Du skjønner du er gammel...............

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Nåja.. besøkte Valor i La Vila Joiosa for et par år siden.... :) Valor selges forresten i Norge også...
    Dette er jo det interessante. Begge er spanske produsenter av sjokolade og begge er tidlig ute med å påpeke at de var først ute med å gjøre ting med sjokolade (spanske kolonier i Amerika). De er litt småsure nede i Spania over at belgierne har stukket av med sjokoladekronen og gjør hva de kan for å skape best mulig sjokolade i Spania.

    Jeg var på en sjokolademesse og smakte vel like mange sjokolader som de stakkars ostedommerne nylig måtte gjennom oster i VM. De spanske falt i smak og spesielt Solé. De har samarbeidet med de samme kakaobøndene i over førti år, i Den dominikanske republikken, og har full kontroll på råvarene. I tillegg kjører de et tungt Fairtrade-opplegg sammen med bøndene, slik at de er sikret mot at de får sekunda vare eller at det blandes inn bønner med tvilsom opprinnelse. (Skjer mye rart på kakaomarkedet).

    For meg var det fascinerende å lære mer om tilvirkningsprosessen og spesielt conchingen og hvor avgjørende den er.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Conche

    FULL DISCLOSURE: Den bedre halvdel importerer Solé.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Når man ikke er på fjesboka og samtidig holder meg til min IKKE smarte mobiltelefon (til kr. 79,- på tilbud for 4 år siden) og uten kamera !! Da er jeg nærmest fossil i ungdommens øyne iallefall.
    Nå skjønte jeg plutselig at jeg faktisk er en ungdom.
    Det er fordelen med å lese tråden. Man føler seg ung selv om man er gammel. Men det at en har behov for å føle seg ung er kanskje et tegn i seg selv.
    Mange får en realitetsorienterning når de deltar i veteranidrettsarrangementer, har jeg lagt merke til...
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.058
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Når man ikke er på fjesboka og samtidig holder meg til min IKKE smarte mobiltelefon (til kr. 79,- på tilbud for 4 år siden) og uten kamera !! Da er jeg nærmest fossil i ungdommens øyne iallefall.
    Nå skjønte jeg plutselig at jeg faktisk er en ungdom.
    Det er fordelen med å lese tråden. Man føler seg ung selv om man er gammel. Men det at en har behov for å føle seg ung er kanskje et tegn i seg selv.
    Mange får en realitetsorienterning når de deltar i veteranidrettsarrangementer, har jeg lagt merke til...
    Old Boys fotball er for de over 33 år..
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Bedriftsleger gruer seg til bedriftsfotballen. Stive førti-/femtiåringer møter gressmatten med et knas.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kamferdropesene være grønne med furunålsssmak og ikke denne nymoderne honningfellen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Driver litt med kuler og krutt.

    I det ene forbundet er jeg snart "Silver Senior" ! I et annet er jeg "Super Senior"!

    Men gammel er jeg f..n ikke!! Og ingen tør påstå noe annet..........................! ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Finnes de ennå???? :p
    De har nok gått inn til regjeringen. Men kjøpte noe forbausende på Ikea. En vinterdrikk som smakte akkurat som Taffelbus før i tiden. Vinterdrykka eller noe slikt, i en halvliter med kullsyre og medvillighet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Mokkabønner:

    sukker, kakaomasse, kakaosmør, tørrmelk, kaffe, emulgator (soyalecitin), salt og aroma.

    Det beste du kan kjøpe av sjokolade i Norge kommer fra Solé i Barcelona. Kakaomasse, kakaosmør og rørsukker. Conchingen, prosessen der kakaomasse og kakaosmør kombineres, gjennomføres i opp til tre dager, der andre produsenter bruker noen timer. Selv deres 100% sjokolade er til å spise og det har jeg ikke klart før. (Sier noe om kvaliteten på kakaomassen).


    Company of chocolates in Barcelona - Chocolates SOLÉ
    Nå skrev jeg jo at Mokkabønner er noe av det beste å få kjøpt i Norge. Kan forresten ikke huske å ha sett Solè sjokolade noengang når jeg har vært i butikken og handlet Mokkabønner og Evergood. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    - når ingen kan gi deg navnet på den gule godluktende blaute rensekremen som alle hadde på verksteder/bilverksteder før..:mad:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    - når ingen kan gi deg navnet på den gule godluktende blaute rensekremen som alle hadde på verksteder/bilverksteder før..:mad:
    Mekan. Sånn, da føler du deg ikke gammel.
    Husker den, men sliter med navnet. Mener det ikke var Mekan? Det var en 5l dunk med dispenser i bunn, var det ikke? Det var vel også en utgave med sand i?
    Hva med STP oljetilsetning - eksisterer denne enda?
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.124
    Antall liker
    9.438
    ^Det var nok lokale variasjoner. Mekan ble produsert av Skien Såpefabrikk og ble brukt på østlandsområdet. Varianten med sagflis (ikke sand) har vært å få inntil nå nylig. Vet ikke navnet.

    STP-43.jpg

    STP-merkede biler går fremdeles fryktelig fort. (NASCAR 2018)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sagflis høres ut som en glimrende idé. Mener de moderne variantene ofte inneholder plastkuler?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Tror man er i ferd med å fjerne plastkuler fra slike rensekremer nå. Større bevissthet om ulempene.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.124
    Antall liker
    9.438
    Litt på siden, men det beste man kan bruke for å fjerne skitten olje og fett fra hendene er en ren olje. Matolje fungerer utmerket. i "gamle dager" var white spirit mye brukt til formålet, men var vel aggressivt med huden. I min ungdom jobbet jeg som smører på en bensinstasjon og en lur selger overtalte eieren til å bytte ut Mekanen med en egenprodusert rensekrem. Der var nok andelen lut høy, huden hadde en tendens til å følge med. Jeg tror Mekan hadde en høy andel olje i seg, derav den gode effekten.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg husker denne kremsåpen hadde en tendens til å skille seg. Den besto av en blank olje og noen gule og hvite ‘smør’ klumper når den sto lenge om gangen uten bruk.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Jeg satte STP merker på min førte bil. SAAB 96 V4. Tror merkene økte topphastigheten med ca 25kmt!;)

    Hadde selvsagt ikke råd til å kjøpe den fordømrade olja!

    Men bilen har jeg faktisk ennå! ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Man stappet vel STP i girkassen før salg, så kom der ingen ulyder defra :cool:
    Hadde vel en viskositet som majones.....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Man stappet vel STP i girkassen før salg, så kom der ingen ulyder defra :cool:
    Hadde vel en viskositet som majones.....
    Mener å huske at STP var en høykvalitets motorolje.

    Mener å huske ( her er jeg virkelig på gyngende grunn!! ) at de også hadde noe "lurium" som kunne tilsettes motorolje og som ga motoren et "teflonbelegg" innvendig.

    I "riktig gamle dager", dvs før synkroniserte girkasser ble vanlig var det vel ikke helt uvanlig å tilsette sagmugg i giroljen for at ulyder fra girkassen skulle bli borte. Dette fungerte vistnok ikke med synkroniserte girkasser da det gjorde at synkroniseringsringene mistet sin tiltenkte funksjon. Men nå er vi så langt tilbake i tid at nok ingen av de som drev med bil den gangen er her inne på HFS. Jeg ble fortalt dette av min gamle mor.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Man stappet vel STP i girkassen før salg, så kom der ingen ulyder defra :cool:
    Hadde vel en viskositet som majones.....
    Mener å huske at STP var en høykvalitets motorolje.

    Mener å huske ( her er jeg virkelig på gyngende grunn!! ) at de også hadde noe "lurium" som kunne tilsettes motorolje og som ga motoren et "teflonbelegg" innvendig.

    I "riktig gamle dager", dvs før synkroniserte girkasser ble vanlig var det vel ikke helt uvanlig å tilsette sagmugg i giroljen for at ulyder fra girkassen skulle bli borte. Dette fungerte vistnok ikke med synkroniserte girkasser da det gjorde at synkroniseringsringene mistet sin tiltenkte funksjon. Men nå er vi så langt tilbake i tid at nok ingen av de som drev med bil den gangen er her inne på HFS. Jeg ble fortalt dette av min gamle mor.
    Mulig du tenker på QMI, de har innvendig motorrens og teflonbehandling som etter sigende skal smøre mer eller mindre permanent. Prøvde det på en bil jeg hadde en gang uten å merke noe noen forskjell.
    QMI produkter

    Hadde forresten STP klistremerke på den første verktøykassa jeg fikk som barn. Tidløs og ikonisk logo.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Da har man gått til det drastiske skritt å konsultere Google!

    Her er hva Google sier:

    "Scientifically Treated Petroleum også kjent som STP er en amerikansk produsent av motorolje og et merkenavn for bedriftens produkter.
    Bedriften eies nå av Armored AutoGroup.
    Bedriften ble grunnlagt i Saint Joseph, Missouri i 1953 av tre gründere med 3000 dollar i oppstartskapital."

    I følge Norsk representant for STP som er Auto Care STP - A part of the SEAB group så driver de med dette:

    ( Det virker som en direkte oversettelse av noe et USA basert reklamebyrå ville ha sagt! )

    De som finner det interessant leser det nedenfor, andre kan gi seg her! Kortversjonen er at de selger masse "lurium som kan benyttes i bilmotorer og drivstoff ;)



    STP

    STP´s sortiment av høyteknologiske produkter hjelper dagens bilister med å unngå
    problemer med motoren og sørger for at denne beholder maksimal yteevne.

    STP rengjør drivstoffsystemet. Ved regelmessig bruk av STP unngår du
    forstyrrelser i motoren og beholder full effekt.

    En moderne motor med elektronisk innsprøytningssystem arbeider med høy presisjon. Motoren er konstruert for å gi en optimal drivstoffblanding til rett tid. Dette er forutsetningen for en jevn og fullstendig forbrenning av drivstoffet som gir motoren den fulle effekten den er konstruert for. Etter hvert bygges det opp avleiringer i motor og drivstoffsystem. Selv små mengder på ventiler og innsprøytningsdyser stjeler kraft fra motoren. Ved bruk av STP vil du alltid ha et rent innsprøytningssytem som gir motoren maksimal effekt.

    STP-Historikk:

    Det er takket være visjonene, ambisjonene og talentet til grunnleggeren C. Dwight Ligget at man i dag kan velge og vrake i det store utvalget av STP - produkter. På høsten i 1954 begynte Ligget å produsere en oljetilsetning i et lite verksted i en bakgate i St. Joseph, Missouri, USA.

    Han kalte tilsetningen STP (Sientifically Treated Petroleum). Det revolusjonære produktet ble raskt en bestselger. Den var designet for å redusere oljeforbruket, forbedre oljetrykket, redusere motorslitasje og bekjempe oppbygning av avfall. Ved hjelp av et nettverk av distributører tok det ikke lang tid før produktet var kjent over hele USA.

    Innen fire år hadde man kunnet se den nå velkjente STP-logoen på en amerikansk Indy Race-bil. Da 60-årene nærmet seg, utfordret også STP fartsrekorder til lands på Bonneville Salt Flats. De startet en suksesshistorie innen motorsport som fortsatt skrives i dag.

    En bemerkelsesverdig hendelse i tidlig motorsportshistorie var Athol Grahams fartsrekord på 344 mph i hans hjemmebygde rekordbil "City of Salt Lake" i desember i 1959. Den ble drevet av en 3 000 bhp flymotor som var utstyrt med et friksjonsreduserende produkt fra STP (føreren satt som i en kokong under et cockpitdeksel fra et P-51 Mustang-jagerfly).

    Tidlig i 1961 så man begynnelsen på et nytt kapittel med store prestasjoner i STPs historie. Dette skjedde da Andy Granatelli, en talentfull ingeniør og fanatiker etter raske biler og motorsport, tok kontroll over selskapet.

    Granatelli, født i Chicago 1923, var en stor forretningsmann, velsignet med evnen til å gi mennesker lyst til å kjøpe STP-produktene, etter hvert som selskapet og produktutvalget utviklet seg.

    Under Granatellis ledelse fortsatte selskapet å vokse, og det ble et navn alle hadde hørt om og tok en dominerende posisjon i løpet av bare syv år. I løpet av denne tiden utvidet de fra syv til 2 000 ansatte etter hvert som salget steg, og STP´s andel av det amerikanske markedet ekspoderte fra 7 % til 85 %.

    Granatelli fortsatt å bygge opp STPs arv innen motorsport, og den berømte blå, røde og hvite STP-logoen har blitt sett på talløse vinnerbiler over fire tiår. De har seire fra Bonneville Salt Flats og hele syv NASCAR Winston Cup Series-titler med Richard Petty samt seier i det berømte løpet Indianapolis 500.

    STP holder også en annen rekord... Som en del av den oppfinnsomme og svært suksessfulle markedsføringen av merkevaren ga man bort ikke mindre enn 100 millioner STP merker i løpet av ett år over hele USA. Denne massive markedsføringen hjalp til med å etablere en av de mest anerkjente og berømte merkevarene i hele verden og den eneverdige, globale lederen innen tilsetningstoffer til drivstoff og motorpleieprodukter.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^^
    ^
    Jeg glemte hvor gamle dere er, det kan godt tenkes det var STP som hadde disse produktene på 70-tallet, som er da jeg er født. Men nå, i moderne tid, er iallfall QMI et firma som har slike produkter også. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.124
    Antall liker
    9.438
    ^^
    ^
    Jeg glemte hvor gamle dere er, det kan godt tenkes det var STP som hadde disse produktene på 70-tallet, som er da jeg er født. Men nå, i moderne tid, er iallfall QMI et firma som har slike produkter også. :)
    Men kjære vene, hør nå hva voksne folk sier. STP var en uberkul logo som økte toppfarten med minst 25 km/t. QMI er bare copycats som kan ta seg en bolle. Lurium begge deler.

    ;)
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    - når ingen kan gi deg navnet på den gule godluktende blaute rensekremen som alle hadde på verksteder/bilverksteder før..:mad:
    Mekan. Sånn, da føler du deg ikke gammel.
    Husker den, men sliter med navnet. Mener det ikke var Mekan? Det var en 5l dunk med dispenser i bunn, var det ikke? Det var vel også en utgave med sand i?
    Hva med STP oljetilsetning - eksisterer denne enda?
    STP, ----det må da eksistere.
    Husker dette som det var i går, men husker jo ikke stort mer.;)

    1 (1).jpg
    12545cd520114261ae12eadc086b15a3.jpg
    1239mj6.jpg
    Eagle72-15-IMSMay2015-1000x.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^^
    ^
    Jeg glemte hvor gamle dere er, det kan godt tenkes det var STP som hadde disse produktene på 70-tallet, som er da jeg er født. Men nå, i moderne tid, er iallfall QMI et firma som har slike produkter også. :)
    Men kjære vene, hør nå hva voksne folk sier. STP var en uberkul logo som økte toppfarten med minst 25 km/t. QMI er bare copycats som kan ta seg en bolle. Lurium begge deler.

    ;)
    Nice try, men kanskje enda bedre om du hadde brukt "lille vennen" e.l. isteden. :)

    Og ja, tvilsomt om dette har noen effekt, og om ikke annet er logoen til STP fortsatt kulere og mer ikonisk enn QMI sin (som jeg har klistremerke på verktøykassa av nå).
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og så har vi jo Morey's oil stabilizer, husker godt denne her, vurderte å begynne med salg av dette rundt 1982-83,. Kanskje noen andre som også har vært borti dette?
    grouping.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sure appelsiner er definitivt fysjom, - og kabaret kan faktisk være godt... med masse reker i....:cool:
    Den skinkepølsevarianten vet jeg ikke helt om jeg.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn