S
slowmotion
Gjest
Det er morsomt med hifi - alle har hver sin definisjon av hva dynamikk er ....
Hvilke innspillinger er det som setter anleggets dynamiske egenskaper på prøve? Store nivåendringer over lang tid, eller raske og store nivåendringer?slowmotion skrev:Det er morsomt med hifi - alle har hver sin definisjon av hva dynamikk er ....
Nei, hvis du leser nøyere vil du se at det skrives om "dynamikk" - et teknisk begrep - og "dynamisk lyd" - et subjektivt begrep. Jeg er helt enig i at korrekt oppførsel i tid er viktig for at lyden skal høres "dynamisk" ut, dvs at transienter gjengis korrekt i både tid og amplitude. Da får et smell på skarptrommen riktig smell. Ingen motsigelser der, så vidt jeg kan se.slowmotion skrev:Det er morsomt med hifi - alle har hver sin definisjon av hva dynamikk er ....
Det er et godt spørsmål!lark skrev:Hvilke innspillinger er det som setter anleggets dynamiske egenskaper på prøve? Store nivåendringer over lang tid, eller raske og store nivåendringer?
Etter min oppfatning er anleggets evne til å reagere lynkjapt på raske nivåendringer noe av det som virkelig skiller et godt anlegg fra et mindre godtasbjbo skrev:Går det an å svare "ja takk, begge deler"?
Nja - innen audiofili er det vel snart ikke ett eneste uttrykk som betyr det man mener det skal bety -- men det er ikke det samme som at dynamikk ikke er meget presist definert innen audioteknikk.slowmotion skrev:Det er morsomt med hifi - alle har hver sin definisjon av hva dynamikk er ....
På notearket så er det jo mengder av raske overganger, og markante sådanne, langt ute i stykket?lark skrev:Skal øret oppfatte dynamiske kontraster, så må det vel være på raske og store nivåendringer. På f.eks. Ravels Bolero der nivåendringen bygges opp over lang tid er det vanskelig å legge merke til dynamikken.
pedal skrev:En liten påminnelse i debatten:
Ser at noen har klassisk musikk som referanse. Andre pop/rock. Dette er 2 forskjellige verdener mht lydproduksjon/miksing, og derav (bl.a.) dynamikk.
I klassisk musikk er dynamikken skrevet inn i partituret. Hvis Beethoven anførte en rolig fiolinsolo, etterfulgt av et "tutti" orkesterbrøl, ja, da oppstår det en voldsom dynamikk som både må og skal gjenskapes på innspillingen og etterfølgende CD. I motsatt fall tukler man med hele verket.
På "rock" er dette helt annerledes, fordi nivåene til instrumentene *ikke nødvendigvis* har noe naturlig innbyrdes lydstyrkeforhold. (Prøv å syng en sang side om side med en trommeslager som dæljer løs på kit'et...). Tilsvarende finnes det ikke noe "riktig" nivå på en el-gitar. Her må det altså "smakes til". Cassandra Wilson sin slepende vokal på Rendezvous ligger helt framme i miksen. Andre band "begraver" vokalen på et lavere nivå.
Tenk på et typisk rockeband med bass, gitar, trommer, orgel og vokal. Hvert instrument er innspilt med høy kvalitet: Skikkelige mikrofoner og 24/192kHz digital oppløsning. Altså en 5-spors råmiks. (strengt tatt blir trommer multi-mik'et). Hører man på ett spor (instrument) om gangen så vil det låte og måle med rekordhøy dynamikk og crestfaktor. Men i sluttmiksen må nivåene til de 5 sporene harmoniseres. En annen ting er mange rockelåter er komponert veldig "tette" og repeterende. Disse vil score dårlig på en crestfaktor måling, uten at det dermed er brukt for mye komprimering i masteringen.
Så til poenget: Hvis det er høy kvalitet i innspillingen av hvert spor, høy kvalitet i miksingen, så kan sluttresultatet gjenre oppfattes som "dynamisk" og "troverdig" selv om crestfaktoren ikke er all verden. Sagt på en annen måte: Kjør original utgaven av Private Investigations gjennom en 150kbs/MP3 konvertering. Den vil fremdeles måle like fint mht crestfaktor, men den vil låte dødt og kjedelig.
EDIT: Dette i motsetning til post-produksjon komprimering som er gjort i etterkant "på toppen av alt annet". Slik komprimering gjør selvsagt bare skade. Her er det forøvrig også store kvalitetsforskjeller på anvendt pro-utstyr. Noen apparater komprimerer mer skånsomt enn andre.
Det er helt klart også en viktig faktor, men det hjelper ikke at den er rask hvis den er liten (hmm... hvor har jeg hørt det før?)R.Solhaug skrev:Nesten riktig; først når nivåendringene settes i forhold til tid kan vi kalle endringene dynamikk. Dynamikk er ikke primært hvor store men snarere hvor hurtige nivåendringer.
vredensgnag skrev:Dynamikk i en hvilken som helst sammenheng, er forholdet mellom to valører, målt vha en etablert standard, og der denne standarden beskriver forholdsverdier nøyaktig.
Valentino skrev:Jo, det gjør det.
Nå tar du feil. Men som nevnt av andre skyldes dette at man blander sammen begreper. Contrast Ratio på en flatskjerm gjengis faktisk i dB av teknikere, og de henviser til dynamikken fra referansesort. Det er helt uavhengig av noen tidsfaktor.R.Solhaug skrev:vredensgnag skrev:Dynamikk i en hvilken som helst sammenheng, er forholdet mellom to valører, målt vha en etablert standard, og der denne standarden beskriver forholdsverdier nøyaktig.
Som sagt; dette gir ingen mening om ikke også tidsaspektet inkluderes.
Mvh. RS
På papiret spiller ikke en klasse A forsterker mer dynamisk enn en typisk klasse A/B forsterker, men mange opplever at klasse A forsterkere spiller mer dynamisk enn ditto klasse A/B.lark skrev:Etter min oppfatning er anleggets evne til å reagere lynkjapt på raske nivåendringer noe av det som virkelig skiller et godt anlegg fra et mindre godtasbjbo skrev:Går det an å svare "ja takk, begge deler"?
Min teori omkring dette er at Klasse-A innfører en forvrengning som er med og maskerer rominduserte akustikkproblemer.Espen R skrev:På papiret spiller ikke en klasse A forsterker mer dynamisk enn en typisk klasse A/B forsterker, men mange opplever at klasse A forsterkere spiller mer dynamisk enn ditto klasse A/B.lark skrev:Etter min oppfatning er anleggets evne til å reagere lynkjapt på raske nivåendringer noe av det som virkelig skiller et godt anlegg fra et mindre godtasbjbo skrev:Går det an å svare "ja takk, begge deler"?
Det er mange faktorer som spiller inn i måten vi opplever dynamikken i en innspilling som avspilles.
Jeg tror ikke du har mange med deg i denne teorien.vredensgnag skrev:Min teori omkring dette er at Klasse-A innfører en forvrengning som er med og maskerer rominduserte akustikkproblemer.Espen R skrev:På papiret spiller ikke en klasse A forsterker mer dynamisk enn en typisk klasse A/B forsterker, men mange opplever at klasse A forsterkere spiller mer dynamisk enn ditto klasse A/B.lark skrev:Etter min oppfatning er anleggets evne til å reagere lynkjapt på raske nivåendringer noe av det som virkelig skiller et godt anlegg fra et mindre godtasbjbo skrev:Går det an å svare "ja takk, begge deler"?
Det er mange faktorer som spiller inn i måten vi opplever dynamikken i en innspilling som avspilles.
http://music-cog.ohio-state.edu/Humdrum/guide28.htmldynamic level dB SPL
fffffff 115
ffffff 110
fffff 105
ffff 100
fff 90
ff 80
f 75
mf 70
mp 65
p 60
pp 55
ppp 50
pppp 45
ppppp 40
pppppp 35
ppppppp 30
v +5
vredensgnag skrev:Nå tar du feil.R.Solhaug skrev:vredensgnag skrev:Dynamikk i en hvilken som helst sammenheng, er forholdet mellom to valører, målt vha en etablert standard, og der denne standarden beskriver forholdsverdier nøyaktig.
Som sagt; dette gir ingen mening om ikke også tidsaspektet inkluderes.
Mvh. RS
Opplysning behøver ikke ha masse- foran seg.Espen R skrev:Jeg tror ikke du har mange med deg i denne teorien.vredensgnag skrev:Min teori omkring dette er at Klasse-A innfører en forvrengning som er med og maskerer rominduserte akustikkproblemer.Espen R skrev:På papiret spiller ikke en klasse A forsterker mer dynamisk enn en typisk klasse A/B forsterker, men mange opplever at klasse A forsterkere spiller mer dynamisk enn ditto klasse A/B.lark skrev:Etter min oppfatning er anleggets evne til å reagere lynkjapt på raske nivåendringer noe av det som virkelig skiller et godt anlegg fra et mindre godtasbjbo skrev:Går det an å svare "ja takk, begge deler"?
Som R.Solhaug muligens vil kunne innse, er denne oppstillingen fullstendig fri for referanse til et tidsdomene. Man må gjerne operere med egne definisjoner på hva dynamikk er for noe, men det blir lettere meningsløst dersom diskusjonen skal ha noe for seg.asbjbo skrev:Apropos dynamikk i musikalsk forstand, så snublet jeg nettopp over denne tabellen:
http://music-cog.ohio-state.edu/Humdrum/guide28.htmldynamic level dB SPL
fffffff 115
ffffff 110
fffff 105
ffff 100
fff 90
ff 80
f 75
mf 70
mp 65
p 60
pp 55
ppp 50
pppp 45
ppppp 40
pppppp 35
ppppppp 30
v +5
Jovisst. Innledende kapittel i læreboken (Irgens) starter med ordene:Bx skrev:Dynamikk...
På NTH hadde vi et fag som het dynamikk og fluidmekanikk. Det husker nok asbjbo også. Dynamikk handler om bevegelse. Og bevegelse handler om posisjonsendringer over tid.
Og da er det underforstått at alt dette utvikler seg langs en eller annen tidsakse. En høyttalermembran og tilhørende luftmengde som du nevner er et godt eksempel. Det leder oss til å se på motorstyrke (B x L) vs bevegelig masse (Mms) for elementet, dempningskoeffisienter, fossefallsdiagrammer, frekvenskurver, osv. Til slutt ender man opp med å se på Fourier-transformen mellom tids- og frekvensdomenet og konkludere med at en høyttaler med flat frekvensgang fra 20 - 20000 Hz burde fikse dette ganske bra.Ordet dynamikk har rot i det greske ordet dunamis som betyr kraft. Dermed skulle dynamikk være "læren om krefter". I den moderne betydning er dynamikk læren om legemers bevegelse og krefter som årsak til denne bevegelse.
Den plata har jeg.Og den er virkelig helt suveren.Spor 3 er riktignok et av de rolige men også en av mine favoritter på plata.Den saxen er spessiellt rå.For et nærvær!lark skrev:Jeg måtte naturligvis sjekke sporet "Kansas City Monarch" fra Ronnie Earl & The Broadcasters "Still River"
(Audioquest Records AQ-CD1018)
Og resultatet bekrefter det jeg hører ;D Denne plata anbefales forresten på det aller varmeste!!!
Kvelden var ikke bortkastet. Litt ujevnt her og der, men de fleste sangerne gjorde bra fra seg og jeg ble revet med.vredensgnag skrev:@Bx - ingen grunn til å tro kvelden blir bortkastet, og jeg hørte før premieren at hun du skal lytte til i rollen som Carmen har gjort et godt inntrykk.