rundt i eget "selv byg misk-mask" uden at sætte små (amatør) labels op ledningerene.

Fedt med MANTRA SOUND.

Lars Vester... ;)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    Det er tragisk at man ikke kan finde rundt i eget "selv byg misk-mask" uden at sætte små (amatør) labels op ledningerene.

Fedt med MANTRA SOUND.

Lars Vester... ;)
    Lars Vester ækvivalent med Møffe? Jeg aner ikke hvem "Møffe" er!

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726

Fedt med MANTRA SOUND.

Lars Vester... ;)
    Det er ikke mig som har lavet denne Pre. Heller ikke mig som har sat mærkater på. Jeg er dog igang med at ændre på lednings føring, i næste uge ankommer nye R core trafoer. Har desuden sat en 230 vac tænd/sluk på forpladen.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    Afdøde Peter Steffensen og en anden har udviklet det her. Der er et hav af gode komponenter i. Vishay modstande i hobetal. Håber at blive færdig i næste uge.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726

Fedt med MANTRA SOUND.

Lars Vester... ;)
    Nu har jeg fået en forklaring på hvem du er. En ven af fælles tidligere bekendt. Trist skæbne han fik. Meget dygtig og vidende person. Må have været hårdt at være ansat hos politiet. Var han ikke det?
    Det er hårdt at blive 70 med Alz. To "børn" med Autist/Asberger diagnoser. Håber færdig med Mantra i løbet af få dage. Er ombygget mange gange. Irriterende at den ikke vil acceptere udgangs trafoerne i min Ps audio Direct stream Dac.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    Nu har jeg accepteret at jeg ikke kan overføre balanceret til den. Nogen som har en ide?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    Hej Drossel,

Du må undskylde. Har af en eller anden årsag misset dit indlæg.

Tak for tilbudet. Jeg vil takke nej. Min interesse for NLE konstruktioner er ren akademisk. Jeg ville da gerne se konstruktionen og hvis du manglede et diagram kunne vi måske ved fælles hjælp tegne det.
    Det ene mono trin er tilsyneladende brændt af. Jeg har på et tidspunkt selv tegnet et diagram. Aner ikke hvor det er blevet af efter flere flytninger. Har også lavet kopi af printudlæg. Men det er en saga blot.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn