DSP kurs for medlemmer av HiFi- sentralen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    OT for kurset, men jeg har lyst å komme med en positiv tilbakemelding til OB-BB.

    For å sette litt kontekst først: Har nettopp vært på et seminar på NTNU i Trondheim med Martin Steinert, som er en anerkjent internasjonal kapasitet om innovasjon. En ting han jobber veldig for er å så inn en skaperglede. Lage ting. Prøve. Ekspermentére. Ha det gøy. Det er i sånn jobbing man kan finne de virkelig gode idéene.

    Jeg fikk klare parelleller til det inntrykket jeg fikk av å besøket på Skedsmo videregående på kurset. Besøket på Skedsmo videregående imponerte og OB-BBs entusiasme til faget minnet meg på meg mye om grunnholdningen på disse innovasjonslabbene på NTNU. Jeg har lyst å oppmuntre og si at dette må dere bare dyrke og pleie videre! Å utruste elevene med nysgjerrighet, skaperglede, er viktig og veldig positivt. Man sår inn verdier som gir en base som kan forme elevene for resten av karriæren (selv om ikke alle kanskje uttrykker like stor entusiasme for det nå). Skaperglede er noe man dessverre mister mer og mer kontakten med i dagens utdanninger (på alle nivå). Så stå på videre. Ta vare på dette, for det veldig verdifullt!

    ...og selvsagt, brukes denne skapergleden til å lage høyttalere og utstyr, så er det ekstra moro!
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Håper nå at alle kursdeltakere og bidragsytere som ikke fikk anledning til å delta på kurset, har fått med seg videosnuttene som er lagt ut. Er det mye som gjenstår, Jørn? Har foreløpig ikke hatt tid til å se gjennom siste "sending".

    Eivind S
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for veldig fine videoer Snickers. Fint at det blir satt fokus på blant annet gating.

    Finnes det litteratur på DC-pulser? Forstår ikke helt fysikken bak og det hadde vært kjekt å kunne.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.945
    Antall liker
    4.381
    Søk på step-respons, Atle. Den viser hva som skjer ved et DC-pådrag.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk! Tenkte mest på det Snickers nevnte om DC-impuls ved start og slutt av eksempelvis toner fra en liten fløyte.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.610
    Sted
    Østfold

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    1.574
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Nesten fristet til å dra frem en DSP å dra på riktig på da jeg savner de gode gamle S lydene .
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.985
    Antall liker
    7.108
    Sted
    Kongsberg
    Takker.
    Ikke noe som å starte dagen med en kaffekopp og en reprise på dine foredrag. :)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Skryt!! Det her var altså utrolig flott! Dæven for en jobb dere har gjort. Så mange videoer. Har sett de første to videoene. Snickers, du klarer å folkeforklare noe kompliserte greier, og du er en god foredragsholder! Nå blir det noen timer på youtube :)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Veldig ryddig, nyttig og forståelig foredrag Jørn Rune! Her har du gjort en kjempejobb!
    Det ble sent før jeg kom i seng i natt, men jeg har ikke fått sett alle videoene, så jeg tar fram potetgull og pepsi-max og fortsetter på youtube ;D

    Vidar
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    2.347
    Torget vurderinger
    75
    Dæven, har ikke fått med meg, da er det plenty å gjøre på tuben fremover,takker så mye;)
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    For et flott foredrag og initiativ! Dette er noe annet enn mye av såpelitturaturen eller den ufordøyd kunnskapen man finner mye av på nettet om liknende. Dette er velfordøyde tanker og erfaringer gjort forståelig for lydinteresserte.
    At videoene ikke favner bredere interesse er en gåte.

    Får respekt og en klar anbefaling fra meg.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.810
    Antall liker
    11.330
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dette er meget bra Snickers! Har ikke sett alt enda, men det som angår måling har jeg sett!
    Her lærte jeg en del triks, bl.a. tolking av vannfall og noe av dette med impulsmåling.

    Likte spesielt nr.18

    Direkte = fullkorreksjon
    Tidlig refleksjon = moderat korrigering
    Sen refleksjon = 50%

    Dette hjalp meg en god del siden jeg har anlegget i stuen og er fastlåst med tanke på plassering! :)


    Det er vel bare en ting å si! Applaus Snickers!! :)
    Hadde jeg vert med på kurset så skulle du fått eple på pulten!
     
    A

    ANM

    Gjest
    Flott foredrag Snickers. Synes du ga en god presentasjon av hvordan de for mange tilsynelatende forskjellige grenene innen fysikk faktisk er forankret i samme matematikk. Det synes jeg er en av de viktigste forståelsene man kan ha med seg inn i denne hobbyen og ville muligens slått beina under mange kontroversielle produkter. JA, TIL MER FYSIKK PÅ GRUNNSKOLEN!

    Forøvrig føler jeg at foredraget ditt nok har reddet meg fra et DSP-helvete. Vet jeg er altfor nevrotisk til å ha alle de mulighetene for justering tilgjengelig. Kunne aldri ha nøti musikk på anlegget igjen.:)

    mvh
    André
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Har ikke fått med meg disse filmene før nå. Passer perfekt da jeg har en Minidsp på vei i posten.
    Har pløyd meg gjennom halvparten av filmene og må ta av meg hatten for presentasjonen.
    Veldig enkelt og greit forklart og interessant å høre på. Godt jobba!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.610
    Sted
    Østfold
    Hehe, John Harald stilte med hotellrom, og egg og bacon til frokost. I tillegg er jeg gift, uten at jeg helt så sammenhengen der. Jeg gadd jo ikke reise helt til Østfold mellom slagene.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.810
    Antall liker
    11.330
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Puh.. Da kom jeg til 38! Har bare sovnet to ganger med påfølgende tilbakespoling mens jeg har sett det hele! :cool:
    Lærerikt og kjempeinteressant! :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Rett og slett strålende, snickers-is. Er i gang med å se. Takk:)

    Du har vel ikke laget noen innholdsfortegnelse for dette? Så man lett kan orientere seg til de spesifikke delene man evt. vil se?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.810
    Antall liker
    11.330
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Innholdsfortegnelse hadde vert fint.
    Anbefaler selv de som ikke driver med DSP å se hele greien. :)
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    Kort spørsmål Snickers, tar du høyde for FIR-filteres mulighet for rett fasekarakteristikk i avrulling når du nevner at bratte delefiltre har dårligere impulsrespons enn slakke filtre?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.610
    Sted
    Østfold
    Kort spørsmål Snickers, tar du høyde for FIR-filteres mulighet for rett fasekarakteristikk i avrulling når du nevner at bratte delefiltre har dårligere impulsrespons enn slakke filtre?
    Nei, for faselinjære filtre (noe man bare kan oppnå med FIR) vil den effekten som påvirker impulsresponsen i et tradisjonelt filter ikke gjelde. Imidlertid vil metoden som benyttes for å få filtrene faselinjære påvirke impulsresponsen selv om de i teorien har fin impulsrespons.
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    Kort spørsmål Snickers, tar du høyde for FIR-filteres mulighet for rett fasekarakteristikk i avrulling når du nevner at bratte delefiltre har dårligere impulsrespons enn slakke filtre?
    Nei, for faselinjære filtre (noe man bare kan oppnå med FIR) vil den effekten som påvirker impulsresponsen i et tradisjonelt filter ikke gjelde. Imidlertid vil metoden som benyttes for å få filtrene faselinjære påvirke impulsresponsen selv om de i teorien har fin impulsrespons.
    Skjønner. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.810
    Antall liker
    11.330
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Innholdsfortegnelse hadde vert fint.
    Anbefaler selv de som ikke driver med DSP å se hele greien. :)
    Det er en brilliant ide!

    Kan folk eventuelt poste forslag til titler med referanse til videonummer her? Da kan jeg legge inn dette fortløpende.
    Tenk enkelt :)

    eksempel:
    1-18 = måling
    19-25 = DSP
    25-37 = akustikk

    Noe slikt. Har en da ikke DSP så trenger en ikke se avsnittene som er direkt om DSP og bruk av denne.
    Resten vil jeg egentlig påstå vil passe for alle. De som da drar frem en målemic kan da gjøre fysiske og tekniske forandringer, plassering, demping, tweake filtre osv :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.853
    Antall liker
    4.489
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Trinnov settings spørsmål.

    Hei dere DSP glupinger.
    Jeg håper det er greit at jeg låner denne tråden for å spørre om dette utdraget fra
    manualen til min ADA TEQ trinnov optimizer som jeg sitter å småleser i litt om dagen.

    Kan dette simplifiseres til forståelig norsk?;)


    Width of level window (default is 16/f): this time-frequency window is used to compute the perceptual level of every speaker. Its width can be modified to improve the automatic level alignment.

    ​På forhånd takk!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.610
    Sted
    Østfold
    Jeg tolker dette som at de har en automatisk nivåjustering som lar systemet justere nivået i alle høyttalerne for å matche et referansenivå. Dersom for eksempel alle høyttalerne ble justert etter en 1kHz tone ville små avvik ved 1kHz på noen av høyttalerne påvirket resultatet. Ulik akustikk i området der hver høyttaler står kan også medføre avvik. Ved å bruke et bredere frekvensområde å justere etter kan man potensielt få et mer korrekt resultat.

    Det kan se ut som om denne prosessen skjer både i frekvens og tidsdomenet, i og med at det her refereres til et "time-frequency window". Det kan se ut til at dette handler om lengden på tidsvinduet som benyttes. Det betyr i såfall at man inkluderer den lokale akustikken rundt høyttalerne. Funksjonen x/f betyr at tidsvinduet for hver frekvens avhenger av selve frekvensen. Man setter altså ikke for eksempel 1ms, men tidsvinduet vil være dobbelt så langt ved 1kHz som ved 2kHz, og dobbelt så langt som det igjen ved 500Hz.

    Hvilken enhet de bruker er jeg usikker på, kan det være sekund? I såfall tilsvarer dette 16ms ved 1kHz.

    Dette kan sammenliknes med en periodegatet måling der telleren sier hvor mange perioder man inkluderer i målingen. Hensikten må være å nivåmatche kanalene etter de akustiske forholdene rundt hver høyttaler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn