Dynamikktråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31

Spor 9 fra denne skiva.

-----------------------------------------------
    Statistics for: Track9.mp3
    Number of Samples: 31243392

left right

Peak value: over --- over
    Avg RMS: -18.49 dB --- -18.79 dB
    DR channel: 15.13 dB --- 15.51 dB

Official DR value: DR15
    ===============================================

Dette sporet går også i taket.Hva betyr det?Dynamisk rekkevidde av en annen verden eller rett og slett for mye av det gode?Denne var jo meget god ser det ut til uansett.DR15 er jo meget bra.Når jeg lytter til enten dette albumet eller Encore får jeg bestandig følelsen av at de er mye mer kraftfulle og eksplosive enn,ja faktisk alle andre album jeg har.

Ps!Bildene av waveformen er misvisende til en viss grad da de egentlig ser bedre ut.De blir litt utydelige når jeg gjør dem om til .jpeg og krymper dem 10% .Derfor ser vi ikke like godt den dynamiske kontrasten til disse sporene.

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    KKV i ilden

Spor 9 på Kari Bremnes plate LY:

Statistics for: track9.mp3
    Number of Samples: 9362304

left right

Peak value: over --- over
    Avg RMS: -12.10 dB --- -11.79 dB
    DR channel: 10.53 dB --- 10.13 dB

Official DR value: DR10

Ok?Eller for dårlig?Den låter ok i alle fall med et saftig driv.

Spor 9 på Sigvart Dagslands plate Forandring:
    Statistics for: track9.mp3
    Number of Samples: 9212544

left right

Peak value: -0.21 dB --- -0.00 dB
    Avg RMS: -11.28 dB --- -10.53 dB
    DR channel: 8.40 dB --- 8.25 dB

Official DR value: DR8

Trodde virkelig ikke Sigvarts plate hadde så dårlig dynamisk rekkevidde.Det var jo synd.Det betyr jo at den kunne vært enda bedre enn jeg synes den er rent musikkmessig fra før.

Spor 1 fra Sommerbrisen med Stian Carstensen,Frode Alnæs og Arild Andersen :

Statistics for: track 1.mp3
    Number of Samples: 8616960

left right

Peak value: -1.58 dB --- -0.34 dB
    Avg RMS: -15.71 dB --- -17.77 dB
    DR channel: 11.40 dB --- 14.27 dB

Official DR value: DR13
    ==============================================

Det var bedre. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.960
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BanjoArrne skrev:
    Hadde ikke Californication tilgjengelig,men bare ut fra hvordan den låter så trenger man ikke en gang måle for å skjønne at den er et skandaleopptak.Synd,for musikken i seg selv synes jeg er god.Trodde først all skurringen var en effekt.
    Digital klipping brukes nok også som effekt. Det "skal" låte sånn i visse musikkstiler, er jeg redd for. Det er artister og innspillinger jeg bare ikke klarer å lytte til på grunn av all skurring og ulyd. Nå fremstår nok jeg omtrent som teknikerne i hvite frakker i kontrollrommet hos EMI da de fordømte vrengte gitarforsterkere som "unrecordable", men for mine ører låter digital klipping totalt umusikalsk.

Hvis valget står mellom pest og kolera, foretrekker jeg hardere kompresjon og fravær av digital klipping. Altså pest fremfor kolera. Men det er ikke vanskelig å unngå begge deler, hvis produsenten bare aksepterer at det er kunden som faktisk bestemmer hvor høyt det skal spilles. Dropp RMS med en dB eller fem, så er problemet borte. Det er over 90 dB å ta av på en CD. Det er ikke nødvendig å klemme alt inn i de øverste få dB.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.619
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    For dem som lurer på hva proffene sier om dette:

http://www.gearslutz.com/board/5103259-post3047.html

Denne tråden er på 110 sider, 3000+ innelegg.
    De som gider å lese gjennom den vil få en adskillig bedre forståelse for hva som skjer i digitale opptak.

mvh

PS: Kjempeinteressant tråd, denne her. :D Dumt at jeg ikke har fått den opp på radaren før nå.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.335
    Analogue Productions driver nå et samarbeid med Hoffman/Gray og utgir tittler fra den dype Blue Note katalogen på hybrid SACD. De fleste innspillingene engeneered av legendariske Rudy Van Gelder med til dels fantastisk teknisk (og musikalsk) kvalitet. Men gode gutter kan godt snu om å bli bad boys. Ihvertfall, Rudy Van Gelder re-mastret selv CD-katalogen noen år tilbake. Men disse skal låte skikkelig dårlig med dynamikkompresjon så det holder. Jeg har selv en Blue Note SACD mastret av Gelder, den låter skikkelig ille: ganske hard, uren og dynamikkomprimert lyd helt uten den fantastiske analoge feelingen som innspillingen i seg selv har.
    Har nå bestilt meg noen AP SACD'er, de har fått fantastiske kritikker. Noen mener dog at enkelte tittler er mastret med for lavt volum, dette kan tyde på max dynamikk!

LarsHP

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    63
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Vekker denne tråden til live igjen etter en pause på over 5 år...

Jeg har lyttet og analysert mye av musikken jeg har kjøpt de seneste par årene. Nylig kjøpte jeg A-ha: "Hunting High and Low" i 24bit 2015 Remaster utgave. Jeg visste, at jeg tok en sjanse mht. dynamikken, men satset på at jeg evt. kunne gjenopprette noe tapt dynamikk med declipping software. På noen albums har det gitt markant effekt, mens på andre gir det nesten ingenting. Det viste seg at dynamikken målt med Dynamic Range Meter plugin i Foobar2000 var på DR8, mens original-albummet fra 1985 er på hele DR14 ifølge databasen dr.loudness-war.info. Ganske stor målbar forskjell altså.

Ergo kjøpte jeg original-CD'en brukt og sammenliknet. Som jeg har fått erfaring med fra mange andre albums har remasteren - foruten en lavere DR-værdi - fått et bass-boost. Originalen høres litt tynnt ut i sammenlikning med remasteren, men det er virkelig smekk i lilletrommen. Jeg likte den ekstra vekt i bassen på remasteren, så jeg tok original-CD filene inn i et audio-program, og ga alle sporene et EQ med bass-boost for å få både dynamikken og den ekstra tyngden i bassen. Lyttet til resultatet og liker helt klart hva jeg fikk til med EQ. Etterpå målte jeg DR-verdien på de nye filene og fikk meg en stor overraskelse: Selvom jeg ikke har rørt ved dynamikken på noen måte måler de mer basstunge filene dårligere enn de tynntlydende originaler!

Take on Me måler slik:
    Original-utgaven som FLAC rippet fra CD: DR 14,5
    Samme fil med +6dB @ 40Hz: DR 12,4
    Samme fil med +9dB @ 40Hz: DR 11,8
    2015 Remaster fra 24-bit-fil: DR 8,0

Lydmessig høres +9dB varianten ut som "litt for mye", mens +6dB høres lekkert ut. Bassen har tyngde og punch og dynamikken oppleves helt klart som økt, men det er nøyaktig det motsatte resultat man får, når man leser DR-analysene. Det skyldes at RMS-verdien blir økt mye mer enn peak-verdien og dermed faller DR-verdien. (Det skal nevnes, at originalen har såpass mye headroom at det ikke er i nærheten av klipping - enn ikke med bass-boost.

I tillegg har jeg opplevd noe tilsvarende - om enn fra motsatt vinkel - med min utgave av Earth, Wind & Fire: "Raise!" fra 1982. Den viste seg å ha såkalt pre-emphasis, som er et diskant-boost som CD-spillere filtrerer fra med et analogt filter. Med andre ord får man for mye diskant, når man ripper CD'en. Ergo brukte jeg et spesialprogram til å rulle av denne ekstra diskant presist som det analoge filter ville ha gjort det. DR-verdien på filen direkte fra CD'en (dvs. med for mye diskant) ga klart høyere resultat enn den de-emphasizede (og dermed korrekte) fil.

Med andre ord: DR-målingene er helt klart brukbare, men de forteller ikke noe absolutt om hvor dynamisk det faktisk høres ut. Det er fordi målingene ikke favoriserer bassen slik øret gjør, og når mange remastere har bass-boost, måler disse altså dårligere enn de høres ut. Det er ihvertfall min konklusion.

LarsHP

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    63
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har nå testet to spor mere fra albums masteret på 80-tallet og som er veldig dynamiske og inneholder noe dypbass, og sjekket hva som skjer med den målte dynamikk når jeg tilføyer bass. Det ene sporet endret ikke målt dynamikk, mens den andre bare mistet DR1. Med andre ord varierer effekten fra spor til spor.

Det vi kan lære av dette er altså, at på noen spor vil DR verdien falle litt når man tilføyer bass, mens på andre endres den målte dynamikk ikke - eller stort sett ikke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn