drossels Diy tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.706
    Prøver at forstå filtreret her. Har ingen tegning på det. Har andre her det? Er the Christian af Jens Gregersen. Han har foreslået lille modifikation. En eller to Mundorf Tinfolie 4.7 uf over mellemtone filteret Vil give lidt mere varme i mellemtonen.

Sist redigert:

senilix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Antall liker
    184
    Prøver at forstå filtreret her. Har ingen tegning på det. Har andre her det? Er the Christian af Jens Gregersen. Han har foreslået lille modifikation. Den sorte 4,7 uf over den store flade aluminium kondensator på ca 10 uf. Kanskje lidt mere. Vil give lidt mere varme i mellemtonen.
    Hej Drossel,

Så svært kan det heller ikke være at tegne filteret op. Men jeg er lidt uforstående over Jans Gregersen ikke bare kan sende dig diagrammet over filteret. Han må jo have det.

Hvis du tager nogle bedre billeder lidt tættere på af det forskellige sektioner kan vi sikkert nemt tegne diagrammet. Man kan selvfølgelig ikke nødvendigvis aflæse alle værdierne. Men får vi diagrammet på plads, kan du selv føje værdierne til. Spolerne er selvfølgelig ikke sådan lige at aflæse med mindre der er skrevet noget på dem.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.706
    Hej Drossel,

Så svært kan det heller ikke være at tegne filteret op. Men jeg er lidt uforstående over Jans Gregersen ikke bare kan sende dig diagrammet over filteret. Han må jo have det.

Hvis du tager nogle bedre billeder lidt tættere på af det forskellige sektioner kan vi sikkert nemt tegne diagrammet. Man kan selvfølgelig ikke nødvendigvis aflæse alle værdierne. Men får vi diagrammet på plads, kan du selv føje værdierne til. Spolerne er selvfølgelig ikke sådan lige at aflæse med mindre der er skrevet noget på dem.
    Jeg kommer tættere og tættere på. Nu har jeg bestilt 3 nye sæt måle ledninger, da der var problemer med dem jeg havde. Jeg tror det er 8 år siden Jens lavede de højttalere og han er også flyttet nogle gange. Måske tegningerne er blevet væk. Jeg hved ikke om de ligger et sted på Hifisentralen.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.706
    Jeg har skam søgt men intet fundet. En bygge tråd dog men ingen tegninger. Regner dog med at komme i mål I løbet af et par dage. Har suppleret med en Mundorf 4.7 uf Tinfolie, over den Alufolie kondensator på 10 uf, som sidder i mellemtone filteret. Det har Jens anbefalet for lidt mere varme i mellemtonen. Alu kondensatorer har god detaljering men lidt hårde. Mangler funktions dygtige måle ledninger. De er på vej. Hvorfor laver man så forskellige stik typer på ledningerne. Har en del som ikke passer til multimetrene.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.706

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.706
    Corona

Vis vedlegget 573039

Endelig fik jeg energi til å lage min soundbar forstærker færdig. Lars Clausen solgte mig nogle brugte af hans gode moduler for næsten ingenting. Der er indbygget dac som skal modtage signal via Toslink fra fjernsyn. BB 1704 Dac og discrete opamps. Hypex SMPS 2 x 46 DC. Første gang jeg har brugt SMPS. Diskanterne er 1.5 " og lidt lav følsomhed. Så tror det kompenserer for Klasse D lyden.
    Den her forstærker står hos min søn nu. Trækker højttalere med 93 dB følsomhed.

phaselineær

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2025
    Antall liker
    152
    Sted
    Sjælland
    Prøver at forstå filtreret her. Har ingen tegning på det. Har andre her det? Er the Christian af Jens Gregersen. Han har foreslået lille modifikation. Den sorte 4,7 uf over den store flade aluminium kondensator på ca 10 uf. Kanskje lidt mere. Vil give lidt mere varme i mellemtonen.
    Prøv aktiv deling, der får du alle miligheder og langt mindre tab

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.706
    Prøv aktiv deling, der får du alle miligheder og langt mindre tab
    Det lyder lidt for omfattende/kompliceret. Bliver 70 i år. Havde jeg været yngre så havde jeg gjort det. Så skal jeg have 6 monoblokke? Kan også dårligt se at lodde ordentligt i kunstig belysning. Stå udenfor og gøre det tror jeg ikke jeg orker. Men egentlig skal man vel bare have en kondensator i indgangen på hver effektforstærker? Dog ikke til bassen?

phaselineær

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2025
    Antall liker
    152
    Sted
    Sjælland
    Det lyder lidt for omfattende/kompliceret. Bliver 70 i år. Havde jeg været yngre så havde jeg gjort det. Så skal jeg have 6 monoblokke? Kan også dårligt se at lodde ordentligt i kunstig belysning. Stå udenfor og gøre det tror jeg ikke jeg orker. Men egentlig skal man vel bare have en kondensator i indgangen på hver effektforstærker? Dog ikke til bassen?
    Der er lidt mere i den end en kondensator i indgangen på forstærkeren 😁
    Men ja, det er lidt omfattende at gå i gang med, men når man har fået sat sig ind i det, så klares alt via pc'en og det er 1000 gange nemmere end at skulle lodde filtre ved hver ændring og der er et hav af muligheder, især hvis man bruger FIR filtre.
    Man kan nøjes med 4 forstærkere og stadig køre passivt på toppen, da man alligevel nemt vil kunne korrigere der også.
    Jeg bruger 10 kanaler (5 i hver side), minisharc, nanodigi og 5 dac's 😁

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.454
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En minidsp flex eight gjør susen som delefilter. Du trenger en målemik i tillegg.

Den eneste komponenten du trenger av filter i høyttaleren er en beskyttelseskondis for diskanten.

Om du skal ha analog inn, trenger du i tillegg enten en PocketADC eller en ADept. Begge disse fra MiniDSP. ADept er AD-converter og Riaa.

Du hadde vel en bunke med ymse forsterkere? Diskant og mellomtone trenger ikke mye ooomph.Et par små Klasse D fungerer glimrende her.

Johan-Kr

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.706
    En minidsp flex eight gjør susen som delefilter. Du trenger en målemik i tillegg.

Den eneste komponenten du trenger av filter i høyttaleren er en beskyttelseskondis for diskanten.

Om du skal ha analog inn, trenger du i tillegg enten en PocketADC eller en ADept. Begge disse fra MiniDSP. ADept er AD-converter og Riaa.

Du hadde vel en bunke med ymse forsterkere? Diskant og mellomtone trenger ikke mye ooomph.Et par små Klasse D fungerer glimrende her.

Johan-Kr
    Det vil jeg tage op til overvejelse. Først skal jeg være helt færdig med en lille ændring i filteret. Det sker idag eller i morgen.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.706
    Skal høre højttalerne igen inden jeg tager beslutninger. Det er flere uger siden jeg hørte dem. Dengang var der en dårlig forbindelse på en forstærker terminal ud. Det gav forvrængning i mellemtonen. Regner med at blive færdig i denne uge.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.706
    Køber denne af en ven. Er igang med små ændringer af kabelføring. Har desuden købt 2 stk RCore transformatorer som ankommer i denne måned.
    IMG_20250312_112845.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn