Dynamic Precision DAC

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
De fire alu-fargede elektrolyttene bakerst på printet (bilde 1), kan noen fortelle meg verdien på disse? Er de maken til de sorte som står midt på printet (22000uf/16V)?

Det er fint om noen vet, så slipper jeg å fjerne dem for å finne ut...

@olaps: Thanx! Da vet jeg i alle fall at jeg ikke er helt skrullete. 8)
 

Rune_pedersen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
128
Antall liker
3
Hei igjen
De er ikke like de ner byttet ut på min send tlf nr på pm så kan du få benevnelsen på de i min.
Har den åpnet nå
 

Siam

Medlem
Ble medlem
19.04.2005
Innlegg
31
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
havar skrev:
De fire alu-fargede elektrolyttene bakerst på printet (bilde 1), kan noen fortelle meg verdien på disse? Er de maken til de sorte som står midt på printet (22000uf/16V)?

Det er fint om noen vet, så slipper jeg å fjerne dem for å finne ut...
Verdien på de fire er 35V og 10000uF
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Takker Siam!

Vet du om det er gjort noe mer enn kondensatorskifte og fjerning av opamps/kutting av phonokobling?
 

Siam

Medlem
Ble medlem
19.04.2005
Innlegg
31
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
havar skrev:
Takker Siam!

Vet du om det er gjort noe mer enn kondensatorskifte og fjerning av opamps/kutting av phonokobling?
Det er ikke byttet kondensatorer i min dac. Bruker batteri PSU.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Siam skrev:
havar skrev:
Takker Siam!

Vet du om det er gjort noe mer enn kondensatorskifte og fjerning av opamps/kutting av phonokobling?
Det er ikke byttet kondensatorer i min dac. Bruker batteri PSU.
OK. Trodde bare de var byttet ut, siden alle de som er små (o.1uf?) og blå i din DAC, er hvite i min. ;)
 

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei,

siden det er så mange som letter på lokket til DP DAC'er her:
Kan noen med 8.0 versjonen sjekke tegningsnummeret som står på printet og gi tilbakemelding?

Mvh. josi
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
josi skrev:
Hei,

siden det er så mange som letter på lokket til DP DAC'er her:
Kan noen med 8.0 versjonen sjekke tegningsnummeret som står på printet og gi tilbakemelding?

Mvh. josi
Jeg venter på litt småsnacks som skal inn i min, og med litt flaks kommer det i posten i morgen. Da får du i alle fall mitt tegningsnummer. ;)

Edit: Tegning nr. 8050-2

Hva er forresten ditt? Serienummer da? Mitt serienummer er 091
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Siam skrev:
Bilde av en modifisert dac
Hvilken opamp er det som sitter på BrownDog-adapteret på dette bildet?
 

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
213
Antall liker
42
Prøver å blåse litt liv i denne tråen igjen... Hvordan gikk det egentlig med mod'ingen havar? Sitter på en DPDac 8 selv, og vurderer eventuelle "enkle" oppgraderings-tiltak.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
DFM skrev:
Prøver å blåse litt liv i denne tråen igjen... Hvordan gikk det egentlig med mod'ingen havar? Sitter på en DPDac 8 selv, og vurderer eventuelle "enkle" oppgraderings-tiltak.
Jau du, jeg er fornøyd med resultatet. 8) Hva har du tenk å gjøre med din?

Modifiseringer som ikke krever lodding, og som er fullt reversible: CS8412 byttes ut med CS8414 på adapter, opampene i sokler (OP275 eller OPA2134?) byttes ut med eksempelvis AD797. Vær obs på at dette er en single opamp, og at du derfor trenger to stk på adapter, for å erstatte en av de som står der.

Videre bør du prøve med nettfilter av god kvalitet, og kanskje slenge på to-tre ferriter på strømkabelen mellom PSU og DAC. Dette er kanskje et geografisk problem, men her hvor jeg bor, gav dette siste tweaket godt resultat.

Ellers er det skiftet ut lytter og forbedret avkobling mot jord, samt bedre skjerming(/jording av IC-er, som 8414.

Jeg har tatt noen bilder, men jeg har ikke klart å somle meg til å "krympe" dem, og legge dem ut, men de kan lett mailes om noen andre DP-DAC eiere vil se på hva jeg har gjort. :)
 

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
213
Antall liker
42
Tenkte i første omgamg på op-amp bytte, evt en batteri PSU etterhvert. Tidligere i denne tråden har det vært nevnt AD826AN og LM4562. Noen spesiell grunn til at du valgte AD797?

Tar gjerne imot bilder på epost, til gjengjeld kan jeg krympe de og legge de ut her.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
DFM skrev:
Tenkte i første omgamg på op-amp bytte, evt en batteri PSU etterhvert. Tidligere i denne tråden har det vært nevnt AD826AN og LM4562. Noen spesiell grunn til at du valgte AD797?

Tar gjerne imot bilder på epost, til gjengjeld kan jeg krympe de og legge de ut her.
Jeg endte opp med AD797, rett og slett fordi jeg likte den best... ;) Jeg testet også AD826, og hadde den i en lang periode, men etter litt fram og tilbake, ble det altså 797.
 

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
213
Antall liker
42
OK, da har jeg endelig fått gjort noe med op-ampene mine... Jeg har altså en DPDac800 S/N: 025

Byttet ut den originale BB2604:

Med AD797:


Fikk en hjelpsom kyndig kamerat til å snekre adaptre, det ble litt trangt etterhvert, men...

resulktat: Betydelig forbedring i hele lydbildet. Vi snakker ikke om å fjerne slør, men om reinspikka dyneløfting! Fikk også anledning til en kjapp sammenlikning med en Andervik-moddet 8.0 - den ble direkte agressiv i toppen og grøtete i bånn i sammenlikning i mitt anlegg. Hoi!

Moret meg litt over databladet i tillegg:
"APPLICATIONS
Professional audio preamplifiers
IR, CCD, and sonar imaging systems"

Er en meget, meget lykkelig DPDac 800 eier nå

"De gamle er eldst"
 

Vedlegg

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Hei DFM

025 ja? Min 800 har s.nr. 033 :) Har samme opamper som dei du hadde.

Me snakkar om voldsom oppgradering her altså? (må berre spørre, det er jo dei som til de grader liker å blåse opp differanser ein må nilytte seg fram til for i det heile tatt å registrere) Isåfall vil eg vurdere det samme sjøl.

Må innrømme at eg vart litt nysgjerrig her no. Er jo ikkje snakk om nokon voldsom investering mhp kroner og øre akkurat heller.

Mvh. Karl :)
 

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
213
Antall liker
42
Først: Takk til havar for tipset :)

Hvor mye forbedring det ble? Vel, mitt anlegg er åpenbart istand til å frembringe forskjellene. Jeg trengte ikke sette meg i sweetspot for å oppfatte hva som var forskjellig: det hørte jeg øyeblikkelig. med en gang jeg satte på en CD. Det er nå mye mere luft rundt instrumenter, det er lettere å høre hvilke toner som spilles dypt ned i oktavene og ikke minst mye forbedring i toppen. Et eksempel kan være Kari Bremnes vokal på ymse innspillinger: den kunne tidvis bli litt "skrikete" i toppen , særlig på litt volum - det er det nå en helt annen gjengivelse av. Antakelig som et generelt reslutat har også holografien blitt noe bedre. Synes det fremkommer tydelig ved koring på f.eks Tori Amos' Beekeeper.

Denne oppgraderingen er helt klart verdt innsatsen, men vær obs på at det er veldig trangt der opampene sitter... Om andre hører like mye forbedring som jeg gjør kan jeg jo ikke garantere, det er vel litt avhengig av hvor oppløst sov. det aktuelle anlegget er. Hvis en ikke hører forskjell på kabler i anlegget er det vel en sjans for at en ikke hører forbedringen i dac'en heller, for å si det på den måten.....
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Veldig fint beskrevet, DFM, virkelig verdifullt med slike utdjupande tilbakemeldingar.

Interessant dette altså, dette tyder på betydelig forbedring på viktige punkter.

Gratulerer igjen, slikt som dette er morro!

Mvh. Karl, som hører forskjell på kabler, men ikkje alt av kabler ;)
 

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
213
Antall liker
42
LydKarl skrev:
Me snakkar om voldsom oppgradering her altså? (må berre spørre, det er jo dei som til de grader liker å blåse opp differanser ein må nilytte seg fram til for i det heile tatt å registrere)
Ble litt opphengt i spørsmålet ditt LydKarl... hvordan besvarer man egentlig noe slikt? Hvordan er skalaen for "voldsom"? Er denne oppgraderingen en 2'er eller en 5'er på forbedringsskalaen? Og hvor langt går egentlig denne skalaen? Jeg syns det er fryktelig vanskelig å prøve å forklare med ord hvordan jeg hører lyd...

En kamerat som har fulgt med på mine ymse oppgraderinger og utskiftninger over lang tid stakk innom for å høre resultatet med nye opamper. Han spurte "nå har du løfta dyner mange ganger i anlegget ditt - hvor mange flere dyner er det egentlig å løfte?" Godt spørsmål som det kanskje ikke finnes noe godt svar på :) Søker vi perfeksjon? Hva er i såfall det perfekte? Og skulle vi oppnå perfeksjon, er vi ikke da ved veis ende? For min egen del kan det like gjerne være veien som er målet.

Jeg tenker noen ganger når jeg hører spektakulære innspillinger at dette er "bigger than life". Det er ikke riktig selv om det låter fantastisk. Jeg lar meg forføre av det spektakulære, det overdrevne, eventyret - akkurat som folk lot seg forføre da kinofilmene gjorde sine inntog tidlig i forrige århundre. Det handlet dengang ikke om realisme, men om drømmen. Og jeg kan gjerne drømme.

En formulering som jeg ser går igjen når noen skal prøve å formidle nye lytteopplevelser er ting som "detaljer jeg aldri har hørt før". Det kan vel noen ganger være riktig, men er det ikke oftest slik at akkurat den detaljen egentlig har vært der hele tiden; du har bare ikke fokusert på den før? Kommer i hu en anmelder som satt og lyttet til XTC's Skylarking - plutselig gikk det opp for ham at på kuttet Summer's Cauldron ble hihat'en pannet fram og tilbake? Jeg hadde hørt den plata utallige ganger, så fram med dem igjen og - joda, det stemte! Hadde bara aldri hørt det før. Men det har jo vært der hele tiden...

Så med den kunnskapen om hvor lett det er å lure seg selv med lytting sitter jeg nå å "nilytter" til de kjente platene, til de små detaljene som jeg kjenner godt og hører ting jeg aldri har hørt før. Som restene etter et båndekko 36 sekunder inn i Tom McRae's Hummingbird song - har aldri vært der før, jeg sverger. Jeg hører basstrengene henge i lufta og vibrere metallisk på Tord Gustavsen Trio's Reach Out And Touch it. Har bare vært "bass toner" der før, ikke den der vibrasjonen som nå er klar og tydelig. Sverger igjen.

Jeg finner nye ting hele tiden. Veien er målet. Vil du høre det jeg hører så får du vel bare oppgradere :)

MVH
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Hei DFM

Var ikkje meininga å stille deg til veggs altså hehe. Spm mitt om grad av forbedring var ikkje meint mot deg spesielt, meir om beskrivelsar av inntrykk/oppgraderingar generelt.

Setter umåtelig stor pris på slike godt beskrivne tilbakemeldingar som du her har notert, suverent DFM!!

Eg kjem til å prøve å få fatt på AD797. Har prøvd tidl, uten hell..

Mvh. Karl :)
 

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
213
Antall liker
42
LydKarl skrev:
Eg kjem til å prøve å få fatt på AD797. Har prøvd tidl, uten hell..
Vi fikk vel tak i de fra Elfa.
 

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
213
Antall liker
42
Har nå fått innstallert CS8414 som erstatning for den originale 8412. Fikk tak i en ferdig modul på adapter fra http://www.audiotuning.de/english/index.html

Denne oppgraderingen er rett og slett et must - vel verdt innsatsen. Som det fremgår av tidligere innlegg ga AD797 opampene et betydelig løft, men jeg syns etter en tid at det tidvis kunne bli litt "hardt". Denne "hardheten" er etter oppgraderingen til 8414 blitt betydelig redusert, om ikke helt borte. I tillegg oppnås et mye renere lydbilde, f.eks. bassen framstår med en helt annen autoritet, kalrhet, definisjon. Det er MYE mer luft rundt symbaler, på gode innspillinger av flygel høres nå med en helt ny tydelighet overtoner og sånt. Var redd dette kanskje skulle bli for analytisk, men etter en tids lytting må jeg vel egentlig konkludere med at jeg er rimelig imponert over hvor mye det går an å hente ut av denne "gamle" konstruksjonen!

Samme effekt angående CS8414 observeres i en Muse DAC som har gjennomgått samme oppgradering.

Det neste jeg vurderer er en ny klokke - LC audios LClock XO 3 -> http://www.lcaudio.com/index.php?page=4. Noen som har erfaringer med denne?

Til slutt ennå en takk til havar som har gått opp veien med disse chip-byttene sine:)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.394
Antall liker
11.230
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har du da en CS8412 til overs?
Den skal jo etter sigende være bedre lydmessig enn CS8414 (på 16 bits materiale)
Angående AD797, så er det en opamp jeg alltid har hatt et godt forhold til lydmessig.

EDIT: Så nå at cs8412 vs cs8414 var tatt opp tidligere.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
DFM skrev:
Har nå fått innstallert CS8414 som erstatning for den originale 8412. Fikk tak i en ferdig modul på adapter fra http://www.audiotuning.de/english/index.html

Denne oppgraderingen er rett og slett et must - vel verdt innsatsen. Som det fremgår av tidligere innlegg ga AD797 opampene et betydelig løft, men jeg syns etter en tid at det tidvis kunne bli litt "hardt". Denne "hardheten" er etter oppgraderingen til 8414 blitt betydelig redusert, om ikke helt borte. I tillegg oppnås et mye renere lydbilde, f.eks. bassen framstår med en helt annen autoritet, kalrhet, definisjon. Det er MYE mer luft rundt symbaler, på gode innspillinger av flygel høres nå med en helt ny tydelighet overtoner og sånt. Var redd dette kanskje skulle bli for analytisk, men etter en tids lytting må jeg vel egentlig konkludere med at jeg er rimelig imponert over hvor mye det går an å hente ut av denne "gamle" konstruksjonen!

Samme effekt angående CS8414 observeres i en Muse DAC som har gjennomgått samme oppgradering.

Det neste jeg vurderer er en ny klokke - LC audios LClock XO 3 -> http://www.lcaudio.com/index.php?page=4. Noen som har erfaringer med denne?

Til slutt ennå en takk til havar som har gått opp veien med disse chip-byttene sine:)
Jeg vet ikke hva du ellers har gjort med DAC-en din, men etter tips fra "Siam" har jeg skjermet 8414 og nabochipen (husker ikke betegnelsen, men det var CS det også..?) med påklistert kopperfolie (husk å lodde på ledningen FØR du limer fast folien. ;)) koblet mot jord, samt bedret avkoblingen mot jord med en liten kondis på 0,1 uf. Dette gav meg den endelige prikken over i-en. Lydbildet falt til ro, for å si det slik. Jeg har utvekslet noen erfaringer med en annen DAC-eier her på forum (stå fram om du vil ;D), og hans erfaringer samvarte med mine. Dette koster "ingenting", så det er vel verdt å prøve. ;)


PS: Hyggelig at du ikke angrer på chip-byttene. 8)
PPS: Kondisen skal mellom 24V 0-spenning og jord, om du ikke har en der allerede da...
PPPS: "Hamram" = "havar" ;D
PPPPS: Håper du kommer tilbake med info om du skifter XO!
 

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
213
Antall liker
42
bambadoo skrev:
Har du da en CS8412 til overs?
Den skal jo etter sigende være bedre lydmessig enn CS8414 (på 16 bits materiale)
Nei måtte klippe av beina på den for å få den ut. Den er vel ellers å få kjøpt?

At 8412 skal være lydmessig bedre enn 8414? Ikke hos meg...

Hamram skrev:
PPPS: "Hamram" = "havar" ;D
Navner skjemmer jo ingen :p
PPPPS: Håper du kommer tilbake med info om du skifter XO!
Til det svarer vi "Stay tuned!"
 

Kurti

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
104
Antall liker
21
Hei!

Jeg sitter på en Benchmark DAC1, og ser det er en DPDAC 800 til salgs nå. (Den er ikke modifisert, men i følge denne tråden så bør jeg kunne få til det selv).
Hva gjør jeg? Kaster jeg ut Benchmarken til fordel for en gammel DP DAC??

Kurti
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.667
Antall liker
3.732
Torget vurderinger
1
Nja, ikke sikkert.

DPen har nok mer skyv, dybde og autoritet i bassen. Strømforsyning og analogdel går utenpå det aller meste, den dag i dag. Men den gamle 18bit DAC-chippen er nok *litt* akterutseilt mht oppløsning oppover. Dessuten tar den kun 44.1 og 48kHz. Altså ingen upsampling eller hi-rez. Men spiller du bare CD, så er jo det greit, isolert sett.

DPdac'en har betydelig mode-potensiale, men det krever jo litt tid og litt flid.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Hva må du betale for en 800? Liker du å "modde"? Om prisen er grei, og du liker tanken på å mekke litt selv, vil jeg tro du kommer til å få det gøy med å modifisere en gammel 800.

Undertegnede kjører nå med såkalte discrete opamps i DAC-en, og det låter absolutt bra nok for mine ører. ;)
 

Kurti

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
104
Antall liker
21
Takk for svar!

Ligger en ute til salgs for 6500 her på sentralen nå. Jeg skal hovedsaklig spille fra PC og litt fra CD/DVD.

Jeg er utdannet innen elektro, automatiker, så litt lodding er ikke det største problemet. Spørsmålet er vel kanskje heller om jeg kunne lagt i 6500 ett annet sted i anlegget og opplevd større oppgradering kanskje.. Er vel kanskje ikke så kostbar den oppgraderingen dere snakker om så lenge man tar jobben selv, men litt kjedelig om jeg ikke føler lyden endres til det bedre.. Dessuten så bruker jeg benchmarken som preamp også.. hehe

Høres ut som om jeg skal bruke 6500 på noe annet i steden.. hehe ;)
 

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
213
Antall liker
42
Kurti skrev:
Høres ut som om jeg skal bruke 6500 på noe annet i steden.. hehe ;)
Har mine tvil om at det er riktig konklusjon... Men, for all del, valget er ditt.

Kunne du være så vennlig, i samme slengen, å la oss andre som sitter med avlegse DP800'er å, uten opphold, fortelle oss hva du finner der ute som låter bedre til den prisen vi snakker om, slik at vi umiddelbart kan kvitte oss med de ubrukelige DP'ene våre og skaffe oss dette nye, ukjente vidunderproduktet produktet som banker en 800 til kun 6.500 kr? For det har iallfall ikke jeg skjønt hva skulle være :)

Lykke til i jakten!
 

Kurti

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
104
Antall liker
21
Hehe..

Jeg ser ikke for meg at jeg "trenger" noen ny dac, så lenge jeg har Benchmark DAC 1, men det kunne vært fristende å prøve en DP dac, men det er mulig at en såpass mye nyere konstruksjon som Benchmarken ikke er markant dårlgere enn en "gammel" DP dac. Jeg har en DP forsterker som jeg er veldig fornøyd med iallefall. Jeg har ett rom som ikke er så veldig optimalt, så jeg burde kanskje lagt pengene i demping/romkorreksjon isteden.. (Bruker PC som lydkilde og har lenge snust på Audiolense).

Så å bruke pengene på noe annet betyr ikke en annen DAC til samme pris, men ett annet type produkt ;)

Kurti
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.667
Antall liker
3.732
Torget vurderinger
1
Kurti skrev:
Hehe..

Jeg ser ikke for meg at jeg "trenger" noen ny dac, så lenge jeg har Benchmark DAC 1, men det kunne vært fristende å prøve en DP dac, men det er mulig at en såpass mye nyere konstruksjon som Benchmarken ikke er markant dårlgere enn en "gammel" DP dac. Jeg har en DP forsterker som jeg er veldig fornøyd med iallefall. Jeg har ett rom som ikke er så veldig optimalt, så jeg burde kanskje lagt pengene i demping/romkorreksjon isteden.. (Bruker PC som lydkilde og har lenge snust på Audiolense).

Så å bruke pengene på noe annet betyr ikke en annen DAC til samme pris, men ett annet type produkt ;)

Kurti
Da kan du snakke om valuta for pengene!
 
S

sorgenfri

Gjest
" skudd i mørket"

Hei, ser dere her inne er over gjennomsnittet gode på modding. All den tid dere diskuterer DP, burde jeg kanskje ikke stille dette spm, men fosøker likefullt.

Noen som vet hvilken oppgradering jeg kan finne til denne:The filter output is dual op amp OP275G, slim soft treble, bass flexible. The opamp socket for easy to change opamp

På forhånd takk
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
5.281
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hei velger å skrive i denne tråden i stedet for å opprette en tråd til om DP DAC:

Jeg har en umodifisert DPDAC 8.0 som har lang og tro tjeneste bak seg. I den senere tid har jeg eksperimentert med gain setting på DACen. Setting 1 gir 0 db gain og gir litt lite forsterkning.

Når jeg sammenlikner setting 2 med 6 db forsterkning og setting 3 med 10 db forsterkning opplever jeg betydelige lydmessige forskjeller.

Med 10 db forsterkning opplever jeg veldig myk mørk og avslappet lyd med solid bassfundament. Transientgjengivelsen oppleves som veldig rask.
Med 6 db forsterkning opplever jeg lysere og slankere klang, større holografi og mer bitt i diskanten.

Jeg foretrekker 10 db forsterkningen rent subjektivt. Kan spille med høyere lyddtrykk uten noen form for lyttetretthet.

Hva er egentlig den mest ideelle innstillingen rent teknisk?

Blir det mer støy ved høyere gain eller er det en teoretisk mulighet for at høyere gain på denne DAC faktisk er best?

Noen teknisk kompetente som kan noe om dette? Andre erfaringer med gain og denne DACen?

Jeg bruker DP C1b (aktiv pre) og A1S på forsterkersiden
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
5.281
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Ingen tilbakemeldinger så langt! Veldig interessert i andres erfaringer. Anyone?

Har nå eksperimentert litt mer og spilt med såvel 10 db og 6 db forsterkning over tid. 10 DB gir et litt fetere lydbilde, fetere bass, mer fylde i stemmene og en avrundet topp. I 6 db innstillingen er det som nevnt ovenfor slankere. Detaljer dypere inn i lydbildet kommer imidlertid mer frem. I 10 db settingen må jeg spille høyere for å få tak i disse detaljene og de er da noe mer diffuse. Alt i alt tyder dette på en mer korrekt gjengivelse i 6 db innstillingen. Ved å benytte toe in (HT står nærme sidevegg) forsvant en litt for pågående øvre topp.
 
Topp Bunn